Fått en mobiltelefon av anonym donator

Permalänk
Medlem

Väldigt misstänksamt. Personligen skulle jag inte använda mobilen tills jag fått bekräftat att det är ett seriöst företag som skickat det. Var kom emailet ifrån? en officiell adress? Kontakta tilverkaren av Honor och Komplett och hör dig för.

Den kan vara riggad med programvara för att fånga dina person-bank-kreditkort-inloggning-you name it- uppgifter. Man blir ju paranoid!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Väldigt misstänksamt. Personligen skulle jag inte använda mobilen tills jag fått bekräftat att det är ett seriöst företag som skickat det. Var kom emailet ifrån? en officiell adress? Kontakta tilverkaren av Honor och Komplett och hör dig för.

Den kan vara riggad med programvara för att fånga dina person-bank-kreditkort-inloggning-you name it- uppgifter. Man blir ju paranoid!

I så fall är det Komplett som har riggat den med programvaran. Om nu inte någon har brutit sig in i deras lager och gissat rätt på vilken telefon som ska skickas just till TS
Det var komplett som skrev i tråden.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

I så fall är det Komplett som har riggat den med programvaran. Om nu inte någon har brutit sig in i deras lager och gissat rätt på vilken telefon som ska skickas just till TS
Det var komplett som skrev i tråden.

Där sa du ju något intressant, som både jag och de flesta andra verkar ha missat i tråden.
Borde ju därmed vara safe?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Språket i brevet påminner mycket om vissa nigeriabrev. Komplicerade ord som till synes slagits upp i en ordbok och sedan klistras in lite varstans för att det ska verka som att sändaren är lite mer rekorderlig än han är.
Huawei är väl iofs kinesiskt, och där är inte engelskan på topp. Känns ju dock rätt logiskt att de skulle anlita någon engelskspråkig för att författa dessa brev om de ändå ska lägga massa pengar på att skicka ut telefoner.
Ser inte hur det skulle kunna vara något skumt med telefonen, men tanke på att den kommer direkt från Komplett, men nog fan är det egendomligt

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Aha, sålänge inte något mysko i Kompletts lagercentral ska den vara säker att använda iaf

Grattis OP du har en hemlig beundrare!

Permalänk

Jag tror att OP var involverad i detta marknadsförings-jippo. Jag tror inte på storyn , simple as that.

6 sidor och han har knappt skrivit nånting. Nu känner vi till telefonen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Spännande folk hittar CPUer på parkeringen , andra får gratis telefoner och jag får bara räkningar

Samma här.. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Undra om dom bara skickade ut en sån telefon för hela Sverige. Jag fick nämligen en avi ifrån posten om att han kunde hämta ut mitt paket tidigast den 22/9. Jag traskade till utlämningsstället, men dom kunde inte hitta något och bad mig återkomma dagen därpå. Nästa dag när jag kom dit så var det samma visa och dom hänvisade mig till postens kundtjänst.

Posten knappade in kollinumret och hittade nada, mer än att det var ett brev och gick därför inte att spåra. Jag blev hänvisad till att kontakta personen/företaget som skickade brevet. Dock har jag inte beställt något och vet därför inte vem jag ska kontakta. Nu, två månader senare så slutade det med att brevet är borta och jag fick lägga en reklamation. Men ärendet avslutades rätt snabbt då jag inte visste avsändaren eller ens vad det innehöll.

Tänkte för ett ögonblick att det kanske var en sån här telefon

Permalänk
Medlem

Mystiken tätnar... nu är ju enda tråden det där mailet. Vore intressant om TS kunde dela med sig av mailadressen eller åtminstone googla densamma, vad ger det?

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Spännande folk hittar CPUer på parkeringen , andra får gratis telefoner och jag får bara räkningar

Jag gjorde ju ett litet fynd hjälpte en att fixa ett borttappat lösenord på datorn och göra en backup på datorn sen när jag ska lämna tillbaka den till honom då säger han "behåll den för den tar ju bara plats på mitt skrivbord och agerar brevpress" jag blev ganska paff det är ju ingen dålig maskin

3370 tyvärr ingen k
Ett fin Asus moderkort
och en 550 ti
windows 7 home premium
man känner sig tacksam ju
finns jävligt generösa Pers så gissar du har otur bara

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag tror att OP var involverad i detta marknadsförings-jippo. Jag tror inte på storyn , simple as that.

6 sidor och han har knappt skrivit nånting. Nu känner vi till telefonen i alla fall.

Kan säga att jag inte är involverad i detta. Hade ingen aning om telefonen innan detta.
Skönt i alla fall att ha fått svar från Komplett så att jag kan börja använda den. Är dock fortfarande lite nyfiken på vem som skickat/betalt den och varför de valde mig.

Mailet var från "honor6free4u@gmail.com".

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

Den här tråden var då intressant fredagsläsning. Men jag har aldrig hört talas om något liknande förut. Helmysko, skönt att komplett gav ett svar till TS på sidan 5 i alla fall

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimonk:

Mailet var från "honor6free4u@gmail.com".

Tack för att du delade med dig! Ja det gav ju ingenting att googla det.... maila honom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Den kan vara riggad med programvara för att fånga dina person-bank-kreditkort-inloggning-you name it- uppgifter. Man blir ju paranoid!

Är ju inte så där jättesvårt att fabriksåterställa telefonen och därmed utesluta sån programvara.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimonk:

Mailet var från "honor6free4u@gmail.com".

WTF !

Kör man ett seriöst marknadsföringstrick är hotmail det sista man skulle använda när man mailar.

Hade det vart jag hade jag slängt telefonen på elektronikåtervinningen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

WTF !

Kör man ett seriöst marknadsföringstrick är hotmail det sista man skulle använda när man mailar.

Hade det vart jag hade jag slängt telefonen på elektronikåtervinningen.

Fast gmail är ju seriösare...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Sötast
Skrivet av Flexiblus:

Jag tror att OP var involverad i detta marknadsförings-jippo. Jag tror inte på storyn , simple as that.

6 sidor och han har knappt skrivit nånting. Nu känner vi till telefonen i alla fall.

Ja jo, det var ju visserligen min första tanke också när tråden poppade upp.

Den minst intresserade personen i tråden verkar vara just den snubben som fått en gratismobil, något som i princip aldrig nånsin händer.

Antingen det eller en vän som spelar ett spratt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är ju inte så där jättesvårt att fabriksåterställa telefonen och därmed utesluta sån programvara.

Det är ju å andra sidan inte heller sådär jättesvårt att integrera sådan programvara med romen, så den blir kvar vid en fabriksåterställning. Det är flasha en stockrom från Huaweis hemsida via recovery som gäller om man ska vara helt säker

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

WTF !

Kör man ett seriöst marknadsföringstrick är hotmail det sista man skulle använda när man mailar.

Hade det vart jag hade jag slängt telefonen på elektronikåtervinningen.

Avundsjuk eller?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur det slutar!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Ja jo, det var ju visserligen min första tanke också när tråden poppade upp.

Den minst intresserade personen i tråden verkar vara just den snubben som fått en gratismobil, något som i princip aldrig nånsin händer.

Antingen det eller en vän som spelar ett spratt helt enkelt.

Skrivet av ggwp:

Blir intressant att se hur det slutar!

#15028547

Verkar dock inte troligt att en vän till TS gjort detta, speciellt hur komplett skriver. Kommer nog inte sluta mer än TS använder sin nya mobil:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kom igen nu arrow - var inte så tråkig, våga tro på en invecklad konspirationsteori där taiwan spionerar på svensk teknikforskning. TS kanske pluggar på KTH! Nu ska jag sätta mig och titta på "The Game" med ett par goda IPA.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Kom igen nu arrow - var inte så tråkig, våga tro på en invecklad konspirationsteori där taiwan spionerar på svensk teknikforskning. TS kanske pluggar på KTH! Nu ska jag sätta mig och titta på "The Game" med ett par goda IPA.

http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTkwMDkwNDIxNl5BMl5BanB...

hahahahahah XD Vem vet komplett kanske jobbar för kinas regering

Den filmen har jag inte hört om. Bara en annan som heter Gamer tack för tipset får undersöka om den är bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Echelon Conspiracy?

Permalänk
Avstängd

den som skrev brevet känns uppgiven förälskad...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Detta är ett bevis på att tomten ändå finns!
Ibland dyker dessa guldkorn till trådar upp med underliga mysterium. För många år sedan innan ÖÄ stängdes ned var fick en medlem en nyckel i ett brev skickat till han som ledde till något skåp, nu kommer jag inte ihåg historien desto mer men både jag och sambon väntade ivrigt på nya uppdateringar från TS. Det visade sig i alla fall till slut att det var två Swecare som spelade ett spratt med den tredje, om jag kommer ihåg rätt.
Någon annan som kommer ihåg detta?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Detta är ett bevis på att tomten ändå finns!
Ibland dyker dessa guldkorn till trådar upp med underliga mysterium. För många år sedan innan ÖÄ stängdes ned var fick en medlem en nyckel i ett brev skickat till han som ledde till något skåp, nu kommer jag inte ihåg historien desto mer men både jag och sambon väntade ivrigt på nya uppdateringar från TS. Det visade sig i alla fall till slut att det var två Swecare som spelade ett spratt med den tredje, om jag kommer ihåg rätt.
Någon annan som kommer ihåg detta?

Där gav du mig en ide hahaha var ju rätt kul grej att göra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av botze:

Fem sidor, men väldigt lite analys av "välgörarens" enda kommunikation = mailet som skickats! Rent generellt tycker jag att engelskan som används är väldigt överkomplicerad, uppenbart att man vill ge ett intryck av att man behärskar en hög nivå av engelska, jag tycker intrycket blir det motsatta.

Jag tycker det finns flera saker att undra över där:

Detta låter ju som att TS på något sätt varit aktiv kring denna telefon och efterfrågat information på något sätt..?? "Implication of the item" vilka konsekvenser har en telefon? Väldigt märklig formulering.

Vad menar han här? Enligt bab.la betyder ordet "snilleblixt" eller "lyckoträff". Han menar att TS bara haft en väldig tur?

Dåså - bara att fråga på! Vi har två trådar att följa här: 1. Komplett, 2. Mailet. Varför inte ställa lite frågor i ett mail tillbaka?

Onekligen intressant grej

Implication of the item betyder inte att föremålet har några konsekvenser, utan syftar till dess användningsområden. Google Translate är inte alltid så tillförlitligt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av ASBR:

Där sa du ju något intressant, som både jag och de flesta andra verkar ha missat i tråden.
Borde ju därmed vara safe?

Med tanke på att över 40 personer gillat Kompletts post där de skriver att den är betald och ska vara helt okej att använda, och att samma sak flera gånger tidigare har nämnts i tråden så tvekar jag på att de flesta har missat det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xpanterx:

Är ju inte så där jättesvårt att fabriksåterställa telefonen och därmed utesluta sån programvara.

Om den inte är rootad och har 3rde part installerat som systemapp.