Dragon Age 3: Inquisition

Permalänk
Medlem

Har någon pejl på om det på ett enkelt sätt går att stänga av den (enligt mig) sjukt irriterande rutan i högra hörnet som påminner om vad man ska göra?
Oklart varför, men den stör mig:-(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Jo, Googlar man på det så kan det ha att göra med överklockning.
Och ja, jag överklockar men jag kan inte minnas att jag någonsin haft detta problemet med något spel tidigare.

Bara för att din klock fungerat bra med andra spel behöver inte det betyda att just detta spelet går bra.

BF4, t.ex. gillade inte vissa överklockningsprofiler jag kört med. Samma sak gäller klocken på mitt grafikkort.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jo, Googlar man på det så kan det ha att göra med överklockning.
Och ja, jag överklockar men jag kan inte minnas att jag någonsin haft detta problemet med något spel tidigare.

Jag hade liknande problem och felloggar när jag körde civilization, fick köra stock för att inte få BSOD. Hade aldrig sett det beteendet förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Bara för att din klock fungerat bra med andra spel behöver inte det betyda att just detta spelet går bra.

BF4, t.ex. gillade inte vissa överklockningsprofiler jag kört med. Samma sak gäller klocken på mitt grafikkort.

Frostbite kanske är överkänslig helt enkelt? Har under åren haft återkommande problem med BF4.

Skrivet av raukisola:

Jag hade liknande problem och felloggar när jag körde civilization, fick köra stock för att inte få BSOD. Hade aldrig sett det beteendet förut.

Får väl testa det men CPUn kommer flaska mina kort rätt ordentligt gissar jag. Hade vart skönt om man kunde ändra GPU hastighet on-the-fly i Windows. Skall ladda ner MSI Click II BIOS och se om man kan göra det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Tänkte skriva en liten statusuppdatering.

Köpte spelet på G2A.com för ca 340 kr. Gick hur smidigt som helst och fick en fungerande nyckel på 4-5 min.

Kör i 1080p.

Installerade med senaste bekräftade AMD-drivisarna och GPU enligt sidfot. Flöt på bra i ca 60-70 fps enligt inställningarna spelet ställde in automatiskt (se nedan) men bestämde mig för att testa Beta-drivisen som AMD släppt. Efter den så hade jag problem att komma förbi första sekvensen så jag såg menyn, det kraschade helt enkelt. Nåja, var inte hela världen då en omstart fixade biffen. (Jag är inte så van att starta om min dator )

Kan dock inte säga att jag märkte någon direkt skillnad, men så var det här precis i början av spelet, innan strider och så så jag kan inte direkt klubba huruvida det blev bättre eller inte.

Det jag kan säga är att det flyter faktiskt på riktigt bra med min gamla rigg (se sidfot). Kör Vsync, för tearingen var brutal utan, och den klarar stabila 60 fps med allt på HIGH, utom tesselation som är på MEDIUM och texturer som är på ULTRA. Ambient occlusion körs med HBAO och multisample antialiasing är OFF. Min dator utnyttjar då dryga 1,5 GB grafikminne och spelet ser riktigt behagligt ut.

CPU-mässigt verkar det utnyttja alla mina fyra kärnor riktigt ordentligt då dessa går i 70 - 90 % hela tiden i stort sätt. Skoj att se!

Har bara spelat någon timme och precis klarat första "bossen" så jag håller mig från att recensera spelet. Det verkar iaf inte vara så tungdrivet rent hårdvarumässigt.

...öjöj, känner på mig att det blir tungt att jobba imorgon!

Intressant. Förutom de spontana krascherna till skrivbordet har jag heller inga problem med mitt lir, men min dator får faktiskt kämpa med det lite. Kör på näst högsta på i princip allt förutom texturer som är på ultra och spelet dippar ändå ned till 45 på sina ställen. Går mellan allt från 45 - 90 fps beroende på plats. Ska även ta och testa med Vertical Sync på, även om jag brukar ha det avaktiverat i de flesta spelen för tearing inte brukar vara ett så stort problem. Ska ta och dela med mig av lite benches sedan.

Sadlade förövrigt om till magiker då spelet känns som om det är gjort för att lira någon slags ranged karaktär om man vill spela på högre svårighetsgrad och kunna använda tactical map ordentligt. Det är mestadels på grund av den "enligt mig" lite för klumpiga taktiska vyn, som gärna hade kunnat få zooma ut lite mer. Dessutom har jag alltid lirat krigare i Dragon Age, så kände att det inte var fel med lite variation.

Det känns även som att man som magiker hamnar i roligare rollspelssituationer. Har redan fått en mängd nya dialogval att välja bland enbart för att jag spelar som magiker, och har då endast hunnit spela runt en och en halv timme in i spelet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Uh, njaae vet inte om jag märkt det.

När jag kör i DirectX så lyckas jag inte ens starta spelet, det blir bara svart ruta som buggar som "#!%!"#, så fick sitta å tabba typ 100 gånger för å lyckas byta tillbaka till mantle.

Har det iofs installerat på SSD, men ändå har man säkert 25 sek laddningstiden mellan zoner. Tycker dock detta är helt okej, det är absolut inget jag stör mig på.

När jag tar tex continue game när jag har mantle aktiverat så tar det säkert 2min innan spelet startar och under tiden det laddar hackar musiken lite och précis innan spelet startar hanger musiken upp sig I en 20-30sek innan spelet till slut startar. Känns inte som allt är som det ska. Har också spelet installerat på ssd.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Den inbyggda becnhmarken buggar dessutom för mig. Tar evigheter att ladda, sedan spelas scenerna upp supersnabbt men utan ljud, därefter blir skärmen svart och allt ljud kommer. Sen får jag resultatet av körningen. Men resultatet verkar helt upp åt väggarna. Ibland har jag fått lägre medel-fps än lägsta fps, vilket inte är möjligt. Detta problem är oavsett om jag kör Mantle eller DX11 och det spelar heller ingen roll vad jag sätter övriga grafikinställningar till.

Någon som känner igen dessa problem och upplevt liknande?

Får liknande problem som dig med att det tar sjukt lång tid att ladda för att sedan spela upp allt snabbt (utan ljud) och när det är klart kommer ljudet igen.
Dock inte sett att den visar så fel på FPS som du verkar lida av, bara testat benchmarket 2-3ggr.

Använder Nvidia Gtx 780 med drivrutinsversion 344.75 - WHQL

Permalänk
Medlem

Hej alla! Köpte Dragon Age: Inquisition här om dagen till PC (specs nedan) och spelet är skitkul! Mindre kul är att jag får problem med framesen. Ligger på cirka 40 FPS på high settings (1080p). Jag tycker det verkar lite med tanke på att jag ändå kör ett GTX 690 och en 3770k OC @4,0 Ghz. Är det verkligen så tragiskt att videominnet i mitt 690 (2gb) flaskhalsar så hårt att jag måste köra på medium för att nå 60+ FPS?

Det som är så synd är att jag har en 1440p skärm, men höjer jag upplösningen in-game till 1440p från 1080p så ligger jag på runt 20 FPS @ high settings. Ultra = 10 FPS ~. Är det värt för mig att uppgradera mig till ett 980, eller är det mer värt då att uppgradera både CPU/GPU ?

edit: fixat. hade ställt in så att spelet endast kördes via en kärna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

När jag tar tex continue game när jag har mantle aktiverat så tar det säkert 2min innan spelet startar och under tiden det laddar hackar musiken lite och précis innan spelet startar hanger musiken upp sig I en 20-30sek innan spelet till slut startar. Känns inte som allt är som det ska. Har också spelet installerat på ssd.

Mvh J

Hmm, låter verkligen skumt. Jag har inte alls ditt problem, det tar aldrig mer än 30 sek för mig att ladda iaf. Brukar hinna igenom tip-korten någon gång och sedan är man inne.
Iofs har jag det på SSD-raid atm, men borde ju inte spela så stor roll?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Styrning på PC är ju bedrövlig, att springa runt (eller snarare jaga fiender) med sin melee rogue med tangenterna, sen när man kommer fram så ska man hålla inne vänster musknapp, sen under tiden trycka på 1,2,3 osv för sina specialattacker gör ju inte saken lättare, dessutom hamnar man ofta under någon gran eller liknande och ser inte vad som händer eftersom kameran är så begränsad. Verkar som man ska ha en ranged gubbe och stå på 100 meters avstånd och bara trycka på vänster musknapp.
Jag förstår inte varför dom ändrat, det bästa vore om man tryckte höger musknapp dit man vill gå och höger musknapp på fiende=auto attack

Är det lättare att spela med med xbox kontroll tro? Spelet verkar ju gjort för konsol,

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jaxione:

När jag tar tex continue game när jag har mantle aktiverat så tar det säkert 2min innan spelet startar och under tiden det laddar hackar musiken lite och précis innan spelet startar hanger musiken upp sig I en 20-30sek innan spelet till slut startar. Känns inte som allt är som det ska. Har också spelet installerat på ssd.

Mvh J

Skrivet av WoG:

Hmm, låter verkligen skumt. Jag har inte alls ditt problem, det tar aldrig mer än 30 sek för mig att ladda iaf. Brukar hinna igenom tip-korten någon gång och sedan är man inne.
Iofs har jag det på SSD-raid atm, men borde ju inte spela så stor roll?

Kan det ha att göra med att ni har olika mängd arbetsminne? nu har jag ännu inte stött på ett spel där inte 8 GB räcker, men någon gång skall vara den första.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av pösk:

Styrning på PC är ju bedrövlig, att springa runt (eller snarare jaga fiender) med sin melee rogue med tangenterna, sen när man kommer fram så ska man hålla inne vänster musknapp, sen under tiden trycka på 1,2,3 osv för sina specialattacker gör ju inte saken lättare, dessutom hamnar man ofta under någon gran eller liknande och ser inte vad som händer eftersom kameran är så begränsad. Verkar som man ska ha en ranged gubbe och stå på 100 meters avstånd och bara trycka på vänster musknapp.
Jag förstår inte varför dom ändrat, det bästa vore om man tryckte höger musknapp dit man vill gå och höger musknapp på fiende=auto attack

Är det lättare att spela med med xbox kontroll tro? Spelet verkar ju gjort för konsol,

Instämmer, kommer på mig allt för ofta att man står och viftar som en dåre utan att träffa någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Keybindings till extra musknappar, svarar nej på den, har en R.A.T 7 med installerad programvara kan inte binda något från tangentbordet till musen. Sen vet jag inte om det funkar på mer "MMO" möss med andra knappar om den tolkar de mer annorlunda. Men jag kan inte göra något

Tack för all feedback! Fett like för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pösk:

dessutom hamnar man ofta under någon gran eller liknande och ser inte vad som händer eftersom kameran är så begränsad.

Tack för det skrattet

Men jag ska prova med min xboxkontroll ikväll och se om det blir någon skillnad

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tack för det skrattet

Men jag ska prova med min xboxkontroll ikväll och se om det blir någon skillnad

Har kört en stund nu med xbox kontrollen och kan säga att det verkar betydligt lättare, speciellt att styra sin rogue rätt. I tactical view kan man som vanligt bestämma vad alla ska göra men man kan även hålla in RT så körs allt i real time och så fort man släpper blir det paus automatiskt och man ger ut nya kommandon, riktigt grymt. Sen tycker jag looting, stänga rifts mm fungerar mycket lättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimbaa:

Får liknande problem som dig med att det tar sjukt lång tid att ladda för att sedan spela upp allt snabbt (utan ljud) och när det är klart kommer ljudet igen.
Dock inte sett att den visar så fel på FPS som du verkar lida av, bara testat benchmarket 2-3ggr.

Använder Nvidia Gtx 780 med drivrutinsversion 344.75 - WHQL

Intressant och tack för svaret! Jag kör ju, som sagt, med grafik från AMD så då känns det ju inte som att det skulle vara något relaterat med grafikkortet som ställer till det i såna fall.
Hur ser ditt system ut i övrigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pösk:

Har kört en stund nu med xbox kontrollen och kan säga att det verkar betydligt lättare, speciellt att styra sin rogue rätt. I tactical view kan man som vanligt bestämma vad alla ska göra men man kan även hålla in RT så körs allt i real time och så fort man släpper blir det paus automatiskt och man ger ut nya kommandon, riktigt grymt. Sen tycker jag looting, stänga rifts mm fungerar mycket lättare

Tack för inputen. Låter ju helt klart som att det är optimerat för handkontrollsanvändning, även för oss med PC Master Race

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hmm, låter verkligen skumt. Jag har inte alls ditt problem, det tar aldrig mer än 30 sek för mig att ladda iaf. Brukar hinna igenom tip-korten någon gång och sedan är man inne.
Iofs har jag det på SSD-raid atm, men borde ju inte spela så stor roll?

Skrivet av Ratatosk:

Kan det ha att göra med att ni har olika mängd arbetsminne? nu har jag ännu inte stött på ett spel där inte 8 GB räcker, men någon gång skall vara den första.

Spelat lite mer nu. Kör med DirectX 11 nu och det flyter på fint. Förutom några blinkande texturer här och där har jag inget att klaga på direkt. Spelet är rätt snyggt och verkar vara riktigt kul!

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Har ett problem med när jag "World Travlar" då loading screen fryser sig och så crashar spelet, just nu är det när jag försöker travla till Haven från The Hinterlands. Annars flyter det på fint. Undrar om någon annan har löst problemet?

Har installerat senaste drivers, alla NET Frameworks, DirectX 11 (Kör med Mantle), alla olika Microsoft Packs som rekommenderas samt stängt av Origin overlay då jag hade några crashproblem när man bara sprang runt, men sedan fixade det sig. Kör Origin och DA:I som admins och kompabilitet med Windows 8. Har senaste Windows uppdateringarna.

Några andra idéer som kan fixa travelcrasherna?

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pösk:

Har kört en stund nu med xbox kontrollen och kan säga att det verkar betydligt lättare, speciellt att styra sin rogue rätt. I tactical view kan man som vanligt bestämma vad alla ska göra men man kan även hålla in RT så körs allt i real time och så fort man släpper blir det paus automatiskt och man ger ut nya kommandon, riktigt grymt. Sen tycker jag looting, stänga rifts mm fungerar mycket lättare

Vet inte hur styrningen fungerar på handkontroll, men, om du kör med handkontrollen och du står en bit ifrån en kista eller dylikt, går gubben automatiskt fram till kistan om du vill öppna den eller måste du styra fram gubben till kistan så den står precis bredvid den?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Ville bara varna för att spelet inte verkar stödja Xbox One kontroller, eller i varje fall inte "out of the box".
X360 skall dock fungera bra. Skall testa att koppla allt till TVn och testa med kontroll för att se hur det känns.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam

Tur att jag har X Box 360 kontroller då, för PC-kontrollen var fan inte kul
Det är så onödigt! att fixa vettiga kontroller måste vara skitlätt, jämfört med det jobb de lagt ned på spelet för övrigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Förstår inte hur du kan få stadiga 60fps. Jag har två 7970 i crossfire och samma processor och får inte några stadiga 60fps varken med mantle eller Direct X 11. Kör iofs med AA, inte multisample men den andra AA:n.

Skumt!

Mvh J

Vet dock inte hur stabila dom är... ränner omkring i första stan bara och nog dippar det under 60 ibland. Jag är dock inte aspetig av mig utan är rätt nöjd sålänge det inte stuttrar. Kommer säkert få sänka grafiken om jag ska lira spelet mycket utan att pausa. Kör man det likt ett turbaserat lir behövs inte så mycket FPS.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Vet inte hur styrningen fungerar på handkontroll, men, om du kör med handkontrollen och du står en bit ifrån en kista eller dylikt, går gubben automatiskt fram till kistan om du vill öppna den eller måste du styra fram gubben till kistan så den står precis bredvid den?

Nej gubben går inte automatiskt fram men på något sätt behöver man inte stå så exakt utan man bara går tills "A" dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tur att jag har X Box 360 kontroller då, för PC-kontrollen var fan inte kul
Det är så onödigt! att fixa vettiga kontroller måste vara skitlätt, jämfört med det jobb de lagt ned på spelet för övrigt.

De har ju uppenbarligen lagt mycket tid på PC-versionen. Verkar vara ett Q&A-problem. Hoppas de patchar upp det, men då det är ett EA-spel lär man inte få samma support med patchar efter release som med andra företag.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite recensioner och sett diverse videos så var jag lite osäker på om jag skulle köpa spelet. Nu i efterhand måste jag säga att det är grymt snyggt med höga inställningar, och flyter på hyfsat om man har ett bra system. Det är inte alls så platt som jag uppfattat det innan, och har mycket bättre texturer än vad jag trott. Sen tycker jag även känslan när man slåss är bättre än i de äldre spelen, det känns med kraftfullt på nåt sätt, bättre ljudeffekter och bättre känsla, tyngre helt enkelt. Körde man fighter med svärd/sköld eller 2h svärd i origins så var känslan helt värdelös, det enda som hade nån känsla där var rogue eller mage (enligt mig). Fast problemet som jag tror många har är att det inte riktigt känns som Dragon age, men å andra sidan så gjorde ju inte del 2 det heller. Storyn kan jag inte säga något om än. Origins var ju bara hur spännande som helst. DA2 tyckte jag sög mestadels. Av dialogerna att tyda så känns det kanske även lite platt här med, men vi får se.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nån som har hittat var man ser hur mycket influence man har med sina companions?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattning på problemen här.

http://forum.bioware.com/topic/522528-pc-community-bug-list-o...

Community Bug List Below:

Single Player:

- 30 fps cut scenes need to be uncapped
- Tactical cam is too zoomed in and controls are flunky
- Sound sometimes randomly cuts from story missions
- Loading times are tremendously long
- Game crashing during auto saves
- Companions do some slight dragging along the floor sometimes when you get off your horse
- Walking toggle would be a nice add on
- Game crashes for some during loading screens while doing missions
- Sometimes dialogue glitches and you can't select it with your mouse, only numbers
- Some rifts are pretty high up which makes it harder to target them when trying to close
- More hairstyle options added would be greatly appreciated
- Trouble seeing color of highlighted item, could be more vibrant or different totally.
- War table in haven glitches out sometimes where you cant do anything, so you have to leave the room and go back in
- Random hair color changing bug
- Some users experiencing crashes upon auto-save
- Minimap could use some basic terrain information
- Minimap needs some general work to be a bit more useful
- Right clicking sometimes makes AI chase after animals etc....
- One rift in hinterlands has level 12 mobs spawning (is that normal?)
- Enemy respawning at alarming rates after being killed. Maybe add a bit more time before they respawn so we can leave the zone without having to kill them twice!
- Maybe a way to change our hairstyles through the game, so that a game restart is not needed
- Gender issues with the game, NPC's thinking you're a different class then you actually are
- Random bug where AOE spells won't trigger
- Visual bug reported by some users where weapon isn't materializing when spell is used
- Some users experiencing bad audio lag between dialogue and lip sync
- Melee/Hitbox issue; take a long time to execute ability due to crowded melee issue
- Bron in hinterlands not recognizing quest is done
- Some can't switch characters after a recent character swap
- Auto loot key requested by the community
- Search button V needs revamping, hard to distinguish the item because the color could be hard to track
- Collision detection on friendlies
- No object fade causing screen full of trees all the time
- Poor AI on following NPC's
- Stuck in crestwood bug (world map won't show up so no way to get to it)
- When turning around corners, companions sometimes glitch and get stuck and don't follow through the whole way
- Sometimes right clicking on an NPC or anything either doesn't work or takes very long
- If you set revive on companion in tactical, then switch out to regular play, your companion ignores that command and keeps attacking current target
- War table bugs sometimes and says quests you sent people to do will be completed in a few years (for example)
- Better pathfinding on rocks so your team doesn't get stuck
- Character record can become permanently locked if you do not assign ability points during the tutorial.

Multiplayer:

- Stability patch is definitely needed
- Player freezing, delay in the beginning of joining matches
- Due to delay in early match, you never get back in sync with the rest of your group
- Joining games underway spawns you under the map and you can't do nothing but leave
- The mp UI can be somewhat laggy at points
- Separate tab for portraits that have been unlocked to make it easier to see and equip, instead of checking the whole challenge list for them
- No toggle format for voice chat (press to talk)
- A text chat window would be amazing for people without a mic
- Money vases sometimes take a few times to break before the loot can be obtained
- The multiplayer death cam could also be fixed where we can maybe just pick the player we want to watch until next checkpoint.
- Some users experiencing issues with random black screen and loading icon when joining online matches (rest of players are in the dungeon already)
- Random crashes to desktop with no error code sometimes in any match, which leads to no exp or money from that whole run

General (UI, FPS etc....):

- UI needs optimization
- Keyboard mouse controls need fixing (ex: give a click to move option for people who want it)
- Game needs to be more optimized to allow for better FPS both single player and multiplayer
- Mantle needs to be fixed for users (including the bug where it can't be picked from the list)
- Game freezing in main menu for some players
- Direct X crash causing game to crash and backtracking many players
- Talent tree should be a bit more optimized and made smoother for players
- Crashes sometimes without any error codes
- Text being too small for some players, maybe an option to scale that in game

- Mouse pointer too small/hard to see.
- No mouse movement.
- Right click does too many things--give us options to separate them out (i.e. interact, loot, talk)
- Hold-down to highlight interactable objects, instead of having to constantly press.
- Auto targeting/target lock
- Game freezing randomly for some users
- Camera angles cause trees to get in the way of combat
- Using a controller on PC has reports that sometimes the D-pad stops working at random moments, and only an exit and start up again fixing the issue
- Mouse keybinds are also much appreciated
- Could be helpful to have items categorized so we know what is junk, whats rare etc....
- Sli/Crossfire texture flickering
- Issue with SLI; bright white fog (AMD not confirmed)
- Ability to re-bind controls to mouse buttons, both left/right as well as additional 4th, 5th, scroll buttons, etc.
- Click-to-loot ability - similar to click to move, and is likely tied into overall design req'd for auto-attack
- Remove spammable search function - basically overhaul loot/herb/etc system
- Restore enemy selection circles - improve targeting in general
- Face presets - pretty or ugly choices
- Eyebrow color - different from hair colors
- Improve companion tactics somehow - settings need better definition
- AI needs major overhaul, if tactics not possible - help eliminate constant need for micromanagement
- Ability to queue actions during combat (or in Tac Cam)
- Auto attack restored (or option) - click on distant target, you run to target and begin auto-attacking with no further input necessary
- Revamp the health->damage system - prevent tedious traveling strictly for potion retrieval
- Edge scrolling - ability to pan Tac camera by touching the sides of screen with mouse
- Ability to move forward with Right Mouse+Left Mouse - like previous games
- Fix bug where holding RMB in order to activate camera jerks the view to pointer location - (this seems like it might have have far reaching implications)
- Tooltips - need descriptions of spells, abilities, functions, and general info (health, mana, etc)
- Hide UI button - for screenshots

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Någon som upplevt plötsligt lagg i cutscenes? Spelet flyter på hur bra som helst, men under cutscenes börjar det lagga ibland. Kör med fx-6300, 16gb ram, gtx 670

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcel Gutierrez:

Någon som upplevt plötsligt lagg i cutscenes? Spelet flyter på hur bra som helst, men under cutscenes börjar det lagga ibland. Kör med fx-6300, 16gb ram, gtx 670

Skickades från m.sweclockers.com

Står i tråden, det är 30 fps cap i cutscenes... , det går att ändra men risken finns att spelet buggar, tex att lipsyncen blir helt fel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200