Bahnhof släpper gratis anonymiseringstjänst i protest mot datalagring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Då kommer vi till frågan i vilken nivå data skall göras tillgängligt.

Är det också meningen att ISPn skall avkryptera även enskilda filer som kunden själv krypterat? t.ex ett lösenordsskyddat RAR-arkiv, som denne laddat upp till dropbox, via en shttp -asnlutning, port 443?

Jag har läst igenom LEK (Lagen om elektronisk kommunikation) lite snabbt nu här. Det är Kap6 Behandling av trafikuppgifter samt integritetsskydd) §16a - 16f som är av intresse.

Någon sådan bestämmelse verkar inte finnas och det har väl aldrig varit uppe för debatt? Alltså innehållet har det aldrig funnits lagkrav om utan det handlar endast om metadatan. Vilken kommunikationsutrustning som kontaktat vilken och när/var i stort sett. Så vad som ligger i krypterade filer spelar ingen roll. Innehållet tas aldrig upp i lagen och det är inte det som sparas enligt lag i nuläget.

Skrivet av SysGhost:

Nej. Jag tror att lagen ifråga bara kräver att trafiken ifråga datalagras på sin ursprungliga nivå. Det är mest troligt därför som Bahnhof kommit upp med lösningen ifråga.
Skulle vår regering uppdatera lagen och kräva att fler nivåer "låses upp" för tillgänglighet mot myndigheter och samarbetande organisationer, så behöver Bahnhof bara lägga ut VPN-tjänsten på oberoende part, för att återigen kringgå lagen.
I slutändan skulle vår regering behöva förbjuda all form av kryptering.

Om man läser LEK kap6 §16f så står följande:
16 f § Den som är skyldig att lagra uppgifter enligt 16 a § ska bedriva verksamheten så att uppgifterna utan dröjsmål kan lämnas ut och så att verkställandet av utlämnandet inte röjs. Uppgifterna ska göras tillgängliga på ett sådant sätt att informationen enkelt kan tas om hand. Lag (2012:127).

Det är rätt tydligt att man som ansvarig för datalagringen måste göra informationen tillgänglig också. Och det här är iaf i mina ögon teknikneutralt. Som jag ser det så får man alltså på intet vis trixa så att informationen blir svårhanterad för de som efterfrågar denna data.

Länk till lagtexten:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030389.htm

Edit:
Såg din edit nu ;). Ja, det där är klurigt alltså. Kanske fungerar det att hävda det där och därigenom slipper de följa LEK. Den som lever får se. Enda rimliga förklaringen so far på problemet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hör redan Trolololo låten i huvudet.

Grymt jobbat Banhof!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stupo:

Herregud vad folk verkar vara historielösa.. skrämmande!

Det handlar om mer än "jag vill inte att någon tittar på mig när jag bajsar" eller någon liknande princip.

Vad hände under WW2? Jo, judarna hade registrerats. Denna registrering kunde sedan användas för att göra en metodisk utrotning av judarna. Detta är också anledningen till varför datalagring som denna är olaglig enligt EU-domstolen.

Gick inte folk klart lågstadiet? Varför tror folk att integritet är så vikigt för många? Och varför tror ni att Piratpartiet skapades? Inte fan är det för att ni ska kunna sitta och bajsa utan att någon tittar på er med en kamera.

Väldigt bra initiativ av Bahnhof!

Samma sak hände med homo- och transsexuella i Tyskland. Magnus Hirschfelds "Institut für Sexualwissenschaft" var ett foskningsinstitut om homosexualitet som besöktes av tiotusentals personer varje år. De föreläste även om preventivmedel, könssjukdomar och sexualkunskap i allmänhet. De hade världens största bibliotek ägnat på forskning om homosexualitet, och ett kontaktregister.

När nazisterna kon till makten så brände de bibliotekets samling av över 20 000 böcker och 5 000 andra dokument, och beslagtog kontaktregistret som sedan användes för att spåra upp homosexuella och skicka dem till arbets- eller utrotningsläger.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BackSmack:

Jag hellre rädd för terrorister och kriminella än för regeringen och staten!

ja, det är klart att föredra!

därför är det jobbigt när medborgare börjar bli rädda för staten och regeringen. Rädslan kommer i stor del från känslan av maktlöshet inför statens beslut, kombinerat med känslan av att det skydd som staten ska ge sina medborgare inte är rättvist.

(känslan av) orättvisa skapar osäkerhet, vilket när hopplöshet. Sådant polariserar en grupp genom att vissa överreagerar med extremism/fundamentalism och andra ger ett gensvar som är det motsatta. Kvar i mitten blir de som inte kan acceptera de två ytterligheterna, men inte heller identifierar sig med situationen, och dessa blir passiva och sätter huvudet i sanden.

EUs reversion säger att EU-direktivet inte är försvarbart på grund av dess detaljutformning. Kravet på medlemsländer var att själva utforma lagar som följer det numera invalida EU-direktivet. Dessa lagar ser olika ut, och därför behöver inte samma bedömning göras för länders lagar som för EU-direktivet. Tydligen har vissa länder med strängare lag än sverige (England) valt att ha kvar sina lagar, medans andra länder med svagare lag än sverige (Estland, tror jag, men kanske minns fel) valt att stryka den.

Banhof är fantastiska som väljer att sätta sina principer först och jag önskar att fler företag vore så vettiga. Lagen är dock lagen och skall respekteras av alla.

Det som saknas i (hela världen) sverige är en politisk representation inom IT-frågor som har samma förmåga till diskussion, analys och prediktion som t ex ekonomi, välfärd eller försvar. ICT-området genomsyrar ALLA delar av världens system, men jag undrar vilken % av regeringen som kan förklara för sina barn vad som egentligen menas med "open source", "creative commons", pgp, kryptering, IP (v4 vs v6?), isp, tld, peer-to-peer, kryptovaluta. Hur många kan förklara skillnaden mellan ett fönster i windows och ett fönster i internet explorer?

Piratpartiet: byt namn och STEP THE FUCK UP. Låt er inte snurras bort i frågan om piratkopiering, det är en så liten och skamfilad del av diskussionen.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Vill nån övervaka så får de gärna göra det... jag har ingenting att dölja så jag skiter respektfullt i det.

Isåfall kan du ta och skriva ut din gmail-adress (eller vilken nu du använder) och lösenordet till den här. Om du inte har någonting att dölja så borde det inte vara någon fara. Om du skulle känna dig obekväm med att folk kan skicka mail från ditt konto, så kan du istället ladda ner alla mail, lägga upp dem på valfri fildelningssida, och länka dem här.

Permalänk
Medlem

Så Banhof förlorade fighting eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ox4:

ja, det är klart att föredra!

därför är det jobbigt när medborgare börjar bli rädda för staten och regeringen. Rädslan kommer i stor del från känslan av maktlöshet inför statens beslut, kombinerat med känslan av att det skydd som staten ska ge sina medborgare inte är rättvist.

(känslan av) orättvisa skapar osäkerhet, vilket när hopplöshet. Sådant polariserar en grupp genom att vissa överreagerar med extremism/fundamentalism och andra ger ett gensvar som är det motsatta. Kvar i mitten blir de som inte kan acceptera de två ytterligheterna, men inte heller identifierar sig med situationen, och dessa blir passiva och sätter huvudet i sanden.

EUs reversion säger att EU-direktivet inte är försvarbart på grund av dess detaljutformning. Kravet på medlemsländer var att själva utforma lagar som följer det numera invalida EU-direktivet. Dessa lagar ser olika ut, och därför behöver inte samma bedömning göras för länders lagar som för EU-direktivet. Tydligen har vissa länder med strängare lag än sverige (England) valt att ha kvar sina lagar, medans andra länder med svagare lag än sverige (Estland, tror jag, men kanske minns fel) valt att stryka den.

Banhof är fantastiska som väljer att sätta sina principer först och jag önskar att fler företag vore så vettiga. Lagen är dock lagen och skall respekteras av alla.

Det som saknas i (hela världen) sverige är en politisk representation inom IT-frågor som har samma förmåga till diskussion, analys och prediktion som t ex ekonomi, välfärd eller försvar. ICT-området genomsyrar ALLA delar av världens system, men jag undrar vilken % av regeringen som kan förklara för sina barn vad som egentligen menas med "open source", "creative commons", pgp, kryptering, IP (v4 vs v6?), isp, tld, peer-to-peer, kryptovaluta. Hur många kan förklara skillnaden mellan ett fönster i windows och ett fönster i internet explorer?

Piratpartiet: byt namn och STEP THE FUCK UP. Låt er inte snurras bort i frågan om piratkopiering, det är en så liten och skamfilad del av diskussionen.

Dold text

Bästa inlägget jag sett på länge. Kanonbra formulerat!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Skillnad på denna nya VPN, vs deras gamla VPN som kör openVPN?

Typ PPTP på den nya?

Detta undrar jag med. Vad är egentligen skillnaden?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Sveriges lagar är korrupta. 80% skit i boken som bara förvirrar advokater, åklagare och domare i landet.

Datalagringen bryter mot PUL.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Integritetens konung har kronats.

http://i.imgur.com/9teY5z9.jpg

Du menar krönts? annars har du blandat ihop krönts och korats till kronats

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bartender:

Ovanligt korkat svar, ungefär som att säga till kändisarna som har sina onanivideos spridda på nätet "vaddå, det är väl bara att byta lösen, vad tjurar du för?"
seriöst, titta på denna länk från post #50,
http://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters?language=en
15 minuter av ditt liv som du fort sparar in på att slippa skriva fler närsynta inlägg här

Korkat svar?
Du ponerade ju att servern ifråga var "hackad", och vad kan man då göra?
Skadan är skedd. Kan inte få ett brunnet hus att obrinna.

Om en hacker skulle vara duktig nog att ta sig in på dessa datalagringsservrar, så har vi ett REJÄLT problem, och kan ses som en attack mot riket. Något som man skulle kunna starta världskrig över om man nu skall överdriva.
Och de som skulle vara intresserade av detta kan lika gärna ge sig på andra svagheter i infrastrukturen, så att beskylla tekniken för att introducera svagheter är enligt min mening lite väl långsökt. Det finns redan så oerhört många andra punkter som både är lättare att attackera såväl som ger vettigare information för hackern ifråga.

Jag själv är inte så orolig för intrång i dessa databaser. Varför skulle jag vara det?
Vad för data lagrar de? Inte så troligt extremt ömtåliga uppgifter.
Så som vi tidigare pratat om, så är det metadata som lagras. Det vill säga vem som anslutit vart, och vad för typ av data som överförts. Alltså inte själva datat i sig. Det skulle ta orimligt mycket lagringskapacitet i anspråk.

Återigen säger jag att jag inte har några problem med att folk får reda på var jag ansluter till, och när, officiellt.
Om jag har känbsliga uppgifter, där inte ens metadata får komma ut. T.ex kommunikationer med ISIS eller Al'qaida, så ser jag till att det sker på andra icke spårbara orter, och med tung kryptering.

...och ja. Den videon har jag redan sett. Vettig.
Men jag står för det jag står för: Jag offrar gärna en del av min egen integritet om det visar sig att extremister, terrorister, skurkar och drägg verkligen åker dit som resultat av mitt "samarbete".
Ni vill hellre beskydda drägget/terroristerna/skurkarna, bara det ger er ett "bra integritetsskydd"?

Hårddraget, så har man två val:
I egenskap av medborgare samarbeta med SÄPO, regeringen, försvarsmakten med flera för att öka vårt rikes säkerhet.
eller:
I egenskap av medborgare motarbeta SÄPO, regeringen, försvarsmakten och därmed försämra rikets säkerhet bara för att tillfredsställa min egen integritets-känsla.

Jag väljer det första.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

varför har du ett online nick och använder inte ditt riktiga namn på internet? har du nåt att dölja?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Bahnhof måste bli årets IT-företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Korkat svar?
Du ponerade ju att servern ifråga var "hackad", och vad kan man då göra?
Skadan är skedd. Kan inte få ett brunnet hus att obrinna.

Om en hacker skulle vara duktig nog att ta sig in på dessa datalagringsservrar, så har vi ett REJÄLT problem, och kan ses som en attack mot riket. Något som man skulle kunna starta världskrig över om man nu skall överdriva.
Och de som skulle vara intresserade av detta kan lika gärna ge sig på andra svagheter i infrastrukturen, så att beskylla tekniken för att introducera svagheter är enligt min mening lite väl långsökt. Det finns redan så oerhört många andra punkter som både är lättare att attackera såväl som ger vettigare information för hackern ifråga.

Jag själv är inte så orolig för intrång i dessa databaser. Varför skulle jag vara det?
Vad för data lagrar de? Inte så troligt extremt ömtåliga uppgifter.
Så som vi tidigare pratat om, så är det metadata som lagras. Det vill säga vem som anslutit vart, och vad för typ av data som överförts. Alltså inte själva datat i sig. Det skulle ta orimligt mycket lagringskapacitet i anspråk.

Återigen säger jag att jag inte har några problem med att folk får reda på var jag ansluter till, och när, officiellt.
Om jag har känbsliga uppgifter, där inte ens metadata får komma ut. T.ex kommunikationer med ISIS eller Al'qaida, så ser jag till att det sker på andra icke spårbara orter, och med tung kryptering.

...och ja. Den videon har jag redan sett. Vettig.
Men jag står för det jag står för: Jag offrar gärna en del av min egen integritet om det visar sig att extremister, terrorister, skurkar och drägg verkligen åker dit som resultat av mitt "samarbete".
Ni vill hellre beskydda drägget/terroristerna/skurkarna, bara det ger er ett "bra integritetsskydd"?

Hur hänger massavlyssning av oskyldiga medborgare ihop med jakten på terrorister?

Vanligtvis får polisen inte kasta vem som helst i fängelse eller tjuvlyssna på vem som helst helt utan misstanke, men så fort man tar klivet ut till internet så finns det inge längre några som helst gränser.

Vad hände med oskyldig till motsatsen bevisats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om jag är tvungen att uppoffra en del av min integritet på nätet för att polisen, försvaret med flera skall kunna spåra upp och sätta dit personer som utgör en fara för rikets säkerhet, så må det så vara.
Om jag har något jag absolut inte vill skall komma i orätta händer, så ser jag till att använda de rätta verktygen och/eller tjänsterna för det.

Personligen har jag inget problem att olika myndigheter går igenom min epost eller accessloggar i jakt på spår efter samhällsfarliga individer.
De enda som räds detta är de som har något som hotar rikets säkerhet direkt eller indirekt. Terrorister eller tungt kriminella verksamheter.
Ja... Tungt kriminella verksamheter. För jag tror inte SÄPO bryr sig om Leffe Jönsson och hans blogg om stulna cykelsäten... Eller om Kalle Banan och hans glömda biblioteksböcker.

Notera skillnaden på att ha fri tillgång mot att det krävs en rimlig misstankegrad och åklagar-/domstolsbeslut för att ta del av informationen.

För att citera någon jag inte minns namnet på:

Staten är inte ond, men staten är heller inte god.

Det är med andra ord upp till oss medborgare att försvara våra rättigheter, annars kommer integriteten bli kränkt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av SysGhost:

Ja. Då är det en fråga om dataintrång. Något olagligt. Jag byter leverantör av aktuell tjänst, eller ser till att fixa problemet om det ligger på min sida.

Det ligger ju inte på din sida om datacentret där all info om dig som staten eller någon annan läcker ut. Det är ju därför så många är upprörda. Jag stör mig inte så mycket på att staten vill få tag i brottslingar genom att sök bland metadata, men att söka på allas meta data utan någon som helst grund är helt sjukt. Det går ju runt den vanliga vägen där du måste vara misstänkt innan dem kan söka igenom det du äger, nu kan dem göra det på alla dygnet runt utan någon misstanke.

Detta kommer missbrukas av någon i framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Resonerar du på samma sätt om andra saker, tex ditt sexliv? Dina bankärenden? Känsliga konversationer om din systers abort etc? Nä visst, du har väl inget emot om någon hänger över din axel och lyssnar på allt du har att säga...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Kan sweclockers eller någon användre skriva en guide hur man installerar sånt här på en tomato/dd-wrt router?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Jag kommer få Bahnhof i feburari när jag flyttar till den nya lägenheten. Ska bli så himla nice hade dom förut 100% nöjd.. Det är bra att dom är imot datalagring..

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv

Underbart Bahnhof

Permalänk
Skrivet av Jonas182:

Det är bra att dom är imot datalagring..

För att?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Varför vill man vara anonym?
Vad har ni som användare att dölja?

Kan du skicka ditt Sweclockers lösenord samt email, facebook och andra lösenord/inloggning samt personlig information (namn efternamn etc) så jag kan kolla igenom om det finns nått intressant?

Du har väl inget att dölja eller vara anonym för?

Skrivet av ox4:

Piratpartiet: byt namn och STEP THE FUCK UP. Låt er inte snurras bort i frågan om piratkopiering, det är en så liten och skamfilad del av diskussionen.

Ändra namn är enligt mig onödigt då det spelar ingen roll så länge folk tittar på historia istället för vad partiet försöker göra idag. Piratpartiet har också som sagt flera liknande partier runt om i världen med liknande namn som strävar efter samma mål. Tyskland har exempelvis en piratpartist i EU, andra länder har fler. Att byta namn bryter man lite banden med dessa tycker jag.

Piratpartiet har breddat sig men hur skall de komma in i någon debatt när oavsätt område folk snyftar bort dom som ungdomar som vill fildela fast att de har studerat och har bra politik för området. Likaså ser vi media som totalt ignorerade PP på alla sätt och vis och inte bjöd in dom till debatter etc.

Det är lätt att sitta i soffan och klaga utan att analyserat vad partiet har för politik och gjort under valrörelsen. Ta en titt på deras politik, passar inte något skapa en diskussion som sedan tas upp i deras möten samt hjälp till att få bort enfrågeparti-stämpeln som ges höger och vänster av personer som inte läst deras partiprogram. (stort sätt alla)

Kort så är problemet att folk inte prioriterar dessa frågor. Många förstår inte detta och kommer inte uppfatta något förrän det är för sent.

Citat:

First they came for the Socialists, and I did not speak out—
Because I was not a Socialist.
Then they came for the Trade Unionists, and I did not speak out—
Because I was not a Trade Unionist.
Then they came for the Jews, and I did not speak out—
Because I was not a Jew.
Then they came for me—and there was no one left to speak for me.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Det beror på...
Om du behöver öppna portar till en dator som står vid sidan om och brummar, så kommer allt vara som vanligt för denna dator, medan den dator där du surfar på kan använda VPN och bli 'mindre' spårbar.
Om du bara har en dator där du gör allt så blir det problematiskt då Bahnhof valt OpenVPN lösningen där alla traffik går in i VPN tunneln eller inget.
Finns andra VPN lösningar (Pratar fortfarande VPN och inte Proxy) där man kan låta datorn gå som vanligt och bara traffiken från webläsaren går via VPN tunnel: www.astrill.com
Vet dock inte hur de förhåller sig till datalagring...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henkiii:

Hur hänger massavlyssning av oskyldiga medborgare ihop med jakten på terrorister?

Vanligtvis får polisen inte kasta vem som helst i fängelse eller tjuvlyssna på vem som helst helt utan misstanke, men så fort man tar klivet ut till internet så finns det inge längre några som helst gränser.

Vad hände med oskyldig till motsatsen bevisats?

Ingenstans har jag nämnt att det handlar om massavlyssning. Datalagring och avlyssning är olika saker.
Bara för att jag får min trafik granskad betyder det inte att de ser mig som skyldig.
Om skatteverket går igenom alla deklarationer för att leta upp skattefifflare, är du då automatiskt skyldig till skattebrott?

Att bli granskad är inte samma sak som att bli beskylld för något.
Jag låter gärna loggarna och metadatan som min internettrafik genererat bli granskade, om det underlättar för sökande av samhällsfarliga individer.

Skrivet av henkiii:

Hur hänger massavlyssning av oskyldiga medborgare ihop med jakten på terrorister?

Vad för anledning tror du dessa lagar har uppstått för?
Jag tror knappas de är till för att spionera på dig.

...och är man så pass orolig att detta verkligen är ett bekymmer. Sluta använd Internet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

För att?

För att det är emot mänskliga rättigheter.

Skrivet av SysGhost:

Vad för anledning tror du dessa lagar har uppstått för?
Jag tror knappas de är till för att spionera på dig.

Den egentliga orsaken med datalagring är just att spionera på alla människor, men makthavarna använder alltid saker så som terrorism till exempel, som en ursäkt för att göra något som de inte får göra, och även för att dölja deras verkliga agenda (kontroll av människor, tyranni). Övervakning är ett sätt att få mer makt.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Man blir helt klart ledsen över hur vissa resonerar i denna tråd.

Ett scenario som är jävligt verkligt när det kommer till datalagring är 'uppror mot staten'. Ta Expressen till exempel som
hängde ut ett gäng människor för deras tycke & tänk. Fullständigt horribelt i en demokratisk stat där utvecklingen för
samhället ska komma från medborgarna, inte staten. Men ingen kommer våga diskutera politiska åsikter som går isär för
att bli fullständigt överkörd, din röst försvinner och på omslaget till tidningarna kommer det stå "TERRORISTER PLANERAR".

Vem tycker att Aftonbladet, Expressen, Kvällsposten etc ska ha bidrag för sin verksamhet? Det ända du läser om på
Aftonbladet t ex är hur satans framgångsrika dom är. Visserligen är det deras egna bolag som utnämner dom som
'vinnare' och den stora massan tror 'att detta gäller'.

Du fick en bok i skolan. Vissa la den på huvudet, vissa öppna den. Vem är du?

Permalänk
Entusiast

Det finns två läger här:

  • De som gömmer terrorister, brottslingar och annat drägg, samt försvårar jakten på nämnda bara för att hålla sin egen integritet på en "bekväm nivå".

  • De som kan tumma på sin integritet, och vet vad de har för alternativ, och kan därmed samarbeta med SÄPO med flera andra för att sätta dit terrorister, brottslingar och annat drägg.

Bara för att jag föredrar den senare punkten, så skall jag anses korkad och dum i hela huvudet.
Jag varsågoda, ni får se det så, men jag är hellre på statens och regeringens sida än emot dem... i ovan nämnda syften. Jag vill ha ett säkert land att leva i.

Det är däremot inte sagt att jag inte vill ha integritetsskydd. Men om jag måste välja det ena eller det andra.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tur man har Bahnhof då och haft par år då

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det finns två läger här:

  • De som gömmer terrorister, brottslingar och annat drägg, samt försvårar jakten på nämnda bara för att hålla sin egen integritet på en "bekväm nivå".

  • De som kan tumma på sin integritet, och vet vad de har för alternativ, och kan därmed samarbeta med SÄPO med flera andra för att sätta dit terrorister, brottslingar och annat drägg.

Bara för att jag föredrar den senare punkten, så skall jag anses korkad och dum i hela huvudet.
Jag varsågoda, ni får se det så, men jag är hellre på statens och regeringens sida än emot dem... i ovan nämnda syften. Jag vill ha ett säkert land att leva i.

Det är däremot inte sagt att jag inte vill ha integritetsskydd. Men om jag måste välja det ena eller det andra.

Men poängen är vännen att du INTE ska behöva välja.

För många bättre år sedan så fick jag fatt i en pedofil på msn, jag skickade över lite bilder etc så jag kunde tunnla hans ip. På den tiden kom jag hela vägen till en adress. Unikt va? Polisanmälningen lades ner pga otillräckliga bevis. Hade man varit något funtad i huvudet så hade den anmälan gett resultat. Istället lägger man ner och säger att ALLA måste övervakas för den informationen jag överlämna måste komma från en ISP.

För vem var jag att anmäla honom? ... Hänger ni med? Vi är så förminskade att det är löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ingenstans har jag nämnt att det handlar om massavlyssning. Datalagring och avlyssning är olika saker.
Bara för att jag får min trafik granskad betyder det inte att de ser mig som skyldig.
Om skatteverket går igenom alla deklarationer för att leta upp skattefifflare, är du då automatiskt skyldig till skattebrott?

Att bli granskad är inte samma sak som att bli beskylld för något.
Jag låter gärna loggarna och metadatan som min internettrafik genererat bli granskade, om det underlättar för sökande av samhällsfarliga individer.

Vad för anledning tror du dessa lagar har uppstått för?
Jag tror knappas de är till för att spionera på dig.

...och är man så pass orolig att detta verkligen är ett bekymmer. Sluta använd Internet.

Jag tror att du underskattar de slutsatser som går att dra av denna typ av data. Hela ditt liv kan kartläggas. (Politiska åsikter, umgängeskrets, rörelsemönster, intressen).
Möjligheterna är egentligen oändliga eftersom var och en använder internet i väldigt stor omfattning i dagens samhälle, och nästan alla har med sig en internetansluten enhet var de än befinner sig.
Detta är långt mer integritetskränkande än vad en traditionell telefonavlyssning är, och det krävs ändå misstanke om brott för att få lyssna på telefonen.

Känns det som en bra idé att varenda medborgare ska bli kartlagd in i minsta detalj?
Hur lång tid tar det innan ändamålet glider lite "när man ändå väldigt enkelt även skulle kunna...."?

Jag tycker att det känns som en väldigt totalitär tanke som hör hemma i diktaturer men inte Sverige.