Fractal Design Define R5 läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define R5 läcker ut på nätet

Svenska Fractal Design är på gång med generation fem av det storsäljande ATX-chassit Define. Nu läcker fotografier av Define R5 ut på nätet och avslöjar bland annat en modulär uppbyggnad.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan.. Jag som nyss köpte ett nytt chassi.. Blir väl att uppgradera igen

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Härligt! Insidan verkar mycket lovande, det är dock något med utseendet som känns lite "off". Front I/O såg cleant ut men känns lite sådär med front USB 2.0 i 2014/2015.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på en lansering runt.... 24e november?

Se här:
http://www.fractal-design.com/home/silence-redefined

Reklamen för det är ju för övrigt med här på Sweclockers sida titt som tätt idag, det var här jag såg det

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

So far so good, hoppas den blir lyckad.

Jonas kommer bli lycklig över höger/vänster hängd dörr i sin resention!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv

Älskar Fractal Designs chassi så det här är en välkommen nyhet.

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett Define R4 inte allt för länge sedan. Lite ångest, för efter det så kom NZXT H440 ut och nu Define R5.

Permalänk
Medlem

Oj den va snygg! Alltid gillat FD och bygger i de som standard. Synd att jag precis uppgraderade från R1 till R4 för 6 månader sen.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

Verkar bra och praktisk, men lite tråkigt utseende. Fractal är lite som de gamla volvo, kantigt men funktionellt.

Jag skulle vilja ha en ny Define Mini i vitt (utan fönster!).

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Haft 3an och har 4an. Nöjd med båda men känns lovande med 5ans plats för stora radiatorer utan egen moddning.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skäggig legend

Jag vet en viss Jonas som kommer bli glad över att en viss dörr kan sättas på olika sidor..

Jag är själv super nöjd med min FD R4. Tyst, gedigen och stilren, det blir inte ett byte i den närmaste tiden!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

vill ju ha denna men det blir caselabs som får mina penger om jag ska bytta chassi c: så man kan vattenkyla skiten ur datorn.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaZZe:

Oj den va snygg! Alltid gillat FD och bygger i de som standard. Synd att jag precis uppgraderade från R1 till R4 för 6 månader sen.

6 MÅNADER ja! Det är ju en evighet i datorvärlden! Bara köpa nytt igen!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timelord Sloth:

Fan.. Jag som nyss köpte ett nytt chassi.. Blir väl att uppgradera igen

Jävligt otur faktiskt! Själv så går man i tankarna att köpa ett R4a men man kanske väntar tills denna släpps

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Bra med möjlighet att få bort 5.25'', slänga dit en radiator och ändå ha kvar alla hårddiskplatser.

Känns dock tråkigt..utsidan är i stort det samma som för 5 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Bra med möjlighet att få bort 5.25'', slänga dit en radiator och ändå ha kvar alla hårddiskplatser.

Känns dock tråkigt..utsidan är i stort det samma som för 5 år sedan

Är det inte på grund av detta som folk väljer Define?
Ren design utan större tjafs på utsidan och skönt att bygga på insidan?

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Även om R5 ser ut att bli bättre än R4 ska ni med det chassit inte hänga läpp, det är en god vän som kommer ta väl hand om era komponenter en bra tid framöver om ni bara låter det.

Ska bli kul att läsa en recension. Hoppas Jonas redan sitter på ett men är tyst som en mus p.g.a. NDA.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Trevligt att kunna hänga om dörren! Öppnas åt fel håll för mig i dagsläget och sett till min skrivbordslösning så finns det heller ingen plats att ställa datorn till vänster om mig. Skulle tvingas ställa den på golvet i så fall och det vill jag helst undvika.
Lyckligtvis är det ändå ett mindre problem då det är väldigt sällan man behöver öppna dörren... bara när man ska blåsa rent filtret eller de ytterst få gånger man faktiskt behöver trycka in en skiva.
Många andra små trevliga nyheter i övrigt men de kommer säkert hinna släppa R6 eller kanske rent av R7 innan jag är i trängande behov av en ny låda igen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Härligt! Insidan verkar mycket lovande, det är dock något med utseendet som känns lite "off". Front I/O såg cleant ut men känns lite sådär med front USB 2.0 i 2014/2015.

Angående 2.0.. Förstår hur du tänker. Men Alla prylar fungerar inte optimalt ännu med 3.0, så som vissa/om inte alla trådlösa möss kan få sig störningar då och då.. Jag hade min Logitech G700s i R4ans 3.0 och det kändes som om någon annan var där och störde musen, orent, laggigt. Googlade lite och sedan bytte till 2.0, funkar perfekt.

Min Canon 7D funkade inte heller med 3.0

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Känns dock tråkigt..utsidan är i stort det samma som för 5 år sedan

Som redan nämnt, en av anledningarna till valet. Sannolikt fler än jag själv som gärna undviker en massa "bling" på sin dator.
De har väl en version med fönster på sidoplåten för de som vill hänga upp sin julgransbelysning i datorlådan.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Ser att de snofsat till designen en del; det ser mer premium ut på många sätt nu (frontfiltret, strömknappen m.m.). Har haft ett R2 förr i tiden som luktade budget lång väg, men Fractal Design har långsamt men stadigt blivit bättre. De gör helt klart ett bra jobb!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ooh jäklar som trevligt.. Jag har gått i tankarna på att pensionera mitt R2 och funderat på att köpa R4:an.. Nu är det bara vänta och hoppas på att det kommer i vitt också!!!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Daark:

vill ju ha denna men det blir caselabs som får mina penger om jag ska bytta chassi c: så man kan vattenkyla skiten ur datorn.

Det är rätt inställning! Never surrender!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Hvor store vifter er det i dette kabinettet da?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en mini-itx version utan 5.25"/3.5" platser och endast stöd för 17cm grafikkort, tror att en sån låda skulle vara supersöt med sin lilla lucka

Edit: kom och tänka på att en sån behöver ingen lucka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att det går att köra dubbla 360 rads utan att end tankarna tar i varandra. Annars har dom lyckats bra, litebdlr lik 4:an bara imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att jag älskar Fractal Designs design. Är så trött på all futuristisk gamerdesign som får datorn och dess accessoarer att se ut mer som transformersleksaker än faktiska kvalitetsprylar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Radiator på intagsluften är väl ändå rätt korkat!

Permalänk
Medlem

Jag gillar FDs design och hade de försökt sig på något annat hade de antagligen tappat mig som kund. Det är rent och ganska anonymt, precis som jag vill ha det.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Radiator på intagsluften är väl ändå rätt korkat!

Beror på.
När jag lekte med vattenkylning så vann jag ngr grader på att suga in inluften över radiatorn kontra att använda luften från chassiet till att kyla radiatorn.
Dock var det med en ensam 120-radiator så....det handlar om avvägning skulle jag tro.