Tele2 slopar bindningstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

http://i.imgur.com/qIZc1mT.png

Tanken är väldigt god, jag gillar verkligen att man tagit bort bindingstiden.

Men jag betalar 299:- i månaden för mitt nuvarande abonnemang hos Tre, obegränsat med samtal och sms/mms med 5gb maxsurf i månaden tillsammans med en LG G2 (prismässigt samma klass som nexus 5 därav jämförelsen).

Så ser ingen direkt vits med detta "fria" valet när det ändå är så jävla dyrt hos Tele2

Det var ju en riktigt bra deal. Hur fick du ihop den?

Kuriosa: Jag har ringt 5 min denna månaden

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Comviq har ju haft detta bra länge, bytte nyligen från Tele2 till Comviq, billigare priser, ingen bindningstid samt att de inte klipper surfen när den tar slut, bara sänker hastigheten! Dessutom funkar Comviq över fler nät än bara Tele2.

Comviq och Tele2 är samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låter som en bra utveckling! Dock inte intressant för min del, betalar 195kr/månad för fria samtal och sms + 5GB surf, tror inte jag hittar något billigare faktiskt.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar väl inte tele2 där jag bor, men det är bra att en operatör tar steget och börjar så kanske flera följer efter tex telia

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Dom har väl haft 0 månader bindningstid förut också? Även om dom då försökte sälja på en en överprisad telefon. Då ville dom givetvis att man skulle binda upp sig för att få deras "rabatterade" telefon som ändå va dyrare än många andra. Dom får det inte lätt att sälja mobiler till folk som har lite koll på prisjakt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

De var ju på tiden.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Du kanske aldrig läst minimumpriset i det finstilta när man "får" en mobil för 1kr från operatören. Vill du ha billig mobil sök upp modellen på prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så jag menar. Jag menar att oftast blir TOTALSUMMAN efter 24 månader lika mycket som mobilen kostar kontant. På så sätt har du inte betalt ett öre för själv abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Fasen blir ju FORTFARANDE dyrare än mitt nuvarande abb. som kostar 84kr/mån för 2GB. Kan ingen ordna billig data utan röstgrejer... typ 25kr/GB, inget annat?

/hulle.

Du kan ta ett telia kontantkort och ladda bara surf , typ 5gb 6månader för 599kr det blir 20kr per GB och månad
Årskort 2GB 599kr är ju rätt schysst med om du vill ha samma mängd som du har nu, 50kr per månad då

Permalänk
Medlem

Den dagen en operatör kan erbjuda fria samtal och sms samt surf ( obegränsad datamängd ) i HELA EUROPA, då höjjer jag på ögonbrynen...

Detta är ju bara patetiskt.

Har för övrigt Telias största mobilabonnemang idag genom jobbet. Räkningen ligger väll på 6000kr kvartalet. Måste mer ofta än sällan fylla på mer surf och ringer även utomlands/från utland. Täckningen är också helt katastrofal i Storstockholm.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Skrivet av Bokenbergen:

Det är inte så jag menar. Jag menar att oftast blir TOTALSUMMAN efter 24 månader lika mycket som mobilen kostar kontant. På så sätt har du inte betalt ett öre för själv abonnemanget.

Jaså det säger du? Skulle man kunna få exempel på det? För så vitt jag vet gillar inte företag att göra minusaffärer.

Permalänk
Medlem

Det är ju komiskt hur en grej som funnits i alla tider hyllas så enormt? Mig veterligen har INGEN operatör krävt bindningstid om man inte köper telefon? Grovt missförstånd från folks sida isåfall då telefonförsäljare alltid vill lägga bindningstid för att få provision.

Vissa telefoner är ju mer priskänsliga än andra med, en iPhone 6 kommer inte sjunka i pris mer än möjligtvis någon futtig hundralapp 6-9mån efter säljstart, medan många androidtelefoner prissänks mycket mer än så första tiden efter säljstart.

Många verkar heller inte känns till att man alltid kan binda endast abonnemanget med denna månadskostnad och casha luren till ett rabatterat pris. Man behöver inte betala telefonen / månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Du kanske aldrig läst minimumpriset i det finstilta när man "får" en mobil för 1kr från operatören. Vill du ha billig mobil sök upp modellen på prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Minimipriset gäller ju dock både telefonen och abonnemanget. Telefoner med bindningstid är kraftigt subventionerade och jag har lite svårt att förstå varför så många verkar tycka att det är så dåligt. Så länge man har behov av abonnemanget alltså.

Permalänk
Skrivet av Noxxer:

Den dagen en operatör kan erbjuda fria samtal och sms samt surf ( obegränsad datamängd ) i HELA EUROPA, då höjjer jag på ögonbrynen...

Detta är ju bara patetiskt.

Har för övrigt Telias största mobilabonnemang idag genom jobbet. Räkningen ligger väll på 6000kr kvartalet. Måste mer ofta än sällan fylla på mer surf och ringer även utomlands/från utland. Täckningen är också helt katastrofal i Storstockholm.

inte hört om fiber och adsl?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Det var ju en riktigt bra deal. Hur fick du ihop den?

Kuriosa: Jag har ringt 5 min denna månaden

Det var ett erbjudande Tre hade på sin hemsida Dom kör såna erbjudanden 2-3 gånger om året så gäller att hålla koll

Eller om du varit kund en lång tid så kan dom snickra ihop något liknande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dosshell:

En buggig site och lite smådyra priser (inte gratis mellan tele2 till tele2 längre).

Lite buggar:
Felaktiga länkar som tar en till Basic HTTP Authentication som inte alls har att göra med det man vill göra.
Kan inte logga in, får "null" som text i bodyn.

Edit:
Deras sida verkar mer eller mindre trasig just nu - både i kod och i hosting.

Edit2: Skulle fått betala 3 gånger mer förra månaden (268kr istället för 84kr (ännu värre med rörligt pris)) och då har jag ändå ingen bindningstid nu. Borde heta 3.0 istället - 3 gånger priset. Hur mycket mer skulle ni ha fått betala?

Vad har du nu?

Skrivet av stn1337:

http://i.imgur.com/qIZc1mT.png

Tanken är väldigt god, jag gillar verkligen att man tagit bort bindingstiden.

Men jag betalar 299:- i månaden för mitt nuvarande abonnemang hos Tre, obegränsat med samtal och sms/mms med 5gb maxsurf i månaden tillsammans med en LG G2 (prismässigt samma klass som nexus 5 därav jämförelsen).

Så ser ingen direkt vits med detta "fria" valet när det ändå är så jävla dyrt hos Tele2

Hur mycket av de 299 kronorna betalar du för telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Värst vad alla är positiva då, blir ju bara dyrare

Jag personligen ser ingen nackdel med att betala 50-100kr månaden för en ny telefon under 2år, istället för att lägga ut 5-6000kr direkt. Ekonomiskt smartare att ta "avbetalningen" istället, inte bara det att telefonen blir mycket billigare, du får behålla dina 6000kr istället. Tänk på alla telefoner man köper under en livstid. Blir många slantar i slutändan, vi säger 10st telefoner, 60 000kr. Finns vettigare saker att köpa för dom pengarna, nåt som ger nån form av avkastning kanske, och inte kasta dom i sjön? Ingen som klandrar en för att man tar en telefon på ab. Tycker tvärtom folk som köper exempelvis en iphone 6 för 8000kr inte är friska, men det är ju upp till var och en.

Har man ett bra abonnemang så förlorar man ju inte på att binda sig på det. Tele2 är inte dumma, dom kommer inte att förlora på det, tvärtom tjäna ännu mer.

För en mobil som kostar 6000 betalar du ofta mer än 100 kr i månaden för. Priset du betalar för mobilen till operatören är ofta jämförbart med avbetalning plus separat abonnemang om du vill ha högt datatak. Data tror jag är det som kostar absolut mest och det man är intresserad av när man köper en dyr mobil.

Exempel: kolla in Allteles abonnemang med fri surf för 77 kr månaden! Lägg på ett en telefon för 6000 på avbetalning och du kommer få mycket billigare och friare användande av din mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Min poäng var att nämna populära appar som definitivt tar en stor del av kakan från operatörerna. Whatsapp har ju över 600 miljoner användare. De appar du nämnar är ju inget som den stora massan verkar ha fått upp ögonen för (än). Utan att vara direkt insatt, men vad gör de apparna bättre än WhatsApp, FB messenger, Viber, Hangouts osv? Säkerhet? Jag orkar faktiskt inte dra på mig foliehatten utan nöjer mig att använda något som de flesta av mina bekanta använder

Det vark dock inte menat som så heller. (Och ta "ammatör" som ett skämt!) Anledningen till att de du nämnde är så stora är just att folk inte vet om att det finns alternativ som oftast är bra mycket bättre.

Foliehatt handlar det heller inte om, utan en männskilg rättighet. Dessutom så är samtliga 100% gratis. Till exempel tror jag att jag betalat 1 Kr för samtal den här månaden, samtliga andra har varit via RedPhone då jag sett till att hela närmaste släkten använder det.

P.S Har man Ios (Iphone) så fungerar Signal ihop med TextSecure och RedPhone. Telegram finns till samtliga tänkbara plattformer, inkulderat en webbversion.

En annan fördel med Telegram är att de ligger långt framför Whatsapp med funktionalitet, exempelvis: https://medium.com/@durov/how-to-predict-whatsapp-features-4c...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Den dagen en operatör kan erbjuda fria samtal och sms samt surf ( obegränsad datamängd ) i HELA EUROPA, då höjjer jag på ögonbrynen...

Detta är ju bara patetiskt.

Har för övrigt Telias största mobilabonnemang idag genom jobbet. Räkningen ligger väll på 6000kr kvartalet. Måste mer ofta än sällan fylla på mer surf och ringer även utomlands/från utland. Täckningen är också helt katastrofal i Storstockholm.

Skrivet av Broken-arrow:

inte hört om fiber och adsl?

Kablarna är bara så svårhanterliga när man är på resande fot...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Kablarna är bara så svårhanterliga när man är på resande fot...

WIFI:) tåg har ju sånt på vissa tåg (vet dock inte hur mycket det kostar extra på biljetten dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

En buggig site och lite smådyra priser (inte gratis mellan tele2 till tele2 längre).

Lite buggar:
Felaktiga länkar som tar en till Basic HTTP Authentication som inte alls har att göra med det man vill göra.
Kan inte logga in, får "null" som text i bodyn.

Edit:
Deras sida verkar mer eller mindre trasig just nu - både i kod och i hosting.

Edit2: Skulle fått betala 3 gånger mer förra månaden (268kr istället för 84kr (ännu värre med rörligt pris)) och då har jag ändå ingen bindningstid nu. Borde heta 3.0 istället - 3 gånger priset. Hur mycket mer skulle ni ha fått betala?

Vad har du för abonnemang som kostar 84 spänn i månaden? du lär ju inte ha ett dataabonnemang för det priset? tvivlar på att du har fast pris heller?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

fan vad bra!

då är det bara att få något med obägränsad surf då så kanske jag också kommer skaffa abbonemang ( limita det till 1-5 mbit i hastighet jag bryr mig inte men obägränsat skall det vara )

Kontaktkort represent <,<

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

För en som alltid köper sina telefoner olåsta och utanför mobilbolagen är detta välkommet! Ligger på ett gammalt 79:-/mån abonnemang med fritt 3G surf men 3mbit börjar bli lite segt nu och mina fakturor ligger ändå runt 250:- (betalar för det jag ringer/smsar) så kanske skulle haka på detta då, 268:-/mån för 3GB surf. Fast väntar nog några månder och ser vad de andra företagen gör, lär bli priskrig så man gör nog bäst i att avvakta!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Om man bara är ute efter ett abonnemang är det bra. Skulle kunna byta mitt maxi unlimited och få 2GB extra och även spara typ 2kr i månaden.
Telefon gör man bäst i att köpa kontant, någon annanstans.

haha tänkte precis samma sak

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem

Jag blir konfunderad!

Det enda som har hänt är att det nu mera kommer att kosta exakt lika mycket som tidigare när man valde 0 månaders bindningstid och då valde till en telefon.

Det Tele2 kommer att tjäna pengar på är det dom tidigare subventionerade telefonen med. Vilket blir typ 1200-2000:- per telefon på 24 månaders bindningstid. Testade men då att bara välja 12 månader (för några månader sen) så blev kostnaden för telefon fullpris.

Visserligen blir det för mig en bättre deal att byta upp mig i dataanvändningen, då jag redan är bunden, från 3gb till 12gb. Nu blir det 50kr dyrare mot om jag hade bytt får tre dagar sen så hade jag bara kunnat gå upp till 6gb för samma peng.

Nä Tele2, nu tror jag att ni faktiskt har gjort något korkat som ni kommer att få revidera, precis som telia fick göra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde för tre veckor sen en iphone 6 64 gb hos tele2 med studentabonnemang där det ingår sms och 3 gb surf och fick det för 349 kr/mån, om jag skulle beställa samma idag så skulle det kosta 531 kr/mån. För visso skulle det då ingå fria sms och samtal men 182 kronor mer i månaden är ganska mycket

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Telekomoperatören Tele2 överraskar och slopar alla bindningstider. I den nya satsningen kallad Tele2.0 är det även upp till var och en att avgöra vad som ska ingå i abonnemanget.

Läs artikeln

Tele2 blivit uppköpta av Telenor och det innebär också att bredband och TV abonnemangen övergår till Telenor och i förlängningen till Bredbandsbolaget som ägs av Telenor. Enligt uppgift kommer då Tele2 kunder bli erbjudna att gå över till Bredbandsbolaget med deras priser och avtal. Är säkert därför Tele2.0 erbjuder en massa som troligen inte kommer att gälla nån gång efter efter årskiftet. Så man får väl vänta och se vad det betyder i förlängningen, om man tvingas på högre priser eller om man får nån sorts övergångsrabatt.

Vad gäller telefoni och mobil är jag inte säker på, men troligen övertar även Telenor dessa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Vad har du för abonnemang som kostar 84 spänn i månaden? du lär ju inte ha ett dataabonnemang för det priset? tvivlar på att du har fast pris heller?

Gissar på att han kanske har något sorts studentabonnemang?

Jag har Kompis Surf Student, kostar 59kr/månaden. Dock endast 1gb surf per månad.. Kan dock lägga till 3-5gb för någon mindre månadskostnad.. möjligtvis så det kostar 84kr/mån.

Permalänk
Medlem

För alla som vill ha en dyr mobil och surfa mycket kan jag rekommendera er att kolla in Alltele. De erbjuder obegränsad surf för 77 kr månaden!

Exempel: Säg att ni vill ha en Note 4. Totalkostnad för två år blir: 16296 kr för 20 GB data och obegränsade samtal hos Telenor och 17040 hos Tele2. Utan delbetalning är Tele2 helt ointressanta då de tar 249 kr månaden för 20 GB när Alltele har obegränsat for 77 kr.

Köper du mobilen på avbetalning separat betalar du på 24 månader totalt 8359 kr hos NetOnNet. Lägg till obegränsad surf för 1848 kr samma period. Totalkostnad 10207 kr. Då har du cirka 6000 kr eller 250 kr i månaden att ringa för innan du kommer upp i samma pris som hos Telenor samt att de har obegränsat surf!

Tyvärr är Tele2s pris på data på tok för hög fortfarande.

Permalänk
Medlem

Det var längesen de stora operatörerna verkligen subventionerade telefoner, numera får man ju betala ungefär vad telefonen kostar i butik plus att man får betala överpris för abonnemangen. Det som möjligen kan ses som subvention är räntan på avbetalningen.

Får jag spekulera så skulle jag inte tro att Tele2 slutar sälja telefoner på avbetalning, då kan man ju lika gärna kasta in handduken. Snarare så tror jag att de har ett lukrativt avtal med något kreditbolag och så kommer man börja tjäna pengar på räntor och kreditavgifter istället för på marginalerna på abonnemangen. Samma pengar, men de tar en annan väg.

De flesta här är förmodligen för unga för att minnas det, men på 90-talet så subventionerade telebolagen telefonerna på riktigt, då fick man en telefon för 1 kr om man band upp sig i 12-24 mån, utan några förhöjda avgifter jämfört med abonnemang utan bindningstid. Men då betalade vi å andra sidan 6 kr per minut för att ringa och sms fanns inte än.

Permalänk
Skrivet av miklon:

Det var längesen de stora operatörerna verkligen subventionerade telefoner, numera får man ju betala ungefär vad telefonen kostar i butik plus att man får betala överpris för abonnemangen. Det som möjligen kan ses som subvention är räntan på avbetalningen.

Får jag spekulera så skulle jag inte tro att Tele2 slutar sälja telefoner på avbetalning, då kan man ju lika gärna kasta in handduken. Snarare så tror jag att de har ett lukrativt avtal med något kreditbolag och så kommer man börja tjäna pengar på räntor och kreditavgifter istället för på marginalerna på abonnemangen. Samma pengar, men de tar en annan väg.

De flesta här är förmodligen för unga för att minnas det, men på 90-talet så subventionerade telebolagen telefonerna på riktigt, då fick man en telefon för 1 kr om man band upp sig i 12-24 mån, utan några förhöjda avgifter jämfört med abonnemang utan bindningstid. Men då betalade vi å andra sidan 6 kr per minut för att ringa och sms fanns inte än.

Om jag inte har fel har det funnits 1Kr telefoner även på 2000-talet. Men var ju såna där skärp telefoner typ ingen ville ha.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar