Fractal Design Define R5 läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på att byta ut mitt Antec P182. Hoppas detta blir ett chassi värt att kika på

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Det står väl 3.0 på de två portarna till höger?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Det står väl 3.0 på de två portarna till höger?

Och USB 2.0 på de 2 portarna till vänster

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Den är inte officiell än + det är en bild bara på HUR den KAN se ut" Om R4 hade 2st USB 3.0 har jag svårt att tro dom gör 4st USB 2.0

PÅ bilden ser man 2st USB 3.0.. Det räcker väl gott o väl? Varken headset, möss, tangentbord osv stödjer ju inte 3.0 ändå.. Så varför ha massa USB 3.0 där?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Ok men det var inte mkt nytt.. hade hoppats de gjort en täckplåt för PSU facket i alla fall likt många andra chassin idag..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Det verkar som Jonas tillslut får som han vill vad gällande öppnat av luckan i fronten som han hela tiden klagat på xD

Permalänk
Avstängd

Sketen plast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Den är inte officiell än + det är en bild bara på HUR den KAN se ut" Om R4 hade 2st USB 3.0 har jag svårt att tro dom gör 4st USB 2.0

PÅ bilden ser man 2st USB 3.0.. Det räcker väl gott o väl? Varken headset, möss, tangentbord osv stödjer ju inte 3.0 ändå.. Så varför ha massa USB 3.0 där?

Nu får man ju utgå från att bilderna stämmer eftersom det är det hela artikeln bygger på. Och vad snackar du om egentligen, först tror du inte att det kommer vara några 2.0 i fronten sen säger du varför ha massa USB 3.0 där? Ska det inte va några usb-portar alls kanske? Det jag säger är att jag tror precis som bilderna säger på två av varje...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades på define mini 2, fast får väl bli en node istället.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Bra med möjlighet att få bort 5.25'', slänga dit en radiator och ändå ha kvar alla hårddiskplatser.

Känns dock tråkigt..utsidan är i stort det samma som för 5 år sedan

Det är ju detta som man älskar med FD!
Och det är väldigt enkelt att sätta sin egen touch på chassit om man skulle vilja detta, bara att spraya på!

Gud så sugen jag blev på en ny dator nu!

Permalänk
Medlem

Hoppas priset sänks då på R4. Behöver verkligen en ny dator och hade tänkt ha R4an som chassi.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en R4 efter att jag läst de bra recensionerna här på Sweclockers, men jag tycker inte den var så bra. Min gamla låda, en Antec Sonata Sola var bra mycket tystare. Utrymmet till höger om moderkortsplåten som är tre centimeter är inte så mycket när hela lådan är full av hårddiskar och DVD:er. Dummast utav allt är ju det undre dammskyddet. Det sitter ju på baksidan så det kan ju vara lite svårt att ta ut. Dessutom är svårt att sätta tillbaka. För att få in det i rätt spår måste jag vända låda på sidan. De här spåret som det skall gå in i borde gå hela vägen. Slutligen så har jag problem med att taket gärna kan börja vibrera vilket ju ger ju ifrån sig. Det är ju lite jobbigt att hela tiden sitta och trycka på taket med en hand.
Kan jag hoppas på att detta är åtgärdat så byter jag till en R5:a.
När jag läser mitt inlägg nu ser jag att det kanske blev för negativt. R4 är ingen dålig låda men det har ju sina brister.

Permalänk

äntligen en orsak att byta ut R4an
fast bonus vore väl utan 5,25 tums platserna är så länge sen så ja minns inte när ja sluta med det då slipper man luckan helt och hållet

Permalänk
Medlem

Jag bytte från ett R4 till ett Obsidian 900D och måste säga att Fractal faktiskt kan sin sak.
Kvalitén på 900D't är inte så mycket bättre om man tänker på att 900D är tre gånger dyrare!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Entusiast

Yes! Man kan äntligen ta bort de förbannade hårddiskvaggorna.
Kanske blir en uppgradering från mitt R3 då, känns lite instängt och speciellt när jag ska köra SLI i framtiden.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Fortfarande ingen HDD-lampa?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget problem. Strunta i Power SW eller vad den heter och kör HDD LED istället. Har gjort så sen R3, funkar bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Snusfri

Trevligt med en ny revision av Define-serien.
Har 2st R4 och det är underbara chassin, tysta, välbyggda, genomtänkta och inget bling-bling.

Min nästa rigg kommer förmodligen att bli mITX så hoppas på en revision av Node 304 eller liknande chassi för mITX.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gött med bättre stöd för radiatorer. Har fått fulmodda mitt R4a för att kunna få dit några radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är inget problem. Strunta i Power SW eller vad den heter och kör HDD LED istället. Har gjort så sen R3, funkar bra.

Mm jag vet, har gjort det på ett par byggen. Är bara en skum oversight med tanke på att det redan finns två lampor (den runda runt powerknappen och den vertikala på fronten) så varför inte ha power och hdd led sladd som alla andra tillverkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Och USB 2.0 på de 2 portarna till vänster

bara lite pointless uppmärksamhet, det är 4st usb 2.0 på bilden då dom som det står 3.0 på inte är blå men jag är garanterad säker på att det blir 2 av vardera sen precis som på 4an

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyah:

bara lite pointless uppmärksamhet, det är 4st usb 2.0 på bilden då dom som det står 3.0 på inte är blå men jag är garanterad säker på att det blir 2 av vardera sen precis som på 4an

Den måste inte vara blå och den är märkt USB 3.0.
Här är en laptop med USB 3.0 och dessa portar är inte heller blå

http://www.tek.no/artikler/unboxing-asus-ux301/153905/2

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ser ju väldigt bra ut det här!

Enda jag saknar är att de kunde ökat utrymmet ovanför moderkortet med nån cm så man kan klämma in tjockare radiatorer där, men det är ju bra att de nu stöder fler storlekar som 280 osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

aldeles för lik r4 och fortfarande åt helsike för plastig i fronten bak luckan ... känns billigt....

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd

Är rätt så nöjd med mitt Fractal XL R2. Riktigt stort utrymme. Kan lätt ha 2 radiatorer där, eller bara en riktigt stor luftkylare. Riktigt nöjd med de chassit. Kommer aldrig byta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZOiDVOiD:

aldeles för lik r4 och fortfarande åt helsike för plastig i fronten bak luckan ... känns billigt....

Kostar ju säkert bara kring tusenlappen. Man lär inte få mer och samtidigt så har ju alla chassin den plastiga känslan. Väldigt osannolikt att man skulle tillverka luckan i metall och sätta chassit för tusen spänn. Gnissel lär också uppkomma med rörliga metalldelar. Nä plast är bra för chassi :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Kostar ju säkert bara kring tusenlappen. Man lär inte få mer och samtidigt så har ju alla chassin den plastiga känslan. Väldigt osannolikt att man skulle tillverka luckan i metall och sätta chassit för tusen spänn. Gnissel lär också uppkomma med rörliga metalldelar. Nä plast är bra för chassi :p.

Nja, kan iofs hålla med om att kvalitetsbetyget faller ner ett snäpp pga plastlösningen bakom dörren men är ju å andra bara där och rotar rätt sällan ändå så spelar ju inte jättestor roll. Bara se till att hålla dörren stängd om man skulle skämmas när man har folk på besök.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Kostar ju säkert bara kring tusenlappen. Man lär inte få mer och samtidigt så har ju alla chassin den plastiga känslan. Väldigt osannolikt att man skulle tillverka luckan i metall och sätta chassit för tusen spänn. Gnissel lär också uppkomma med rörliga metalldelar. Nä plast är bra för chassi :p.

Mitt 800D har ingen plastig känsla (är ju ingen plast i det heller, så det vore ju konstigt), sen har jag ett Carbide 600T som jag köpte för 600kr och det har heller ingen plastig känsla, så visst finns det chassin som inte har det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pålis:

Mm jag vet, har gjort det på ett par byggen. Är bara en skum oversight med tanke på att det redan finns två lampor (den runda runt powerknappen och den vertikala på fronten) så varför inte ha power och hdd led sladd som alla andra tillverkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Själv har jag valt att helt skita i både power- och HDD-led. Det var många år sedan jag orkade koppla in dem. De ger ändå inget vettigt. Power känns redundant då jag vet om datorn är på eller inte och HDD ger ganska exakt noll information av värde.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Har byggt mina senaste i r3 r4 och nya i node804 å denna r5 ser väldigt ut att täcka upp där r3 å r4 missat. Denfine r5 mode 804 å phanteks låder tror jag kommer bli populära i nåt år framöver.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Yes! Man kan äntligen ta bort de förbannade hårddiskvaggorna.
Kanske blir en uppgradering från mitt R3 då, känns lite instängt och speciellt när jag ska köra SLI i framtiden.

hmm du har missat r4an som var modulär med vaggorna med och dom rök direkt när ja köpte r4an