Far Cry 4 Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Någon mer som har problem med musrörelsen i spelet? Det är någon mouse acceleration aktiverad för mig även fast jag har den avstängd. Testa att sätta sensen i spelet på lägsta, rör sedan musen så långsamt ni kan så ska ni se att musen i spelet inte rör på sig knappt. Rör man dock musen fort, ja då rör sig musen i spelet också! Jätteirriterande

Ja, samma här. Har letat runt på olika forum efter fix men har inte hittat något som funkar.

Permalänk
Entusiast

Typiskt att AMD är sent ute med Crossfire profil. Spelar väl mindre roll då jag väntar några månader på patcher och drivrutiner innan köp.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Någon som fått SLI att fungera? Min GPU2 jobbar inte över huvud taget.. :/

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Någon som fått SLI att fungera? Min GPU2 jobbar inte över huvud taget.. :/

Nope, it's not working. Såhär skrev en kille på youtube om mus accelerationen, jag har int efått det att fungera dock.

For people who got input lag (Mouse feels like a console controller)
Here is how to fix it.

1.Turn V-Sync off in-game.
2.Go to Documents/My games/Far Cry 4 and edit this file ''EditorGamerProfile.xml''
3.Look for ''Smoothness'' and ''Smoothnes_Ironsight''
4.Change both values from 1 to 0
5.Change the file to Read Only.
6.Play and enjoy this awesome game

Please give this some thumps up so other people who got this problem can fix it too

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalledalle:

Någon mer som har problem med musrörelsen i spelet? Det är någon mouse acceleration aktiverad för mig även fast jag har den avstängd. Testa att sätta sensen i spelet på lägsta, rör sedan musen så långsamt ni kan så ska ni se att musen i spelet inte rör på sig knappt. Rör man dock musen fort, ja då rör sig musen i spelet också! Jätteirriterande

Just det där upplever jag inte själv. Men rätt mycket stuttering istället då. Mouse acceleration avstängd även här.

Skrivet av MrAdde:

Typiskt att AMD är sent ute med Crossfire profil. Spelar väl mindre roll då jag väntar några månader på patcher och drivrutiner innan köp.

Inte så mycket de kan göra när det är en Nvidia-titel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalledalle:

Någon som fått SLI att fungera? Min GPU2 jobbar inte över huvud taget.. :/

Kommer en ny driver i eftermiddag vid 17-tiden med SLI-profile.

Permalänk
Skrivet av trickyhed:

Kommer en ny driver i eftermiddag vid 17-tiden med SLI-profile.

Sjyst!

Skrivet av nils45:

Nope, it's not working. Såhär skrev en kille på youtube om mus accelerationen, jag har int efått det att fungera dock.

For people who got input lag (Mouse feels like a console controller)
Here is how to fix it.

1.Turn V-Sync off in-game.
2.Go to Documents/My games/Far Cry 4 and edit this file ''EditorGamerProfile.xml''
3.Look for ''Smoothness'' and ''Smoothnes_Ironsight''
4.Change both values from 1 to 0
5.Change the file to Read Only.
6.Play and enjoy this awesome game

Please give this some thumps up so other people who got this problem can fix it too

Jag har testat precis det där, fast utan att sätta "read only" på filen. Det funkade inte för mig, och hade du testat det där lär det nog inte funka med read only heller =( Trist. För detta förstör verkligen spelupplevelsen totalt för mig. Går inte sikta över huvud taget för mig som van FPS spelare.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Skönt att ni betatestar lite Men verkar som det genrellt fungerar hyffsat bra jämfört med hur watchdogs och AC-unity är.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Just det där upplever jag inte själv. Men rätt mycket stuttering istället då. Mouse acceleration avstängd även här.

Inte så mycket de kan göra när det är en Nvidia-titel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

så e dom som använder am och har cf kommer aldrig kunna utnytja det? låter ju helkorkat

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Skönt att ni betatestar lite Men verkar som det genrellt fungerar hyffsat bra jämfört med hur watchdogs och AC-unity är.

Bättre än Watch Dogs skulle jag säga. Dock har jag problem med att köra i båda spel pga all stuttering. Samtidigt finns en funktion för auto drive i FC4 vilket lindrar problemet något..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Just det där upplever jag inte själv. Men rätt mycket stuttering istället då. Mouse acceleration avstängd även här.

Inte så mycket de kan göra när det är en Nvidia-titel tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Meh, det är irrelevant för mig som konsument. Nvidia har bättre drivrutiner för flera grafikkort, och de är generellt sett snabbare med SLI-profiler. Utöver det så kräver AMD grafikkort av någon oförklarlig anledning mer CPU-prestanda, något som gör att AMD har mer problem med flaskhalsar än Nvidia.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kungiibaren:

så e dom som använder am och har cf kommer aldrig kunna utnytja det? låter ju helkorkat

Jodå, men prioriteten ligger helt på Nvidia från Ubisofts håll. CF stöd bör förmodligen dyka upp från AMD om några dagar. Detta är en stor titel så spelet kommer få ökad prioritet från AMD.

Jag har inte hunnit läsa igenom Guru3D tråden om drivaren ovanför men prestanda förbättringen gäller i dagsläget troligen bara icke CF användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Snabbtestade just nu lite. Innan eventuella optimeringar är Far Cry 4 jäkligt segt. För mig spelar det dock inte så stor roll eftersom jag kör med dubbla GTX 980 och G-Sync. Men jag tror att det är G-Sync som gör den stora skillnaden då med tanke på att med två GTX 980 så verkar SLI inte funka speciellt bra (trots att det påpekades att det fanns stöd i patchen).

Framerate ligger med upplösning i 1440p och med "Nvidia"-inställningar allt i högsta runt 45-60 fps med G-Sync. Borde ligga högre då det ena kortet knappt används. Tack vare G-Sync flyter det på bra ändå men vad som verkligen behövs är riktigt bra SLI-support.

CPU är 4770K i 4.4GHz...

Dubbla 970 här. Jag får 45-60 fps också i 1440p. Sli stöd finns inte ännu. Jag kör ultra settings då Nvidia settings(that name) ger mig 20 fps.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Visste faktiskt inte att det var så stor skillnad. Verkar som man ska välja nvidia om man har klen CPU:
http://www.overclock.net/t/1495236/amd-vs-nvidia-cpu-overhead

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dubbla 970 här. Jag får 45-60 fps också i 1440p. Sli stöd finns inte ännu. Jag kör ultra settings då Nvidia settings(that name) ger mig 20 fps.

Om du kollar tweak guiden på geforce.com så verkar det finnas ett helt gäng inställningar som drar massa prestanda, men knappt märks av visuellt. tex SMAA vs TXAA, Soft Shadows, Godrays (asfult imo), m.m.

Ang. SLI så kommer jag perosnligen aldrig köra SLI mera. Om jag inte blir tvingad, typ om jag skaffar 4k skärm. Det är alltid krångel och väntan på SLI-profiler och microstuttering vid lägre fps är märkbart i många titlar. Kommer satsa på att hoppa på näsa x70 kort varannan generation, känns mest prisvärt. 980vs970 motsvarar inte prisökningen för den lilla extra prestanda man får med 980.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är det ett bra spel? Fick en Nvidia voucher där jag kan välja på detta, AC unity eller the crew.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

1.Turn V-Sync off in-game.
2.Go to Documents/My games/Far Cry 4 and edit this file ''EditorGamerProfile.xml''
3.Look for ''Smoothness'' and ''Smoothnes_Ironsight''
4.Change both values from 1 to 0
5.Change the file to Read Only.
6.Play and enjoy this awesome game

Det verkar funka för mig när jag satt filen på read only. Kan någon mer bekräfta? Problemet nu är att jag kan inte gå in i options och ändra något då spelet krashar pga att filen är på read only.

Förövrigt ett jäkla kul spel. Snyggt och flyter på hyffsat bra. 60 fps på max @1080p med SMAA.

Permalänk
Skrivet av nils45:

Nope, it's not working. Såhär skrev en kille på youtube om mus accelerationen, jag har int efått det att fungera dock.

For people who got input lag (Mouse feels like a console controller)
Here is how to fix it.

1.Turn V-Sync off in-game.
2.Go to Documents/My games/Far Cry 4 and edit this file ''EditorGamerProfile.xml''
3.Look for ''Smoothness'' and ''Smoothnes_Ironsight''
4.Change both values from 1 to 0
5.Change the file to Read Only.
6.Play and enjoy this awesome game

Please give this some thumps up so other people who got this problem can fix it too

Fick nåt error efter jag satt read only på filen och spelet krashade efter jag försökt gå in under options. Dock kan jag inte säga om musproblemen löste sig fram till det hängde sig eftersom jag testade via teamviewer från jobbet Får testa på riktigt när jag kommer hem..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Är det ett bra spel? Fick en Nvidia voucher där jag kan välja på detta, AC unity eller the crew.

Gillade du 3an? Rekommenderas skarpt då. Bättre val än AC: Unity med skulle jag nog vilja säga. Det kan ju vara värt att invänta The Crew om du gillar bilspel.

Räkna med att AC: Unity bör gå att få för 150-200kr i Cdons julkalender i december. Har varit så tidigare år med nylanserade AC-titlar och lär vara lika med årets titel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tjenare nu när far cry 4 kommer så har jag kommit på att jag inte spelat klart något av dem förra Far Cry spelen bara spelet hos kompisar lite smått

Jag har en fråga till er som spelat alla spelen och kan detta här måste man ha spelat dem tidigare spelen för att förstå far cry 4 ?

Nepp, det behövs absolut inte. Det är helt fristående storys, om man nu kan säga att något annat spel i serien än det första hade något som kunde liknas vid en sådan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Meh, det är irrelevant för mig som konsument. Nvidia har bättre drivrutiner för flera grafikkort, och de är generellt sett snabbare med SLI-profiler. Utöver det så kräver AMD grafikkort av någon oförklarlig anledning mer CPU-prestanda, något som gör att AMD har mer problem med flaskhalsar än Nvidia.

Som konsument borde du verkligen bry dig: http://www.extremetech.com/extreme/173511-nvidias-gameworks-p...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Vad hindrar AMD från att göra samma sak? Jag köper ju det som är bäst för mig, kommer inte stödköpa produkter.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Flyter på riktigt bra för min del, kör på ultra i allt och har inte stött på några problem i spelet. Det enda var väl att jag leta i över 1 timme efter den här blåoxe som behövs för att skapa större plånbok, tills jag gav upp... Otorligt lätt att tjäna pengar i spelet så där sitter det inte fast. Vilket är skönt!

Men överlag så skiljer väl ändå inte spelet så mycket ifrån FarCry3 ? Känns lite för lika.

Permalänk
Avstängd

Mitt spel krachade nyss....

Permalänk
Medlem

Riktigt kul spel!

Har inte haft problem med grafik eller krascher men stör mig som fasen på att man inte kan avaktivera mouse acc. Inte skön känsla att skjuta, hoppas det löser sig som i 3an.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk

Tänkte bara fråga er här om detta spel är ungefär lika tungdrivet som Far Cry 3? Fick Far cry 3 med det mesta på ultra och lite på medium i 1080p att flyta på i rätt konstant 60 fps med min gamla hård överklockade och välkylda gtx 570 + i7 2600k, ingen av kompnenterna kom över 55C i heavy load i spel eller benchmarks :). Har blivit tvungen att använda en laptop nu eftersom jag behöver en bärbar dator, men Gtx 860m 4gb (Maxwell) + i7 4710HQ har visat sig vara mer än kapabel till att lira spel på och har slagit min gamla rigg i flera spel. Eftersom jag inte vill/kan spela Fps spel på en dator i sub 60 fps (ifall det dippar ibland under 60 så är det acceptabelt) så undrar jag är spelet ungefär lika tungdrivet som föregångaren Far cry 3, tack för eventuella svar :). Jag underar eftersom ps4/Xbone båda körs i 30 fps, kanske har att göra med deras svaga cpuer?

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dubbla 970 här. Jag får 45-60 fps också i 1440p. Sli stöd finns inte ännu. Jag kör ultra settings då Nvidia settings(that name) ger mig 20 fps.

Om du inte orkar vänta till 17:00 så kan du testa Far Cry 3 profilen, sägs fungera bra med 1.30 patchen.

Skrivet av koffe12:

Tänkte bara fråga er här om detta spel är ungefär lika tungdrivet som Far Cry 3? Fick Far cry 3 med det mesta på ultra och lite på medium i 1080p att flyta på i rätt konstant 60 fps med min gamla hård överklockade och välkylda gtx 570 + i7 2600k, ingen av kompnenterna kom över 55C i heavy load i spel eller benchmarks :). Har blivit tvungen att använda en laptop nu eftersom jag behöver en bärbar dator, men Gtx 860m 4gb (Maxwell) + i7 4710HQ har visat sig vara mer än kapabel till att lira spel på och har slagit min gamla rigg i flera spel. Eftersom jag inte vill/kan spela Fps spel på en dator i sub 60 fps (ifall det dippar ibland under 60 så är det acceptabelt) så undrar jag är spelet ungefär lika tungdrivet som föregångaren Far cry 3, tack för eventuella svar :). Jag underar eftersom ps4/Xbone båda körs i 30 fps, kanske har att göra med deras svaga cpuer?

Det är säkerligen mer tungdrivet då de uppdaterat Dunia 2 med stöd för nya effekter osv som inte fanns i 3an.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

344.75 ute nu.

Tanka fort innan det tar slut

http://www.guru3d.com/files-details/geforce-344-75-whql-drive...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det räcker tydligen inte spelen är svindyra som de redan är som man klarar av på 1-3 dagar

Det räcker heller tydligen inte med man kan vara garanterad nå maximalt grafik kapacitet för nyköpta datorer för 10-13000kr

Så vad vill spelmarknaden med denna utveckling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Det räcker tydligen inte spelen är svindyra som de redan är som man klarar av på 1-3 dagar

Det räcker heller tydligen inte med man kan vara garanterad nå maximalt grafik kapacitet för nyköpta datorer för 10-13000kr

Så vad vill spelmarknaden med denna utveckling?

Och vad gör det om du inte kan spela på ultra?
Efterssom SLI profilen kom nyss så spelade jag på low med textures på ultra och spelet är väldigt vackert då också.

Edit: förövrigt så behöver det ju inte nödvändigtvis bli dyrt, jag köpte mitt Far Cry 4 Gold edition via indisk proxy och fick det för ca 350kr (I origin då, dvs en legit återförsäljare)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad