Är det värt att betala för antivirus?

Permalänk
Medlem

Är det värt att betala för antivirus?

Hej

Jag har under ganska lång tid använt "gratis antivirius". Alla har fungerat och gjort sitt jobb, har aldrig fått virus "vad jag vet"

Avast
microsoft essentials
panda
avs
nod32

Alla gratis antivirus har en pro, premium, expert version som kostar från 200-1000 per år. är det värt att köpa någon av dessa?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har under ganska lång tid använt "gratis antivirius". Alla har fungerat och gjort sitt jobb, har aldrig fått virus "vad jag vet"

Avast
microsoft essentials
panda
avs
nod32

Alla gratis antivirus har en pro, premium, expert version som kostar från 200-1000 per år. är det värt att köpa någon av dessa?

Betalversionerna har ofta bara mer lull-lull. När jag jobbade på Sony Ericsson i Lund hade vi en Norton-variant som inte hade någon eller några funktioner. Corporate. Drog knappt några systemresurser. Bara en liten klient/monitor som låg i traybaren och gjorde sitt jobb.
Så köpte jag norton något år senare och helvete vad skit de slaskade in med. Brandväggar och url-varningar och ditt och datt. Sänkte mer eller mindre systemet vid uppdateringar m.m.

Sedan dess har jag inte använt något annat ärn microsoft, vad den nu heter. Gratis förstås.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Betalversionerna har ofta bara mer lull-lull. När jag jobbade på Sony Ericsson i Lund hade vi en Norton-variant som inte hade någon eller några funktioner. Corporate. Drog knappt några systemresurser. Bara en liten klient/monitor som låg i traybaren och gjorde sitt jobb.
Så köpte jag norton något år senare och helvete vad skit de slaskade in med. Brandväggar och url-varningar och ditt och datt. Sänkte mer eller mindre systemet vid uppdateringar m.m.

Sedan dess har jag inte använt något annat ärn microsoft, vad den nu heter. Gratis förstås.

Det är min känsla oxå, vill se om det är vad dom flesta gör.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Har också kört gratis och det räcker för de som inte gör så mkt större risker än att öppna spam mail, och köper spel hellre än att få tag dem dem på mindre lagliga sätt.
Har dock testat eset nod 32 och bitdefenders kostnads varianter '6månaders promo koder' och de drog lite extra resurser men inget som påverkade mycket för mig då man stänger av en massa iallafall innan man spelar så det är lungt där. Något extra skydd mer än gratis varianterna och adblocker i webläsaren är nog allt en vanlig användare behöver skulle jag tagit om du inte känner för att prova någon betalvariant.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Du borde lagt in en omröstning. Blir ju mer överskådligt då.

Personligen tycker jag att windows brandvägg är helt värdelös och släpper igenom för mycket trafik. Märkte detta när jag gjorde portscans på migsjälv.

Permalänk
Medlem

Nej egentligen inte mycket nytta för privatpersoner. Sånt som ingående/utgående brandvägg är ju inbyggt i Windows nu för tiden och räcker för privatpersoner. För företag finns det lite annat att tänka på, som att styra regler centralt. Annars brukar det i grunden vara samma motor och samma definitioner. Samt möjligen extra hjälp vid allvarliga fall och andra säkerhetsrelaterade ärenden. Fast det ingår ju inte i prenumerationer för av.

I tabellform kan du kika på http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_antivirus_software...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Du borde lagt in en omröstning. Blir ju mer överskådligt då.

Personligen tycker jag att windows brandvägg är helt värdelös och släpper igenom för mycket trafik. Märkte detta när jag gjorde portscans på migsjälv.

Bra ide vet inte hur man fixar det tyvärr, går det att göra i efterhand?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag kör personligen Norton 360 tillsammans med Windows 8.1, tar 0,1% av cpu i bakgrunden så jag är helnöjd. Får alltid bra poäng i antivirustester vilket känns tryggt.

Andra tips säkerhetsmässigt är att börja använda Lastpass och skydda dina lösenord.

Släng även på BitLocker på din disk du vill skydda.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av robbankentor:

Det är min känsla oxå, vill se om det är vad dom flesta gör.

Det finns hundra identiska trådar redan, varför inte bara läsa de tusentals inlägg som skrivits i såna fall?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Använder själv gratis versionen av Comodo Internet Security och skulle antagligen stanna kvar även om alla andra program man idag betalar för vore gratis.

I min personliga åsikt så behöver man absolut inte betala för skydd, finns bra gratis skydd som har mindre funktioner och de som har mer avancerade funktioner, personligen gillar jag att ha stenkoll på min dator med HIPS men det skulle vara för jobbigt för en stor majoritet användare tror jag.

Använder själv också Zemana AntiLogger Free som komplement mot keyloggers..

Permalänk
Medlem

Det man kan kombinera med är väl anti-malware/spyware suiter. Fast det är bäst att undvika adware/spyware från början om man inte vill ha ett halvskadat system. I den mån det går. Brukar hur som helst vara dåligt skydd mot det i AV. Folk kommer ju klicka i att installera dessa även om AV varnar i praktiken. Defender/MSE har i praktiken inget större skydd mot oönskade program. De fokuserar ju på skadliga program.

Permalänk
Medlem

Jag kör F-secure, Kostar inte mycket och det haffar rätt mycket skit som kommer in i datorn.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

För mig ingår virusskydd i mitt bredband i mitt fall norman security suit.

Kolla om din leverantör har liknande erbjudanden

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Betalversionerna har ofta bara mer lull-lull. När jag jobbade på Sony Ericsson i Lund hade vi en Norton-variant som inte hade någon eller några funktioner. Corporate. Drog knappt några systemresurser. Bara en liten klient/monitor som låg i traybaren och gjorde sitt jobb.
Så köpte jag norton något år senare och helvete vad skit de slaskade in med. Brandväggar och url-varningar och ditt och datt. Sänkte mer eller mindre systemet vid uppdateringar m.m.

Sedan dess har jag inte använt något annat ärn microsoft, vad den nu heter. Gratis förstås.

Sen är det stor skillnad på antivirus och brandväg. har du valt både förstår jag det blir mycket lull-lull.

MS är inte så bra får rätt dålig score vid tester http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/ap...

Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har under ganska lång tid använt "gratis antivirius". Alla har fungerat och gjort sitt jobb, har aldrig fått virus "vad jag vet"

Avast
microsoft essentials
panda
avs
nod32

Alla gratis antivirus har en pro, premium, expert version som kostar från 200-1000 per år. är det värt att köpa någon av dessa?

kaspersky är ok betalprogram också, jag personligen använder idag avast. men skulle inte gå på deras betalversion, när deras gratis inte är lika tätt som mitt nod32 och kaspersky.

avast har släppt igenom virus trots jag inte självmant tryckt på exe filer av okänt ursprung eller liknande (har inte hänt på dom andra två). Men jag gått igen datorn med online scanner (nod32) och malbytes och avast brukar hålla hyfsat tätt, men dom andra två håller tätare speciellt när man är inne på lite mer obskyra sidor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

*Omröstning tillagd, tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Släng även på BitLocker på din disk du vill skydda.

Jag skall köpa PRo-versionen av Win 8 just för denna funktion, hur blir det med flytta filer till och från NAS m.m.?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt det för att slippa irriterande popups och liknande som jag får med Avira. Hade Kaspersky i ett helt år en gång då jag fick en cdkey gratis. Det var faktiskt riktigt nice, så funderar på att börja betala för det faktiskt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Jag kör personligen Norton 360 tillsammans med Windows 8.1, tar 0,1% av cpu i bakgrunden så jag är helnöjd. Får alltid bra poäng i antivirustester vilket känns tryggt.

Andra tips säkerhetsmässigt är att börja använda Lastpass och skydda dina lösenord.

Släng även på BitLocker på din disk du vill skydda.

Testade lastpass, men det verkar rörigt. Om jag autogenerar lösenord så finns där sidor som inte tar vissa tecken, samt att jag kommer inte kunna komma ihåg lösenordet på mobil/platta och TV. Njäe. Synd på en bra idé.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Testade lastpass, men det verkar rörigt. Om jag autogenerar lösenord så finns där sidor som inte tar vissa tecken, samt att jag kommer inte kunna komma ihåg lösenordet på mobil/platta och TV. Njäe. Synd på en bra idé.

Det finns en app som du kan använda i mobilen och om tvn är androidbaserad.

Att vissa sidor inte tar vissa tecken är en allvarlig säkerhetsbrist hos den sidan, riktigt allvarligt. Jag har tillexempel tagit bort mitt konto hos bredbandsbolaget eftersom deras system är så fruktansvärt osäkert, max 6-8 tecken långt lösenord och bara a-z. Det är knappast en svaghet hos Lastpass utan snarare den starkaste sidan, att man via Lastpass kan upptäcka dessa pinsamt usla hemsidor.

Permalänk

Betalningsalternativen är bara en tjänst till för att få alla ultra-noobs att känna sig trygga.

Fast de som är benägna att fylla sina datorer med virus och annat otrevligt är aldrig trygga, även om de tror att de är det.

Permalänk
Medlem

Vill börja med att säga att självklart så beror det mycket på vilka sidor du går in på, men även kända "säkra" sidor kan vara drabbade.
Andra sidor som nästan garanterat ger dig någon form av malware är tex Existenz och tankafetast...

Skillnaden kan ju tyckas vara minimal när man jämför gratis mot betalversioner av antivurs.
Kolla tex det här testet, Avast vinner av gratis versionerna och hittar 94,8% av de "proverna" som de skickade mot den. Den lyckades att helt blockera 76% av dessa attacker, 4% av de blev delvis blockerade. Samtidigt så lyckades den ta bort samtliga infekterade filer i 80% av fallen.
Kollar du då på betalversionen i samma test, Norton 2011, som lyckades hitta 98,7% av alla prover. De blockerade 24 av 25 (96%) attacker, den tog dock bara bort alla infekterade filer i 60% av fallen men i 80% så tog den bort det mesta.
Det sista är anledningen till att jag kör Kaspersky, norton må dra lite mindre på systemen, men Kaspersky hittar generellt sett lika mycket om inte mer i de tester jag sett, vet inte om den va med i detta testet. Samt, det viktigaste, att de nästintill alltid tar bort alla infekterade filer.

Denna artikel tar dock en annan syn på problemet, och lämnar samma fråga obesvarad.

En sista artikel som också tar sig an frågan, tyvärr inte mycket tester vid en snabb googling. Efter jag läst denna artikel så tror jag dock inte jag kommer förlänga mitt abonnemang på Kaspersky när det går ut nästa år.
Det viktiga tror jag är att hitta ett antivirus som även undersöker hur dina filer kommunicerar med internet och inte bara inspekterar vilka filer som kommer in. Avast är ett sådant program vad jag förstått.

Som de nämner i sista artikeln, det viktigaste är att man har ett skydd på datorn, om det är gratis eller inte.
Personligen skulle jag dock inte ha ett antivirus som inte aktivt inspekterar hur program kommunicerar med andra.
Det är alldeles för lätt att dölja "illa menad" kod i ett program.
I slutändan handlar det ändå om ens surfvanor ...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har mestadels kört free ***bort/mod***

Senaste jag köpte var kaspersky internet security, det var riktigt bra, dock köpte jag det eftersom free endast var en trial och jag gillade det.

I övrigt skulle jag inte betala för något annat av då de bara är jobbiga och ivägen. Men man måste ha ett när man sitter på privata icke firewall skyddade nät.

§7
Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det finns en app som du kan använda i mobilen och om tvn är androidbaserad.

Att vissa sidor inte tar vissa tecken är en allvarlig säkerhetsbrist hos den sidan, riktigt allvarligt. Jag har tillexempel tagit bort mitt konto hos bredbandsbolaget eftersom deras system är så fruktansvärt osäkert, max 6-8 tecken långt lösenord och bara a-z. Det är knappast en svaghet hos Lastpass utan snarare den starkaste sidan, att man via Lastpass kan upptäcka dessa pinsamt usla hemsidor.

Fruktansvärt osäkert? 26^8 = 208827064576 olika kombinationer.
Förhoppningsvis så blockar även sidor fler försök efter t ex 5-10 felaktiga.

Ontopic:
http://www.idg.se/2.1085/1.596665/virusskydd-ar-dott--vad-lev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fruktansvärt osäkert? 26^8 = 208827064576 olika kombinationer.
Förhoppningsvis så blockar även sidor fler försök efter t ex 5-10 felaktiga.

Ontopic:
http://www.idg.se/2.1085/1.596665/virusskydd-ar-dott--vad-lev...

Du har aldrig bruteforcat något va? På min laptop jag hade tidigare med en i7a så skulle jag testat samtliga kombinationer på ca 160-200h. Lägg då till de möjliga alternativen på 6 och 7. Ca 160-200h till. Så 2 dagar ungefär. Har de max antal försök per minut eller liknande så blir det trixigare, har du då inget botnät att relaya mot så tar det tid. Annars så ja, max 17 dagar.

Edit, dock så kan jag tänka mig att det är case sensitive? Även om han inte skrev något om det, men då är det ju 52^8, ungefär 50 000 000 000 000.

Jag vet att för mig på min laptop, så tog 10 miljarder kombinationer ca 8h. Då skulle de ta ca 1666 dagar.

Det här va dock en laptop på 3.4 GHz. Tänk dig då en stationär i 4.5 GHz.

Har faktiskt inte dragit in kali och testat sen jag skaffade ny dator.
Hur som helst så är bruteforcing rätt ovanligt idag, man kör oftast på dictionary attacks eller vanligen så försöker man hitta workarounds för att inte ens behöva lösenord, alternativ även keyloggers.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dockland:

Jag skall köpa PRo-versionen av Win 8 just för denna funktion, hur blir det med flytta filer till och från NAS m.m.?

Ingen skillnad. Bitlocker skyddar ju bara i de fall man inte är inloggad på datorn. En avstängd dator kommer man inte in i... typ. Så fort du loggat in så är det fritt fram för andra enheter att komma åt diskarna ändå så det bör inte bli med NASen.

Skrivet av Dockland:

Testade lastpass, men det verkar rörigt. Om jag autogenerar lösenord så finns där sidor som inte tar vissa tecken, samt att jag kommer inte kunna komma ihåg lösenordet på mobil/platta och TV. Njäe. Synd på en bra idé.

Ja, jag tycker visningen av konton när man har ett gäng i lastpass är lite sådär.
Men att vissa sidor inte tar några tecken bör inte lastpass få skit för. Dels för att det är siten som brister i säkerhet (inte lastpass) och dels för att man kan välja vilka teckentyper man vill ha med i lösenordet så det går galant att med lastpass generera lösenord där exemeplvis specialtecken inte får användas.
För mobil/platta finns det en app. Kostar visserligen någon dollar i månaden. Tycker själv det är prisvärt.
För TVn vete katten däremot. Man kan nog inte räkna med fullt appstöd på TVapparater ännu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Du har aldrig bruteforcat något va? På min laptop jag hade tidigare med en i7a så skulle jag testat samtliga kombinationer på ca 16-20h. Lägg då till de möjliga alternativen på 6 och 7. Ca 16-20h till. Så 2 dagar ungefär. Har de max antal försök per minut eller liknande så blir det trixigare, har du då inget botnät att relaya mot så tar det tid. Annars så ja, max 2 dagar.

Sen brukar de faktiskt låsa kontot också efter X antal försök just för att folk bruteforcar.....Vanligtvis efter 5 försök.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det finns en app som du kan använda i mobilen och om tvn är androidbaserad.

Att vissa sidor inte tar vissa tecken är en allvarlig säkerhetsbrist hos den sidan, riktigt allvarligt. Jag har tillexempel tagit bort mitt konto hos bredbandsbolaget eftersom deras system är så fruktansvärt osäkert, max 6-8 tecken långt lösenord och bara a-z. Det är knappast en svaghet hos Lastpass utan snarare den starkaste sidan, att man via Lastpass kan upptäcka dessa pinsamt usla hemsidor.

TVn är en samsung med deras mjukvara. Jag menar att hålla på att kompromissa än det ena med en det andra. Antingen en lösning som fungerar för alla precis överallt, inkl captchakoder eller vad det heter (som inte Lastpass klarar av) och helt oavsett plattform och som är framtidssäker om det så kommer en ny webläsare eller vad som så vill jag det skall fungera 100% från dag ett. Vilket aldrig kommer ske. Därför kommer detta aldrig slå igenom för gemene man. Sedan om sidan är osäker eller inte struntar jag i. Kör med slaskkonton (mail) för att logga in och skulle någon "hacka" dessa mailadresser finns där ingen som helst info om mig kopplat på något sätt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

...sedan är alla mina lösenord runt 10-12 tecken långa med gemener, verksaler, nuffror och specialtecken. Det känns viktigt. Olika lösenord på alla olika ställen givetvis.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Sen brukar de faktiskt låsa kontot också efter X antal försök just för att folk bruteforcar.....Vanligtvis efter 5 försök.

De flesta låser ju bara IPn, rätt opraktiskt att låsa ett konto för den riktiga användaren med. Därav botnätet och relaya förfrågningarna.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

De flesta låser ju bara IPn, rätt opraktiskt att låsa ett konto för den riktiga användaren med. Därav botnätet och relaya förfrågningarna.

De låser kontot för den riktiga användaren med, det faktiskt kontot låses. Därefter måste användaren använda sin mail (alt. annan kontaktinfo t.ex mobilnummer) för att aktivera kontot igen och skapa nytt lösen. Iaf på samtliga "viktiga" sidor med känslig info.

Det där med bruteforcing via botnät och relay är gammalt och de flesta seriösa sidor har fattat hur man skyddar sig. Nu vet jag dock inte hur t.ex facebook gör (har aldrig testat)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |