Tele2 slopar bindningstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det var längesen de stora operatörerna verkligen subventionerade telefoner, numera får man ju betala ungefär vad telefonen kostar i butik plus att man får betala överpris för abonnemangen. Det som möjligen kan ses som subvention är räntan på avbetalningen.

Får jag spekulera så skulle jag inte tro att Tele2 slutar sälja telefoner på avbetalning, då kan man ju lika gärna kasta in handduken. Snarare så tror jag att de har ett lukrativt avtal med något kreditbolag och så kommer man börja tjäna pengar på räntor och kreditavgifter istället för på marginalerna på abonnemangen. Samma pengar, men de tar en annan väg.

De flesta här är förmodligen för unga för att minnas det, men på 90-talet så subventionerade telebolagen telefonerna på riktigt, då fick man en telefon för 1 kr om man band upp sig i 12-24 mån, utan några förhöjda avgifter jämfört med abonnemang utan bindningstid. Men då betalade vi å andra sidan 6 kr per minut för att ringa och sms fanns inte än.

Oj..

Vi tar ett exempel:
iPhone 6 16gb - 6495:-
Halebop rubbet (3gb surf, 600st samtal, 6000st sms/mms) - 269:-/24mån leder till :
190:- i förhöjd avgift för iPhone 6 OM MAN VILL, alternativt 190*24=4560:-

Så betala 4560:- kontant när man köper telefonen, sen endast 269:-/mån i 24mån.

Det är ju glasklart att sparar 1935:- genom att binda abg. i 24 mån?!

Telefonerna må ha kostat "1kr" förr, men totalfakturan om man använt telefonerna/abonnemangen på samma sätt då som nu hade ju blivit mångfaldigt mycket högre. Du kan ju inte jämföra äpplen med päron, datatrafik på den tiden var inte att tänka på, inte heller mängden tid vi spenderar att smsa/ringa idag vs. då.

Tele2 kommer som sagt tydligen istället bara lägga upp avbetalningar räntefritt (antar jag?) på totalbeloppet av vad telefonen kostar istället för att binda abonnemangen. Varför vet jag inte, jag ser inte hur företaget ska tjäna pengar, för mobilerna säljs ju med max 5-10% marginal, det är ju tjänsterna de får in pengar genom.

Permalänk
Medlem

Är så trött på hela tele-marknaden. Jag nyttjar inte mitt abonnemang alls. 250:-/mån för en handfull samtal och sms. Allt för att få tag i 4G surf. Hoppas att det finns bättre alternativ för min del när bindningstiden är slut. Jag lär ju vara drömkunden, Halebop har dragit in sjuka stålar på mig. Ångrar att jag inte har kvar mitt "snackis-abonnemang", låg konsekvent under hundralappen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

För alla som vill ha en dyr mobil och surfa mycket kan jag rekommendera er att kolla in Alltele. De erbjuder obegränsad surf för 77 kr månaden!

Exempel: Säg att ni vill ha en Note 4. Totalkostnad för två år blir: 16296 kr för 20 GB data och obegränsade samtal hos Telenor och 17040 hos Tele2. Utan delbetalning är Tele2 helt ointressanta då de tar 249 kr månaden för 20 GB när Alltele har obegränsat for 77 kr.

Köper du mobilen på avbetalning separat betalar du på 24 månader totalt 8359 kr hos NetOnNet. Lägg till obegränsad surf för 1848 kr samma period. Totalkostnad 10207 kr. Då har du cirka 6000 kr eller 250 kr i månaden att ringa för innan du kommer upp i samma pris som hos Telenor samt att de har obegränsat surf!

Tyvärr är Tele2s pris på data på tok för hög fortfarande.

Finns alltid nån hake, kollar man Allteles avtalspdf:

Citat:

3) Hastighet: 1 Mbit/s nedströms och 0,128 Mbit/s uppströms, med vilken du lätt streamar tv och film via t.ex. Netflix.

Skulle inte säga att man "lätt" streamar netflix på 1Mbit..
https://help.netflix.com/sv/node/306

Edit:
0,128Mbit uppströms är ju ett skämt, det ger 128/8 = 16 kilobyte uppstream per sekund. Att posta en bild på en halv megg till facebook eller instagram tar alltså 30 sekunder Jag skulle vilja vara såpass nördig/krass att säga att det där abbonemanget är oanvändbart, framförallt eftersom det är ett "surf"-abb så är hastigheterna oacceptabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag tror väldigt få använder mer än 5GB surf, vad gör du på din telefon?! xD

Jag har kommit upp i 800 mb genom bara att använda Twitter. Det går snabbare än vad man tror. Tycker det är så jävla dåligt att de begränsar mängden, då man för några år sedan hade obegränsat.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Blev ju sjukt mycket dyrare nu ju, surfen är över dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Är så trött på hela tele-marknaden. Jag nyttjar inte mitt abonnemang alls. 250:-/mån för en handfull samtal och sms. Allt för att få tag i 4G surf. Hoppas att det finns bättre alternativ för min del när bindningstiden är slut. Jag lär ju vara drömkunden, Halebop har dragit in sjuka stålar på mig. Ångrar att jag inte har kvar mitt "snackis-abonnemang", låg konsekvent under hundralappen.

Hehe. Samma här. 399:- med Tre Pott. Denna månaden har jag ringt 5 min och skickat 75 SMS

Skönt att abonnemanget går ut i mars och att jag köpte ny lur kontant för nån månad sedan.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Jag har kommit upp i 800 mb genom bara att använda Twitter. Det går snabbare än vad man tror. Tycker det är så jävla dåligt att de begränsar mängden, då man för några år sedan hade obegränsat.

Jo men för några år sedan så satt inte varenda användare och kom upp i 800 meg enbart på twitter? Det var ju "obegränsat" eftersom genomsnittsanvändaren inte förbrukade några extrema mängder.

På samma sätt som dom idag kan erbjuda "obegränsade samtal & sms", klart dom kan göra det, eftersom jag skickar 95% av mina meddelanden över iMessage/facebook messenger/whatsapp, samt kör voice över facebook/skype/mumble.
Tror jag hade runt 3 timmar samtal och 120 skickade sms förra månaden...

Explosionen av smartphones/appar gör att näten går på knäna, det är inte i dagsläget rimligt att tro att det ska gå att bygga nät där folk kan köra obegränsat.
Trist men sant, det man istället får göra är att se till att ha bra wlan-täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doccia:

Blev ju sjukt mycket dyrare nu ju, surfen är över dyr.

Snackar du om? Låg på 299:- i månadskostnad på 3gb innan, kontaktade dom idag när jag såg nyheten här och ligger nu på 268:- månaden istället på samma abonemang, hur är det dyrare? O.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Snackar du om? Låg på 299:- i månadskostnad på 3gb innan, kontaktade dom idag när jag såg nyheten här och ligger nu på 268:- månaden istället på samma abonemang, hur är det dyrare? O.o

Sant, men en snabbkoll, om man vill ha "samtal + sms + surf 12 gig + iphone 6 16gig"
Tele2: 614:- i 24 månader
Tre: 569:- 24 mån
Telenor: 599:-
Telia: 599:-

Så vad jag kan se så är ändå Tele2 dyrast, om man jämför mot konkurrenterna.

Sen sure, vill man inte ha telefonen med, eller binda sig, så är det ju nice, men det har man ju mer eller mindre kunnat göra tidigare också genom att bara köpa ett abbonemang löst.

Edit igen:
Den största fördelen jag ser är ju att man kan ha ett abbonemang utan bindningstid där man hela tiden verkar kunna byta nivå på surf och switcha mellan löpande/Fastpris på samtalen, vilket är nice om man har olika behov. Själv förbrukar jag t ex betydligt mer surf under sommarmånaderna i sommarstugan än vad jag gör under vinderhalvåret hemma.
Så överlag tror jag idéen är bra, men vill man bara ha en telefon med så känns det inte som att det är nån större förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Snackar du om? Låg på 299:- i månadskostnad på 3gb innan, kontaktade dom idag när jag såg nyheten här och ligger nu på 268:- månaden istället på samma abonemang, hur är det dyrare? O.o

mm såg det precis, deras sida är väl inte det vackraste, totalsumman längst upp står det 268 kr (utgick från det) men med rabatt(student) står det längre ner på sidan 223 kr(238 kr betalar jag nu för samma abonnemang, så är inte så stor skillnad), så lite billigare för abonnemang. Men var fortfarande billigare innan när man kunde binda sig i 24 månader när man fick en telefon till.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Telia slopade bindningstider för sina abonnemang tidigare i år, så varför detta uppmärksammas så mycket är jag inte riktigt med på.

Jag kan fortfarande välja bindningstid 24mån med förhöjd månadsavgift på Telias hemsida? Tele2s hemsida ligger nere så kan inte jämföra nu dock...

Jag tycker detta är bra, men då köper jag alltid min telefon kontant ändå. Många upplever att det blir dyrare men att ligga och betala 200kr/månad i 24mån för något som man kanske tappar i marken efter 1 månad passar inte mig. Vi får se, telefoner för "0kr" kom väl till av en anledning...

Edit: De verkar fortfarande tillåta delbetalning på telefonerna. Så jag antar att enda skillnaden är att man kan byta abonnemangstyp medans man betalar av sin telefon. Vilket väl är bra det med, men inte vad jag först tänkte att det var.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Grymt! Nu saknas bara "skräddarsy ditt eget abonnemang" istället för "Big Mac & Co" konceptet. Jag vill kanske ha två hamburgare och en läsk men väljer de onödiga pommes fritsen eftersom jag får dem för ett rabatterat pris.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Är så trött på hela tele-marknaden. Jag nyttjar inte mitt abonnemang alls. 250:-/mån för en handfull samtal och sms. Allt för att få tag i 4G surf. Hoppas att det finns bättre alternativ för min del när bindningstiden är slut. Jag lär ju vara drömkunden, Halebop har dragit in sjuka stålar på mig. Ångrar att jag inte har kvar mitt "snackis-abonnemang", låg konsekvent under hundralappen.

Det är väl ingen som tvingar dig att välja ett visst abg?

Halebop har rubbet liten för 169:- där 4G-surf ingår också.

Permalänk
Medlem

Varför hyllar alla Tele2? Telia har ju haft det länge och på Bredband har Telia haft det i flera år.
Själv har jag aldrig tagit bindningstid på något abonnemang, köper telefon kontant när det är dags att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Tele2s hemsida ligger nere

Oj, kunderna sänker sidan eftersom de vill lämna dem mitt under abonnemangsperioden?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Det är intressant med alternativ men att de slopar bindningstid med subventionerad telefon gör Tele2 ointressant som operatör för mig.

Jag jämförde mitt abonnemang plus Note 4 med vad jag kunde få för likvärdiga tjänster på Tele2 samt billigaste inköp av telefonen, och det blev dyrare med Tele2-metoden över en 2-årsperiod. Dessutom måste jag ju då punga ut med ca 7000 kr på en gång, och även fast jag kan sätta undan mer pengar än så varje månad så är det bättre att betala en liten summa per månad som är totalt omärkbart i månadsbudgeten.

Permalänk
Medlem

Det här blev ju bara dyrare, 119 spänn för 3GB utan några samtal eller sms... Nä jag behåller nog mitt Kompis student-abb med 3GB surf, 3000 sms till alla och fria samtal inom tele2/comviq, utan bindningstid för 99 kr/månad.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Vad har du för abonnemang som kostar 84 spänn i månaden? du lär ju inte ha ett dataabonnemang för det priset? tvivlar på att du har fast pris heller?

Inte den du svarade men jag har ett abb som kostar 84 (eller 82 eller nåt sånt) i månaden hos Tele 2. Det är deras mini tror jag det hette inklusive ett datapaket på 2 GB (i 4G såklart).

Skrivet av Jimemy:

Du kan ta ett telia kontantkort och ladda bara surf , typ 5gb 6månader för 599kr det blir 20kr per GB och månad
Årskort 2GB 599kr är ju rätt schysst med om du vill ha samma mängd som du har nu, 50kr per månad då

Tack, ska kolla upp det där.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Synd att jag tappar 80kr mer i månaden. Nu har jag "obegränsade samtal" (3000min) och 3gb data. det skulle kosta 268kr nu, men jag betalar bara 189kr. så jag stannar nog ett tag tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är intressant med alternativ men att de slopar bindningstid med subventionerad telefon gör Tele2 ointressant som operatör för mig.

Jag jämförde mitt abonnemang plus Note 4 med vad jag kunde få för likvärdiga tjänster på Tele2 samt billigaste inköp av telefonen, och det blev dyrare med Tele2-metoden över en 2-årsperiod. Dessutom måste jag ju då punga ut med ca 7000 kr på en gång, och även fast jag kan sätta undan mer pengar än så varje månad så är det bättre att betala en liten summa per månad som är totalt omärkbart i månadsbudgeten.

Jo det verkar ju helt klart som att Tele2 blir dyrast om det är ett traditionellt "24 månader med telefon" man är ute efter.
Men om man får ju se andra fördelar, slopad bindningstid och möjlighet att ändra varje månad gör att man alltså kan använda ett abbonemang mer eller mindre som ett kontantkort.

Säg att man flyttar utomlands, eller får ett jobb med en jobbtelefon efter ett år, då bör man ju kunna fimpa både samtal/sms & data, och på så sätt endast behöva betala klart en eventuell telefonavbetalning, istället för att sitta fast i en månadskostnad för abbonemanget i ytterligare ett år?

Permalänk
Medlem

Trevligt, om jag kan få ner kostnaden genom mindre sms så blir jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Obegränsad data i mobilnäten kommer vi nog aldrig se mer med nuvarande teknik. Det finns helt enkelt inte nog med utrymme i de frekvensband som operatörerna har fått tilldelat för den bandbredd som behövs för att klara strömmad media av så många användare samtidigt. Priserna på data kommer dessutom bara stiga mer ju mer folk använder appar för att kommunicera via data istället för via de vanliga telenäten. Operatörerna måste hämta in pengar någonstans för att dels finansiera den konstanta utbyggnad som krävs samt att klara vinstmål.

Sedan att alltele erbjuder obegränsad surf är jag like tveksam till. Dels så är det max 1 mbit nedströms och 0,128mbit uppströms på deras SURFA tjänst men dessutom så äger de inte ett eget mobilnät. De har Telia som Serviceprovider vilket gör att de begränsas av Telias villkor för Telias mobilnät när det gäller deras serviceproviders. Telia vill naturligtvis inte att en Serviceproviders kunder skall sänka deras mobilnät.

Mest troligt så är avtalet mellan Alltele och Telia av en sådan art att Alltele får betala skyhöga priser per gigabyte/megabyte till Telia över en viss förbrukad datamängd per abonnent. Alltele i sin tur räknar säkerligen med att folk som kör deras SURFA abonnemang inte hinner förbruka speciellt mycket data på en månad med endast en megabit nedlänk. Max du kan förbruka på en månad om nedlänk går max varenda sekund hela månaden är runt 308 GB med en begränsning på 1Mbit/s. Skulle tro att den här tjänsten försvinner fort från allteles utbud om det visar sig att många kunder når höga datamängder

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jag kan fortfarande välja bindningstid 24mån med förhöjd månadsavgift på Telias hemsida? Tele2s hemsida ligger nere så kan inte jämföra nu dock...

Jag tycker detta är bra, men då köper jag alltid min telefon kontant ändå. Många upplever att det blir dyrare men att ligga och betala 200kr/månad i 24mån för något som man kanske tappar i marken efter 1 månad passar inte mig. Vi får se, telefoner för "0kr" kom väl till av en anledning...

Edit: De verkar fortfarande tillåta delbetalning på telefonerna. Så jag antar att enda skillnaden är att man kan byta abonnemangstyp medans man betalar av sin telefon. Vilket väl är bra det med, men inte vad jag först tänkte att det var.

Om du kollar så subventionerar dom inte telefonen längre när du binder dig i 24 månader, det gjorde dom innan med ungefär 1200-2000:- per telefon beroende på modell. Nu blir delbetalningen på hela telefonens belopp, så är man inte redan bunden kommer totalsumman per månad att bli högre om man binder sig på 24 månader jämfört med tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dåligt. Allt blev betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo det verkar ju helt klart som att Tele2 blir dyrast om det är ett traditionellt "24 månader med telefon" man är ute efter.
Men om man får ju se andra fördelar, slopad bindningstid och möjlighet att ändra varje månad gör att man alltså kan använda ett abbonemang mer eller mindre som ett kontantkort.

Säg att man flyttar utomlands, eller får ett jobb med en jobbtelefon efter ett år, då bör man ju kunna fimpa både samtal/sms & data, och på så sätt endast behöva betala klart en eventuell telefonavbetalning, istället för att sitta fast i en månadskostnad för abbonemanget i ytterligare ett år?

Som jag skrev är det bra med alternativ, men detta var inte ett alternativ som fungerar bättre för mig.

Skulle jag behöva vara utomlands ett tag skulle jag snarare pausa mitt abonnemang och skaffa ett annat i landet där jag ska bo. Att välja ett dyrare alternativ bara för den eventuella risken att få en jobbtelefon är heller inte aktuellt för mig. Speciellt inte som få arbetsplatser skulle låta mig få en så dyr telefon som en Note 4 då det sällan finns ett direkt behov av det i tjänst. Får jag inte den telefon jag helst vill ha som jobbtelefon skulle jag nog fortsätta ha en privat telefon ändå.

Det finns tveklöst de som kan tjäna på detta men jag är inte en av dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pålis:

Du kanske aldrig läst minimumpriset i det finstilta när man "får" en mobil för 1kr från operatören. Vill du ha billig mobil sök upp modellen på prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finstilta är den totala summan inkl abonnemangskostnad, vill du ha priset du ger för mobilen så tar du bara förhöjd summa (i mitt fall är den 150kr) och multiplicerar det med 24, i mitt fall blir det 3600kr och det är inte illa för en iPhone 5S 64GB

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Scottet:

Om du kollar så subventionerar dom inte telefonen längre när du binder dig i 24 månader, det gjorde dom innan med ungefär 1200-2000:- per telefon beroende på modell. Nu blir delbetalningen på hela telefonens belopp, så är man inte redan bunden kommer totalsumman per månad att bli högre om man binder sig på 24 månader jämfört med tidigare.

Jo, jag antar att det blev billigare om man verkligen behövde abonnemanget och var beredd att lägga ut en hög månadskostnad. Men jag har ändå känslan att många tog ett dyrare abonnemang än vad som var nödvändigt för att slippa betala lägga ut pengar för telefonen kontant.

För mig som inte ringer/smsar så mycket är tele2 plötsligt väldigt billigt om man vill ha 1 eller 3 gb/månad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk

Detta blir ju bara dyrare för de allra flesta

Det absolut bästa abonnemanget hade 3 med sin pottlösning. Jäkla skit för oss användare att de skrotade det för ett tag sedan.
För ca 399 fick man där topptelefonerna "gratis" och dessutom ett helt flexibelt upplägg där jag som kund själv månad för månad kunde ändra innehållet. Behöver mer surf under sommaren? Applicera det och kör. Nytt jobb och många samtal på privat mobil? Lägg till 3000 gratis minuter inom potten...

Har varit toknöjd med det upplägget och många vänner har också förstått storheten - en sorgens dag när det skrotades och ersattes av 3total eller vad det nu heter

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

Trevligt, om jag kan få ner kostnaden genom mindre sms så blir jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

...som ändå ingår, alla samtal, sms 6 mms är fria, det du betalar för är surfen hos ALLA operatörer

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

...som ändå ingår, alla samtal, sms 6 mms är fria, det du betalar för är surfen hos ALLA operatörer

Jag har i nuläget ett 5GB surf från tele2 för cirka 200 per månad där det inte ingår samtal men sms gör det, skulle faktiskt kunna spara lite pengar genom att plocka bort sånt jag inte använder.

Förövrigt så går min bindningstid ut om 4 dagar så om det går att byta abonnemang utan en ny telefon så kommer jag nog göra det.