Processor kapabel till krävande spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Amd skygga? Fakta; intel är snabbare än amd i många spel. Är man dum för att man vill ha det bästa? Förstår inte ditt resonemang?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel är snabbare men är de så mycket snabbare så prisskillnaden är befogad?
Jag har två datorer. En i5-4670k och en amd 760k. Idag motsvarar det i5-4690k och amd 860k. En 4690k kostar nästan 2000kr! medan 860k kostar 700kr. Men är verkligen intel 4690k nästan 3ggr så bra som amd 860k för det är det priset indikerar? Kommer intel processorn ge nästan 3ggr så hög fps som amd prollen i spel med i övrigt samma komponenter?

Sen kan man diskutera om intel prollen är snabbare kanske man inte behöver uppgradera lika ofta men igen är den så mycket snabbare så den håller så pass mycket längre så 3ggr priset är befogat?

Klart man vill ha det bästa men varför köper inte alla då Intel Xeon processorer för 20000kr, de måste ju vara snabbare? Ok Xeon har överflöd med kärnor men säg i7-5930k för nästan 5000kr varför rekommenderar inte alla den för den är ju snabbare än 4690k och man vill ju ha det bästa?
Nej för det ger inte så mycket mer prestanda i t.ex. de flesta spel så folk vill lägga 3000kr till utan de nöjer sig med 2000kr för en 4690k, samma sak som en 4690k inte ger så mycket mer prestanda i de flesta spel än en 860k.
Så är den extra prestandan man får värd det högre priset är det jag vill komma fram till och jag säger inte att det är si eller så men efter mina egna erfarenheter av 4670k och 760k tycker jag intel processorn inte är värd så mycket mer som de kostar. Ville mer bara ha sagt att inställningen här ofta är att endast intel gäller och de köper folk för 2000kr utan att blinka men man kanske skulle haft en lite mer nyanserad bild hur mycket extra prestanda man får för de extra pengarna intel kostar vilket kanske gjort sig bättre om man lagt dem på t.ex. grafikkortet istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Intel är snabbare men är de så mycket snabbare så prisskillnaden är befogad?
Jag har två datorer. En i5-4670k och en amd 760k. Idag motsvarar det i5-4690k och amd 860k. En 4690k kostar nästan 2000kr! medan 860k kostar 700kr. Men är verkligen intel 4690k nästan 3ggr så bra som amd 860k för det är det priset indikerar? Kommer intel processorn ge nästan 3ggr så hög fps som amd prollen i spel med i övrigt samma komponenter?

Sen kan man diskutera om intel prollen är snabbare kanske man inte behöver uppgradera lika ofta men igen är den så mycket snabbare så den håller så pass mycket längre så 3ggr priset är befogat?

Klart man vill ha det bästa men varför köper inte alla då Intel Xeon processorer för 20000kr, de måste ju vara snabbare? Ok Xeon har överflöd med kärnor men säg i7-5930k för nästan 5000kr varför rekommenderar inte alla den för den är ju snabbare än 4690k och man vill ju ha det bästa?
Nej för det ger inte så mycket mer prestanda i t.ex. de flesta spel så folk vill lägga 3000kr till utan de nöjer sig med 2000kr för en 4690k, samma sak som en 4690k inte ger så mycket mer prestanda i de flesta spel än en 860k.
Så är den extra prestandan man får värd det högre priset är det jag vill komma fram till och jag säger inte att det är si eller så men efter mina egna erfarenheter av 4670k och 760k tycker jag intel processorn inte är värd så mycket mer som de kostar. Ville mer bara ha sagt att inställningen här ofta är att endast intel gäller och de köper folk för 2000kr utan att blinka men man kanske skulle haft en lite mer nyanserad bild hur mycket extra prestanda man får för de extra pengarna intel kostar vilket kanske gjort sig bättre om man lagt dem på t.ex. grafikkortet istället.

eller så köper man en g3258

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stimpen:

Intel är snabbare men är de så mycket snabbare så prisskillnaden är befogad?
Jag har två datorer. En i5-4670k och en amd 760k. Idag motsvarar det i5-4690k och amd 860k. En 4690k kostar nästan 2000kr! medan 860k kostar 700kr. Men är verkligen intel 4690k nästan 3ggr så bra som amd 860k för det är det priset indikerar? Kommer intel processorn ge nästan 3ggr så hög fps som amd prollen i spel med i övrigt samma komponenter?

Sen kan man diskutera om intel prollen är snabbare kanske man inte behöver uppgradera lika ofta men igen är den så mycket snabbare så den håller så pass mycket längre så 3ggr priset är befogat?

Klart man vill ha det bästa men varför köper inte alla då Intel Xeon processorer för 20000kr, de måste ju vara snabbare? Ok Xeon har överflöd med kärnor men säg i7-5930k för nästan 5000kr varför rekommenderar inte alla den för den är ju snabbare än 4690k och man vill ju ha det bästa?
Nej för det ger inte så mycket mer prestanda i t.ex. de flesta spel så folk vill lägga 3000kr till utan de nöjer sig med 2000kr för en 4690k, samma sak som en 4690k inte ger så mycket mer prestanda i de flesta spel än en 860k.
Så är den extra prestandan man får värd det högre priset är det jag vill komma fram till och jag säger inte att det är si eller så men efter mina egna erfarenheter av 4670k och 760k tycker jag intel processorn inte är värd så mycket mer som de kostar. Ville mer bara ha sagt att inställningen här ofta är att endast intel gäller och de köper folk för 2000kr utan att blinka men man kanske skulle haft en lite mer nyanserad bild hur mycket extra prestanda man får för de extra pengarna intel kostar vilket kanske gjort sig bättre om man lagt dem på t.ex. grafikkortet istället.

i7-4690k är för många saker det snabbast man hittar för saker som körs på skrivbordet, oavsett pris, framförallt om det är spel man optimerar för. AnandTech har en del artiklar där de testar Xeon E5, nu senast 14-kärniga modeller och där vinner i7-4690k eller i7-4960X de flesta tester som normala använder skulle köra helt enkelt för dessa modeller har bästa enkeltråd-prestanda.

Använder man dator mer som arbetsstation och helst med Linux som skalar bättre med CPU-kärnor och mycket bättre med flera CPU-sockets än Windows (2-socket Xeon E5 testerna presterar inte bra på Windows) så är det vettigt med Xeons men man kommer också väldigt långt med i7-5820K som om man faktiskt kan dra nytta av alla kärnor är prisvärd mot i7-4790 och i5-4690.

I spel är och förblir flaskhalsen i de flesta fall GPU-delen, när CPU-delen är flaskhals så är en i5-4690K prisvärd mot 760k, den är helt enkelt så mycket bättre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Intel är snabbare men är de så mycket snabbare så prisskillnaden är befogad?
Jag har två datorer. En i5-4670k och en amd 760k. Idag motsvarar det i5-4690k och amd 860k. En 4690k kostar nästan 2000kr! medan 860k kostar 700kr. Men är verkligen intel 4690k nästan 3ggr så bra som amd 860k för det är det priset indikerar? Kommer intel processorn ge nästan 3ggr så hög fps som amd prollen i spel med i övrigt samma komponenter?

Sen kan man diskutera om intel prollen är snabbare kanske man inte behöver uppgradera lika ofta men igen är den så mycket snabbare så den håller så pass mycket längre så 3ggr priset är befogat?

Klart man vill ha det bästa men varför köper inte alla då Intel Xeon processorer för 20000kr, de måste ju vara snabbare? Ok Xeon har överflöd med kärnor men säg i7-5930k för nästan 5000kr varför rekommenderar inte alla den för den är ju snabbare än 4690k och man vill ju ha det bästa?
Nej för det ger inte så mycket mer prestanda i t.ex. de flesta spel så folk vill lägga 3000kr till utan de nöjer sig med 2000kr för en 4690k, samma sak som en 4690k inte ger så mycket mer prestanda i de flesta spel än en 860k.
Så är den extra prestandan man får värd det högre priset är det jag vill komma fram till och jag säger inte att det är si eller så men efter mina egna erfarenheter av 4670k och 760k tycker jag intel processorn inte är värd så mycket mer som de kostar. Ville mer bara ha sagt att inställningen här ofta är att endast intel gäller och de köper folk för 2000kr utan att blinka men man kanske skulle haft en lite mer nyanserad bild hur mycket extra prestanda man får för de extra pengarna intel kostar vilket kanske gjort sig bättre om man lagt dem på t.ex. grafikkortet istället.

Men så är det ju med grafikkort med, varför köpa ett grafikkort för 5000kr när ett för 1000kr inte alls är 5ggr sämre utan kanske bara 2-3ggr. Varför köpa en fin bil när fiat uno för 5ggr lägre pris inte alls går 5 gånger långsamare. Varför köpa oxfile till fredagsmys när den inte smakar 4gånger så mycket godare en fläskfile och det motiverar ju inte det högre priset. Eller varför inte... osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

AMD och gaming går inte ihop.

Lustigt påstående. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt med amd komponenter i riggen. Fast jag blandar vad jag känner för. I detta fall 9590 processor och gtx 670 4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men så är det ju med grafikkort med, varför köpa ett grafikkort för 5000kr när ett för 1000kr inte alls är 5ggr sämre utan kanske bara 2-3ggr. Varför köpa en fin bil när fiat uno för 5ggr lägre pris inte alls går 5 gånger långsamare. Varför köpa oxfile till fredagsmys när den inte smakar 4gånger så mycket godare en fläskfile och det motiverar ju inte det högre priset. Eller varför inte... osv osv.

Jo som mitt resonemang men tvärtom :). Men ofta är där en budgetrestriktion som sätter stopp. Menar att diskussionerna här ofta är "AMD är värdelösa för gaming" etc som ngn skrev tidigare i denna tråd och bara intel gäller. Men frågan är om det är så stor skillnad att prisskillnaden är befogad. Jag är helt medveten om att intel är snabbare men tycker de är dyra i förhållande till vad man får. Så har man någon form av budget så tycker jag det är bättre att dra ner på prollen till en AMD som funkar utmärkt och lägga mer på grafikbiten så slutprodukten till samma pris får högre prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jo som mitt resonemang men tvärtom :). Men ofta är där en budgetrestriktion som sätter stopp. Menar att diskussionerna här ofta är "AMD är värdelösa för gaming" etc som ngn skrev tidigare i denna tråd och bara intel gäller. Men frågan är om det är så stor skillnad att prisskillnaden är befogad. Jag är helt medveten om att intel är snabbare men tycker de är dyra i förhållande till vad man får. Så har man någon form av budget så tycker jag det är bättre att dra ner på prollen till en AMD som funkar utmärkt och lägga mer på grafikbiten så slutprodukten till samma pris får högre prestanda.

"Although the Pentium gets kicked around in a few of our benchmarks, it does beat the Athlon in every game we test—sometimes by a lot. As a value-oriented gaming processor, this thing is just awesome."
http://www.tomshardware.com/reviews/pentium-g3258-overclockin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

"Although the Pentium gets kicked around in a few of our benchmarks, it does beat the Athlon in every game we test—sometimes by a lot. As a value-oriented gaming processor, this thing is just awesome."
http://www.tomshardware.com/reviews/pentium-g3258-overclockin...

När det kommer till spelandes så verkar även 3258:an priseffiktivare än 4770k/4790K med man kan t.o.m. drista sig till påstå att den generellt verkar ha ett bättre prestanda/krona läge än en 4670k/4690k med.. Men nu kan man bevisa mycket med diagram &/eller staplar mm..

http://www.techspot.com/review/849-intel-pentium-anniversary-...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

När det kommer till spelandes så verkar även 3258:an priseffiktivare än 4770k/4790K med man kan t.o.m. drista sig till påstå att den generellt verkar ha ett bättre prestanda/krona läge än en 4670k/4690k med.. Men nu kan man bevisa mycket med diagram &/eller staplar mm..

http://www.techspot.com/review/849-intel-pentium-anniversary-...

g3258 är sjukt prisvärd, åtminstone om man bara spelar spel, speciellt sådana som inte är så tunga och/eller trådar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

g3258 är sjukt prisvärd, åtminstone om man bara spelar spel, speciellt sådana som inte är så tunga och/eller trådar dåligt.

Håller med. G3258 verkar vara en riktigt grym liten processor och utmanar AMD rejält i det lägre prissegmentet. En sak som förvånar mig är att den presterar så bra i dagens spel/applikationer trots 2 kärnor och två trådar. Det visar att mjukvaran än idag verkar rätt dålig på att utnyttja flera trådar.
Minns för längesen när jag köpte min q6600 4 kärnors istället för en Exxxx bara för jag tänkte att nu kommer mer och mer flerkärnsstöd men i realiteten verkar det inte blivit så stor skillnad sedan dess i t.ex. spel.
Så behöver man en i5-4690k för 2000kr lr man kan köpa en g3258 för en tredjedel av priset och lägga mellanskillnaden på grafiken och få en dator som presterar bättre i slutet för samma pris?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattiiiz:

Så här blir min rigg, är väll helt okej budget paket?

Komplett HAF 912 Adv. Midi Tower
Cooler Master B600 VER.2, 600W PSU
AMD FX-8350 Black Edition
ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
ASUS Radeon R9 280 3GB GDDR5
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Samsung DVD Writer, SH-224DB

Ja, du har bestämt dig för AMD så kör på. Den ser balanserad ut. Dock måste jag rekommendera en CPU-kylare. Till exempel Cooler Master 212 EVO.

Vill du köra Intel kan i5-4460 vara något om priset är rätt.

Permalänk
Medlem

grejen är ju att amd's plattform börjar bli rätt gammal vid det här laget. Men ja, den klarar säkert 60 fps i det allra mesta så det funkar nog.

Skrivet av stimpen:

Vad menar du att en i5a skulle prestera 144/120 och en 8350 60/75? Detta är inte sant.

Det han säger stämmer visst. ska man spela i 144 eller 120hz så måste man ha en intel-cpu.

Skrivet av mattiiiz:

Många bra svar, jag spelar faktist inte bf4 eller så utan moba tex.HON DOTA wow ibland också vill jag streama allt såklart 😊 borde klara mig bra känns det som? Eller 😄

Varför inte köra ett nvidia-grafikkort om du ska streama? Shadowplay man.

Skrivet av Thorulk:

Jag är helt säker på att åtminstone 4 kärnor bör finnas för "nyare" spelen. Speciellt iom nya konsollerna med 8 kärnor.

Därmed borde 8320/8350s bli bra mycke bättre prestanda/krona än några intel motsvarigheter. Ja, singlecoreprestandan i intel processorerna nu för tiden sopar banan med AMD.

En 4690k är en bättre spelprocessor än 8320. Men jag tror en bra klockad 8320 borde klara sig i stort sett jämt för 60 stabila fps i ALLA spel, medans en 4690k nästan ökar priset så mycket att det där R9 280n kunde blitt en GTX 970 istället.

Och DÄR gösse.. DÄR har du prestandaskillnad.

ja jo, ska man spara pengar så känns 8320 mer värt än 8350.

Skrivet av stimpen:

Så behöver man en i5-4690k för 2000kr lr man kan köpa en g3258 för en tredjedel av priset och lägga mellanskillnaden på grafiken och få en dator som presterar bättre i slutet för samma pris?

Dra igång en 64-player bf-match och se om den presterar bättre.
Men helvete vad prisvärd den verkar. Skulle vilja se hur den klarar sig i lite mer krävande spel jämfört med amd's cpu's.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Dra igång en 64-player bf-match och se om den presterar bättre.
Men helvete vad prisvärd den verkar. Skulle vilja se hur den klarar sig i lite mer krävande spel jämfört med amd's cpu's.

http://i.imgur.com/WMq5QsJ.png

G3258 prestera lika bra som en i5-4690k i bf4 i toms test och bf4 är ju känt för att utnyttja flera kärnor etc. Skulle det bara vara grafiken som sätter stopp i bf4? Skulle vilja se vad som händer om man drar igång en recording av spelet hur mycket en till process påverkar om an har 2 lr 4 kärnor för i spelen verkar det kvitta om där är 2 lr 4 vilket verkar väldigt ooptimalt att ej kunna utnyttja fler kärnor. Skulle vilja se test i crysis 3 med på 2 o 4 kärnor med.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

G3258 prestera lika bra som en i5-4690k i bf4 i toms test och bf4 är ju känt för att utnyttja flera kärnor etc. Skulle det bara vara grafiken som sätter stopp i bf4? Skulle vilja se vad som händer om man drar igång en recording av spelet hur mycket en till process påverkar om an har 2 lr 4 kärnor för i spelen verkar det kvitta om där är 2 lr 4 vilket verkar väldigt ooptimalt att ej kunna utnyttja fler kärnor. Skulle vilja se test i crysis 3 med på 2 o 4 kärnor med.

Testet i BF4 lär ha gjorts i single-player. Kikar du på Sweclockers recensioner där det är med så flaskar alltid grafikkortet oavsett CPU. I Sweclockers test av multiplayer så blir det annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Testet i BF4 lär ha gjorts i single-player. Kikar du på Sweclockers recensioner där det är med så flaskar alltid grafikkortet oavsett CPU. I Sweclockers test av multiplayer så blir det annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du länk till deras multiplayer test? I g3258 och i5-4690k artikeln testar de bara singleplayer och hittar ej mutliplayer testet.

I Toms hardware test tyckte jag WoW testet var intressant. WoW kommer ofta upp som ett exempel på spel som är cpu krävande. I Toms test presterar en överklockad g3258 och en i3-4330 stock lika bra som en i5-4690k! Känns inte som spelen är så bra optimerade för fler trådar.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Har du länk till deras multiplayer test? I g3258 och i5-4690k artikeln testar de bara singleplayer.

det testet är ganska gammalt och 4690k och g3258 är inte med, dock är 4670k med.

http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

I Toms hardware test tyckte jag WoW testet var intressant. WoW kommer ofta upp som ett exempel på spel som är cpu krävande. I Toms test presterar en överklockad g3258 och en i3-4330 stock lika bra som en i5-4690k! Känns inte som spelen är så bra optimerade för fler trådar.

wow är cpu-tungt och trådar samtidigt jävligt dåligt, det bästa man kan göra för att få bra prestanda i wow är att köpa valfri upplåst intel-cpu och klocka så högt som möjligt. raidar man i stora grupper så blir det väldigt tungt för processorn, det funkar dock mycket bättre i 6.0 än 5.4 vad jag har sett. när jag testade i lfr i 5.4 fick jag medel på kanske 45 fps på 1920x1080 ultra med min 4770k@4,2ghz och gpu load var väldigt lågt, 40-50% kanske. jag testade en boss, megaera, i 6.0 lfr och fick då ~90 fps medel med samma komponenter och inställningar. fortfarande inte 99% gpu load men var klart bättre. 6.0 är mindre cpu-tungt men kräver bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

G3258 prestera lika bra som en i5-4690k i bf4 i toms test och bf4 är ju känt för att utnyttja flera kärnor etc. Skulle det bara vara grafiken som sätter stopp i bf4? Skulle vilja se vad som händer om man drar igång en recording av spelet hur mycket en till process påverkar om an har 2 lr 4 kärnor för i spelen verkar det kvitta om där är 2 lr 4 vilket verkar väldigt ooptimalt att ej kunna utnyttja fler kärnor. Skulle vilja se test i crysis 3 med på 2 o 4 kärnor med.

dom benchar antagligen single player, eller hur?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Samtidigt ser man att om man pumpar upp upplösningen mm. så flyttas belastningen över till gpu´n dvs. processorn verkar spela mindre roll.

Dold text

Cpu: Pentium G3258. GPU: GTX Titan

BF4

Dold text

WoW

Dold text

http://www.tomshardware.com/reviews/pentium-g3258-overclockin...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Dold text

Intressant. Skulle vilja se liknande test med g3258. Hade varit kul att se om den forfarande prestera likvärdigt med i5 i bf4 multiplayer eller om det blir stora prestandaskillnader då.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:
Dold text

Intressant. Skulle vilja se liknande test med g3258. Hade varit kul att se om den forfarande prestera likvärdigt med i5 i bf4 multiplayer eller om det blir stora prestandaskillnader då.

Skulle gissa på att den halkar efter med tanke på hur tungt multiplayer är och jag har för mig att i7 brukar få prestandaökning jämfört med i5 i mp. dessutom så får 4960x en stor ökning där. Inte en chans att g3258 kan hänga med skulle jag gissa på.

du ser ju också hur långt efter i3'an hamnar t.ex.

Skrivet av stimpen:

Jag har två datorer. En i5-4670k och en amd 760k. Idag motsvarar det i5-4690k och amd 860k. En 4690k kostar nästan 2000kr! medan 860k kostar 700kr. Men är verkligen intel 4690k nästan 3ggr så bra som amd 860k för det är det priset indikerar? Kommer intel processorn ge nästan 3ggr så hög fps som amd prollen i spel med i övrigt samma komponenter?

Det är alltid så att ju mer man betalar desto mindre får man för varje krona, men totalt sett så får du mer. För dom flesta så är det värt att betala 3 ggr så mycket för att spela i 60 fps istället för 30 fps eftersom att det gör så mycket för spelupplevelsen. Av samma anledning köper inte alla hörlurar för 50 kr.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595