XFX Garanti 2 år, eller? (XFX HD7970 BE)

Permalänk

XFX Garanti 2 år, eller? (XFX HD7970 BE)

God kväll!

Det är så att jag köpte 2 st XFX HD7970 Black Edition för mindre än två år sedan (2012-12-07) via CDON .

För ett par veckor sedan började datorn att hänga sig efter en tids belastning, svart skärm. Fungerar igen efter en omstart men så fort det skulle till att spelas hände detta igen.

Började med att köra lite stresstester och märkte att runt 78-80 grader på grafikkortet så blev det svart skärm. Tanken har ändå varit att byta dessa kort så ett nytt inhandlades tillsammans med ett nytt nätaggregat. Eftersom jag verkligen ville utesluta allt så testade jag bara att byta ut nätaggregatet men samma fel uppstod ändå, svart skärm vid 78-80 grader. Efter byte till det nya kortet fungerar det klockrent, runt stresstester runt en halvtimme utan det minsta bekymmer så jag skulle vilja påstå att jag är 100% säker att det är fel på kortet.

Nu till mitt problem som jag känner mig frustrerad över!

Jag kontaktade CDON med felbeskrivning, serienummer osv och dem skulle återkomma när dem fått svar från leverantören. Sagt och gjort så får jag ett svar där CDON säger att leverantören menar att där inte är någon garanti på kortet och kan således inte hjälpa mig. Jag mejlar tillbaka och menar att där är 2 års garanti och på vad leverantören lämnar för förklaring att inte ta emot detta kort. Får till svar att det mer eller mindre är så bara och jag inte kan få mer hjälp från CDON.

Till råga på allt så stannar den ena fläkten på mitt andra XFX HD7970 BE med samma inköpsdatum. Ska kontakta CDON ikväll om detta.....

Nu har jag ett par fråga jag känner jag vill vädra med er på forumet innan jag går vidare.

Har XFX 2 års garanti på sina kort eller har jag helt fått det om bakfoten?

Om det är garanti anser jag mig har rätt att få skicka in mina kort för att lagas/bytas ut eller vad nu leverantören tycker är en lämplig åtgärd eller har jag fel även här? Täcks inte detta fel på garantin kanske?

Bör jag ta kontakt med XFX direkt och se vad de säger?

Vet någon vilken leverantör/grossist CDON använder? JAg måste ju kunna få en rimlig förklaring på varför där inte skulle vara garanti?

Blev lite längre post än väntat....

Tar tacksamt emot alla svar! Ha det bra i kylan!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Kontakta XFX själva, troligen kommer det inte hjälpa så mycket mer att bråka på CDON,

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Du har nog rätt i det du säger....

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Nu spelar det inte särskilt stor roll huruvida garantin är två år eller ett år och elva månader eller vad de nu kan tänkas hitta på då du har tre års reklamationsrätt. Såtillvida du inte vet med dig att du själv gjort någon åverkan på korten lyfter du ärendet med CDON igen, de kan konstra så mycket de vill men de har ingen rätt att vägra ta emot en reklamation.
Jag förutsätter att du redan gjort de mest grundläggande åtgärderna, som att blåsa rent kylflänsen från dammråttor och andra smutsiga gnagare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Nu spelar det inte särskilt stor roll huruvida garantin är två år eller ett år och elva månader eller vad de nu kan tänkas hitta på då du har tre års reklamationsrätt. Såtillvida du inte vet med dig att du själv gjort någon åverkan på korten lyfter du ärendet med CDON igen, de kan konstra så mycket de vill men de har ingen rätt att vägra ta emot en reklamation.
Jag förutsätter att du redan gjort de mest grundläggande åtgärderna, som att blåsa rent kylflänsen från dammråttor och andra smutsiga gnagare.

Tack för ett bra svar!

Har fått svar av XFX att dem lämnar 2 års garanti i Europa och således är det fortfarande garanti på mina kort.

Dem menar även att om CDON inte kan/vill lösa det så ska jag be att få numret till CDONs grossist och ta det den vägen.

Min sista utvägen får bli reklamationsrätt!

Har svarat CDON och får se hur utfallet blir!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Hej,

Bra att du är informerad om reklamation, trist att CDON inte vill hjälpa dig. Dra det kortet mot CDON om det blir omständigt att gå via grossist. (detta förutsätter förstås att du inte utfört några modifikationer på kortet/korten)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Får du OK av XFX (att dem verifierar att garantin gäller på kortet) så borde det ju CDON och deras leverantör acceptera det hela på garanti. Det finns ju ingen anledning för dem att neka dig om de vet att de blir ersatta av XFX till slut.

Däremot kan jag tänka mig att det kan vara så att XFX lämnar garanti från tillverkningsdatum, och inte från inköpsdatum. Då är det inte så konstigt om garantin har hunnit gå ut fast att det är några dagar kvar tills två år från inköpsdatum. Det tar ju tid att frakta kortet från Asien, och sedan sälja det till dig. Tillverkningsdatumet kan oftast läsas ut via S/N på kortet, och det är antagligen det som leverantören har gjort och då sett att den är över två år från tillverkning.

Testa att skicka S/N och inköpskvitto till XFX och be dem att bekräfta att garantin fortfarande gäller. Kan du få det skriftligt från dem så borde det gå att få CDON att acceptera det hela.

Permalänk

För att förtydliga lite:

Korten har ej modifierats eller överklockats.
Korten är i stort sett dammfria, sitter filter på burkarna som jag är noga med att dammsuga. Visst ligger det lite lätt damm på dem men inget som påverkar i min mening. Temperaturerna är ju helt OK!

Jag postar svaret från XFX här och min tolkning är att det är garanti:

Dear Dick

It is true that we only offer 2 years warranty for our cards in Europe.

If you buy it within 2 years, you should be able to claim the warranty.

Please cotnact your reseller again to request RMA.

If they refuse, please ask them to give you the distributor's information so you can contact them directly for help.

Best regards

Wade

Fick ett svar från CDON och behöver lite hjälp att tyda detta meddelande:

Tyvärr har våran "butiksgaranti" gått ur och detta är anledningen till att leverantören nekar våran reklamation.

MvH Dick

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Först och främst, att folk ens handlar på CDON, förstår mig inte på det, företaget börjar ju agera värre än något annat, för det andra CDON skriver i deras köpvilkor och ingen annan stanns skall tilläggas at dom bara lämnar 12 månaders garanti på kortet så har du längre från xfx så är det faktist dom du får ta det med.

http://cdon.se/kundservice/garanti/

Ge den länken till XFX och ge prints till cdon från XFX så får dom jävlar i mig sätta bollen i rullning.... jävla skämtföretag CDON är....

Permalänk

Hej igen!

Efter att kontaktat en mycket hjälpsam grossist så visar det sig visst att garantin på mina kort gick ut i Juni! Hur f*n kan man sälja kort och skriva att det är 2 års garanti när det i verkligheten inte är det?

Kollade tillbaka på mina ärenden och var i kontakt med cdon i mars då jag klagade på ett missljud på ena kortet. Minns att missljudet försvann samma dag som jag skrev till dem. Och nej, fläkten stannade inte då. Hur som helst så fick jag till svar att det var 2 års garanti.

Suck, jag känner mig faktiskt lurad men vet inte om det är värt mödan att gå vidare?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av [¿:

Gangster;15012743]Hej igen!

Efter att kontaktat en mycket hjälpsam grossist så visar det sig visst att garantin på mina kort gick ut i Juni! Hur f*n kan man sälja kort och skriva att det är 2 års garanti när det i verkligheten inte är det?

Kollade tillbaka på mina ärenden och var i kontakt med cdon i mars då jag klagade på ett missljud på ena kortet. Minns att missljudet försvann samma dag som jag skrev till dem. Och nej, fläkten stannade inte då. Hur som helst så fick jag till svar att det var 2 års garanti.

Suck, jag känner mig faktiskt lurad men vet inte om det är värt mödan att gå vidare?

Kontakta tillverkaren. Det gör jag alltid numera om jag får problem. Skulle reklamera ett headset på Siba innan garantin gick ut tänkte jag. Men Siba lämnade endast ett års garanti. Fotade skadan och kvittot och kontaktade leverantören (Logitech) via deras support. En vecka senare hade jag ett par nya lurar som UPS körde ut till jobbet. Jag behövde inte ens skicka tillbaka de andra som var trasiga. Kontaktade även Sony direkt via websupporten när jag behövde laga telefon fast jag har köpt den genom Tele 2. De skickade ut fraktsedlar och tio dagar senare hade jag telefonen tillbaka.

Skrev inte supporten att garantin gäller i två år från inköpsdatum? Jag tolkade det så. Har du kvittot kvar så är det nog inga problem.

Så kontakta tillverkaren. Förhoppningsvis är dom måna om sina kunder och har hög kundservice. Annars finns det massor av andra tillverkare som tillverkar grafikkort 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;15012743']Hej igen!

Efter att kontaktat en mycket hjälpsam grossist så visar det sig visst att garantin på mina kort gick ut i Juni! Hur f*n kan man sälja kort och skriva att det är 2 års garanti när det i verkligheten inte är det?

Kollade tillbaka på mina ärenden och var i kontakt med cdon i mars då jag klagade på ett missljud på ena kortet. Minns att missljudet försvann samma dag som jag skrev till dem. Och nej, fläkten stannade inte då. Hur som helst så fick jag till svar att det var 2 års garanti.

Suck, jag känner mig faktiskt lurad men vet inte om det är värt mödan att gå vidare?

Kan du bevisa att kortet är inköpt i december 2012 så har du fortfarande garanti kvar, XFX ger 2 år på deras grafikkort http://xfxforce.com/en-us/support/xfx-warranty

"How long does this limited warranty last?

The limited hardware warranty for Graphics Cards lasts for a time period of two years.
- See more at: http://xfxforce.com/en-us/support/xfx-warranty#sthash.lJJwHw1... "

Gå till xfx med kvitto på inköpsdatum så skall dom hjälpa dig.

Permalänk

Tack för svaren! Ska göra så att jag kontaktar XFX! Har ju alla kvitton kvar!

Återkommer!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Ok.
Cdon ska prata direkt med XFX säger dem. Även jag har dragit iväg ett nytt meddelande till XFX.

Håller tummarna

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

...för det andra CDON skriver i deras köpvilkor och ingen annan stanns skall tilläggas at dom bara lämnar 12 månaders garanti på kortet så har du längre från xfx så är det faktist dom du får ta det med.

Även om cdon bara utlovar 1 års garanti och xfx utlovar 2 år så bör man kunna vända sig till cdon under år 2. Se mitt inlägg i en annan tråd om detta, eller läs https://lagen.nu/arn/2005-3478 direkt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Även om cdon bara utlovar 1 års garanti och xfx utlovar 2 år så bör man kunna vända sig till cdon under år 2. Se mitt inlägg i en annan tråd om detta, eller läs https://lagen.nu/arn/2005-3478 direkt.

Är inte jätte insatt i just om det går men du brukar ha kolla på grejer PeCe så lyssna på vad denna mannen säger han har hjälpt mig med i konsumentärenden innan .

Permalänk
Medlem

Som någon redan nämnt borde det inte spela någon roll vad tillverkaren ger för garanti, oavsett vad gäller konsumentköplagen, vilken ger dig rätt till reklamation inom 3 år. Sker reklamationen senare än 6 månader från inköpet är det dock du som har bevisbördan. D.v.s. du måste visa att du inte har orsakat felen genom felaktigt handhavande. Vad detta i praktiken innebär är inte helt självklart, men intygar du att du inte har utsatt produkten för något annat än normal användning, samt följt monteringsanvisningar etc, brukar seriösa företag godta detta.

Permalänk

Väldigt mycket blandade svar här så jag ska försöka vara så tydlig som möjligt.

* CDONs garanti är helt orelevant i detta ärende
* XFXs garanti är helt orelevant i detta ärende
* Reklamationsrätten är det enda som är relevant - den gäller i tre år från inköpsdatum och gäller mellan återförsäljare (CDON) och köpare (TS).

Mitt råd i hur du skall gå till väga: Rin CDON, säg att du har ett trasigt grafikkort, om dom börjar snacka om sina garantivilkor eller nått annat så säg bara at du har reklamationsrätt som gäller i 3 år, det är det enda som spelar roll - hur dom väljer att lösa det är helt orelevant för dig. Om dom hänvisar dig att ta kontakt med någon annan part, såsom tillverkare, distrubutör eller liknande så säg bara att det är du inte intresserad av att göra, du har köpt en produkt, produkten är nu trasig och du har reklamationsrätt i 3 år och vill ha instruktioner för hur du skall skicka in kortet för att få ett utbyte - inget svårare än så.

Permalänk
Skrivet av ollesbolle:

Väldigt mycket blandade svar här så jag ska försöka vara så tydlig som möjligt.

* CDONs garanti är helt orelevant i detta ärende
* XFXs garanti är helt orelevant i detta ärende
* Reklamationsrätten är det enda som är relevant - den gäller i tre år från inköpsdatum och gäller mellan återförsäljare (CDON) och köpare (TS).

Mitt råd i hur du skall gå till väga: Rin CDON, säg att du har ett trasigt grafikkort, om dom börjar snacka om sina garantivilkor eller nått annat så säg bara at du har reklamationsrätt som gäller i 3 år, det är det enda som spelar roll - hur dom väljer att lösa det är helt orelevant för dig. Om dom hänvisar dig att ta kontakt med någon annan part, såsom tillverkare, distrubutör eller liknande så säg bara att det är du inte intresserad av att göra, du har köpt en produkt, produkten är nu trasig och du har reklamationsrätt i 3 år och vill ha instruktioner för hur du skall skicka in kortet för att få ett utbyte - inget svårare än så.

Tack för svaret! Tack till alla andra som svarat också!

Ja bollen ligger just nu hos CDON. Börjar ha mina aningar att CDON försöker förhala detta (OBS JAG KAN HA HELT FEL) men då jag kan få svar från XFX inom ett par timmar så borde CDON även få det samma!

Kan man ringa CDON nu för tiden? Ska kolla deras hemsida!

Tack för ett mycket bra svar men visst är det något lustigt att man skriver 2 års garanti fast det inte stämmer överens med verkligheten?

I vilket fall som helst så får jag nog använda mig av reklamationsrätten, precis som du säger!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;15024582']Tack för svaret! Tack till alla andra som svarat också!

Ja bollen ligger just nu hos CDON. Börjar ha mina aningar att CDON försöker förhala detta (OBS JAG KAN HA HELT FEL) men då jag kan få svar från XFX inom ett par timmar så borde CDON även få det samma!

Kan man ringa CDON nu för tiden? Ska kolla deras hemsida!

Tack för ett mycket bra svar men visst är det något lustigt att man skriver 2 års garanti fast det inte stämmer överens med verkligheten?

I vilket fall som helst så får jag nog använda mig av reklamationsrätten, precis som du säger!

Bara jaga på XFX istället, CDON har jag väldigt lite tillit på efter att ha sett hur dom hanterar folks garanti ärenden här på sweclockers och servicen dom ger.

Permalänk

Skrev ett långt, tydligt och i all mening vänligt men bestämt brev angående reklamation på mina kort. Skrev även att då 2 likadana kort går sönder inom någon dags mellanrum visar att kvalitén är tveksam och således fel från fabrik.

Cdon vill ha ett utlåtande från en serviceverkstad nu för att kunna gå vidare. Går det bra med min lokala handlare i stan som även har verkstad? Antar att dem har all rätt att begära detta....

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;15026162']Skrev ett långt, tydligt och i all mening vänligt men bestämt brev angående reklamation på mina kort. Skrev även att då 2 likadana kort går sönder inom någon dags mellanrum visar att kvalitén är tveksam och således fel från fabrik.

Cdon vill ha ett utlåtande från en serviceverkstad nu för att kunna gå vidare. Går det bra med min lokala handlare i stan som även har verkstad? Antar att dem har all rätt att begära detta....

Kan inte lova något men är ganska säker på att det är deras service verkstad som skall göra utlåtandet för att dom skall godkänna det, som sagt jaga på XFX istället, kan du få garantin genom dom så lär du troligen få ett nytt kort istället för om CDON tar tillbaka kortet så kommer dom göra allt för att bara betala tillbaka pengarna och inte ge dig en likvärdig vara, det är iaf min spekulation.

Permalänk

Då XFX inte har några som helst skyldigheter mot dig som slutkund så är allting som du kan få av dom endast av deras egna goodwill.
CDON har istället i lagstadgat skyldighet gentemot dig och vad dom vill ha (i detta fallet ett uttalande från en serviceverkstad) är helt orelevant. Du har en trasig produkt, och om du inte fysiskt har haft sönder den så ska dom lösa ditt ärende i enlighet med KKL, ligg på CDON och säg bara att du vill skicka in ditt kort för att du vill ha ersättning för en trasig produkt, om det blir via en kreditering eller om det blir så att du får ett nytt kort är mindre viktigt, men det är CDON som skall lösa detta åt dig.

Är det så att dom börjar kräva in en massa andra saker och be dig kontakta någon annan så kan du ju nämna att detta har nu tagit så lång tid från det att du påtalade att produkten var trasig att "skälig tid" för att hantera ärendet snart har gått ut, dom ska lösa det bara, acceptera inte nått annat skitsnack från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Då XFX inte har några som helst skyldigheter mot dig som slutkund så är allting som du kan få av dom endast av deras egna goodwill.
CDON har istället i lagstadgat skyldighet gentemot dig och vad dom vill ha (i detta fallet ett uttalande från en serviceverkstad) är helt orelevant. Du har en trasig produkt, och om du inte fysiskt har haft sönder den så ska dom lösa ditt ärende i enlighet med KKL, ligg på CDON och säg bara att du vill skicka in ditt kort för att du vill ha ersättning för en trasig produkt, om det blir via en kreditering eller om det blir så att du får ett nytt kort är mindre viktigt, men det är CDON som skall lösa detta åt dig.

Är det så att dom börjar kräva in en massa andra saker och be dig kontakta någon annan så kan du ju nämna att detta har nu tagit så lång tid från det att du påtalade att produkten var trasig att "skälig tid" för att hantera ärendet snart har gått ut, dom ska lösa det bara, acceptera inte nått annat skitsnack från deras sida.

Varför skulle inte XFX har någon skyldighet? Faktum är att det är dom som lämnar 2 års garanti på alla deras produkter så får väll anse att dom visst har en viss skyldighet att fullfölja sin garanti annars vad fan är meningen med att ha garanti på varor?

Permalänk

Fabriksgaranti som vissa producenter har är någonting som dom helt självmant valt att sätta, i Sverige så fyller en fabriksgaranti endast någon funktion om den är bättre än KKL på något sätt, när det gäller detta case så skulle det vara ifall deras garanti skulle sträcka sig längre än vad reklamationsrätten gör (vilket den inte gör), eller att den skulle innebära att slutkunden får en bättre service/hantering/ersättning än vad som dikteras av KKL - och ska erkänna att jag inte läst XFXs garantivilkor specefikt, men känner mig väldigt trygg i påståendet att inte heller detta är uppfyllt.

Så ser vi på det rent praktiskt så har CDON här ett lagstadgat krav på sig gentemot kund, och XFX har också ett krav på sig, men detta är på flera punkter mycket "svagare", och om deras garanti är som många andra producenters så handlar det också om att garantitiden XFX har startar när XFX sålde kortet till distributören, eller när distributören sålde det till återförsäljaren (CDON i detta fallet), och inte när kunden köpte kortet.

Hur som helst så i slutändan så handlar det enbart om KKL i detta fallet, och jag menar att man inte skall låta företag komma med sånt skitsnack som TS menar att CDON har gjort här, utan då ska man stå på dig och visa på de krav som KKL ställer på återförsäljaren, då kraven gentemot XFX (ett företag som inte ens finns representerat i Sverige så vitt jag vet) är luddiga och förmodligen sämre för TS än de kraven som KKL ställer på CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollesbolle:

Fabriksgaranti som vissa producenter har är någonting som dom helt självmant valt att sätta, i Sverige så fyller en fabriksgaranti endast någon funktion om den är bättre än KKL på något sätt, när det gäller detta case så skulle det vara ifall deras garanti skulle sträcka sig längre än vad reklamationsrätten gör (vilket den inte gör), eller att den skulle innebära att slutkunden får en bättre service/hantering/ersättning än vad som dikteras av KKL - och ska erkänna att jag inte läst XFXs garantivilkor specefikt, men känner mig väldigt trygg i påståendet att inte heller detta är uppfyllt.

Så ser vi på det rent praktiskt så har CDON här ett lagstadgat krav på sig gentemot kund, och XFX har också ett krav på sig, men detta är på flera punkter mycket "svagare", och om deras garanti är som många andra producenters så handlar det också om att garantitiden XFX har startar när XFX sålde kortet till distributören, eller när distributören sålde det till återförsäljaren (CDON i detta fallet), och inte när kunden köpte kortet.

Hur som helst så i slutändan så handlar det enbart om KKL i detta fallet, och jag menar att man inte skall låta företag komma med sånt skitsnack som TS menar att CDON har gjort här, utan då ska man stå på dig och visa på de krav som KKL ställer på återförsäljaren, då kraven gentemot XFX (ett företag som inte ens finns representerat i Sverige så vitt jag vet) är luddiga och förmodligen sämre för TS än de kraven som KKL ställer på CDON.

Har själv haft med XFX's support att göra innan, hade ett kort som gick sönder från dom, fick ett nytt uppgraderat kort tillbaka, får ju anse att dom absolut ger bättre i deras garanti än vad KKL gör.

Permalänk

Efter korrespondens med ollesbolle ligger nu bollen hos CDON.

Det är nog inte helt omöjligt att XFX hade hjälpt mig om jag hade kontaktat dem igen.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Ärendet är nu hos eftermarknadsavdelningen

Tack ollesbolle för hjälpen med KKL!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Har ej fått svar från eftermarknadsavdelningen om vad som kommer att hända med mina kort. 5/12 Mejlade jag tillbaka till människan jag pratat med via mejl och hon skulle skicka en påminnelse till eftermarknad.

Inget svar ännu.

Vad anses vara inom skälig tid?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;15074043']Vad anses vara inom skälig tid?

För hemelektronik tre veckor, eller snäppet längre om förutsättningarna så betingar (semestrar, långhelger, etc.).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720