Gigabyte släpper GA-X99M-Gaming 5 – Micro ATX för Intel Haswell-E

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte släpper GA-X99M-Gaming 5 – Micro ATX för Intel Haswell-E

För den som vill ha åtta upplåsta kärnor med Intel Haswell-E och Micro ATX blir urvalet större när Gigabyte släpper en modell, med påkostad integrerad ljuddel och stöd för upp till två grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt vettig ut och verkar ha allt man behöver. Skulle sitta fint tillsammans med en i7 5820K.

Permalänk
Medlem

Mest intressant för min del är om pci-e-platsen längst ned är 3.0, åtminstone x8. Då är den en kandidat till SLI (för mig som vägrar köra SLI utan en vettig luftspalt mellan korten), annars inte.

ASRocks två m-atx X99 har ju av någon anledning en 2.0 x16 längst ned, vilket visserligen ger i princip identisk bandbredd som 3.0 x8, men rent instinktivt känns det som en möjlig problemkälla att köra SLI med ena kortet på 3.0 x8/x16 och det andra på 2.0 x16 ...

EVGA har ju också en, men den har en lågt placerad cpu-sockel vilket ställer till det i mitt fall. Och så är den onödigt dyr.

Edit: det är 3.0 x8 (eller x4 med en 5820K), gött, då är den en kandidat.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5221#s...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mest intressant för min del är om pci-e-platsen längst ned är 3.0, åtminstone x8. Då är den en kandidat till SLI (för mig som vägrar köra SLI utan en vettig luftspalt mellan korten), annars inte.

ASRocks två m-atx X99 har ju av någon anledning en 2.0 x16 längst ned, vilket visserligen ger i princip identisk bandbredd som 3.0 x8, men rent instinktivt känns det som en möjlig problemkälla att köra SLI med ena kortet på 3.0 x8/x16 och det andra på 2.0 x16 ...

EVGA har ju också en, men den har en lågt placerad cpu-sockel vilket ställer till det i mitt fall. Och så är den onödigt dyr.

Edit: det är 3.0 x8 (eller x4 med en 5820K), gött, då är den en kandidat.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5221#s...

Är det bättre med

PCIe 3.0 x8
istället för
PCIe 2.0 x16
?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Cool men mini itx please... vill ha massaa med kärnor i min spelburk men det räcker med ett graffe.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Är det bättre med

PCIe 3.0 x8
istället för
PCIe 2.0 x16
?

Samma bandbredd (så gott som, skiljer en liten gnutta), så det borde inte vara någon skillnad, men jag har ingen erfarenhet eller koll på om det kan uppstå problem om man kör SLI med ett grafikkort på 3.0 och ett annat på 2.0. Kanske är det inga som helst problem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Cool men mini itx please... vill ha massaa med kärnor i min spelburk men det räcker med ett graffe.

Det vore trevligt, absolut, men moderkortstillverkarna verkar inte se någon marknad för det tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta hur långt bort moderkort med HDMI 2.0 inbyggt är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Cool men mini itx please... vill ha massaa med kärnor i min spelburk men det räcker med ett graffe.

Jag skulle tro att det helt enkelt är så trångt att det blir mycket svårt att få plats med allt...
Tex är det fyra minnespinnar som ska in, och även sockeln än större vill jag minnas. Strömförbrukningen kan även vara högre och lär behöva dimensioneras upp.
Det blir trångt.. Mycket trångt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Är jag ensam om att aktivt välja bort alla moderkort som har Killer-nätverk? Saknas drivrutiner i Windows etc. En mer beprövad krets från Intel t.ex. känns så mycket mer prisvärt.

Permalänk
Medlem

Spännande. Det här var ju mycket passande nu när jag funderar på att sätta ihop en dator med 2011-3 och samtidigt har sneglat på Micro-ATX

Då ska man bara lyckas hitta ett passande chassi.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backeby:

Är jag ensam om att aktivt välja bort alla moderkort som har Killer-nätverk? Saknas drivrutiner i Windows etc. En mer beprövad krets från Intel t.ex. känns så mycket mer prisvärt.

Jag tycker att det funkar bra. Drivrutiner finns på skivan, dessutom kan de senaste laddas ned från hemsidan.

Personligen brukar jag inte använda drivrutinerna som finns i Windows om det finns nyare versioner på tillverkarens hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Cool men mini itx please... vill ha massaa med kärnor i min spelburk men det räcker med ett graffe.

Har för mig att Asus's representant "J.J", som dyker upp på flertalet teknikkanaler på youtube, sagt att mITX s2011 är möjligt. Men det skulle kosta en massa att utveckla, och användarbasen måste helt enkelt visa stort intresse och att de kan tänka sig att betala åtskilliga tusenlappar mer för storlekens skull.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag tycker att det funkar bra. Drivrutiner finns på skivan, dessutom kan de senaste laddas ned från hemsidan.

Personligen brukar jag inte använda drivrutinerna som finns i Windows om det finns nyare versioner på tillverkarens hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut så ska du använda de senaste från hemsidan, oavsett tillverkare.

Men problem uppstår när du helt plötsligt sitter där och saknar din skiva, alla usb-minnen som du behöver för att flytta över drivrutinen från en annan dator är borttappade. Tänk dom som bara har en dator och inte tänkt efter innan. Det är knöligt, minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backeby:

Är jag ensam om att aktivt välja bort alla moderkort som har Killer-nätverk? Saknas drivrutiner i Windows etc. En mer beprövad krets från Intel t.ex. känns så mycket mer prisvärt.

Du är inte ensam. Intels nätverkskretsar har alltid varit riktigt bra, så det är definitivt ett plus för min del om ett moderkort har ett Intel-chip. Killer-tramset och Realtek kan dra åt skogen båda två.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Tänk om någon skulle få för sig den galna idén att göra ett mini-ITX moderkort för Haswell-E.

Tänk om Intel skulle få sig den galna idén att sätta en Haswell-E i en NUC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har för mig att Asus's representant "J.J", som dyker upp på flertalet teknikkanaler på youtube, sagt att mITX s2011 är möjligt. Men det skulle kosta en massa att utveckla, och användarbasen måste helt enkelt visa stort intresse och att de kan tänka sig att betala åtskilliga tusenlappar mer för storlekens skull.

Det vore intressant! Själv sitter jag fortfarande och jävlas med Asus BIOS för att preppa mitt eget hexcore MITX system :/ Det hade varit sweet att få något lite mer uppdaterat än AM3 sockeln!

Dock så gissar jag att om det är som du säger och kostar flera 1000 mer för endast för formfaktorn, så är det nog inget dom flesta dödliga har råd med Speciellt inte när processorn redan kostar en hel del.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Du är inte ensam. Intels nätverkskretsar har alltid varit riktigt bra, så det är definitivt ett plus för min del om ett moderkort har ett Intel-chip. Killer-tramset och Realtek kan dra åt skogen båda två.

Jag skulle inte använda samma hårda ord kanske, men i grunden håller jag med
Intel funkar riktigt bra och är normalt krångelfritt. Jag vill inte ha de skakigare billigare marvelchippen, och killer är bara en onödig komplikation/risk utan tydlig vinning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backeby:

Är jag ensam om att aktivt välja bort alla moderkort som har Killer-nätverk? Saknas drivrutiner i Windows etc. En mer beprövad krets från Intel t.ex. känns så mycket mer prisvärt.

Nej, Intel är ett krav när jag köper moderkort. Synd för finns en del intressanta moderkort som ryker när man väljer bort Killer. Kanske är överdrivet men jag har ingen tid med strulande nätverk och Intel har alltid fungerat för mig. Förutom nu på mitt maximus gene z97 då det verkar ta ett par sekunder innan nätverkskortet vaknar, annars funkar det klockrent.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Känns ju som lite onödigt kompromissande för att spara några cm. Har man kraven att den måste klara SLI/Xfire så känns det lite som att några cm hit eller dit inte spelar så stor roll. eller?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns P12.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Känns ju som lite onödigt kompromissande för att spara några cm. Har man kraven att den måste klara SLI/Xfire så känns det lite som att några cm hit eller dit inte spelar så stor roll. eller?

Jag tycker själv mATX är en nästan perfekt kombination där man slipper kompromissa bort något användbart men ändå får vettig storlek.

Antalet minnesplatser räcker bra. Det var många år sen jag utökade antalet stickor på en befintlig dator efter inköp. När minnet inte räcker till är det ändå oftast dags för ny processor och 4 platser utnyttjar ju alla tillgängliga kanaler.
Antalet hårddiskplatser på den är tillräckligt för de flesta och den stödjer M2.

Nu när allt finns inbyggt i moderkortet är det inte många expansionsplatser som behövs mer än grafikkort och den stödjer ju två. Till ljudkort fungerar externa lösningar bra och receiver kopplas ändå via HDMI.

Hittar nog inget intressant som behöver kompromissas bort i vettiga mATX-kort. mITX däremot kräver att man offrar en del.

Permalänk
Medlem

Jag gillar den, väntade ett tag på detta innan jag till slut handlade MSI vilket böts ut mot en Asus bräda så föll alltså för trycket och orkade inte vänta mer. Funderade även på Asrock mATX X99 då jag ville bygga mindre rigg denna gången men men får bli nästa gång antar jag, gillar absolut utbytbar op amp på denna men frågan är om det verkligen behövs då man ofta tar ut ljudströmmen digitalt och kör på en extern higher end dac om man är ute efter ljudbiten på allvar?

Oavsett jag gillar det mesta på detta moderkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backeby:

Absolut så ska du använda de senaste från hemsidan, oavsett tillverkare.

Men problem uppstår när du helt plötsligt sitter där och saknar din skiva, alla usb-minnen som du behöver för att flytta över drivrutinen från en annan dator är borttappade. Tänk dom som bara har en dator och inte tänkt efter innan. Det är knöligt, minst sagt.

Du har rätt. Eftersom Qualcomm Atheros är ett så stort företag som idag äger Killer kommer förhoppningsvis dessa drivrutiner integreras i Windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det känns P12.

Förstår inte riktigt.

Alla här på SweC hatar ständigt datorkomponenter som inte är tillräckligt stilrena för deras smak, hur många bra finesser de än må ha. Så fort produktnamnet innehåller "gaming" eller färgkombon inte passar med resterande komponenter så blir det hat och no-buy, p.g.a. att datorn kommer ej se stilren ut.
Samtidigt älskas dörrpaneler utan fönster, för att även fönster gör datorn ej stilren.

Min fråga är då; Vad spelar moderkortets färg/design för roll om ni ska ha det i ett chassi utan fönsterpanel?

Medveten om att jag generaliserar majoriteten av SweC:s användare.

Dold text
Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Förstår inte riktigt.

Alla här på SweC hatar ständigt datorkomponenter som inte är tillräckligt stilrena för deras smak, hur många bra finesser de än må ha. Så fort produktnamnet innehåller "gaming" eller färgkombon inte passar med resterande komponenter så blir det hat och no-buy, p.g.a. att datorn kommer ej se stilren ut.
Samtidigt älskas dörrpaneler utan fönster, för att även fönster gör datorn ej stilren.

Min fråga är då; Vad spelar moderkortets färg/design för roll om ni ska ha det i ett chassi utan fönsterpanel?

Medveten om att jag generaliserar majoriteten av SweC:s användare. http://www.roflcat.com/images/cats/xDeal_With_It.jpg.pagespee...

Dold text

Nu var det inte färgvalet utan funktionerna jag tänkte på. "Killer Nic" och "påkostat internt ljudkort", samt SLI.. Hur troligt är det är man har TDP-budget nog att köra SLI på ett Micro-atx-kort? Kanske om man har ett så rymligt chassi att man ändå får plats med ett ATX-kort, och där dog hela poängen med att ens köpa moderkortet. Samma med processorn. Ska man överklocka kommer ett Micro-ATX-chassi att bli för varmt, så det är liksom ingen idé.

Angående färgvalet så har jag inget emot rött och svart. Det är ganska grannt faktiskt, och det är inga patroner eller knivar eller kalschnikovs på, så så sett har jag inget emot designen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu var det inte färgvalet utan funktionerna jag tänkte på. "Killer Nic" och "påkostat internt ljudkort", samt SLI.. Hur troligt är det är man har TDP-budget nog att köra SLI på ett Micro-atx-kort? Kanske om man har ett så rymligt chassi att man ändå får plats med ett ATX-kort, och där dog hela poängen med att ens köpa moderkortet. Samma med processorn. Ska man överklocka kommer ett Micro-ATX-chassi att bli för varmt, så det är liksom ingen idé.

Angående färgvalet så har jag inget emot rött och svart. Det är ganska grannt faktiskt, och det är inga patroner eller knivar eller kalschnikovs på, så så sett har jag inget emot designen.

mATX-kort är ofta billigare än motsvarande ATX så storleken får man på köpet. Sen klarar nog många små chassin att köra gtx 970 SLI om man planerar lite så det är nog inga problem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Samma bandbredd (så gott som, skiljer en liten gnutta), så det borde inte vara någon skillnad, men jag har ingen erfarenhet eller koll på om det kan uppstå problem om man kör SLI med ett grafikkort på 3.0 och ett annat på 2.0. Kanske är det inga som helst problem.

TomsHardware har kört en artikel, Graphics performance-myths debunked, part II, där man bl.a. testade effekten av PCIe bandbredd hos grafikkort. Man kan sammanfatta det som: PCIe är ytterst sällan flaskhals för GPU, även om det handlar om PCIe x8 gen1.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kul att det satsas på Micro-ATX. Vore ju kul med mini-itx men det får ju inte ens plats med en 2011-3 sockel antar jag

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Är det bättre med

PCIe 3.0 x8
istället för
PCIe 2.0 x16
?

Skrivet av backfeed:

Samma bandbredd (så gott som, skiljer en liten gnutta), så det borde inte vara någon skillnad, men jag har ingen erfarenhet eller koll på om det kan uppstå problem om man kör SLI med ett grafikkort på 3.0 och ett annat på 2.0. Kanske är det inga som helst problem.

Det är samma teoretiska bandbredd med allt inräknat, men effektiva bandbredden är bättre på 3.0
De optimerade överföringen för att få ut bättre prestanda.
Bla:
"PCI Express 3.0 upgrades the encoding scheme to 128b/130b from the previous 8b/10b encoding, reducing the bandwidth overhead from 20% of PCI Express 2.0 to approximately 1.54% (= 2/130)."
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_3.x
Sen är detta teoretiskt, och beror på hur bra optimerat kortet är. Ibland kan det i verkligheten vara tvärtom (som kan ses i testet nedan)

Alla små optimeringar i 3.0 gör färre "fel" i överföringen samt mer användbar bandbredd. Så 3.0 8x är bättre än 2.0 16x om du kan använda den rätt, dock så fungerar ju båda alternativen bra till de flesta kort. Nvidias verkar vara lite mer känsliga än AMDs för minskad bandbredd dock. Kan ha ändrats sedan detta test, men inte så mycket tror jag.
http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Expre...