Vilken Firefox är bäst

Permalänk
Avstängd

Vilken Firefox är bäst

Tog ner den senaste men gillade inte att det fattades en del ikoner från gamla så jag backade tillbaks till 23.0.1. Det kanske finns en färskare och lika som är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Internity:

Tog ner den senaste men gillade inte att det fattades en del ikoner från gamla så jag backade tillbaks till 23.0.1. Det kanske finns en färskare och lika som är bättre?

Om jag inte missminner mig så finns det väl plugins/addons som ser till att FF ser ut som tidigare versioner.

Permalänk
Medlem

Vad saknar du för ikoner? Skulle inte rekommendera att sitta på en gammal browser-version oavsett så då kanske det är bättre att byta till en helt annan browser.

Permalänk
Medlem

När vi endå pratar firefox, vet nån hur det blir med youtube 60fps och firefox, when? inte hittat något relevant på almighty google

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Vad saknar du för ikoner? Skulle inte rekommendera att sitta på en gammal browser-version oavsett så då kanske det är bättre att byta till en helt annan browser.

Minns inte det nu i en ny dator som jag ändrade tillbaks lika den här, men det var ett antal färre. Den går att använda men jag kör det jag trivs bäst med, även Chrome som nummer 2 och ibland blir det IE eller en gammal Orca.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova Pale moon http://www.palemoon.org/ om du inte gillar Googlifieringen, Pale moon är nog den bästa webbläsaren idag, baserad på Mozilla och FF tilläggen fungerar, den har också 64 bit och är snabbare än FF eftersom de dumpat stödet för en del äldre saker som inte används idag, så den bästa FF versionen är Pale moon snarare än FF

Det finns också plugin som rensar ut Australistramset rätt bra:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

När vi endå pratar firefox, vet nån hur det blir med youtube 60fps och firefox, when? inte hittat något relevant på almighty google

Skriv in about:config i adressfältet, ta dig förbi varningen, skriv "mediasource" i sökfältet och dubbelklicka på raden media.mediasource.enabled så att den blir boldad och det står true i Value-kolumnen. Nu så har du 60 fps med Youtube. Dock så är det inte utan orsak inställningen är avaktiverad som default, det kan nämligen bugga ordentligt (även fast stödet hela tiden förbättras), så det är mycket möjligt att du tvingas avaktivera mediasource igen för att Youtube ska fungera ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du är medveten om att gamla programversioner innehåller säkerhetshål som kan göra det lätt att infektera datorn från en webbsida, t ex med polistrojanen som sen blockerar datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan prova Pale moon http://www.palemoon.org/ om du inte gillar Googlifieringen, Pale moon är nog den bästa webbläsaren idag, baserad på Mozilla och FF tilläggen fungerar, den har också 64 bit och är snabbare än FF eftersom de dumpat stödet för en del äldre saker som inte används idag, så den bästa FF versionen är Pale moon snarare än FF

Det finns också plugin som rensar ut Australistramset rätt bra:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere...

Bör ha det bankerna gillar och varför ha en ny om den ska ändras till de gamla?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Internity:

Tog ner den senaste men gillade inte att det fattades en del ikoner från gamla så jag backade tillbaks till 23.0.1. Det kanske finns en färskare och lika som är bättre?

det finns ju plugins/addons/themes (i mitt fall, HATADE nya deisgnen) som gor att FireFox e lika stiligt som tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Skriv in about:config i adressfältet, ta dig förbi varningen, skriv "mediasource" i sökfältet och dubbelklicka på raden media.mediasource.enabled så att den blir boldad och det står true i Value-kolumnen. Nu så har du 60 fps med Youtube. Dock så är det inte utan orsak inställningen är avaktiverad som default, det kan nämligen bugga ordentligt (även fast stödet hela tiden förbättras), så det är mycket möjligt att du tvingas avaktivera mediasource igen för att Youtube ska fungera ordentligt.

tack för tipset men tänker inte mozilla drakarna implementera detta i foxen eller?. Kört firefox i 5 år nu minst och gillar mozilla firefox, vet inte varför men är van med det och har alltid funkat bra, chrome är google, går inte att lita på, samt internet explorer är tidigt 90 tal känns det som så.. men förstår inte varför de inte hakar med på tåget dirr? kan väl inte vara så svårt o ha det med i en uppdatering.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Jag hoppas att du är medveten om att gamla programversioner innehåller säkerhetshål som kan göra det lätt att infektera datorn från en webbsida, t ex med polistrojanen som sen blockerar datorn.

Hej, är du här också, ja den var rolig och jag fick bort den innan någon höll på att betala.

Man kan ju prova med ett nytt konto men hur man gör det hittar jag inte nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Internity:

Bör ha det bankerna gillar och varför ha en ny om den ska ändras till de gamla?

Pale moon fungerar då på Swedbank, hur den är på andra banker vet jag inte.
Anledningen till att ha en uppdaterad webbläsare är pga säkerheten, gillar du inte FFs nya interface så rensa bort Australis eller kör med Pale moon som har ytterligare fördelar som 64 bit stöd och att den är ännu snabbare än FF

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan prova Pale moon http://www.palemoon.org/ om du inte gillar Googlifieringen, Pale moon är nog den bästa webbläsaren idag, baserad på Mozilla och FF tilläggen fungerar, den har också 64 bit och är snabbare än FF eftersom de dumpat stödet för en del äldre saker som inte används idag, så den bästa FF versionen är Pale moon snarare än FF

Det finns också plugin som rensar ut Australistramset rätt bra:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere...

jag sätter ett plus på classic theme restorer som du länkar till, fungerar klockrent
gillade inte alls det nya australis-temat de introducera, ugh, blää

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Version 3 är nog min favorit. Version 4 var inte så dum heller, men lite av en besvikelse med tanke på hur lång tid det tog. Därefter har jag (och Mozilla) tappat spåret helt med versionshysteri i båtlaststorlek.

Saknar tiden då en större versionsuppdatering verkligen var något stort. Som man väntade då Spänningen, förväntningarna... Releasedagen var en mindre högtid! Those were the days

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Saknar tiden då en större versionsuppdatering verkligen var något stort. Som man väntade då Spänningen, förväntningarna... Releasedagen var en mindre högtid! Those were the days

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem
Skrivet av Internity:

Tog ner den senaste men gillade inte att det fattades en del ikoner från gamla så jag backade tillbaks till 23.0.1. Det kanske finns en färskare och lika som är bättre?

Om du har tiden över så kan du knåpa om design själv. Det du får göra är att skapa en css fil under din profil. Bara sök på Google så hittar du alla instruktioner om hur du går tillväga. Senaste firefox aurora har bytt till ett mörkt tema plus lite andra nya funktioner, version 35.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flikar in med liten OT fråga.
När jag stänger Firefox och öppnar de igen så är flash alltid på högsta volym, så jag får alltid drar ner den igen i volymkotrollen, nån mer som likande problem?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vilken som är bäst är väl en smaksak.

På min windows 10 testdator kör jag just nu En 64bit build, kallad Waterfox.
Den fungerar utmärkt, fast några fördelar jämtemot orginal firefox, har jag inte direkt märkt av.
https://www.waterfoxproject.org/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av raxxor:

Vilken som är bäst är väl en smaksak.

På min windows 10 testdator kör jag just nu En 64bit build, kallad Waterfox.
Den fungerar utmärkt, fast några fördelar jämtemot orginal firefox, har jag inte direkt märkt av.
https://www.waterfoxproject.org/

Fördelen är ju att 64 bit kan utnyttja mera minne, jag tycker 32 bit börjar bli en klar begränsning eftersom det bara går att ha använda drygt 2 Gbyte och det slår man i rätt ofta numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Flikar in med liten OT fråga.
När jag stänger Firefox och öppnar de igen så är flash alltid på högsta volym, så jag får alltid drar ner den igen i volymkotrollen, nån mer som likande problem?

Om Flash till 90% är youtube så skulle jag rekommendera att installera senaste Youtube Center från deras github. Då kan man sätta volymen som youtube videos alltid ska startas på och en shitload av andra användbara features. Sitter på mobil så kan tyvärr inte ge länk atm.

Btw, finns det nåt sätt man kan ställa in så att kryssen på varje tabb alltid syns, som i Chrome? Hatar att jag först måste aktivera en tabb för att sen stänga den. Vet att mittenknappen stänger direkt men den e buggig på min mus så funkar inte så bra :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fördelen är ju att 64 bit kan utnyttja mera minne, jag tycker 32 bit börjar bli en klar begränsning eftersom det bara går att ha använda drygt 2 Gbyte och det slår man i rätt ofta numera.

Jodå, Jag är väl medveten om fördelen med 64 bit, jämfört med 32bit

Det jag menade var att vid vanligt slösurfande, så märks inte så stor skillnad mellan firefox (32bit), och waterfox (64bit). Båda fungerar utmärkt.
Jag var kankse lite otydlig.

Jag har iofs inte testat med 50 flikar öppna samtidigt. Då borde det bli skillnad till Waterfox, och Pale Moons x64:s fördel.

Permalänk
Avstängd

Tänkte testa med en ny Profil men man har avskaffat Profile manager via Arkiv och resten verkar krångligt enligt Hjälp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Internity:

Tänkte testa med en ny Profil men man har avskaffat Profile manager via Arkiv och resten verkar krångligt enligt Hjälp.

Nä det är väl inte så svårt ? det som skiljer mot en normal start är -p
starta så här:

Press Windows Key + R
In the Run dialog box, type in:
firefox.exe -p
Click OK.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/profile-manager-create-a...

Det går nog till och med att förenkla det till:
tryck på winknappen
Skriv:
firefox.exe -p
tryck på retur knappen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nä det är väl inte så svårt ? det som skiljer mot en normal start är -p
starta så här:

Press Windows Key + R
In the Run dialog box, type in:
firefox.exe -p
Click OK.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/profile-manager-create-a...

Det går nog till och med att förenkla det till:
tryck på winknappen
Skriv:
firefox.exe -p
tryck på retur knappen

firefox.exe -p
Så lätt var det men lättare förr
I FirefoxPortable ligger den under File/Arkiv, en gammal 6.0

Permalänk
Medlem

Nu har jag moddat Firefox hårt med det lodräta flikfältet. Men annars är det bara Classic theme restorer som hjälpt mig att ställa om utseendet. Just nu saknar jag tillägget Tab utilities som slutade fungera i typ Firefox 32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Internity:

Tänkte testa med en ny Profil men man har avskaffat Profile manager via Arkiv och resten verkar krångligt enligt Hjälp.

För att få bort hela profilen helt och hållet så ska man få upp kör och där i skriva appdata/.... har det hela inte på rak arm. Sedan kommer du in i din profil och raderar allt som heter firefox, även maintainance programmet och sedan installerar om så får man en helt clean och ny profil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Om Flash till 90% är youtube så skulle jag rekommendera att installera senaste Youtube Center från deras github. Då kan man sätta volymen som youtube videos alltid ska startas på och en shitload av andra användbara features. Sitter på mobil så kan tyvärr inte ge länk atm.

Btw, finns det nåt sätt man kan ställa in så att kryssen på varje tabb alltid syns, som i Chrome? Hatar att jag först måste aktivera en tabb för att sen stänga den. Vet att mittenknappen stänger direkt men den e buggig på min mus så funkar inte så bra :/

Senaste Firefox från och med v35 har allt inbyggt så versionen hanterar youtube utan flash. Bara det att det är väldigt nytt så det finns lite buggar här och där, därför använder jag flash vid sidan om. Tillägget går under något med h264 som är ett samarbete med ett annat företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan prova Pale moon http://www.palemoon.org/ om du inte gillar Googlifieringen, Pale moon är nog den bästa webbläsaren idag, baserad på Mozilla och FF tilläggen fungerar, den har också 64 bit och är snabbare än FF eftersom de dumpat stödet för en del äldre saker som inte används idag, så den bästa FF versionen är Pale moon snarare än FF

Det finns också plugin som rensar ut Australistramset rätt bra:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere...

Nu väckte du mitt intresse! Har testat miljarder alternativa browsers genom åren, men alltid fallit tillbaka på de etablerade för att jag inte orkar hålla på och få det att funka med den jag råkar köra. Ungefär samma resonemang som bakom det faktum att kryper till korset och kör Windows, trots att det finns en massa kompetenta Linuxdistar som är anpassade för desktopbruk idag.

Läst på om Pale Moon på deras hemsida, och jag gillar det jag ser, det där mellantinget mellan att optimera och att bibehålla kompatibilitet med större delar av det material som finns på nätet. Kan tänka mig att det inte innebär samma problem som förr att göra det, när man har geckoplattformen att stå på i grunden.

Jag såg ditt senare inlägg om att Swedbank funkar bra, och det låter lovande. Hur skulle du bedöma Pale Moon i övrigt? Är den duglig för vardagligt bruk i meningen att det så gott som aldrig blir något pill, alternativt att starta en alternativ browser, för att få en site att fungera som det är tänkt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag blev väldigt nyfiken på Pale moon efter denna tråden. Har kört på Waterfox i ett tag och tycker överlag det fungerar ganska bra (dock endel problem med youtube som fastnade på 14s om man inte satte backend till false).

Det som jag direkt upptäckte var att Roomy Bookmarks toolbar inte stöds och att ta bort alla bokmärke texter är en kritisk del för mig (inte tillräckligt att ta bort texten när man skapar ett nytt bokmärke). Detta är nog den största anledningen till att jag hatar Chrome.

Har någon koll på alternativa sätt att göra det jag önskar, som stödjs i pale moon?