gtx 970´s Fortfarande coilwhine?

Permalänk
Avstängd

Fick mitt Asus Strix igår, installerade idag. Spelade ett flertal spel utan att höra någon som helst coilwhine.. Senare uppdaterade jag windows index experience, och då hörde jag lite coilwhine.. Men jag menar, krävs att det är helt tyst i högtalarna för att det skall höras, och jag spelar alltid på ganska hög volym...

Såatteh, tänker verkligen inte lämna tbx kortet..

Permalänk
Medlem

Har haft mycket coil whine på 4st olika kort, 2st MSI 970 och två 2st EVGA 970 FTW. Har begärt att få byta till ett ASUS STRIX nu istället.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Täcker garanti detta ärende eller är det bara ångerrätten detta går på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keashar:

Täcker garanti detta ärende eller är det bara ångerrätten detta går på?

Skickades från m.sweclockers.com

För mig har det gått på garanti.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Ni som har coilwhine måste ju vara extremt petiga. Mitt GTX 970 från MSI har CW men det är inget man märker av om man har igång datorn (med 6 fläktar låter det lite). Sen under spelande vid 1000+ fps kan jag höra ett markant ljud men inget allvarligt.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag undrar också vid vilken fps de som klagar har coilwhine. Och om det är så man kan höra det eller om det verkligen är störande. Jag kan bara höra coilwhine vid ungefär 2000 fps eller mer och eftersom jag inte har dom fpsn när jag spelar så bryr jag mig inte om det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är det fps eller spel upplevelsen som är viktigast, 1000/2000 fps Låter det inte vid 100 fps är jag nöjd

Visa signatur

ROG MAXIMUS Z790 HERO, 13900K, Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB, Corsair RM1000x, Samsung 990 PRO 1TB, Samsung, 980 PRO 1TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB
MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X, EK-AIO Elite 360 D-RGB and Phanteks Enthoo Evolv X Satin. Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Ni som har coilwhine måste ju vara extremt petiga. Mitt GTX 970 från MSI har CW men det är inget man märker av om man har igång datorn (med 6 fläktar låter det lite). Sen under spelande vid 1000+ fps kan jag höra ett markant ljud men inget allvarligt.

När splotjutet inte tonas ner av sitt eget fläktljud anser jag det vara för högt. Sen jämför jag mycket med gigabyte 670 som inte ger ifrån sig ett enda tecken på spoltjut trots moddat bios.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag undrar också vid vilken fps de som klagar har coilwhine. Och om det är så man kan höra det eller om det verkligen är störande. Jag kan bara höra coilwhine vid ungefär 2000 fps eller mer och eftersom jag inte har dom fpsn när jag spelar så bryr jag mig inte om det.

Under mina tester av gtx 970 låg medel fpsen på ca 80fps. Enda gången fps påverkade spoltjutet för mig, var gigabyte kortet som bytte tonart beroende på fps. Utifrån mina tester så uppstår spoltjutet när powertarget överstiger ca 80%.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
99:e percentilen

Har köpt och lämnat tillbaka tre stycken Strix pga det jävla oljudet. Sedan köpte jag ett Gigabyte, men dess kylare är ju så högljudd att jag inte ens kan säga något om coilwhine. (Kommer ångra köpet på det också.)

Jag har testat Strix i två helt andra datorer med helt andra komponenter i helt andra hus och fått samma resultat. Alla korten tjöt och surrade högt och ljudligt i spel (BF3) och benchmark (alltså vid allt från 20 till 200 fps), och svagt (= för mycket) i till exempel webbläsaren och alla andra lättdrivna GPU-accelererade applikationer jag provade.

Och nej, mina fläktar överröstar inget coilwhine i världen. Målet med passivt nätagg och ljudlösa fläktar var och är inte att istället höra datorn leka bikupa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Antar att haft lite tur med mina MSI då. Båda två har haft lite coilwhine som man kan höra nör fps varit omkring 2000 eller högre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Har nu spelat ytterligare bf3, cod aw, hitman, fc3 och denna gången i timmar, stängde av högtalarna ibland men hörde inget coilwhine.

Antar att det är som ni skriver, att det bara hörs vid över tusentals fps. I vilka spel har man ens så hög fps? Jag ligger på mellan 100-200 fps ungefär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RasmusC:

Ni som har coilwhine måste ju vara extremt petiga. Mitt GTX 970 från MSI har CW men det är inget man märker av om man har igång datorn (med 6 fläktar låter det lite). Sen under spelande vid 1000+ fps kan jag höra ett markant ljud men inget allvarligt.

Skrivet av fantomsmurfen:

Jag undrar också vid vilken fps de som klagar har coilwhine. Och om det är så man kan höra det eller om det verkligen är störande. Jag kan bara höra coilwhine vid ungefär 2000 fps eller mer och eftersom jag inte har dom fpsn när jag spelar så bryr jag mig inte om det.

Suck.. Ja det skriker även vid 100-200 fps vilket jag självklart använder när jag kan då jag har en 144hz skärm.

***bort/mod***

Skrivet av Alling:

Har köpt och lämnat tillbaka tre stycken Strix pga det jävla oljudet. Sedan köpte jag ett Gigabyte, men dess kylare är ju så högljudd att jag inte ens kan säga något om coilwhine. (Kommer ångra köpet på det också.)

Jag har testat Strix i två helt andra datorer med helt andra komponenter i helt andra hus och fått samma resultat. Alla korten tjöt och surrade högt och ljudligt i spel (BF3) och benchmark (alltså vid allt från 20 till 200 fps), och svagt (= för mycket) i till exempel webbläsaren och alla andra lättdrivna GPU-accelererade applikationer jag provade.

Och nej, mina fläktar överröstar inget coilwhine i världen. Målet med passivt nätagg och ljudlösa fläktar var och är inte att istället höra datorn leka bikupa.

Hej compadre, var och bytte mitt 3:e STRIX igår , gissa. Samma jävla bikupa idag igen. Nu har jag fått nog av ASUS STRIX och tänker vid nästa reklamation testa ett MSI trots många CW rapporter även där.

***bort/moderator***

Otrevligheter
Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Avstängd

Nvidia är känt för undermåliga komponenter, 970 verkar vara en sån rent allmänt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Skiter fullständigt i hur det låter sålänge jag ej får BSODs titt som tätt, som med kort från AMD.

Permalänk
Medlem

Bytte bios till ett med mer volt (120%) och coilwhinen jag fick efter... jeezes Gigabyte 970 G1

Permalänk
Jubileumsmästare

http://www.inet.se/produkt/5411310/gigabyte-geforce-gtx-970-w...
Har detta kort, hör ett irriterande bzzzzzz när ja har igång Cs:go och LoL när jag inte har låst fps. Ska testa låsa fpsen i eftermiddag när jag kommer hem från dagens jakt.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk

Nyligen köpt ett asus gtx 970 strix och har inte hört något coil whine än vid 3000fps i div. olika spel menyer, men så va de på mitt föra asus gtx 660 också. Menar ni att GTX 970 skulle coila whinea vid idle eller vad är fråge ställningen?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

3000 fps?
Tre tusen?
Tre noll noll noll?

Kalla mig skeptisk men jag tror inte du har har 3000 fps i något spel alls.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag spelat det mesta.. INGET COILWHINE ALLS. :):)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

3000 fps?
Tre tusen?
Tre noll noll noll?

Kalla mig skeptisk men jag tror inte du har har 3000 fps i något spel alls.

Jag har faktiskt nästan 3000 fps i ett spel jag brukade spela nämligen Crazy Machines. I vissa laddningsskärmar så som i Titanfall och Max Payne 3 har jag till och med över 4000 fps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tänkte precis skriva att mitt Asus Strix GTX 970 som jag fick hem i fredags hade väldigt lite coil whine.
Extremt låg nivå som bara gick att höra om man hade knäpptyst runt omkring sig, noll spelljud och verkligen fokuserade på det. Detta under tiden man har mellan 120- och iallafall 300fps, men fan heller. Öppnade precis chassit och det låter precis lika mycket som mitt 970 från msi som jag lämnade tillbaka pga coil whine.
Samma sak med detta. Runt 1500-2000fps eller mer så överröstar det allt. 120-300fps så gick det med stängt chassi att höra ytterst lite om det var knäpptyst runt omkring som sagt. De höll med mig om att det var för mycket på Inet vad gäller mitt kort från msi. Detta är likadant. Blir reklamation.

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Runt 1500-2000fps eller mer så överröstar det allt

I vilket spel får du 1500-2000 fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

I vilket spel får du 1500-2000 fps?

Alla spel vars menyer inte har någon ändlig gräns. Crysis 1, Första FEAR är bra exempel.
Spelar ingen roll dock. Fräser som fan redan runt 120, vilket inte är ok någonstans.
Med extrema värden kan jag gå med på det, men även med realistisk fps runt 300 så ska det inte finnas.
Alla spel som använder Source-motorn är bra exempel på spel som ger ~300fps. Förslag om att cappa frameraten till vad din monitor kan visa är ingen fix. Inte heller vsync. Ska inte tvingas använda tredjepartsprogram eller försämra din prestanda för att inte ha någon coil whine.
De som säger att de fått bort sin coil whine på så vis borde ta loss sidplåten på sitt chassi och lyssna.

Jävla piss. Både Asus Strix och ett msi 970 gaming med massa coil whine än så länge.

Permalänk
Medlem

970 låter som ett budgetkort .. får väl vänta tills den riktiga uppföljaren till 780 kommer.

Permalänk
Medlem

Upplever viss coilwhine, har inte bestämt mig om det är irriterande eller inte än.

Asus GTX 970
Fractal R4
Be Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

970 låter som ett budgetkort .. får väl vänta tills den riktiga uppföljaren till 780 kommer.

Förutom prestandan som är så äckligt bra. 600kr mindre än ett 780 kostade. 4GB VRAM istället för 3 som standard. Mycket bättre prestanda. Ibland till och med bättre än ett 780Ti och dessutom så kräver det bra mycket mindre för att drivas. 500W för att dra ett sådant kort är sjukt imponerande. Komponenterna dock verkar ju fått sig en billig lösning. Två olika kort från två olika tillverkare, men ändå samma problem. Sammanträffande? Eller bara extrem otur?

Permalänk
Medlem

Ni som vet. Skulle det eventuellt kunna försvinna med ett annat nätagg? Eftersom olika "ren" ström producerar olika resultat på den biten. Har ett bronsklassat 80+ nätagg just nu. Kan det vara värt att investera i ett guldklassat?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevligheter/nedlåtande text. Vänligen håll en trevlig ton.
§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Alla spel vars menyer inte har någon ändlig gräns. Crysis 1, Första FEAR är bra exempel.

Ah ok, har aldrig stött på ett sådant spel. Min erfarenhet är att det snarare cappas till 30 fps i menyerna/laddningsbilderna.

Min fundering rör snarare "in game".
(Och det ska så klart inte surra vid hög realistisk fps)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Förutom prestandan som är så äckligt bra. 600kr mindre än ett 780 kostade. 4GB VRAM istället för 3 som standard. Mycket bättre prestanda. Ibland till och med bättre än ett 780Ti och dessutom så kräver det bra mycket mindre för att drivas. 500W för att dra ett sådant kort är sjukt imponerande. Komponenterna dock verkar ju fått sig en billig lösning. Två olika kort från två olika tillverkare, men ändå samma problem. Sammanträffande? Eller bara extrem otur?

Exakt, det som gör det så tråkigt, för det är så bra presterande så ja nästan vill köpa ett, men man vill ändå få en känsla av kvalité. De är ju de, att alla modeller har samma problem mer eller mindre.