Permalänk

Tips på ljudlös vattenpump

Jag funderar på ny vattenpump.
Den jag har i chassit låter för mycket och är det enda som låter något nu.

Det är en XSPC 750
Den ska vara bland de tystaste vattenpumparna då själva pumpenheten sitter i reservoaren.
Alltså omringad av vatten.

Men jag som strävar efter så tyst som möjligt tycker så klart den låter för mycket.
Ska jag byte måste den pumpen vara helt tyst.

Den ska klara av att kyla processor och grafikkort.
kylare har jag redan

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk

Hur sitter reservoaren fast då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Jag funderar på ny vattenpump.
Den jag har i chassit låter för mycket och är det enda som låter något nu.

Det är en XSPC 750
Den ska vara bland de tystaste vattenpumparna då själva pumpenheten sitter i reservoaren.
Alltså omringad av vatten.

Men jag som strävar efter så tyst som möjligt tycker så klart den låter för mycket.
Ska jag byte måste den pumpen vara helt tyst.

Den ska klara av att kyla processor och grafikkort.
kylare har jag redan

prova med en pwm-styrd pump från swiftec eller EK

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Hur sitter reservoaren fast då?

Den sitter i mitt Coolermaster chassi som är. Vad det nu heter igen där cd-spelarna brukar sitta.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Skrivet av Casper_83:

Den sitter i mitt Coolermaster chassi som är. Vad det nu heter igen där cd-spelarna brukar sitta.

Kallas för bay-res och vad jag har läst är lite ökända för att skapa mer ljud än nödvändigt.

Ett alternativ kan va att köpa ett pumphus(om det nu behövs) ta ur pumpen ur reservoaren och plasera den i botten av chassit på nån form av vibrationshämmande anordning..

Permalänk
Medlem

det finns inget som slår en d5 vario eller pwm när det kommer till ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorvin:

det finns inget som slår en d5 vario eller pwm när det kommer till ljudnivå.

http://www.diyinhk.com/shop/ddc-pump/67-ddc-pump-pwm-pcb-diy-...

Körde DIYINHK PCB med Toshiba kontrollern i en av mina DDC´s här hemma, den åkte däremot ut ganska snabbt då jag är ljudkänslig. Spinner på i över 5k rpm så låter en del mer än vanliga DDC´s oavsett modell, prestandan däremot är helt makalös för en single pump. En standard DDC 3.25 kopplad till 4 pin Molex för ström spinner på i ca: 4.5k rpm (plus/minus nåt hundratal rpm), kör en sån för tillfället i min huvud-dator och dom där 500+ rpm mindre gör en enorm skillnad den skriker inte alls på samma sätt men visst den är ju inte PWM styrd och därmed inte 100% tyst heller men tillräckligt för att jag inte skall uppfatta ljudet ca 1.5 meter ifrån datorn.

Får du tag i en gammal trasig DDC (med helt hölje/fungerande rotor) gratis eller för symbolisk summa så kan du ju köpa enbart PCB´n, oavsett så är detta DIY prylar så måste löda själv men det är simpelt och går ganska snabbt även för en typ som mig som löder som en kråka. Det är dock värt det i min mening och anländer ganska snabbt och tror att frakten ligger på $18 så $48 total inklusive allt du behöver vilket motsvara strax över 350kr idag, som sagt DIY men du får INTE tag i en bättre pump för det här priset!