Permalänk

EVGA Hadron Hydro "Project Black & Red"

Detta projekt började med att jag införskaffade ett EVGA Hadron Hydro chassi och det tillhörande vattenkylningskittet med planer på att göra mitt första datorbygge med vattenkylning. Kort därefter snubblade jag över trådar på olika forum där användarna klagade på läckande pumpar och reservoarer i EVGAs vattenkylningskit. Skit också tänkte jag... Sedan hittade jag denna tråd:

http://www.overclock.net/t/1487000/build-log-milk-sff-bare-di...

Efter att ha läst och blivit inspirerad av Wanous "project Milk" så ville jag helt enkelt också prova att bygga någonting häftigt i detta chassi samt använda en annan pump och reservoar. Jag valde även att i likhet med Wanou använda akrylrör istället för slangar då jag tycker att detta ser bra mycket stiligare ut. Jag valde dock till skillnad från Wanou att byta ut chassits medföljande nätaggregat då jag sedan tidigare äger ett Hadron Air och vet att detta kan leva om rätt så mycket samt ha en rätt irriterande ton. Det var mer jobb än jag hade kunnat föreställa mig med detta projekt men det var väldigt roligt och lärorikt.

Följande hårdvara användes:

Chassi: EVGA Hadron Hydro
PSU: Silverstone SX600-G + sleevade kablar
MB: Gigabyte GA-Z97N-GAMING 5
CPU: Intel Core i5-4690K
GPU: EVGA GeForce GTX 980 SC
RAM: Crucial Ball. Sport 16GB 1600MHz VLP
SSD: Samsung 840 EVO 500GB
Fläktar: 2 st Enermax Cluster UCCL12 PWM

Vattenkylning:

CPU: EK-Supremacy EVO - Nickel (Orginal CSQ)
GPU: EK-FC980 GTX - Nickel (Orginal CSQ)
Pump: EK-DDC 3.2 PWM + EK-DDC Heatsink Housing Black
Pump top: EK-XTOP DDC - Plexi (Orginal CSQ)
Res: EK-RES X3 110
Radiator: 240 radiator som följde med i EVGAs vattenkylningskit
Anslutningar: Bitspower Matt Black
Rör: Bitspower Crystal Link Tube

Uppdatering:

Skapade en liten "täckplåt" av akryl till reservoarhållaren, fixade till GPU kablarna lite snyggare samt sänkte ljuset i pumpblocket. Försökte även ta lite bättre bilder på systemet när det är igång, ser dock ut att lysa lite starkare än det gör i verkligheten.

EVGA Hadron Hydro "Project Black & Red"

Permalänk
Medlem

Jag brukar ogilla färgad LED men den här blev riktigt snygg, dock håller jag med dig om att sänka styrkan på det som sticker ut. Ett litet svagt sken så röd LED så är det här toppklass på

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Är grejen längst ner under GPU:ns vattenblock en vattenkran för att tömma loopen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Snyggt!

Är grejen längst ner under GPU:ns vattenblock en vattenkran för att tömma loopen?

Precis, det är en Bitspower Mini valve kopplad till en 90 graders anslutning. Placerad på lägsta stället i loopen så den fungerar mycket bra för att tömma systemet.

Permalänk
Medlem

WOW! Små, kraftiga och vattenkylda lådor är mina favoriter. Och här har du lyckats klämma in ett 980 som tillsammans med cpu:n är vattenkylt, och det är en låda som är betyyyydligt mycket mindre än tex ett Bitfenix Prodigy. Det är imponerande!

Permalänk
Medlem

Dayum, lookin good!
Har inte kollat så mycket på detta chassi, men fan va fint det är/blev

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag brukar ogilla färgad LED men den här blev riktigt snygg, dock håller jag med dig om att sänka styrkan på det som sticker ut. Ett litet svagt sken så röd LED så är det här toppklass på

Skrivet av jH0Ni:

WOW! Små, kraftiga och vattenkylda lådor är mina favoriter. Och här har du lyckats klämma in ett 980 som tillsammans med cpu:n är vattenkylt, och det är en låda som är betyyyydligt mycket mindre än tex ett Bitfenix Prodigy. Det är imponerande!

Skrivet av Geiger:

Dayum, lookin good!
Har inte kollat så mycket på detta chassi, men fan va fint det är/blev

Tackar tackar!

Permalänk
Medlem

Läckert!! Snyggt jobbat!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Vet vad du menar med att pumpen lyser för mycket. Jag kör på samma top och där är det ju 5mm hål för LED. Blir en del lyse

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Riktigt fint bygge

Permalänk
Medlem

Himla lyckat! Jag gillar verkligen hur snyggt out från cpu blocket linear upp med gpu blocket in.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem

hur mycket gick bygget på å samt hur mycket tid la du ner?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Supersnyggt!

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Läckert!! Snyggt jobbat!

Tackar!

Skrivet av Crazy:

Riktigt snyggt! Vet vad du menar med att pumpen lyser för mycket. Jag kör på samma top och där är det ju 5mm hål för LED. Blir en del lyse

Japp, det blir lite för starkt. Skall se vad jag kan göra åt det.

Skrivet av Loban77:

Riktigt fint bygge

Tackar och bockar!

Skrivet av villian:

Himla lyckat! Jag gillar verkligen hur snyggt out från cpu blocket linear upp med gpu blocket in.

Danke schön!

Skrivet av hurrai:

hur mycket gick bygget på å samt hur mycket tid la du ner?

Hade en del komponenter sedan ett tidigare bygge så har ingen exakt kostnad, men grejerna till vattenkylningen kostar ju lite grann.
Tidsmässigt så är det mycket investerat i detta bygge. Mycket mätande och funderande på hur man skulle lyckas klämma in allt och samtidigt få det snyggt.

Skrivet av biorrith:

Supersnyggt!

Tackar!

Permalänk

Skitsnyggt och perfekt till Dreamhacks!

Visa signatur

Intel Core i5 3450 I Geforce GTX 760 Twin frozr I Corsair Carbide 400R I Razer Deathadder 2014 I Razer Blackwidow 2014 I Steel series QCK mousepad Fnatic Edition I Antec VP650PM 650W I Razer Kraken Pro I BenQ GL2450 I Xbox 360 wireless PC controller I 500GB Seagate Desktop HDD 7200rpm 16MB I MSI Z77A-G45 I Corsair Hydro H60v2 I Och en annan Random 250GB Hårddisk

Permalänk

Temps?

5/5

Permalänk
Skrivet av martinboson:

Temps?

5/5

CPU @ 4.1 GHz
GPU @ stock

Före vattenkylning (load): GPU 80 grader - CPU ca 75 grader (kommer ej ihåg exakt)
Med vattenkylning (load): GPU 55 grader - CPU 57 grader

Mycket nöjd med resultatet, datorn är även väldigt tyst.

Permalänk
Medlem

Skitcoolt. 5/5!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Silverstone

Kompakt och fint!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grymt snyggt!
Du har fått mig att öppna upp ögonen för vattenkylning och förhoppningsvis kan man själv göra ett försök när det finns mer pengar att tillgå!

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 3600 | Moderkort ASUS ROG STRIX B450-F GAMING | GPU: Saphire Radeon R9 390 Nitro | RAM: 16GB DDR4 | Chassi: NZXT H440 | SSD: Samsung Evo 850 256GB | CPU-Kylning: Corsair Hydro Series H150i PRO RGB | Operativsystem: Windows 10 64-bit |