Samma brus i mic, ny dator? fattar inget.

Permalänk
Medlem

Samma brus i mic, ny dator? fattar inget.

Kort och gott, folk klagar på att det brusar i min mic när vi sitter och gamear. Lyckades inte göra något åt det, men när jag nu köpte ny dator med enda anledning att förbättra hårdvara så är bruset fan fortfarande kvar?!

Helt 100% ny dator, nytt headset EXAKT samma brus som tidigare, vad sjutton kan det vara?! Och det brusar riktigt ordentligt också.

Permalänk
Medlem

Humm, kan du spela in bruset och lägga det på youtube?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av vibrax:

Kort och gott, folk klagar på att det brusar i min mic när vi sitter och gamear. Lyckades inte göra något åt det, men när jag nu köpte ny dator med enda anledning att förbättra hårdvara så är bruset fan fortfarande kvar?!

Helt 100% ny dator, nytt headset EXAKT samma brus som tidigare, vad sjutton kan det vara?! Och det brusar riktigt ordentligt också.

Vad har du för headset? har du det inkopplat fram?

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att en helt ny dator med ett helt nytt headset har exakt samma problem som den förr datorn och ett helt annat headset.
headset är steel series siberia

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vibrax:

Kort och gott, folk klagar på att det brusar i min mic när vi sitter och gamear. Lyckades inte göra något åt det, men när jag nu köpte ny dator med enda anledning att förbättra hårdvara så är bruset fan fortfarande kvar?!

Helt 100% ny dator, nytt headset EXAKT samma brus som tidigare, vad sjutton kan det vara?! Och det brusar riktigt ordentligt också.

Gå in i kontrollpanelen, ljud, dubbelklicka på din mikrofon, tryck på nivåer och kolla ifall du har mic boost på

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Skrivet av vibrax:

Kan inte tänka mig att en helt ny dator med ett helt nytt headset har exakt samma problem som den förr datorn och ett helt annat headset.
headset är steel series siberia

Jag kan mycket väl tänka mig det, steelseries siberia v2 i skype eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Jag kan mycket väl tänka mig det, steelseries siberia v2 i skype eller?

Ja, men innan det var det en random studio mic och det var samma problem. Funderar nästan om det kan vara elen i väggen det är fel på? lästa att folk har problem med brusljud i gitarrförstärkare och det låter typ likadant

Permalänk
Medlem

Jag brusar fortfarande i skype, efter ny dator, 4 nya headset(hundarna käka upp dom) flyttat, från adsl till fiberlina osv. Vissa brusar, andra inte helt enkelt. Om nån har en lösning på detta så ge gärna förslag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibrax:

Ja, men innan det var det en random studio mic och det var samma problem. Funderar nästan om det kan vara elen i väggen det är fel på? lästa att folk har problem med brusljud i gitarrförstärkare och det låter typ likadant

Är datorn ansluten till ett jordat eluttag?

/Erik

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du inte sitter på ett jordat eluttag vilket kan medföra liknande problem.

Permalänk
Medlem

Är dina vänner troll? Också en möjlighet.

Permalänk
Medlem

Har också ett Siberia V2. Brusade som fan innan jag köpte ljudkort. Är väl förmodligen något med det ljudkort som sitter på moderkortet som inte är så bra skärmat

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Är det realtek onboard ljudkort? de är riktigt kassa när det gäller mic och ljudläckage.

Har en dator med realtek och det är brus och läckage etc, har en med creative och där e knäpptyst om jag ej säger ngt. Inget brus eller läckage från ljudutgången alls. Båda kopplade till samma ojordade uttag.

Så är det realtek kan du kolla youtube där är en del trick o trix för realtek men jag har ej fått mitt att fungera tillfredställande. Så nästa steg är att köpa annat ljudkort, internt eller usb.

Jag kommer i framtiden dra mig för att köpa mobo med reltek. Funkar ok om du bara använder ljud ut men kör man med mic är de crap, som natt och dag jämfört med creative.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Hade liknande problem, som jag löste genom att köpa ett litet usb ljudkort för någon hundring. Antagligen beror det på att något är dåligt skärmat eller pga de ojordade uttaget datorn sitter i.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Har liknande problem så lånar tråden. Mikrofonen registrerar ett konstant och extremt högljutt basljud. Rör jag vid skärmen, chassit eller element med handen så försvinner oljudet helt eller nästan helt. Beror detta på att jorden inte funkar? Alla uttag i huset är jordade. Det skumma är att det en dag fungerar perfekt, nästa dag katastrof.

Kommer ett externt ljudkort lösa detta permanent? Vill någon rekommendera ett isf? Har QPAD QH-90 lurar. Mycket tacksam för råd.

Permalänk
Medlem

Hade mer eller mindre samma problem med min ModMic 4.0 som jag löste med ett litet USB ljudkort som någon här tidigare skrev också. Kopplade ENDAST in mikrofonen i den då uttaget för headset är skit, och nu låter det väldigt mycket bättre.
Finns för övrigt på tradera för typ 40 spänn.

Se denna video där han demonstrerar hur det låter före och efter : https://www.youtube.com/watch?v=R4PGZCvUyKI

EDIT: Är antagligen mer optimalt att köpa ett bättre ljudkort, men detta är en billig och enkel lösning som åtminstone funkade för mig.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Köp ett Asus DG ljudkort, problem löst..
Förutsatt att du har det inkopplat på moderkortets inbyggda ljudkrets just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

Köp ett Asus DG ljudkort, problem löst..
Förutsatt att du har det inkopplat på moderkortets inbyggda ljudkrets just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Gött att lösningen inte är att dra om elen i huset. Jag köper en Asus Xonar DGX istället, 50 kr billiagare och den enda skillnaden är pci-e kontakten. Det stämmer att jag använder det inbyggda ljudkortet just nu.

Läste i en recension på komplett att den optiska utgången bara har två kanaler, jag har 2.1 system. Detta ska inte vara något problem hoppas jag?

Skrivet av Big Lars:

Hade mer eller mindre samma problem med min ModMic 4.0 som jag löste med ett litet USB ljudkort som någon här tidigare skrev också. Kopplade ENDAST in mikrofonen i den då uttaget för headset är skit, och nu låter det väldigt mycket bättre.
Finns för övrigt på tradera för typ 40 spänn.

Se denna video där han demonstrerar hur det låter före och efter : https://www.youtube.com/watch?v=R4PGZCvUyKI

EDIT: Är antagligen mer optimalt att köpa ett bättre ljudkort, men detta är en billig och enkel lösning som åtminstone funkade för mig.

Härlig video Jag kör dock på externt ljudkort, lika bra, den kan ju följa med till nästa datorbygge också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Gött att lösningen inte är att dra om elen i huset. Jag köper en Asus Xonar DGX istället, 50 kr billiagare och den enda skillnaden är pci-e kontakten. Det stämmer att jag använder det inbyggda ljudkortet just nu.

Läste i en recension på komplett att den optiska utgången bara har två kanaler, jag har 2.1 system. Detta ska inte vara något problem hoppas jag?

Har aldrig använt optisk ljudutgång, men det tror jag inte

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

2.1 använder bara två kanaler. Man mixar ner båda kanalerna och kör genom subben.

Permalänk

Har fått min DGX och fått det att fungera efter en massa klydd. Kan konstatera att miccen är exakt lika dålig som innan. Qpad QH-90 och DGX. Mög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Har fått min DGX och fått det att fungera efter en massa klydd. Kan konstatera att miccen är exakt lika dålig som innan. Qpad QH-90 och DGX. Mög.

För mig så var det grafikkortet som gjorde att min mikrofon brusade när jag pratade. Löste det genom att flytta mitt DGX så långt ifrån mitt dåvarande grafikkort (AMD 6950)

Hoppas det löser sig

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk

Mikrofon förstärkaren i windows.. Har samma problem.

Permalänk
Skrivet av modaset:

För mig så var det grafikkortet som gjorde att min mikrofon brusade när jag pratade. Löste det genom att flytta mitt DGX så långt ifrån mitt dåvarande grafikkort (AMD 6950)

Hoppas det löser sig

Ljudkortet sitter längst nere. Blir retur på hörlurarna istället.

Permalänk

Det kan finnas flera olika anledningar.

- Du har en inbyggd mikrofon i skärm, webbkamera eller dator som är påslagen.
- Din mikrofon är hyperkänslig och fångar upp allt brus i bakgrunden, du har dålig ljudisolering och högljudda fläktar.
- Du har hög gain i inställningar vilket gör att den fångar upp allt brus.
- Det kan vara så kallad Ground Loop Noise som du kan lösa med en isolator eller kanske USB.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Det kan finnas flera olika anledningar.

- Du har en inbyggd mikrofon i skärm, webbkamera eller dator som är påslagen.
- Din mikrofon är hyperkänslig och fångar upp allt brus i bakgrunden, du har dålig ljudisolering och högljudda fläktar.
- Du har hög gain i inställningar vilket gör att den fångar upp allt brus.
- Det kan vara så kallad Ground Loop Noise som du kan lösa med en isolator eller kanske USB.

Nej till alla punkter, förutom den sista punkten. Misstänker att där felet ligger.

Testade nyss med en annan mikrofon, och den har inte detta problem. Därför jag returnerar dem.

Blir inte klok på dem, ena stunden fungerar de, andra inte.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Googolplex:

Har liknande problem så lånar tråden. Mikrofonen registrerar ett konstant och extremt högljutt basljud. Rör jag vid skärmen, chassit eller element med handen så försvinner oljudet helt eller nästan helt. Beror detta på att jorden inte funkar? Alla uttag i huset är jordade. Det skumma är att det en dag fungerar perfekt, nästa dag katastrof.

Kommer ett externt ljudkort lösa detta permanent? Vill någon rekommendera ett isf? Har QPAD QH-90 lurar. Mycket tacksam för råd.

Är det brum så beror det troligen på nått jordfel, brukar gå att lösa om man är systematisk och letar efter grundorsaken, låter det med en konstant nivå och frekvens som i videon ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som haft ett dyrt moderkort som haft samma problem?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det brum så beror det troligen på nått jordfel, brukar gå att lösa om man är systematisk och letar efter grundorsaken, låter det med en konstant nivå och frekvens som i videon ?
https://www.youtube.com/watch?v=kM1yjpnOG50

Ganska exakt så. Om det vore jordfel så hade väl inte den andra mikrofonen (zm-mic1) fungerat? När jag kopplar in Qpaden så låter det skit, skiftar jag mic till Zalmans så låter det så bra som det ska låta från en 50 krs mic.

Men visst känns det som nåt jordfel, när jag rör vid chassit så försvinner ju ljudet på Qpaden. Hepp!

Permalänk
Medlem

Använd jordat uttag eller fuska med ståltråd från ett element

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD