Satte min externa hårddisk i datorn, nu säger den att jag måste formatera.

Permalänk

Satte min externa hårddisk i datorn, nu säger den att jag måste formatera.

Som titeln säger. Jag trodde det skulle räcka med att sätta min externa hårddisk i datorn men nu står det att jag måste formatera den. Finns det något sätt jag kan undviuka detta? Har jag gjort fel? Hjälp!

Hårddisken är en Seagate Backup Plus Desktop Drive 3tb

Permalänk
Avstängd

Har hänt mig 3 gånger också (glömmer bort mig varje gång) har nog och göra med kontrollerkortet i usb chassit.

Permalänk

Okej, men hur löste du det? Jag har massa data på hårddisken som jag inte vill förlora.

Permalänk
Skrivet av screamingdem0n:

Okej, men hur löste du det? Jag har massa data på hårddisken som jag inte vill förlora.

gör backup på det du vill spara formatera hdd och lägg tillbaka infon på hdd.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jo, det tänkte jag också. Problemet är bara att det är ca 1,5 tb av data och jag har ingen annan stans att lägga den. Några förslag?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill förlora data så skaffar du en hårddisk till och lägger informationen där.

Eller tänkte du leva utan backup ?

Du vet att en hårddisk kan ge upp snabbt utan förvarning ? Data borta poff...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag har inte haft en backup tidigare, borde jag ha det? Är det det enda sättet att lösa detta på?

Permalänk

Ja du borde ha backup (helst mer än en) på viktiga saker, men detta är troligen inte kört för det.

Först skulle jag försöka kolla om hårddisken håller på att ge upp och rädda det viktigaste på en annan hårddisk.

kolla gärna alternativ till mina tips eller följ en guide vid goggling av typ "restore boot sector" eller "my external is raw" eller likande, då det var länge sen jag gjorde något liknande men:

Troligen har hårddisken inte avmonterats rent innan den slogs av eller kopplades ur (visst använder du safley remove?)

Formatera INTE vad du än gör, för mig har chkdsk dessutom alltid förvärrat problemet men det kan vara en slump

Hdd regenerator kan läsa S.m.a.r.t. data och meddela om den verkar vara på väg att ge upp.

Get data back (finns fler men de flesta är betalvara) kan scanna och rädda filer från raw hårddiskar.

Parted magic eller Boot-repair eller liknande kan återställa MBR eller GPT vilket troligen är vad du förlorat.

Googla restore MBR förresten...

lycka till

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamingdem0n:

Jag har inte haft en backup tidigare, borde jag ha det? Är det det enda sättet att lösa detta på?

Ja det är det, skaffa en hdd på typ 2TB och skicka över allt till den, från din externa hdd.
Använd sedan en av dessa som backup, och se till att överföra viktiga bilder och videor så fort du producerat nya, till den hdd du INTE vardagsanvänder.
Det vill säga din back-up hdd.

Kanske denna vore något?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem

Det har troligen hänt nått med filsystemet, ett recoveryprogram borde ordna det, det säkraste ärt att inte röra originaldisken utan att låta recoveryproget kopiera över innehållet till en ny tom disk så du kan kolla att det dunkar innan du gör nått med originaldisken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.