Tips! Kör Synology "DiskStation Manager" på din x86-server (även ESXi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Även jag har haft knas med att registrera via synology-kontot. Min gissning är att de inte helt uppskattar oss som kör med "ful-synology" och helt enkelt sätter lite käppar i hjulen för där de kan.

Jag har ställt in via no-ip och för mig fungerar det utmärkt och har gjort sedan start. Via synology så fungerade det någon dag, sedan slutade det funka.

Okej, så det är ett allmänt problem alltså. Kom för mig efter uppdatering från 4.3.

Jag har ställt in ett ddns-konto via no-ip och kan komma åt webgränssnittet utanför hemnätverket, men mitt problem är att jag inte kan logga in i varken download station eller video station. Har du lyckats med detta via en ddns från no-ip?

Permalänk
Skrivet av pttr:

Okej, så det är ett allmänt problem alltså. Kom för mig efter uppdatering från 4.3.

Jag har ställt in ett ddns-konto via no-ip och kan komma åt webgränssnittet utanför hemnätverket, men mitt problem är att jag inte kan logga in i varken download station eller video station. Har du lyckats med detta via en ddns från no-ip?

Allmänt problem vågar jag inte svara på om det är, men du och jag verkar ha problem iaf.

Jag använder inte videostation men download station funkar fint iaf, testade nyss via mobilen och dess nätverk (ej WLAN utan 3G). Jag får dock välja "visa skrivbordsversion" för att kunna se downloadstation, men föredrar ändå den vyn före den mobil/pad-anpassade vyn så för mig är det sak samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Hej Alla,

funderar på att installera dsm x86 och undrar följande.

Jag har 3 diskar jag ska köra. Installeras något på diskarna eller körs allt via usb?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Hej Alla,

funderar på att installera dsm x86 och undrar följande.

Jag har 3 diskar jag ska köra. Installeras något på diskarna eller körs allt via usb?

Systemet bootar från USB men själva OS ligger på en av diskarna. Om jag inte är helt ute och cyklar.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Systemet bootar från USB men själva OS ligger på en av diskarna. Om jag inte är helt ute och cyklar.

Nästan helt säker på att den lägger det på alla diskarna

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Allmänt problem vågar jag inte svara på om det är, men du och jag verkar ha problem iaf.

Jag använder inte videostation men download station funkar fint iaf, testade nyss via mobilen och dess nätverk (ej WLAN utan 3G). Jag får dock välja "visa skrivbordsversion" för att kunna se downloadstation, men föredrar ändå den vyn före den mobil/pad-anpassade vyn så för mig är det sak samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men lyckas du logga in med ditt ddns-namn? När jag skriver in det i download station kan jag inte logga in, men däremot när jag skriver in IP-adressen och min vidarebefodrade port så går det fint. Märkligt då jag kommer in i servern med mitt ddns-namn i webbläsaren, men inte just i appen. Dessutom kan jag inte logga in över huvud taget i DS video-appen, men file station går bra på samma sätt som ovan.

Nu är väl inte detta något extremt besvärande problem då ip-adressen ändå sparas i historik när man loggar in och video station kan jag ju ersätta. Något annat ni kan rekommendera som mediaserver? Är plex det bästa alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Hej Alla,

funderar på att installera dsm x86 och undrar följande.

Jag har 3 diskar jag ska köra. Installeras något på diskarna eller körs allt via usb?

Som ovan har svarat så läggs det på någon av diskarna. Du kan dra bort USB-stickan när du väl bootat upp, men den kommer givetvis att behövas igen om du ska starta om servern.

Permalänk
Skrivet av pttr:

Okej, men lyckas du logga in med ditt ddns-namn? När jag skriver in det i download station kan jag inte logga in, men däremot när jag skriver in IP-adressen och min vidarebefodrade port så går det fint. Märkligt då jag kommer in i servern med mitt ddns-namn i webbläsaren, men inte just i appen. Dessutom kan jag inte logga in över huvud taget i DS video-appen, men file station går bra på samma sätt som ovan.

Nu är väl inte detta något extremt besvärande problem då ip-adressen ändå sparas i historik när man loggar in och video station kan jag ju ersätta. Något annat ni kan rekommendera som mediaserver? Är plex det bästa alternativet?

Hm, mnja jag har inte några som helst problem då jag använder min ***.no-ip.biz-adress. Nu vet jag inte om du använder någon app för det hela kopplat till download-station, det gör inte jag iaf. Jag surfar in på min no-ip.biz-adress och sedan är det bara att tuta och köra precis som om jag suttit hemma vid datorn. Jag använder inte några appar alls, tycker det bara begränsar i dessa fall.

Jag använder inte den som media-server så kan inte ge några bra tips där. Föredrar gamla goda utforskaren om jag vill se film från servern

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pttr:

Som ovan har svarat så läggs det på någon av diskarna. Du kan dra bort USB-stickan när du väl bootat upp, men den kommer givetvis att behövas igen om du ska starta om servern.

Tänker mest på ifall disken kraschar man vill ju inte förlora allt eftersom dsm var på den. Det är väl bara testa antar jag så vet man.

Tänkte köra primert plex server och utorrent hoppas det funkar till detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damir2d:

Tänker mest på ifall disken kraschar man vill ju inte förlora allt eftersom dsm var på den. Det är väl bara testa antar jag så vet man.

Tänkte köra primert plex server och utorrent hoppas det funkar till detta.

Går väll att köra rutorrent på x86 DSM vilket jag kör på Linux-dator. Kan ni vara fler som delar på det ni tankar. Antingen delat konto eller varsitt och laddar till en gemensam mapp.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Tänker mest på ifall disken kraschar man vill ju inte förlora allt eftersom dsm var på den. Det är väl bara testa antar jag så vet man.

Tänkte köra primert plex server och utorrent hoppas det funkar till detta.

DSM lägger sig på alla diskar om jag inte misstar mig, tror man kan rycka valfri disk o den kör ändå...

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

DSM lägger sig på alla diskar om jag inte misstar mig, tror man kan rycka valfri disk o den kör ändå...

ok perfekt, det låter bra. Jag får maskinen i veckan som ska köra dsm. Vilket är den senaste imagen som man kan köra? Den tråd verkar inte vara uppdaterad med länkar så länka gärna ni som vet.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Kolla xpnology.nl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Kolla xpnology.nl

http://www.xpenology.nl/

Skrivet av freddan83:

DSM lägger sig på alla diskar om jag inte misstar mig, tror man kan rycka valfri disk o den kör ändå...

Måste du inte ha ett USB-minne ansluten med startfilerna?

Edit: Uppsnyggning...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

http://www.xpenology.nl/

Måste du inte ha ett USB-minne ansluten med startfilerna?

Edit: Uppsnyggning...

Ser att du har symbolen för Debian CH root som din avatar.

Själv går den inte installera på min DSL 213 efter senaste uppdateringen om jag skulle behöva.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av backspace:

http://www.xpenology.nl/

Måste du inte ha ett USB-minne ansluten med startfilerna?

Edit: Uppsnyggning...

Jo men usb't innehåller inte dsm, bara boot från den..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Lägg inte in den senaste bara..
Tydligen något nytt i den releasen som var svårt att få till
http://www.xpenology.nl/boot-images/

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

ok perfekt, det låter bra. Jag får maskinen i veckan som ska köra dsm. Vilket är den senaste imagen som man kan köra? Den tråd verkar inte vara uppdaterad med länkar så länka gärna ni som vet.

Likt nämnt så ska du i nuläget inte installera imagen med DSM 5.1 då den verkar bråka lite för de som redan installerat den. Jag kör själv Nanoboot-5.0.3.2 DSM 5.0-4528 X64 som fungerar klockrent. Det är mig veterligen senaste imagen som fungerar utan problem.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

4528 update 2 fungerar, 5.1 går inte... nått nytt skydd som unmountar diskarna.. frågan är om man inte ska satsa på något annat OS, synology verkar ju ha tröttnat på att det används på annan hårdvara och för att köra senaste plex så måste man ha minst 5.0.. snart kommer nån uppdatering som kräver 5.1 och man står utan..

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack för svar då kör vi 5:an 4528

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

4528 update 2 fungerar, 5.1 går inte... nått nytt skydd som unmountar diskarna.. frågan är om man inte ska satsa på något annat OS, synology verkar ju ha tröttnat på att det används på annan hårdvara och för att köra senaste plex så måste man ha minst 5.0.. snart kommer nån uppdatering som kräver 5.1 och man står utan..

Jasså vart ser du det med Plex? Min har funkat kanon hela vägen igenom, vart har du sett det och varför är det sånt krav?

Permalänk
Skrivet av slusk:

Jasså vart ser du det med Plex? Min har funkat kanon hela vägen igenom, vart har du sett det och varför är det sånt krav?

Plex Media Server 0.9.11.0 is now available for Plex Pass members.

Lots of bug-fixes in this one, highly recommended. Please let us know if you run into any issues with it, otherwise this will head to the public shortly.

NEW
New translations for Dutch, French, German, Arabic, Norweigan, Italian, Czech, Belgian and Spanish.
Improved connection publishing when network changes.
(Synology) DSM 5.0 is now the mimumum version required.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

Plex Media Server 0.9.11.0 is now available for Plex Pass members.

Lots of bug-fixes in this one, highly recommended. Please let us know if you run into any issues with it, otherwise this will head to the public shortly.

NEW
New translations for Dutch, French, German, Arabic, Norweigan, Italian, Czech, Belgian and Spanish.
Improved connection publishing when network changes.
(Synology) DSM 5.0 is now the mimumum version required.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha jag kör bara 0.9.9.10 så kanske är därför..

Kanske kravet med 5.0 gör gällande alla stora buggfixar dom släppte i 5.0 så som heartbleed och alla andra buggar som täpptes till där?
Måste man ha Plex Pass för att kunna uppgradera till 0.9.11.0 eller kommer den komma till vanligt folk sen också?

Du kanske vet en sak.. Kör jag plex på min Androidplatta och Android telefon så kan jag välja srt-fil men på brudens Ipad så kan man inte välja den utan att det blir fel. Varför?

Edit.
Såg nu att man kunde suga hem nya plex från deras hemsida fast den inte fanns på synology servern..

Permalänk
Skrivet av slusk:

Aha jag kör bara 0.9.9.10 så kanske är därför..

Kanske kravet med 5.0 gör gällande alla stora buggfixar dom släppte i 5.0 så som heartbleed och alla andra buggar som täpptes till där?
Måste man ha Plex Pass för att kunna uppgradera till 0.9.11.0 eller kommer den komma till vanligt folk sen också?

Du kanske vet en sak.. Kör jag plex på min Androidplatta och Android telefon så kan jag välja srt-fil men på brudens Ipad så kan man inte välja den utan att det blir fel. Varför?

Edit.
Såg nu att man kunde suga hem nya plex från deras hemsida fast den inte fanns på synology servern..

,du måste ha Plex Pass för att kunna byta subs med ett annat konto

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

,du måste ha Plex Pass för att kunna byta subs med ett annat konto

Aha.. Vilken måste ha det, den som har servern eller den som ska logga in?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av slusk:

Aha.. Vilken måste ha det, den som har servern eller den som ska logga in?

Vet inte, men hon kan ju använda din inloggning och det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk

Nu har jag inte läst hela tråden. Men om jag är sugen på att testa DSM på min hp microserver, kan jag fortfarande följa guiden i trådens första inlägg eller är den utdaterad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Nu har jag inte läst hela tråden. Men om jag är sugen på att testa DSM på min hp microserver, kan jag fortfarande följa guiden i trådens första inlägg eller är den utdaterad?

Filerna är ju gamla... Rekommenderar att följa en guide på xpenology.nl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Vill först meddela att jag är gött nöjd med uppgraderingen till 5.1 på min befintliga Synology nas. Många bra funktioner tillkom och den är fortfarande enkel att ställa in.
Nu försöker jag göra en server av en gammal PC att sedan göra backupp på mm
Försöker med Nanoboot-5.0.2.4 DSM 5.0-4528 X86 och det går sämre. For bootdiskfalure hela tiden.
Fäljer denna guide:
https://www.youtube.com/watch?v=jtGqbz_RrDU

EDIT: En fråga till och börja med. Har DSM stöd för variabel prosessorhastighet? (har freenas det?)

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Tjena alla,

Precis installerat dsmx64 och när jag ska stänga av den så verkar den avslutas på det sätt att datorn uppfattar det som hard reset av datorn alltså att man får meddelande vid boot att man stängt av datorn felaktigt och tryck F1 för att fortsätta. Har ni liknande problem?

Jag vill helst inte ha detta samt den gör kill commando and unmount failed får man, är detta rätt?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt