Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 4

Permalänk
Medlem

Varför inga SLI/CF-siffror?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Varför inga SLI/CF-siffror?

crossfire är inte aktiverat i spelet ännu, när jag spelar så används bara ett 290X

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Varför inga SLI/CF-siffror?

Skrivet av emilakered:

Svar på alla tre är egentligen att vi begränsar oss hårt för de här snabbtesterna, helt enkelt för att de tidsmässigt ska bli rimliga att genomföra. Vi utgår från årets sommardator och varierar grafikkorten för att ge en uppfattning om prestandan, men håller oss borta från både CPU-byte och SLI/Crossfire. I framtiden kanske några av de testade titlarna tar sig in i standardsviten, då blir det fler scenarion!

Där har du svaret.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kan vara med och bekräfta detta till större delen. (8320 här )
280x är ungefär max vad en 8320/8350 kan maxa i tyngre titlar.

Bullshitt
Sitter med en 8350 och ett GTX 980 och har betydligt bättre resultat än vad sweclockers test visar.
1920x1080 @ ultra
Min 87 fps
Medel 119 fps
Kan någon förklara detta om nu 8350 flaskar så förbaskat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra234:

Byggde ihop en dator lite snabbt idag med följande delar-

intel core i3 4150

16GB ram ddr3 1600mhz

ASUS GTX 750 Ti

Tror ni att jag kan spela Far Cry 4 på denna dator? grafikinställning kvittar bara det funkar.

Du kommer sannolikt kunna lira det och beroende på hur kräsen du är faktiskt kunna njuta också

Enligt lite beräkningar med prestandaindex i senaste 750 Ti-recensionen jämfört med GTX 760 (54 mot 84) verkar det vara ungefär en tredjel långsammare så du borde kunna köra 1920x1080 i ultra och få strax under 30 i medel vilket en del anser fullt spelbart. Dra ner till medium och lägg på 50% så hamnar du runt 40-45 fps i snitt vilket är klart spelbart. Tror inte din CPU ska flaska så mycket heller då rapporterna på nätet är att spelet trådar dåligt varför en i3 sannolikt kan driva det hyfsat.

Detta är bara spekulationer så klart men det borde inte vara några problem.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

SLI tycks fungera bra i FC4. Mina två 780's klarar spelet på ultra i 1440p utan några problem alls. Man måste dock uppdatera till senaste drivrutinen för att kunna ha igång det. Musen känns lite konstig dock. Jag hade även en "insmält" grafikbugg i skärmen under första timmen i spelet. Kanske försvinner nästa gång jag startar upp.

Motionblur var på från början för mig, kolla om det är så för dig med. Kanske löser problemet med musen.

Skrivet av Faulisto:

Japp det är med tårar i ögonen som man ser att 980 inte räcker till.

Det är du inte ensam om. *Snyft*

Skrivet av Ratatosk:

Japp det märks att spelet är utvecklat under Nvidia Gameworks.
Sådana spel bör undvikas av oss som har AMD-kort i burken, även Assasin Creed Unity går sämre på AMD än det borde göra.
Trist dock, för de AMD ägare som köper spelen, det borde stå en tydlig varningsflagga typ "not recomended for AMD gpus".

"NVIDIA - The Way It's Meant To Be Played" Säger inte det något? om NVIDIA ska sätta den där så är det väl uppenbart att det rullar bättre på NVIDIAs kort?

OnT: Jag kör spelet i ca 60 fps med drops till 40 ibland på tre skärmar (5760x1080) på low... ASUS GPU tweak säger att det använder 2,5GB grafikminne på de inställningarna, så jag antar att Titan black is the way to go för högre inställningar. Lite tråkigt att FC3 rullar i 60 fps i ultra på samma upplösning och det ser bättre ut än FC4 på low då.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Dessa stutters gör att jag minns Watchdogs.

De förstör hela upplevelsen.

För mig blir det inget köp om detta inte åtgärdas.

Spelet ser lite halvmysigt ut annars.

Permalänk
Medlem

Hade gärna velat haft svar på om där fanns ett FOV reglage, och i så fall hur hög vinkel som var tillgänglig?

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Finns inga vettiga drivare för amd än, så de där minnivåerna kommer säkert rättas till. Sedan vill jag se var nvidia gtx 680 placeras i jämförelse med 290x som det ju skulle jämföras med 😊

Skickades från m.sweclockers.com

gtx770 är samma kort fast lite högre klock så jämför med det så ser du att det tom får stryk av amd 280, så att jämföra med 290x var nog lite väl häftigt av ubisoft

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

är det vanligt att SMAA ger suddiga kanter?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

gtx770 är samma kort fast lite högre klock så jämför med det så ser du att det tom får stryk av amd 280, så att jämföra med 290x var nog lite väl häftigt av ubisoft

Nvidia gick väl ut och sa att det blivit fel, och att det egentligen var 280x?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

är det vanligt att SMAA ger suddiga kanter?

Ja, SMAA är baserat på att göra det suddigare, likt FXAA eller MLAA. Dock brukar SMAA inte resultera i en bild som är lika suddig som FXAA skulle göra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

måste för övrigt säga att grafiken är sjukt bra och att spelat är bra/kul man fastnar i det ganska lätt.
kör allt på ultra och är sällan under 80 fps så ja e mycket nöjd med spelet. billigt va det oxå.
tycker kanske dom kunde lagt ner lite mer tid på detaljerna på vapnen.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Ar det bara jag som stör mig som fan på auto aimet?? spelat i 40 min och så fort man avfyrar 1 skott så blir hs hela tiden... även när man sprintar och drar iväg 1 skott så faller dom som domino.... Någon som vet hur man stänger av den skiten då den bara hör hemma till konsol användare. Också så känns det som hard i Far cry 4 är som normal/easy i Far cry 3, någon annan som stör sig på detta också?

e:
Glider på utan problem med ett 970 på ultra (får ~45 fps med nvidia inställningen) 60+ konstanta fps.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Ska bli intressant och se hur det skalar med SLI/Crossfire

Skrivet av zipmiX:

Det skalar fruktansvärt bra! Testade att stå på samma ställe med SLI på och av. På gav runt 40fps och av gav 76fps. Dock har SLI profilen introducerat ett gäng buggar så perfekt är det inte.

Skrivet av brillorm:

Dessa stutters gör att jag minns Watchdogs.

De förstör hela upplevelsen.

För mig blir det inget köp om detta inte åtgärdas.

Spelet ser lite halvmysigt ut annars.

Håller med. Det verkar ha att göra med att multithreading optimisations måste införas. Hos mig och många andra är det CPU 3 som jobbar nästan till 100% medan de andra inte gör det.

Skrivet av Coke_Smurf:

Hade gärna velat haft svar på om där fanns ett FOV reglage, och i så fall hur hög vinkel som var tillgänglig?

FOV reglage finns men det är bara en slider som inte har faktiska värden. Så du vet inte om "mittenpositionen" är 75, 80 eller 85.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Ar det bara jag som stör mig som fan på auto aimet?? spelat i 40 min och så fort man avfyrar 1 skott så blir hs hela tiden... även när man sprintar och drar iväg 1 skott så faller dom som domino.... Någon som vet hur man stänger av den skiten då den bara hör hemma till konsol användare. Också så känns det som hard i Far cry 4 är som normal/easy i Far cry 3, någon annan som stör sig på detta också?

e:
Glider på utan problem med ett 970 på ultra (får ~45 fps med nvidia inställningen) 60+ konstanta fps.

Nej jag har då inget auto aim.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk

Har geforce 670 och 3570k, funkar finfint på high. Det finns very high och ultra efter det men ärligt talat är det inte så stor skillnad. Ligger runt 80 fps på high och åker ner på 20-30 när jag kör på ultra. Min kompis sitter bredvid mig med samma cpu men med ett 970. Han kör på ultra med 80 fps.

Visa signatur

CPU:Intel i5 3770K @ 4.2GHz with Antec Kühler 920
MB:MSI Z77A-GD65 GAMING
RAM:Kingston 16GB RAM @ 1600MHz
GPU:Nvidia GeForce GTX 670 ZOTAC AMP! Edition

Permalänk
Avstängd

Nvidia läget i 1080p
överklockade GTX 780 SLI

båda korten ligger och jobbar på 100% hela tiden så SLI är riktigt bra optimerat.

men nu vete fasen om korten throttlade ner här? då tempen gick över 60 grader men FPSen är det inget fel på.
riktigt snyggt spel!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Är ultra inställningarna högre än Nvidia?

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Tanken är god men du har uppenbarligen inte kollat på videon. Det "hackar" alltså. Fpsen dyker till 0 i någon millisekund med andra ord. Cappa fpsen hjälper inte.

Jodå har tittat på den flera gånger mister Devil Hur ser du att den dyker till 0? I videon syns drop från typ 110 ned mot 50... Det hade flutit bättre med cap på runt 55-60. Dock verkar spelet ha lite problem med att belasta fler cpu-kärnor så jag förstår även vad du menar.

Jag förstår också att tb vill visa vad hans rigg presterar som en fingervisning, och då är det dumt att cappa. Däremot fattar jag inte varför han böt ut sina titans mot 2st 980s... när en större krets är på G.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Jag får avg 40 fps på Ultra, 43 fps på low. Någon annan som märker nästan 0 skillnad på prestandan när man lirkar runt i inställningarna?

tagit bort citat (flamebait)
Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag skulle säga att 10 högre max. FPS är ganska stort och dessutom bättre min FPS.

Fast bättre minfps tyder på ännu mindre skillnad vad gäller maxfps, dessutom så är minfps sådant som ofta kan ändras mer än medelfps vid släpp av nya drivrutiner...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att det alltid måste vara antingen eller. Kan inte ett spel ha både Gameworks och Mantle? Dåligt för konsumenter detta. Undrar hur mycket pengar Nvidia har pumpat in i FC4? Om det nu finns gränssnitt som gynnar oss konsumenter så borde väl dessa användas?

Vet inte vad Sweclockers menar med:

Första titeln kombinerade bländande grafikkvalitet med en tropisk färgpalett till ett resultat som står sig bra än idag, även om själva handlingen bitvis var ute på tunn is.

Va? Har själv inget annat än goda minnen av FC1. En av mina bästa spelupplevelser när det begav sig.

PK-clockers? Har ju varit några äckliga PK snyftartiklar på Sweclockers förut så nog finns det någon PK-mupp på redaktionen som härjar runt. Ge er. Detta handlar om spel och inte att ta godhetspoäng och att sniffa sina egna fisar.

Permalänk
Medlem

Det flyter fin fint på min rigg med 670 SLI, cirka 80-90fps med det mest på high.

Däremot har jag märkt att det är rätt cpu tungt. Har en 4790k i 4.7 och ibland så går cpu-loaden upp till 30-40%.

Så har man en klen cpu kan det nog lagga lite.

Kan också tipsa om att man kan ställa in både FOV och stänga av mouse smothing helt i .ini filen. Googla efter det bara.

Permalänk

Min upplevelse är att bara en av kärnorna på cpu:n får jobba maximalt. Det blir lite skevt. Möjligt att det är anledningen att vissa har en ryckig upplevelse trots hög får. Kan behövas en optimering där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Har ni kollat CPU-användningen under testet? Enligt denna bild så är det bara en kärna som belastas.

http://i.imgur.com/LCaMNKM.jpg

Och det under intro filmen som är förenderad och man har ett antal hundra fps. LoL

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

SLI tycks fungera bra i FC4. Mina två 780's klarar spelet på ultra i 1440p utan några problem alls. Man måste dock uppdatera till senaste drivrutinen för att kunna ha igång det. Musen känns lite konstig dock. Jag hade även en "insmält" grafikbugg i skärmen under första timmen i spelet. Kanske försvinner nästa gång jag startar upp.

Har samma grafik bugg jag också, och verkar inte bli av med den.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Avstängd

Klart man kan förvänta sig bra flyt med en sådan pc på ok inställningar om man inte har flera skärmar etc eller kör på absolut högsta.
Spelen är anpassade för "next gen" konsoler som knappt presterar bättre än nintendo 8 bitars.

Något jag hatar med dessa spel är att de känns som man spelar ett konsolspel utan handkontroll =/

Tagit bort citat (nedlåtande)
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av moztech:

Synd att det alltid måste vara antingen eller. Kan inte ett spel ha både Gameworks och Mantle? Dåligt för konsumenter detta. Undrar hur mycket pengar Nvidia har pumpat in i FC4? Om det nu finns gränssnitt som gynnar oss konsumenter så borde väl dessa användas?

Vet inte vad Sweclockers menar med:

Första titeln kombinerade bländande grafikkvalitet med en tropisk färgpalett till ett resultat som står sig bra än idag, även om själva handlingen bitvis var ute på tunn is.

Va? Har själv inget annat än goda minnen av FC1. En av mina bästa spelupplevelser när det begav sig.

PK-clockers? Har ju varit några äckliga PK snyftartiklar på Sweclockers förut så nog finns det någon PK-mupp på redaktionen som härjar runt. Ge er. Detta handlar om spel och inte att ta godhetspoäng och att sniffa sina egna fisar.

Va? PK? Fisar? Vad pratar du om? Många med mig tycker att storyn i första Far Cry gick söderut någonstans i mitten, är väl ingen kontroversiell tanke direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

någon som vet ifall Intel HT gör någon nytta i detta spel?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C