Virus låter mig inte använda internet...

Permalänk

Virus låter mig inte använda internet...

Hej! Jag tror jag har fått in ett typ av virus i min dator. Jag tror detta pågrund av att när jag försöker att komma ut på internet eller använda program som kräver internet (steam) så stänger den automatiskt av programmet. Och när jag försöker återställa datorn så låter den mig inte göra det. Jag undrar om det är ett lätt problem att lösa eller om det kräver en total blåsning av hårddisken och ominstallera operativsystemet?

När jag försöker starta t.ex en webbläsare så hinner den knappt synas på aktivitetsfältet innan den stängs ner även om jag har internetuppkoppling.

Tacksam för svar inom kort.

Permalänk
Medlem

EDIT: Insåg att jag glömde fråga vad det är för OS och browser du använder, jag bara antog att det var någon windowsversion.

En bra start är att försöka ta reda på vad det är för något. Jag gissar att du har tillgång till en annan dator eller något sådant som låter dig komma åt nätet? Det finns en uppsjö av anti-virus program som är gratis och lättillgängliga, kör en handfull av dem. Kolla vilka processer och services som är igång och googla de du inte känner igen. Ta hem Hijackthis och ge oss en logg att kika på.

Under tiden kan du sen starta om i safe mode, kör Rkill (http://www.bleepingcomputer.com/download/rkill/) och fortsätt kör det tills du får en log från även det, efter det kan det vara köra till exempel malwarebytes(https://www.malwarebytes.org/) och se vad den kan hitta.

Innan vi vet vad det är för något, är det nästan omöjligt att säga hur svårt eller omständigt det är att lösa.

Permalänk

Svar på svar

Det ända problemet är ju att jag inte kan komma åt internet på den datorn och alltså inte ladda ner några antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Törnqvizzzt:

Det ända problemet är ju att jag inte kan komma åt internet på den datorn och alltså inte ladda ner några antivirusprogram.

Usb sticka?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Törnqvizzzt:

Det ända problemet är ju att jag inte kan komma åt internet på den datorn och alltså inte ladda ner några antivirusprogram.

Starta datorn i felsäkert läge med nätverk. Många virus är inte aktiva i felsäkert läge så det kan ge dig möjlighet att komma ut på nätet och ta ner t.ex en "rescuedisc" eller köra en "onlinescan från t.ex Kaspersky eller Hitman Pro.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

En annan variant kan vara att starta datorn med ett offline verktyg på usb-sticka för att vara säker på att inga elaka processer är igång när du söker av hårddisken efter virus och malware.
AVG och BitDefender är de som jag har kört på den här listan, övriga kan jag inte uttala mig om.
http://pcsupport.about.com/od/system-security/tp/free-bootabl...

Permalänk
Avstängd

Fick ett sånt virus för flera år sedan och har för mig man kunde lura den genom att döpa om alla .exe-filer som den blockar till explorer.exe för att få tillgång till dem .dvs bytte namnet på internetexplorer.exe till explorer.exe osv.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem en gång så jag gjorde en återställning av datorn (hade inget viktigt i datorn).