Garantiärende ang. GTX 780 hos Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nu kommer det återigen poster med folk som inte läst igenom tråden. Butiken har fullgjort sina plikter gentemot KKL, punkt. TS kommer inte kunna kräva någonting annat än vad han fått (möjligen milersättning och dylika småpengar).

Sen får man självklart ha vilka åsikter man vill huruvida butiken har hanterat det på ett bra sätt eller inte, men de har agerat enligt lagen.

5 år? KKL säger väl 3 år?

Sorry Norge ramla bort i texten dom har 5 år

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad fan är det som händer?!
Varför spårar tråden ur?
Inet har erbjudit han att ersätta kortet, Vad mer kan man begära?...
Det är ju skött exakt så som det ska skötas...
Eller har jag missat något?

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

I din fantasi är det kanske inte samma sak att häva ett köp och göra ett återköp, men i verkligheten är det.

Jag vet att andra har fastslagit det enligt dig, men åter igen verkligheten fungerar inte på det viset, man kan inte erbjuda vad som helst utan det finns faktiskt regler att följa även där.

Det sista du nämner kallas bedrägeri och är ett brott, skulle man välja den vägen finns det betydligt fler sätt att inte behöva betala för sina komponenter, men nu pratar vi lagliga saker.

Så, nu tänker jag inte svara dig fler gånger eftersom vi kommer inte längre, du har ditt sätt att se på det och jag har mitt.

Men bevisa det då, visa reglerna? Visa lagarna? Det skulle ju göra enorm skillnad eftersom Inet då uppenbarligen bryter mot lagen i det här fallet! Då skulle ju TS ha ett solklart fall att dra till KO/ARN/Tingsrätten.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

I din fantasi är det kanske inte samma sak att häva ett köp och göra ett återköp, men i verkligheten är det.

Jag vet att andra har fastslagit det enligt dig, men åter igen verkligheten fungerar inte på det viset, man kan inte erbjuda vad som helst utan det finns faktiskt regler att följa även där.

Det sista du nämner kallas bedrägeri och är ett brott, skulle man välja den vägen finns det betydligt fler sätt att inte behöva betala för sina komponenter, men nu pratar vi lagliga saker.

Så, nu tänker jag inte svara dig fler gånger eftersom vi kommer inte längre, du har ditt sätt att se på det och jag har mitt.

Nu snackar du i nattmössan. Man har 14 dagars ångerrätt om man handlar på nätet, men utöver det är det helt upp till butiken att bestämma om de vill köpa tillbaka varor och hur det i så fall ska funka. De kan ha precis vilka bestämmelser som helst.

Det finns även ett begrepp som heter öppet köp. Om en butik erbjuder öppet köp så ska de ge tillbaka hela summan i pengar om man vill lämna tillbaka, men långt ifrån alla butiker erbjuder det. Men det är helt frivilligt för en butik att erbjuda öppet köp.

Välkommen till verkligheten!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men bevisa det då, visa reglerna? Visa lagarna? Det skulle ju göra enorm skillnad eftersom Inet då uppenbarligen bryter mot lagen i det här fallet! Då skulle ju TS ha ett solklart fall att dra till KO/ARN/Tingsrätten.

Återköp/häva köpet tillhör också KKL när en produkt inte går att reparera. I just det här fallet blev kunden erbjuden ett ersättningskort, men Inet gick även med på ett återköp efter kundens begäran, allt enligt KKL. Sen att andra menar att dom inte alls erbjöd kunden ett återköp/häva köpet får vara deras åsikt.

Felet som Inet gör är att erbjuda kunden en alldeles för låg summa vid återköpet. Kunden borde givetvist fått hela summan tillbaks.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Återköp/häva köpet tillhör också KKL när en produkt inte går att reparera. I just det här fallet blev kunden erbjuden ett ersättningskort, men Inet gick även med på ett återköp efter kundens begäran, allt enligt KKL. Sen att andra menar att dom inte alls erbjöd kunden ett återköp/häva köpet får vara deras åsikt.

Felet som Inet gör är att erbjuda kunden en alldeles för låg summa vid återköpet. Kunden borde givetvist fått hela summan tillbaks.

Är intresserad av hur du tänker. Att datorkomponenter sjunker i pris i takt med att nya lanseras är inte precis rocket science.

När grafikkortet gick sönder så fanns det fortfarande i sortimentet. nVidia har lanserat en mycket bättre serie, som pressat ner priset på 780 med ca 25%.
Att kunden vill lägga pengar till en uppgradering så är det enda rimliga att det är mellanskillnaden som gäller när bytet var aktuellt. Ett byte till 970 skulle ge betydligt bättre prestanda och pengar i handen, vilket är helt orimligt. :S

Det bästa för alla parter vore kanske att konsumentverket förenklar regelverket och förbjuder uppgradering i samband med defekt vara.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Återköp/häva köpet tillhör också KKL när en produkt inte går att reparera. I just det här fallet blev kunden erbjuden ett ersättningskort, men Inet gick även med på ett återköp efter kundens begäran, allt enligt KKL. Sen att andra menar att dom inte alls erbjöd kunden ett återköp/häva köpet får vara deras åsikt.

Felet som Inet gör är att erbjuda kunden en alldeles för låg summa vid återköpet. Kunden borde givetvist fått hela summan tillbaks.

Jag håller med dig om att om man som kund säger typ "Jag vill häva köpet" eller liknande och säljaren säger "Ja" så ska man ha hela köpesumman tillbaka, men frågan har aldrig ställts. Du har snöat in dig på att man ska få pengarna tillbaka när man häver köpet enligt KKL, men detta är ingen hävning av köpet.

Jag tycker att du ska läsa originalposten igen. Det har aldrig varit tal om något återköp. Och återköp är heller inte samma sak som att häva köpet. TS frågar om han kan få byta till ett 980 och lägga pengar emellan. Säljaren säger att det går och att värdet i så fall bestäms av dagsvärdet och inte vad det köptes för. Detta har inget med KKL att göra. Sedan följer en diskussion om vad dagsvärdet är. Man kan tycka vad man vill om att Inet har två likadana kort uppe på sin hemsida med så olika pris och att det skiljer så mycket i pris mellan vad Inet anser kortet vara värt och vad de säljer det för, men det har egentligen ganska lite att göra med dagsvärdet. 2900kr som Inet erbjuder är inget konstigt värde. Det gick att få tag på GTX 780 till det priset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu snackar du i nattmössan. Man har 14 dagars ångerrätt om man handlar på nätet, men utöver det är det helt upp till butiken att bestämma om de vill köpa tillbaka varor och hur det i så fall ska funka. De kan ha precis vilka bestämmelser som helst.

Det finns även ett begrepp som heter öppet köp. Om en butik erbjuder öppet köp så ska de ge tillbaka hela summan i pengar om man vill lämna tillbaka, men långt ifrån alla butiker erbjuder det. Men det är helt frivilligt för en butik att erbjuda öppet köp.

Välkommen till verkligheten!

Snälla lille vän, varför du blandar in öppet köp och ångerrätt förstår jag inte eftersom det har inget med detta att göra.
Sen om du tror att en butik kan ha vilka bestämmelser dom vill så är det ok för min del..

Nu lägger jag ner hela denna tråden eftersom TS har redan fått sitt kort och vidare diskussion ger absolut inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Återköp/häva köpet tillhör också KKL när en produkt inte går att reparera. I just det här fallet blev kunden erbjuden ett ersättningskort, men Inet gick även med på ett återköp efter kundens begäran, allt enligt KKL. Sen att andra menar att dom inte alls erbjöd kunden ett återköp/häva köpet får vara deras åsikt.

Felet som Inet gör är att erbjuda kunden en alldeles för låg summa vid återköpet. Kunden borde givetvist fått hela summan tillbaks.

Vänta lite nu. Inet erbjuder ju TS ett ersättningskort i enlighet med KKL. Återköpet syftar ju på ersättningskortet och när kunden vill lägga mellanskillnad för en uppgradering så har ju Inet all rätt i världen att sätta vilket pris de vill eftersom detta är en frivillig uppgörelse. Kunden borde givetvis ha fått hela summan tillbaka om köpet hävs, vilket i princip är den sista åtgärd som görs vid en reklamation. Nu löser ju Inet detta precis som det är tänkt dvs med omleverans.

Så på vilket sätt gör Inet fel angående summan vid det frivilliga återköpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Vänta lite nu. Inet erbjuder ju TS ett ersättningskort i enlighet med KKL. Återköpet syftar ju på ersättningskortet och när kunden vill lägga mellanskillnad för en uppgradering så har ju Inet all rätt i världen att sätta vilket pris de vill eftersom detta är en frivillig uppgörelse. Kunden borde givetvis ha fått hela summan tillbaka om köpet hävs, vilket i princip är den sista åtgärd som görs vid en reklamation. Nu löser ju Inet detta precis som det är tänkt dvs med omleverans.

Så på vilket sätt gör Inet fel angående summan vid det frivilliga återköpet?

Känns som man bara repeterar och pratar i cirklar just nu, så om du vill veta vad Inet gör för fel så läs igenom alla inlägg i tråden.
Tror inte vi kommer så mycket längre här.

Mitt sista råd till TS: kontakta Inet igen och stå på dig att du anser att dom gjort fel och att du hellre vill häva köpet och köpa ett GTX 980 och självklart få tillbaks hela summan. Om inte det hjälper så ta upp detta med ARN.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Snälla lille vän, varför du blandar in öppet köp och ångerrätt förstår jag inte eftersom det har inget med detta att göra.
Sen om du tror att en butik kan ha vilka bestämmelser dom vill så är det ok för min del..

Nu lägger jag ner hela denna tråden eftersom TS har redan fått sitt kort och vidare diskussion ger absolut inget.

Men lägg ner sandlådesretoriken, härskartekniker från underläge blir bara patetiskt. Svara på frågan istället, visa oss vilka regler och lagar du hänvisar till eftersom det uppenbarligen har missats av oss. Det skulle definitivt tillföra något till tråden eftersom det förändrar hela frågan.

Att hålla för öronen, vägra svara på frågor och springa ut ur rummet när man blir ställd mot väggen för vad man har sagt är inget framgångsrecept för livet.

Skrivet av muSashi:

Återköp/häva köpet tillhör också KKL när en produkt inte går att reparera. I just det här fallet blev kunden erbjuden ett ersättningskort, men Inet gick även med på ett återköp efter kundens begäran, allt enligt KKL. Sen att andra menar att dom inte alls erbjöd kunden ett återköp/häva köpet får vara deras åsikt.

Felet som Inet gör är att erbjuda kunden en alldeles för låg summa vid återköpet. Kunden borde givetvist fått hela summan tillbaks.

Nej, återköp och att häva köpet är två helt olika saker. Att häva köpet finns med som alternativ i KKL, att butiken via goodwill köper tillbaka/köper ersättningskort är ett helt frivilligt beslut och har ingen förankring i KKL.

KKL:

Citat:

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Blanda inte äpplen och päron.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att de som tjaffsar vidare missat att läsa och förstå:

Konsumentköplag (1990:932)
27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Och i lagkommentarerna finns detta:
Säljaren har rätt att erbjuda reparation eller utbyte på eget initiativ istället för att godta hävning

Inet har gjort helt rätt och följt lagen eftersom de erbjudit utbyte, allt annat är irrelevant och om kunden vill "byta in ett beg grafikkort" får de självklart värdera det hur som helst och gillar man inte värderingen/mellanskillnaden vid ett inbyte så kan man välja avstå från att göra den affären.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående talar så måste jag även instämma med de som förstår att Inet har gjort helt rätt här utan några som helst konstigheter. Som tidigare nämnt, så får de värdera det felande GPU:t utifrån deras priser och bevisligen har de sålt ett GTX 780 till det lägre priset vid ett tillfälle, därav deras värdering, som de inte ens hade behövt göra då de erbjudit samma produkt kostnadsfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Snälla lille vän, varför du blandar in öppet köp och ångerrätt förstår jag inte eftersom det har inget med detta att göra.
Sen om du tror att en butik kan ha vilka bestämmelser dom vill så är det ok för min del..

Nu lägger jag ner hela denna tråden eftersom TS har redan fått sitt kort och vidare diskussion ger absolut inget.

Det är du som pratar om återköp. Eftersom det inte är ett begrepp som finns så har jag listat några olika som jag tror att du kan ha blandat ihop dem med. Och ja, butiker kan ha vilka bestämmelser de vill utöver de lagar som finns. Eftersom Inet uppfyller KKL genom att erbjuda ett likadant kort så kan de utöver det erbjuda precis vilken deal som helst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det blir bara fler och fler kockar till soppan i denna tråden.
Någon säger "det finns regler för sånt här" - ja lagrummet kallas KKL. Problemet är när inet erbjuder något utöver KKL, när åtagande ur detta lagrum är uppfyllt.

Öppet köp: Kund har en viss tid på sig att inspektera och i vissa fall testa en vara för att sedan lämna tillbaka den. Detta är helt frivilligt från handlarens sida om det gäller en butik, men lagstadgat om det är över internet: se distansköplagen. Här kan handlare göra avdrag för t.ex saknade kartonger, repor och dylikt eftersom det är ett frivilligt åtagande.

Återköp: Handlare köper tillbaka en produkt från kund, en uppgörelse. "Så här mycket ger vi gör ditt kort". Tänk er ett inbyte av din gamla bil när du köper en ny. Åter igen, ett frivilligt åtagande. Detta kräver dock att handlare fullgjort sina förpliktelser enligt KKL innan, eftersom det i annat fall skulle vara inskränkande mot KKL och gäller alltså inte.

Hävning av köp: Kund tillsammans med handlare häver köpet i rättslig mening. Den fulla köpeskillingen betalas tillbaka utan avdrag. Avdrag får göras om produkten fungerar, men detta avdrag kvittas vanligen.

Allt detta kan vi anse vara fastslaget, enligt urdrag från tråden och stöd med lagtext.
Frågan är om vi som hobbyjurister gör fel tolkning. Därför är vidare utlåtande i denna diskussionen högst intressant om det kommer från någon som faktiskt vet vad tusan h*n talar om, rent professionellt.

Så vad har hänt i fallet?

TS har trasig produkt.
TS reklamerar.
Inet erbjuder utbytesenhet.
TS frågar om det går att lösa en uppgradering.
Inet erbjuder ett återköp (se ovan) av hans utbytesenhet till nuvarande marknadspris.
TS tycker dealen är dålig och frågar oss.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *