Skumt fel, dator till tv hdmi liten bild

Permalänk
Medlem

Skumt fel, dator till tv hdmi liten bild

Tjenare det har uppstått ett konstigt fel när jag spelar på min tv via datorn. Jag har en HDMI kabel från datorn till tvn, det har alltid fungerat har endast behövt fixat underscan grejen så har bilden vart som den ska. Men efter en drivrutins uppdatering så är det omöjligt att spela i fullscreen. Skrämen är full screen när jag ser på film,surfar etc. Men direkt när jag startar ett spel så krymper bilden så det kanske försvinner 6-8 cm på varje sida runt om TV:n. Har testat att ändra läge för tvn det minskar de svarta runt om men fortfarande kanske 4 cm svart runt. I Shadw of mordor fungerade det att byta inställning till Maximum screen eller något sådant men inget av de andra spelen jag spelar har den inställningen. Någon som varit med om något liknande, har ett amd 290 fungerade som sagt fint tills jag uppdaterade det...

Vad jag har gjort, testat gpu scaling etc och underscan.
Installerat om drivrutinerna.
Testat annat uttag på tvn.
Ändrat tv:ns inställningar.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Hmm, låter konstigt eftersom du redan testat allting..

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower | Gigabyte GA-970A-UD3 | AMD FX-8120 4.2GHz O.C | Noctua NH-C14 (Kylare) | Sapphire Radeon R9 280x Toxic | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8 GB (4GB x2 Sticks) | Cooler Master GX Lite 600W | Samsung SSD 830 128GB | Win. 10 Pro |

Permalänk
Medlem

En dum fråga... har du samma upplösning i operativet som i spelet? Om du inte har samma kan det vara att du har en upplösning i spelet som din TV inte gillar. Är det enda jag kan komma på som är galet när du har provat "allt" annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

En dum fråga... har du samma upplösning i operativet som i spelet? Om du inte har samma kan det vara att du har en upplösning i spelet som din TV inte gillar. Är det enda jag kan komma på som är galet när du har provat "allt" annat.

Har spelet i 1920 som operativet också har.. Undrar om det är något med drivrutinerna som är problemet, eftersom det har fungerat tidigare?

Tillägg, när jag spelar på min datorskärm via DVI fungerar spelet fint och det är fullscreen gäller samma för alla spel. HDMI är mycket problem...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Löst det, på något skumt sätt var det att tv:n var inställd på 30 hz i datorn och när den ställdes om till 60 hz så blev det helt plötsligt fullscreen i spel med. Hoppas detta kan hjälpa någon nån gång!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2