Permalänk
Medlem

MacBook air värd?

Tjena! Jag har en MB Air som skoldator, men då dom säger upp kontraktet med företaget som leaser datorerna så blir vi av med dem om vi inte köper ut dem. Ska kolla vad vi får köpa ut dem för. Men vad är den här värd:

MacBook Air 13 tum mid 2012
Intel core I5
4GB ram
Intel HD Graphics 4000
64 GB SSD

För nån dag fick jag tillbaka den från service (som gick på garanti). Då har dom bytt hela locket (skärm och hela skiten) plus batteriet. Då skärmen har spökat. Cykelantalet är 1 på batteriet i skrivande stund.

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

6500kr i det skicket skulle jag nog tro! En ny går ju på 8990kr.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dubadai:

6500kr i det skicket skulle jag nog tro! En ny går ju på 8990kr.

Inte riktigt, du kan ju få en som är specifikationsmässigt bättre än TS dator på Elgiganten för 7790kr http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... med 128GB SSD dock en 11.6 tums skärm.
Fast 6500kr är ändå ett rimligt pris känner jag då det bara handlar om 1 battericykel och utbytta delar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Inte riktigt, du kan ju få en som är specifikationsmässigt bättre än TS dator på Elgiganten för 7790kr http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat... med 128GB SSD dock en 11.6 tums skärm.
Fast 6500kr är ändå ett rimligt pris känner jag då det bara handlar om 1 battericykel.

Så kan man ju inte resonera... Man kan ju tag det "specifikationsmässiga argumentet" hur långt som helst. Det är en 13" Macbook Air, då matchar man det med priserna på dagens Macbook Air 13". Med Mac handlar det inte bara om specifikationer!

Är det bra skick på datorn så får man faktiskt en vettig peng för en beg. Mac.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dubadai:

Så kan man ju inte resonera... Man kan ju tag det "specifikationsmässiga argumentet" hur långt som helst. Det är en 13" Macbook Air, då matchar man det med priserna på dagens Macbook Air 13". Med Mac handlar det inte bara om specifikationer!

Är det bra skick på datorn så får man faktiskt en vettig peng för en beg. Mac.

Ptja, det är väl din åsikt men personligen skulle jag mycket hellre ta en Mac av 2 års nyare årsmodell i nyskick med en skärm som är 1.4 tum mindre för samma pris, nu kostar ju detta 7790kr och därför tycker jag ändå att 6500kr är rimligt för TS dator.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
99:e percentilen

MacBook Air har löjligt lågupplöst skärm och dessutom TN-panel. Så om du menar hur värt det är att köpa ut den för att använda den skulle jag säga att det är ganska ovärt om du inte får ett extremt bra pris.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

MacBook Air har löjligt lågupplöst skärm och dessutom TN-panel. Så om du menar hur värt det är att köpa ut den för att använda den skulle jag säga att det är ganska ovärt om du inte får ett extremt bra pris.

Ja, den är relativt lågupplöst, men det är ju inte därför man köper en Air i dagsläget. Du får 12 timmars batteritid, en väldigt lätt dator, snabb med SSD och väloptimerat OS, extremt bra styrplatta. Hitta det för 8990kr i en Windowslaptop. Spelar ju ingen roll vad för specs en datorn har om den är fruktansvärt att använda. Min förra Lenovo för 3000kr hade bättre styrplatta än min brors dyra Asus laptop... Så ska det ju inte vara.

OT, så tycker jag att dina argument inte är speciellt bra då till varför det inte är värt att köpa ut den. Man köper inte en Macbook Air för att den ska ha en bildredigeringsskärm med hög upplösning, även om det är påväg!

Får du datorn för mellan 5000-6000kr så tycker jag att du skall köpa ut den!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Inte mer än 5000 kr.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikFre:

Tjena! Jag har en MB Air som skoldator, men då dom säger upp kontraktet med företaget som leaser datorerna så blir vi av med dem om vi inte köper ut dem. Ska kolla vad vi får köpa ut dem för. Men vad är den här värd:

MacBook Air 13 tum mid 2012
Intel core I5
4GB ram
Intel HD Graphics 4000
64 GB SSD

För nån dag fick jag tillbaka den från service (som gick på garanti). Då har dom bytt hela locket (skärm och hela skiten) plus batteriet. Då skärmen har spökat. Cykelantalet är 1 på batteriet i skrivande stund.

På vår skola har vi MBP(i5, 4GB ram, 500GB hdd) och dom fick årets treor köpa ut för 3000kr, skulle tro att ni får något pris i ungefär samma region då man enligt min erfarenhet får bra pris när man ska köpa ut/lämna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag mailade och frågade, vi skulle få besked om det till hösten (inte ens klart OM vi får köpa ut dem). Men vi får iaf bättre datorer enl specsen HP ProBook 645 G1, då är ju frågan om det är värt att köpa ut macen då jag ändå får köpa ut HP;n nästa år (garanterat enl kommunen).

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Ptja, det är väl din åsikt men personligen skulle jag mycket hellre ta en Mac av 2 års nyare årsmodell i nyskick med en skärm som är 1.4 tum mindre för samma pris, nu kostar ju detta 7790kr och därför tycker jag ändå att 6500kr är rimligt för TS dator.

Ska man jämföra nypris får man ju jämföra med efterföljande modell / samma storlek på dator.. sen vilken skärmstorlek du föredrar är ju inte intressant i sammanhanget? 1,7 tum skiljer det för övrigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Ja, den är relativt lågupplöst, men det är ju inte därför man köper en Air i dagsläget. Du får 12 timmars batteritid, en väldigt lätt dator, snabb med SSD och väloptimerat OS, extremt bra styrplatta. Hitta det för 8990kr i en Windowslaptop. Spelar ju ingen roll vad för specs en datorn har om den är fruktansvärt att använda. Min förra Lenovo för 3000kr hade bättre styrplatta än min brors dyra Asus laptop... Så ska det ju inte vara.

OT, så tycker jag att dina argument inte är speciellt bra då till varför det inte är värt att köpa ut den. Man köper inte en Macbook Air för att den ska ha en bildredigeringsskärm med hög upplösning, även om det är påväg!

Får du datorn för mellan 5000-6000kr så tycker jag att du skall köpa ut den!

12 timmars batteritid kan du glömma gör du något så räcker batteriet kanske 4 timmar om du har locket
nere kanske den håller sig 12 timmar. Men om du spelar eller ser på hd film så kanske batteriet inte ens räcker en
timme. ( Efter några cykler). Sedan så är operativsystemet långt ifrån felfritt ibland fryser datorn så hårt att du måste
vänta tills batteriet tar slut. Och det värsta av allt är att Apple har lyckats göra världshistoriens sämsta laddare, jag
tror att 50% av alla i skolan har haft söder sin och om du ska köpa en ny så kostar en genuin minst 500kr.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xobust:

12 timmars batteritid kan du glömma gör du något så räcker batteriet kanske 4 timmar om du har locket
nere kanske den håller sig 12 timmar. Men om du spelar eller ser på hd film så kanske batteriet inte ens räcker en
timme. ( Efter några cykler). Sedan så är operativsystemet långt ifrån felfritt ibland fryser datorn så hårt att du måste
vänta tills batteriet tar slut. Och det värsta av allt är att Apple har lyckats göra världshistoriens sämsta laddare, jag
tror att 50% av alla i skolan har haft söder sin och om du ska köpa en ny så kostar en genuin minst 500kr.

Hahaha, bitter much?

Lite om batteritid på Air från 2013-2014; http://www.everymac.com/systems/apple/macbook-air/macbook-air...
(Locket stängt så fixar den ca en månad..)

Inget OS är 100% felfritt såklart, men det där är ju bara fåniga anklagelser.

Klart en ny originalladdare kostar minst en femhundring, men det gäller i princip samtliga datortillverkare. Om man misshandlar den så går den sönder, annars inte.

Permalänk

Som en som generellt inte gillar Apples produkter måste jag ändå säga att jag gillar Macbook air. Du slipper all oändlig bloat som de flesta bärbara lider av och osx är som optimerat för bärbara. Det är lätt att växla mellan program med div gester och batteritiden är gudomlig. Trotts att jag nästan rentav avskyr alla deras andra datorer så kan jag faktiskt tänka mig köpa en air som min nästa bärbar.

Så kan du få den hyfsat billigt skulle jag absolut säga att det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Hahaha, bitter much?

Lite om batteritid på Air från 2013-2014; http://www.everymac.com/systems/apple/macbook-air/macbook-air...
(Locket stängt så fixar den ca en månad..)

Inget OS är 100% felfritt såklart, men det där är ju bara fåniga anklagelser.

Klart en ny originalladdare kostar minst en femhundring, men det gäller i princip samtliga datortillverkare. Om man misshandlar den så går den sönder, annars inte.

Bitter, jag har skrivit ner alla problem jag haft med min mac och delar dem.
Original laddaren är kass och alldeles för dyr, blev tröt på att låna andras laddare så köpte en kina variant
men batteriet var kasst innan det. En gammaldags svartkub laddare håller riktigt bra och en sådan
kan man få (orginal) på ebay under 100kr .Konstigt att de får andra resultat på batteriet, när jag surfade med
100% i morse så var förväntad batteritid 4h.

Jag kan inte säga att mba är en ur kass dator dock, den väger lite och är enkel att ta med sig och
startar rätt snabbt. Riktigt bra när man bara ska studera med text redigering och enklare saker.
Om du får det för under 3k så är det värt.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Som en som generellt inte gillar Apples produkter måste jag ändå säga att jag gillar Macbook air. Du slipper all oändlig bloat som de flesta bärbara lider av och osx är som optimerat för bärbara. Det är lätt att växla mellan program med div gester och batteritiden är gudomlig. Trotts att jag nästan rentav avskyr alla deras andra datorer så kan jag faktiskt tänka mig köpa en air som min nästa bärbar.

Så kan du få den hyfsat billigt skulle jag absolut säga att det är värt.

Håller med, dock drar den riktigt dåliga skärmen ner helhets-betyget rejält för MBA. En lågupplöst TN-panel för det priset? Sjukt sniket av Apple.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Startar igång min gamla tråd igen jag får köpa den för 4250;-. Tycker ni att det är värt? Måste ha snabba svar, om en dag får jag det ända tillfället att köpa den. Har beslutsångest.....

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Skrivet av ErikFre:

Startar igång min gamla tråd igen jag får köpa den för 4250;-. Tycker ni att det är värt? Måste ha snabba svar, om en dag får jag det ända tillfället att köpa den. Har beslutsångest.....

Jag köpte min med exakt samma spec och årgång för det priset för några månader sedan. Dock med lite sämre batteri. Känns som ett ganska standardpris egentligen, i synnerhet i förhållande till vad man får betala för ultrabooks med motsvarande prestanda.

Permalänk
Medlem

Värt det. även om du tröttnar på den kan du enkelt sälja den på blocket för 5000-6000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikFre:

Startar igång min gamla tråd igen jag får köpa den för 4250;-. Tycker ni att det är värt? Måste ha snabba svar, om en dag får jag det ända tillfället att köpa den. Har beslutsångest.....

Det är varken ett bra eller dåligt pris. Något som kan spela in är ju skicket, hur eventuella garantier ser ut och om du vill behålla den eller skaffa någon annan dator.

Problemet som jag ser det är att 2012 års modell kör med Ivy Bridge. Prestandamässigt har Haswell (2013 års modell) inte några fördelar, däremot skedde ju stora förbättringar med avseende på strömförbrukningen vid låg belastning.
http://images.anandtech.com/graphs/graph7085/55644.png

En annan nackdel är storleken på dess SSD-disk. Vill du senare byta upp dig i storlek kommer det kosta dig massor.

Dock - och detta är något att ta med i beräkningen - om den är i bra skick tror jag inte att du får några stora problem att få tillbaka pengarna om du väljer att sälja vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det är varken ett bra eller dåligt pris. Något som kan spela in är ju skicket, hur eventuella garantier ser ut och om du vill behålla den eller skaffa någon annan dator.

Problemet som jag ser det är att 2012 års modell kör med Ivy Bridge. Prestandamässigt har Haswell inte några fördelar, däremot skedde ju stora förbättringar med avseende på strömförbrukningen vid låg belastning.
http://images.anandtech.com/graphs/graph7085/55644.png

En annan nackdel är storleken på dess SSD-disk. Vill du senare byta upp dig i storlek kommer det kosta dig massor.

Dock - och detta är något att ta med i beräkningen - om den är i bra skick tror jag inte att du får några stora problem att få tillbaka pengarna om du väljer att sälja vidare.

Enl mig så är den lika fräsch och repfri som när den kom ut från fabrik. Har haft ett skal på den också, som sagt nytt batteri också. Det jag kommer använda den datorn är till en surfdator (ev lite pages), har en 1000gb portabel hårddisk (och en server med 4tb inom kort). Har ju min stationära, specs för den finns i bio.

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |