MSI GTX 970 underpresterar, varför ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kör en benchmark på unigene valley med samma settings som Swec kör i sina tester (1080p Extreme mode) tror jag, så kan jag testa på min dator.

det har jag gjort, resultaten va bra. gpu usage konstant på 99% under testet också.

fps 53.8
score 1354
minimum fps 28.7
maximum fps 115.8

det var resultaten.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte varför du citerar mig. Jag har inga som helst åsikter i frågan huruvida du är begränsad eller inte med din burk. Jag kan bara konstatera att ett grafikkort och en CPU, antingen en 2600K/2500K eller en 4770K vid snarlika frekvenser ger snarlik prestanda. Tittade du över huvudtaget på länken jag försåg dig med, innan du gick igång på din "någon pissar på mig" reflex, och sparkade bakut?

Jag är inte helt säker, men jag misstänker att 4'a titan faller in i kategorin de flesta kallar "ganska exotisk" konfigurering. Vilket jag redan från början påpekar har lite egna regler. Om du inte vore så satans otrevlig hade du fått stöd här, men varför gör du inte som du skrev tidigare. Packa ihop, och dra åt ...
B!

Men du sitter ju säger att det inte gör en skillnad på 30 % IPC?
Jag pratat 1 kort hela tiden inga 4-way sli för det är ointressant.

Det är så jävla känsligt prata flaska det är helt sjukt aldrig varit med om något värre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men du sitter ju säger att det inte gör en skillnad på 30 % IPC?
Jag pratat 1 kort hela tiden inga 4-way sli för det är ointressant.

Det är så jävla känsligt prata flaska det är helt sjukt aldrig varit med om något värre.

relax man. skit i den här tråden bara. det är klart nu och jag fick den hjälpen jag ville ha. no need 2 come back my man

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammed12:

det har jag gjort, resultaten va bra. gpu usage konstant på 99% under testet också.

fps 53.8
score 1354
minimum fps 28.7
maximum fps 115.8

det var resultaten.

om det verkligen är Valley du har gjort och inte HEaven så är det ett dåligt resultat. om vi verkligen har samma inställningar. jag fick 2200 poäng med systemet i sign, hade 1500-1600 med GTX460SLI innan jag uppgraderade.

Men som sagt vi kanske inte har haft samma inställnignar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Om du läst innan så pratar jag 1x Titan.

Älskar när ni går till "attack"
http://i.imgur.com/XHYOlYL.png

Vart fick du statistiken ifrån?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

om det verkligen är Valley du har gjort och inte HEaven så är det ett dåligt resultat. om vi verkligen har samma inställningar. jag fick 2200 poäng med systemet i sign, hade 1500-1600 med GTX460SLI innan jag uppgraderade.

Men som sagt vi kanske inte har haft samma inställnignar.

det var inte valley, jag körde unigine heaven
inställningarna :

quality: ultra
tesselation: extreme
8xMSAA
1080p. det va inställningarna

sett folk me andra i5or och i7or me samma gpu som fått ungefär likadant score. några fps högre lr lägre.

testa unigine heaven och se vad du får för score, så kan vi jämföra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammed12:

det var inte valley, jag körde unigine heaven
inställningarna :

quality: ultra
tesselation: extreme
8xMSAA
1080p. det va inställningarna

sett folk me andra i5or och i7or me samma gpu som fått ungefär likadant score. några fps högre lr lägre.

testa unigine heaven och se vad du får för score, så kan vi jämföra

OK tänkte väl. Det borde bli nästan samma, det drar väldigt lite på CPU. Men ska testa senare:)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

OK tänkte väl. Det borde bli nästan samma, det drar väldigt lite på CPU. Men ska testa senare:)

eller så tar jag och testar valley istället får bli när jag kommer hem

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Detta var ju onekligen intressant. Har du provat med en fresh install av win7?

Nope, det har jag inte testat. Men skillnaden i prestanda beror på att Windows 8.1 använder CPU:n effektivare, i BF4, jämfört med Windows 7. Så jag tror inte en fresh install kommer ändra så mycket på resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Bra jämförelse, förutom att testet gjordes för ett år sedan med ett grafikkort som idag är tre år gammalt.
HD7970 är betydligt långsammare än GTX970, och kommer således inte alls begränsas i samma utsträckning av låg processorprestanda.

Deras test visar att båda CPU'erna blir begränsande vid ungefär samma punkt, något som inte torde ha förändrats bara för att grafikkortet är snabbare. Båda kommer nå samma punkt, vid samma tillfälle. Det må vara att man med högre upplösning än med ett äldre grafikkort hamnar i den positionen, men utöver det gör det ingen skillnad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Nope, det har jag inte testat. Men skillnaden i prestanda beror på att Windows 8.1 använder CPU:n effektivare, i BF4, jämfört med Windows 7. Så jag tror inte en fresh install kommer ändra så mycket på resultatet.

Att windows 8.1 presterar bättre i bf4 är ju allmänt känt, men så mkt som dina tester visar har jag aldrig sett på seriösa tester. Men dom kör häller inte på gamla installationer då det kan påverka resultatet, som jag tror var fallet hos dig. Ska man avgöra hastigheter mellan olika OS versioner får man också göra det rättvist. Vem vet hur mkt virus du hade på din gamla win7 installation? Eller hur trasigt ditt register blivit eller hur många bakgrunds processer som körs osv osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Att windows 8.1 presterar bättre i bf4 är ju allmänt känt, men så mkt som dina tester visar har jag aldrig sett på seriösa tester. Men dom kör häller inte på gamla installationer då det kan påverka resultatet, som jag tror var fallet hos dig. Ska man avgöra hastigheter mellan olika OS versioner får man också göra det rättvist. Vem vet hur mkt virus du hade på din gamla win7 installation? Eller hur trasigt ditt register blivit eller hur många bakgrunds processer som körs osv osv

Om du kollar på bilden med grafikinställningarna så kan du notera uppe i vänstra hörnet att det gällde Betan av BF4 och inte retail-versionen. Under just Betan fick man mycket riktigt en ordentlig prestandaökning med Windows 8, ibland så mycket som 30-50 %. Visst får man en viss ökning med Windows 8 än i dag, men inte så mycket som grafiken antyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Om du kollar på bilden med grafikinställningarna så kan du notera uppe i vänstra hörnet att det gällde Betan av BF4 och inte retail-versionen. Under just Betan fick man mycket riktigt en ordentlig prestandaökning med Windows 8, ibland så mycket som 30-50 %. Visst får man en viss ökning med Windows 8 än i dag, men inte så mycket som grafiken antyder.

Men varför länkar du test som är ett år gammal ifrån en beta version? hur är det relevant i dagens läge (denna tråd)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men varför länkar du test som är ett år gammal ifrån en beta version? hur är det relevant i dagens läge (denna tråd)?

Ja du, det får du fråga personen som skrev inlägget i fråga och inte mig som bara förklarade varför grafen såg ut som den gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Ja du, det får du fråga personen som skrev inlägget i fråga och inte mig som bara förklarade varför grafen såg ut som den gjorde.

Okej, jag citerade visst fel. Inget att tillägga endå?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Okej, jag citerade visst fel. Inget att tillägga endå?:)

Rörande din fråga huruvida testet är relevant eller inte? Det testet är inte relevant eftersom att det inte behandlar fullversionen av BF4. Inte heller lär man få en sådan stor prestandaökning med Win 8.1 i något annat spel för den delen.

Permalänk
Medlem

grabbar, mitt problem är löst. behövde bara stänga av origin i spelet, sen unparkade jag cpun också, ocade cpun till 4.4, höjde mina ram minnen från 1033( av någon anledning var dom satta på det?) till 1600mhz. det va allt. nu har jag 60-144 fps, kör med 144hz skärm.

så, till skillnad jämfört med förut, 25-40 nånstans till det jag får nu, im happy.

tack till alla som försökt hjälpa! uppskattar det riktigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mammed12:

vad spelar det för roll ? finns det i7or som är så mycket sämre än i5or eller ?

Ta t.ex i7-860 vs i5-4690k. En gen 1 i7 mot en gen 4 i5-4690k. I de flesta spel slår i5 cpun i detta fall i7an på fingrarna. Men då är båda inte överklockade och gammal arkitektur på 2,8Ghz mot ny på 3,5Ghz.

Mitt BF4 flaskades av min 2500k på 4.3Ghz med mitt 680 på första expansion (körde inte ultra). Bytte till en 3770k som jag nu kör på 4,49Ghz och har inte det problemet. Hade faktisk inte det problemet på den utan OC heller. Även om CPU belastningen var väldigt hög. Till skillnaden mot 2500k som pendlade runt 97-98% hela tiden.

Edit:
Jag med flera på SweC mumble såg liknade saker på betan med processorer utan HT. Men det var inte så intressant då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

1. Cpun flaskar i arma3
2. Arma 3 är inte riktigt bra optimerat.

TS när du säger att cpun ligger på % användning har du kollat hur det ser ut på alla cores, använder arma3 alla cores lika mycket?
Har du ändrat om core park?:)

Jag har inge problem med fps i arma3 med nvidia 680 + 4790 at 4.8ghz

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)