Far Cry 4 Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Haha ja, jag visste inte ens att den fanns med i spelet. Riktig wow-upplevelse när jag lyfte från marken. Tar den typ överallt just nu.

Nu kör jag hagel som sidearm så den blir ju tyvärr ganska meningslös i luften men just att kunna attackera från luften ger rätt roliga upplägg.

Fick upp en hint om att man kunde hyra folk att strida med en, guns for hire.

Ska testa om man kan typ, flyga runt och kasta granater/skjuta med pistol, och ge dem direktiv från luften

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av I'm Batman:

FC3 hade iaf inte allting suddigt som det är, iaf för mig, i FC4, FC3 hade inte heller en mus som nästan inte går att använda, tar väldigt tid att sikta med all mouse acceleration som inte verkar gå att stänga av, och de har inte tagit bort saker som att djur som kan skinnas blinkar plastigt, eller att många saker blir transparanta när man interagerar med dem, typ som när man sticker kniven i ett djur så ser man den även fast hela kniven inte borde synas.

Jag som spelade mycket FC3 tröttnar bara snabbare av att alla vapen förutom 1 jag sett hittills fanns i FC3 också, med exakt samma animationer och ljudeffekter, förutom AKn som har en lite annan reload i FC4.

Spelet har ju precis lanserats med de problem som brukar uppstå. Mycket kommer förhoppningsvis åtgärdas och en del annat går att fixa se exempelvis: http://pcgamingwiki.com/wiki/Far_Cry_4

Mycket av allt i HUD-en går att stänga av. Lite osäker med det där transparenta som dyker upp på saker man kan interagera med. Jag har för mig att det gick att stänga av i 3an alternativt försvann på högre svårighetsnivåer. Lite osäker där, kan blanda ihop med nya Thief.

Håller med om att det gärna fått vara lite mer vapen i detta spel, samtidigt som det verkar dyka upp en del senare i spelet. Nu gillade jag vapnen i både 3an och detta spel men möjligheterna att konfigurera var betydligt bättre i 3an. Senare vapen ger lite mer möjligheter har jag märkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ain0k:

Fick upp en hint om att man kunde hyra folk att strida med en, guns for hire.

Ska testa om man kan typ, flyga runt och kasta granater/skjuta med pistol, och ge dem direktiv från luften

Haha, det borde faktiskt fungera.

Kasta en köttbit från minihelin och hoppas på att en eller flera björnar eller kattdjur springer in och tar över basen är något jag försökt göra en stund. Borde vara möjligt.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som får någon slags relief bugg? Alltså jag får en skärmbild från tidigare i liret som hänger kvar och blir transparent och ligger utanpå den verkliga grafiken? SLI relaterat?

Om det var patchen eller SLI men helt plötsligt kan jag köra ULTRA på istort sett allt. Post FX ska jag nog inte köra ULTRA stannar upp totalt i vissa explosioner lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jahapp. Fixade en läsare och installerade spelet och det dyker upp i Uplay. Men när jag ska starta upp det frågar det efter nyckeln. Skriver in nyckeln (igen) och den säger att den redan används dhö.

Så vad ska man göra nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Någon mer än jag som får någon slags relief bugg? Alltså jag får en skärmbild från tidigare i liret som hänger kvar och blir transparent och ligger utanpå den verkliga grafiken? SLI relaterat?

Om det var patchen eller SLI men helt plötsligt kan jag köra ULTRA på istort sett allt. Post FX ska jag nog inte köra ULTRA stannar upp totalt i vissa explosioner lol

Testa ändra AA (MSAA verkar vara problemet)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Någon som har skumma ljusbuggar? Ibland ser allt perfekt ut men när man går in i ett mörkare område så blir allt kolsvart?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Testa ändra AA (MSAA verkar vara problemet)

TXAA eller det andra ger en buggen för mig medans MSAA fungerar felfritt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Jag har inte upplevt något problem i spelet ännu, vad är detta med musen ni nämner ?

Det enda jag fått problem med är Nvideas senaste uppdatering på drivisar där den stannar på typ 70% och så händer inget mer, någon annas som upplever detta ?

I spelet är favoriten att rida elefant eller flyga med granatkastaren som side-arms Till fots är det jakt pilbågen med eldpilar och explosionspilar med den sistnämnda där en skjuter ner helikoptrar

Rikgit kul spel, dock lite lätt :/ Stötte dock på motstånd då jag intog min första fästning ensam utan någon bakup. Synd att det bara finns 4 fästningar :/

Är det någon som är sugen på att lira Co-op ? Vore lite spännande att flyga och ha en kollega som kan sitta bredvid och skjuta med raketgevär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pussmunnen:

Jahapp. Fixade en läsare och installerade spelet och det dyker upp i Uplay. Men när jag ska starta upp det frågar det efter nyckeln. Skriver in nyckeln (igen) och den säger att den redan används dhö.

Så vad ska man göra nu?

Fått igång spelet? Starta om Uplay om du inte gjort det, spelet borde starta.

Permalänk
Skrivet av streamner:

Jag har inte upplevt något problem i spelet ännu, vad är detta med musen ni nämner ?

Det är musacceleration på, som gör det mycket svårare att sikta ordentligt. Rör man musen långsamt säg 5 cm på musmattan så rör sig siktet sakta i spelet, dra du den 5 cm snabbt så blir rörelsen mycket större.

Sen är det en smoothing på musen som ska ge mjukare musrörelser, vilket mest leder till att musen blir mindre responsiv.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det är musacceleration på, som gör det mycket svårare att sikta ordentligt. Rör man musen långsamt säg 5 cm på musmattan så rör sig siktet sakta i spelet, dra du den 5 cm snabbt så blir rörelsen mycket större.

Sen är det en smoothing på musen som ska ge mjukare musrörelser, vilket mest leder till att musen blir mindre responsiv.

Är inte detta ett vanligt problem med konsolportar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Kan du kolla om du har "Lighting" i grafik inställningarna

Jag saknar den men den finns i GFXSettings.FarCry464

Dock ser min XML inte ut som din riktigt

I spelet står det att det är version 1.3.0. Förstår inget...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag saknar den men den finns i GFXSettings.FarCry464

Dock ser min XML inte ut som din riktigt
http://i.imgur.com/kS2k1Kt.png

I spelet står det att det är version 1.3.0. Förstår inget...

XML filerna ser ju likadana ut (?) edit: Nvm, ser vad du menar nu
Det står 1.3.0 i spelet för mig också..

Däremot förstår jag inte riktigt config filerna (Om någon förstår och orkar förklara så gör gärna det..), tex

Jag ändrade till soft shadows och sparade och stängde av spelet, då ser configen ut såhär..

Och det här..

FarCry464, borde jag ha en fil som heter så och borde det inte finnas med filändelse i XML-filen isåfall?
Och version 1.0? det står ju 1.3.0 ingame

och sedan även (Högerklicka och visa bild)

Varför står det 2st upplösningar? är den nedre för konsollerna?

Finns säkert mer saker som jag inte kommer på just nu också..

Dold text
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Det är musacceleration på, som gör det mycket svårare att sikta ordentligt. Rör man musen långsamt säg 5 cm på musmattan så rör sig siktet sakta i spelet, dra du den 5 cm snabbt så blir rörelsen mycket större.

Sen är det en smoothing på musen som ska ge mjukare musrörelser, vilket mest leder till att musen blir mindre responsiv.

Jahaa, jag drog upp sensitive på typ 80% i setting och upplever då inga problem alls med att sikta. Känner inte alls igen mig i de problem som beskrivs.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Är inte detta ett vanligt problem med konsolportar?

Måttligt, dock har jag inte varit med om att det varit såhär illa på rätt länge, som heller inte verkar gå att bli av med.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av streamner:

Jahaa, jag drog upp sensitive på typ 80% i setting och upplever då inga problem alls med att sikta. Känner inte alls igen mig i de problem som beskrivs.

Ja, jo, om man spelar på så hög sens märks väl acceleration mindre, eftersom man alltid måste dra musen en väldigt kort sträcka och hinner då inte märka om den går snabbare än den borde.

Sänker man sens lite märker man nog att musen för det mesta känns rätt sluggish, och provar man just det, att dra musen långsamt en bestämt sträcka, och sen drar den snabbt samma sträcka så är det väldigt uppenbart.

Iof är det märkligt många spelare idag som i princip alltid spelar med acceleration, och är vana vid den känslan, då de inte riktigt spelat så mycket utan, och tänker då inte på att man blir mindre precis med acceleration på.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Fått igång spelet? Starta om Uplay om du inte gjort det, spelet borde starta.

Nope har inte fått igång det ännu. Har lämnat en ticket på deras support. Så lär väl få något automatiserat svar om 2 veckor att läsa igen dom mest vanliga frågorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det var kanske 4 månader sedan ca då jag testade SLI sist. Då var det snack om att för att få bukt med stuttret så skulle nvidia lägga till input lag i stället för att få synkningen att fungera bättre.

I alla spel jag lirade även de som skulle fungera klockrent. Ibland fick jag nästan 90 % bättre prestanda så fick jag en märkbar fördröjning på musen i snabba fps ex. Behövde alltså inte ens göra något input lag test för att märka att det är en fördröjning här. Annars fick jag stutter etc vilket ju är än värre där jag kanske vissa frames inte har input lag men massvis nästa i stället men nej jag stötte aldrig på något lir där jag inte upplevde de här problemen.

Men de har kanske lyckats få bukt med detta bättre på senare tid. Sedan beror det ju mycket på hur kräsen man är om man stör sig på det. De flesta konsolspelare spelar ju med en massa input lag tv apparater tenderar ha mer än monitorer (och det fungerar tillräckligt bra ändå).

Det vet jag ju faktiskt inte så supermycket om, men jag har ju 7 MS på min skärm, dock i 110 Hz. (överklockad). Jag märkte dock ingen skillnad mellan 2 MS 60 hz och 7 MS 110 hz i inputlag. Varken mellan mitt HD 7950 när jag gick över till 970 SLI.
Men det kanske är något nytt i 900 serien, idk. Kanske om någon har 1 MS och 144 hz att man kan märka skillnad. Funkar bra för mig iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pussmunnen:

Nope har inte fått igång det ännu. Har lämnat en ticket på deras support. Så lär väl få något automatiserat svar om 2 veckor att läsa igen dom mest vanliga frågorna.

Ugh, vad drygt. Spelet syns under ditt blibliotek i Uplay också alltså? Men när du försöker starta spelet så gnäller den på nyckel?

EDIT: Halvdum fråga kanske men är du säker på att du aktiverade FC4-nyckeln och inte någon eventuell DLC-nyckel, typ Hurk-DLC't?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

PCGamingWiki har hunnit samla ihop en hel del grejer, dels tips nämnda i tråden samt blandannat hur man får bort alla de många och långa introvideorna: http://pcgamingwiki.com/wiki/Far_Cry_4

Tyvärr hjälper inte deras tips om att få bort mouse acceleration, det stannar ändå, även om man stänger av alla värden som har något med det att göra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tyvärr hjälper inte deras tips om att få bort mouse acceleration, det stannar ändå, även om man stänger av alla värden som har något med det att göra.

Jag gjorde det alldelles nyss, det funkar för mig

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Synd att det är ospelbart på grund av den extra mus accelerationen.. nej diverse " fix " funkar ej.. synd att dom är så dumma och inte fixar det.. men men

Permalänk
Medlem

Far Cry 4 buggar o historier

Efter att ha spelat FC4 i drygt 1 timme har jag markt att det finns manga buggar. Det finns ingen eld om jag tander med svetsen, jag skulle jaga vargar at nan tant. hon gick bara omkring och vagrade prata. sen nar jag hade dodat alla vargar utom 2 sa skulle bada ut ur lyan, det stod en skotkarra i oppningen och varfgarna fastnade, och kunde inte ta sig ut utan sprang in i vaggen och sant. Tillslut sa valte en varg skottkarran over den andra och den dog! Sen sprang den enda levande vargen ut och attackerade mig. Man kan anvanda nvidia godrays med amd kort.

Edit. Tanten kan inte sitta pa en stol!

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Skrivet av griid_83:

Skulle nog säga att han är mer lik Breivik på omslaget.

Haha, nänä... de e ju Ace of Base Uffe!

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Ugh, vad drygt. Spelet syns under ditt blibliotek i Uplay också alltså? Men när du försöker starta spelet så gnäller den på nyckel?

EDIT: Halvdum fråga kanske men är du säker på att du aktiverade FC4-nyckeln och inte någon eventuell DLC-nyckel, typ Hurk-DLC't?

Det här är fruktansvärt pinsamt, men du har helt rätt. Det var Hurk dlc:et. Slet bort första lappen med season pass nyckeln och antog nästa nyckel jag såg var den rätta. MEN det fanns en till under.

Konstig känsla från att var sur så in i helvete till att känna sig dum så in i helvete. Men hemskt mycket tack

Permalänk
Avstängd

Hur lång är inledningen. Vill spela, inte titta på en halv film. Körde nu CTRADEL aktivitetshanteraren och är här inne medan skiten spelas upp i bakgrunden. Var samma med FC 2 och FC 3 men FC4 slår nog deras gamla rekord.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Jag gjorde det alldelles nyss, det funkar för mig

Och du har verkligen kollat att den är helt borta, och inte bara att det känns lite bättre? Visst gör det en skillnad, men det tar inte bort det, och finns mängder av folk som intygar att det inte alls tar bort all acceleration att ändra i .xml filen.

För övrigt slutade min FOV slider just att fungera...so that's good Nu är det jobbigt att sikta, OCH jag blir sjukt illamående. Glad att jag bara lånade kompisens konto för att lira detta...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hur lång är inledningen. Vill spela, inte titta på en halv film. Körde nu CTRADEL aktivitetshanteraren och är här inne medan skiten spelas upp i bakgrunden. Var samma med FC 2 och FC 3 men FC4 slår nog deras gamla rekord.

FC2 kommer jag inte riktigt ihåg mer än att man åkte bil (?) men början i FC3 var väl inte lång? Den förklarade ju vad som hände.. vill du bara dra in i spelet och ösa på utan att ha en blekaste vad du gör på ön och vem som är badguy?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av stormense:

Hur lång är inledningen. Vill spela, inte titta på en halv film. Körde nu CTRADEL aktivitetshanteraren och är här inne medan skiten spelas upp i bakgrunden. Var samma med FC 2 och FC 3 men FC4 slår nog deras gamla rekord.

Japp, tänkte också på det, extra frustrerande var det när man ville prova om mina försök att stänga av mouse acceleration hade funkat, och man fick sitta i 5 minuter och vänta på att ens få röra musen, konstantera att det inte funkar, försöker ändra något annat, provar igen, och måste då titta om på allt detta.

Tillslut fick jag bestämma mig för att lida igenom hela prologen för att det äntligen skulle sparas så man slapp göra om skiten vid varje restart

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |