Intel och Microns 3D NAND ska möjliggöra SSD-enheter på 10 TB

Permalänk
Medlem

Hujedamig!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag längtar, Hoppas det kan få ned priserna ytterligare. Då går jag över till SSD lagring, det har jag tänkt göra ett tag men jag tycker det känns lite väl att köpa 2-3TB för 10.000kr + att då har man 2-3 diskar extra att knöla in i chassiet. kan det bli större enskilda diskar till relativt vettiga priser så köper jag lätt

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Jag har absolut ingen koll på SDD's men hur kan det vara så svårt att få hög kapacitet på en SSD när vi har haft flashminnen i flera år.

Jag förstår att man inte kan proppa in en massa SD minnen i en hårddisk och kalla det för SSD. Men rent spontant (för en som inte har så bra koll) så känns det som att det inte borde vara så svårt att göra några förändringar så är det klart.

Vad är det som är så svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Äntligen tyst nas hemma!

Ja Tack!!

Permalänk
Inaktiv

Wow kanske mobiltelefontillverkarna med apple i spetsen snart kan höja lagringskapaciteten från 16gb där de i princip suttit fast sedan den första smartphonen kom till världen. Vill minnas min första som fortfarande var väldigt tidig hade 32gb + microsd. På RAM-sidan har det dock gått framåt, hade 128mb på den telefonen har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr har ju SSD detta problem #15020523

Trevligt bara då att det inte stämmer alls längre, SSD lider inte av plötsliga katastrofala mekaniska fel. Personligen litar jag mer på min SSD än min hårddisk.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Trevligt bara då att det inte stämmer alls längre, SSD lider inte av plötsliga katastrofala mekaniska fel. Personligen litar jag mer på min SSD än min hårddisk.

ehhehe mena det kör ssd själv Snarare tyckte det var rätt komiskt skrivet av han. Fastnat i SSD´s barndom?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr har ju SSD detta problem #15020523

Citerar

Men om nu SSD's går om även i kapacitet så blir väl en SSD i princip en lastbil med sportbilshastighet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men om nu SSD's går om även i kapacitet så blir väl en SSD i princip en lastbil med sportbilshastighet?

hahah exakt tyckte det var rätt kul, så kunde inte låta bli att smyga in det (vissa är ju ute på hal is);)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

När ska de göra så att SSD blir tillräckligt kostnadseffektiva för vanligt folk då, så att mekaniska diskar kan ersättas helt? Det är fortfarande förhållandevis dyrt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men om nu SSD's går om även i kapacitet så blir väl en SSD i princip en lastbil med sportbilshastighet?

Och när priserna sjunker till HDD-nivå blir det en lastbil med sportbilshastighet med Dacia-pris.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Jag skulle undvika TLC tekniken som pesten på grund av den låga kvalitén men med MLC så kan man nå 512GB (32GB x 16) eller varför inte 640GB om dom lyckas med att klämma in tio minneschip på vardera sidan av kretskortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Blir nog 1 stor SSD.
Mindre kablar dra i chassit

Eller också kör du deras dc p3700 så slipper du dra någon kabel alls fast e ju obilligt som vi säger i norrland, väntar själv in deras dc p 3500 gissar att den borde bli fin som lagringsdisk så länge.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Kan man inte bara göra 3.5" enheter och trycka in massa billigare kretsar? Har ingen aning om hur SSD fungerar internt men om nu problemet är att det tar mycket plats skulle jag inte ha några problem med att någon tillverkare helt enkelt gjorde större enheter.

Detta är precis vad jag vill ha... sluta fjanta med 2,5'' SSD och inför 3,5'' SSD med fler minneschip på kretskortet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ase:

Eller också kör du deras dc p3700 så slipper du dra någon kabel alls fast e ju obilligt som vi säger i norrland, väntar själv in deras dc p 3500 gissar att den borde bli fin som lagringsdisk så länge.

Har 4 GPUs var hade du tänkt dig

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Detta är precis vad jag vill ha... sluta fjanta med 2,5'' SSD och inför 3,5'' SSD med fler minneschip på kretskortet.

Eller gå över till pci-e istället fast då får vi för få pci-e platser istället. (sata e för långsamt, sata express blir kabelhärva. m.2 e mest intressant för bärbart fjoll (möjligtvis som boot disk) pci-e linor för få börjar vara dags för nya typer av formfaktor på moderkort eller mer modulärt eller utbyggnadsbara moderkort.
Fast ett bra 1a steg vore att börja göra ssd i 3,5 faktor (håller helt med)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hahah exakt tyckte det var rätt kul, så kunde inte låta bli att smyga in det (vissa är ju ute på hal is);)

Kan man säga. Läste igenom vad som egentligen åsyftades och fick nästan ett skrattanfall när jag upptäckte att personen ville mena att hårddiskar är pålitligare än SSD... Tappa en hårddisk och en SSD i golvet, och gissa vilken som troligen klarar sig liksom

Skrivet av gamefreak:

Och när priserna sjunker till HDD-nivå blir det en lastbil med sportbilshastighet med Dacia-pris.

Ja det måste det nog bli om en sportbil som ser ut som en lastbil ska nå en bred marknad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Hur mycket skit sparar alla på egentligen eftersom alla vill ha så överdrivet stora diskar? Jag har själv för mycket skit sparat som jag måste börja gå igenom och rensa sedan flera år tillbaka och jag har 4x1TB HDD fulla med utspridd dynga.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur mycket skit sparar alla på egentligen eftersom alla vill ha så överdrivet stora diskar? Jag har själv för mycket skit sparat som jag måste börja gå igenom och rensa sedan flera år tillbaka och jag har 4x1TB HDD fulla med utspridd dynga.

Jag är väl uppe i en 45-50TB utspritt på allehanda diskar. Skulle vara smidigt om det gick att konsolidera en aning utan att det var så dyrt. Känner inte att jag kan slänga något direkt heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag är väl uppe i en 45-50TB utspritt på allehanda diskar. Skulle vara smidigt om det gick att konsolidera en aning utan att det var så dyrt. Känner inte att jag kan slänga något direkt heller.

Det är ju det som är problemet, man slänger inget även om man skulle behöva det, jag har t.ex filer i mappar sedan man bytt datorer eller gjort backup som man spart och den är inte ens aktuell nu, har massa sånt skräp liggandes som jag måste gå igenom och rensa men gör det aldrig, så istället fyller man på med en ny disk och samlar på sig mer, till slut orkar man inte ta tag i rensningen och bara fyller på, sen har jag c:a 10-15 mixar av diverse låtar jag gjort som jag bör rensa mellan, slutmixen är allt jag behöver ha kvar, de övriga är ju bara arbetsfiler jag sparat under arbetets gång.
Det är lite som folk som köper hus med garage och är så glada att de äntligen har garage till bilen, problemet är att man ställer allt annat än bilen där och det mesta av det är skräp som man sparat på som "bra att ha" saker.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är ju det som är problemet, man slänger inget även om man skulle behöva det, jag har t.ex filer i mappar sedan man bytt datorer eller gjort backup som man spart och den är inte ens aktuell nu, har massa sånt skräp liggandes som jag måste gå igenom och rensa men gör det aldrig, så istället fyller man på med en ny disk och samlar på sig mer, till slut orkar man inte ta tag i rensningen och bara fyller på, sen har jag c:a 10-15 mixar av diverse låtar jag gjort som jag bör rensa mellan, slutmixen är allt jag behöver ha kvar, de övriga är ju bara arbetsfiler jag sparat under arbetets gång.
Det är lite som folk som köper hus med garage och är så glada att de äntligen har garage till bilen, problemet är att man ställer allt annat än bilen där och det mesta av det är skräp som man sparat på som "bra att ha" saker.

Precis! För att inte tala om alla "_Sortera omedelbart" eller "000ta bort"-mappar som blivit liggandes.. Och som sagt.. Massa mixar med låtar och filmer som är färdiga för längesedan. Bara att inse att man är en digital horder. Om jag haft hus med garage hade det bergis legat fullt med gamla hårddiskar med allt möjligt junk på i det garaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Det är ju det som är problemet, man slänger inget även om man skulle behöva det, jag har t.ex filer i mappar sedan man bytt datorer eller gjort backup som man spart och den är inte ens aktuell nu, har massa sånt skräp liggandes som jag måste gå igenom och rensa men gör det aldrig, så istället fyller man på med en ny disk och samlar på sig mer, till slut orkar man inte ta tag i rensningen och bara fyller på, sen har jag c:a 10-15 mixar av diverse låtar jag gjort som jag bör rensa mellan, slutmixen är allt jag behöver ha kvar, de övriga är ju bara arbetsfiler jag sparat under arbetets gång.
Det är lite som folk som köper hus med garage och är så glada att de äntligen har garage till bilen, problemet är att man ställer allt annat än bilen där och det mesta av det är skräp som man sparat på som "bra att ha" saker.

Men men, är inte vi som ekorrar? Hamstrar nöter fast digitalt

Själv har jag inte än lyckas fylla 1Tb Dock tar spel en hel del utrymme. Mitt 256Gb ssd är precis på gränsen till full nu (18GB kvar) vet i sjutton vad jag lagrat för något oviktigt på ssd:n (edit var gamla säkerhets backupper ):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Det är ju skönt att vi får se "större" ssdar nu, men man kommer ju fortfarande använda en ssd som systemdisk i princip och möjligtvis när man ska komprimera/konvertera filer. Jag ser dock ingen fördel med ssdar på 10 TB, speciellt nu när där om några år ändå kommer finnas mekaniska hårddiskar på 60 TB. 4K kommrt ju ockå komma snart och då är 10 TB för lite. 5 filmer sen är disken full, typ. Dock så är det framsteg och ssd kanske tillomed kommer gå om mekaniska diskar i både utrymme och pris på sikt, vem vet. I dagsläget ser jag dock ingen fördel med stora ssd-diskar. Kanske bara jag?

De man borde satsa på är att fixa ett snabbare gränssnitt. Det är ju där hela problemete ligger. Sata 6 är ju en stor flaskhals för ssd-diskarna. Det är detta som ska uppgraderas för att kunna utnyttja diskarna till max.

Permalänk

"10 TB inom de närmsta åren" gillas inte. Troligtvis kommer de inte få ut större diskar än vad samsung kommer ge ut under samma tidsperiod. Om de lyckas öka kapacitet tillfredsställande en gång om året, lagom till jul så hade det varit den perfekta julklappen.

Permalänk
Medlem

Behöver inte mer än 1TB just nu. Kanske ha två för säkerhets skull.
Men om 10TB är top of the line så borde 1TB bli billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Du ska väl minst köpa 4 stycken i raid eller?

1Tb på en krets, funkar väl inte bra på ssd idag eller? Behöver ju flera för att få hög prestanda.

10styck hårddiskar i rad 5+0 plus en spare tycker jag är standard hos datornissar idag. (kallas även RAID-50) Typ varenda bättre burk jag hälsar på har denna konfiguration, mina arbetsdatorer på jobbet kommer få samma konfiguration de också. Jag kommer dock inte få pilla med raidkonfigurationen så mycket utan ska konstigt nog arbeta på jobbet.
Orsaken till standard är väl att det är denna konfiguration som rekommenderas för vmware esxi och jag upplever det som default konfigurationen när man köper färdigmonterad dator.

Nå Gött att SSD blir billigare, även om dessa inte skulle bli de snabbaste ser jag behov av flera lagringsmetoder. Gamla magnetiska data för långtidslagring där man inte har behov av så hög prestanda, sedan dessa ssd för applikationer och sånt man använder ofta och sedan supersnabba ssd i raid för systemdisken och där man har de tyngre programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Problemet är inte att det tar mycket plats utan att det är dyrt att tillverka minneskretsar. Den fysiska storleken spelar egentligen ingen roll.

Att göra ett större 3.5" chassi skulle visserligen göra att du får plats med mer kretsar (typ 4ggr fler om du tänker dig att det går ca 4st 2.5" enheter på en 3.5" enhet) men priset skulle dessutom bli 4 ggr högre och således helt absurt dyrt.

Jag tror han syftar på att priserna inte var linjära med storleken.
Man fick betala 10x pengarna att gå från 250GB till 1TB vilket gjorde 4st 250GB diskar billigare än en 1TB.
Nu har det dock ändrats. 1TB diskarna har samma pris/GB som de mindre varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Det är ju skönt att vi får se "större" ssdar nu, men man kommer ju fortfarande använda en ssd som systemdisk i princip och möjligtvis när man ska komprimera/konvertera filer. Jag ser dock ingen fördel med ssdar på 10 TB, speciellt nu när där om några år ändå kommer finnas mekaniska hårddiskar på 60 TB. 4K kommrt ju ockå komma snart och då är 10 TB för lite. 5 filmer sen är disken full, typ. Dock så är det framsteg och ssd kanske tillomed kommer gå om mekaniska diskar i både utrymme och pris på sikt, vem vet. I dagsläget ser jag dock ingen fördel med stora ssd-diskar. Kanske bara jag?

De man borde satsa på är att fixa ett snabbare gränssnitt. Det är ju där hela problemete ligger. Sata 6 är ju en stor flaskhals för ssd-diskarna. Det är detta som ska uppgraderas för att kunna utnyttja diskarna till max.

Tja nu nu är det väl visserligen så att en 4k film stannar på 100GB så du får snarare in 100 filmer än 5 st, men ändå.
Sedan har utveckling av mekaniska diskar stannat upp så 60TB diskar ligger nog längre bort än du tror.

Permalänk
Skrivet av e3henri:

Tja nu nu är det väl visserligen så att en 4k film stannar på 100GB så du får snarare in 100 filmer än 5 st, men ändå.
Sedan har utveckling av mekaniska diskar stannat upp så 60TB diskar ligger nog längre bort än du tror.

Sen har vi ju den grymma komprimeringen Tycker runt 4Gb märkts inte så stor skillnad på en blurip mot 8Gb t.ex (men det kan ju vara Tv:n som inte kan vissa alla artefakter kanske ), men mot DVD är det stor skillnad. Så tror en 4k film runt 32/20 inte är så enorm skillnad mot 100Gb. Men kan ju ha fel också

I alla fall poängen är att det ryms mer filmer på HDD ytan då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Grymt! Ser verkligen fram emot detta. Har älskat att använda enbart SSD de senaste fem åren, men alltid retat mig på att lagringsutrymmet är mycket mindre än på mekaniska diskar. Det här kommer bli kanon!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/