Sony Xperia Z3 Compact intryck

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z3 Compact intryck

Hej på er!

Tänkte dela med mig lite snabbt av mina intryck av Sony Xperia Z3 Compact som jag köpte idag.

Först och främst vill jag göra klart att huvudanledningen till att jag köpte denna telefonen var att SIBA hade 20% på delar av sitt sortiment och denna ingick i detta erbjudande.

Byggkvaliteten känns gedigen och det är en trevlig design med allt glas som Sony fått till. Den känns bra och "dyr" i handen.

Mjukvaran kändes rapp och ser helt ok ut i min mening. Ett störmoment är dock den meny som tittar fram när man sveper från vänstra kanten då man ofta kommer åt denna av misstag. Men allt som allt bra!

Nu kommer vi till den stora dealbreakern i min mening. Skärmen. Att Sony har så usla skärmar på sina mobilen fortfarande är ett mysterium. Nej, jag pratar faktiskt inte om upplösningen här (720p). Betraktningsvinklarna är bedrövliga och bara man vrider lite på handen tappar skärmen kontrast och färger nästan i klass med äldre TN-paneler. Ok, nu överdriver jag kanske lite, men besvikelsen är stor.

Imorgon kommer jag att byta ut telefonen mot något annat, då jag helt enkelt inte kan leva med en så dålig skärm. Så tyvärr Sony, det här duger verkligen inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Sony är grymma på pappret men tyvärr lever de inte upp till det

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hej på er!

Tänkte dela med mig lite snabbt av mina intryck av Sony Xperia Z3 Compact som jag köpte idag.

Först och främst vill jag göra klart att huvudanledningen till att jag köpte denna telefonen var att SIBA hade 20% på delar av sitt sortiment och denna ingick i detta erbjudande.

Byggkvaliteten känns gedigen och det är en trevlig design med allt glas som Sony fått till. Den känns bra och "dyr" i handen.

Mjukvaran kändes rapp och ser helt ok ut i min mening. Ett störmoment är dock den meny som tittar fram när man sveper från vänstra kanten då man ofta kommer åt denna av misstag. Men allt som allt bra!

Nu kommer vi till den stora dealbreakern i min mening. Skärmen. Att Sony har så usla skärmar på sina mobilen fortfarande är ett mysterium. Nej, jag pratar faktiskt inte om upplösningen här (720p). Betraktningsvinklarna är bedrövliga och bara man vrider lite på handen tappar skärmen kontrast och färger nästan i klass med äldre TN-paneler. Ok, nu överdriver jag kanske lite, men besvikelsen är stor.

Imorgon kommer jag att byta ut telefonen mot något annat, då jag helt enkelt inte kan leva med en så dålig skärm. Så tyvärr Sony, det här duger verkligen inte.

Är telefonen köpt i butik? I så fall kan du få det en gnutta kämpigt att lämna tillbaka / byta..

Permalänk
Medlem

Jag har en Z1 Compact och förstår inte synpunkten på att Sony har dåliga skärmar.
Betraktningsvinklarna är inte sämre än de var på min "gamla" Samsung S3.
Tycker inte att det finns något att klaga på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hej på er!

Tänkte dela med mig lite snabbt av mina intryck av Sony Xperia Z3 Compact som jag köpte idag.

Först och främst vill jag göra klart att huvudanledningen till att jag köpte denna telefonen var att SIBA hade 20% på delar av sitt sortiment och denna ingick i detta erbjudande.

Byggkvaliteten känns gedigen och det är en trevlig design med allt glas som Sony fått till. Den känns bra och "dyr" i handen.

Mjukvaran kändes rapp och ser helt ok ut i min mening. Ett störmoment är dock den meny som tittar fram när man sveper från vänstra kanten då man ofta kommer åt denna av misstag. Men allt som allt bra!

Nu kommer vi till den stora dealbreakern i min mening. Skärmen. Att Sony har så usla skärmar på sina mobilen fortfarande är ett mysterium. Nej, jag pratar faktiskt inte om upplösningen här (720p). Betraktningsvinklarna är bedrövliga och bara man vrider lite på handen tappar skärmen kontrast och färger nästan i klass med äldre TN-paneler. Ok, nu överdriver jag kanske lite, men besvikelsen är stor.

Imorgon kommer jag att byta ut telefonen mot något annat, då jag helt enkelt inte kan leva med en så dålig skärm. Så tyvärr Sony, det här duger verkligen inte.

Vilka skärmar är bättre då enligt dig? Nu är ju detta en kompaktversion av den "riktiga" så du kan inte förvänta dig under, tyvärr. Men det är ju så med de flesta minimodeller även från andra tillverkare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

På min Sony Z3 är skärmen paradnumret. Stod länge och jämförde och de andra hade inte en chans.
Finns mycket annat jag stör mig på med den men absolut inte skärmen.
Jämför jag mot min Samsung Galaxy Tab S, iPad, Nokia L1520 etc så vinner den enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Sony är grymma på pappret men tyvärr lever de inte upp till det

Lust att utveckla det där påståendet? Sonys Z-serie ät omåttligt populär av många anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Om du kan tänka dig en större mobil kan jag rekommendera Note 4 , köpte en sådan igår å skärmen är grymt bra , i alla fall enligt min mening!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marticus:

Lust att utveckla det där påståendet? Sonys Z-serie ät omåttligt populär av många anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är inte omåttligt populär, Sony säljer alldeles för lite telefoner och går med miljarder i förluster.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Ja, min Z3 är det då inget fel på. Skärmen är superb! Batteritiden är outstanding! Brukar behöva ladda telefonen var 3:e dag och då har jag en skärmtid på runt 5timmar, eller mer. Då måste jag tillägga att jag har wifi påslaget hela tiden, samt Facebook, Google, Skype, Sony Entertainment sync alltid på! Plus en jäkla massa annat som ligger och snurrar... Men som sagt så är Z3 c budget modellen. Z3 är den bästa telefon jag haft!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Märkligt att skärmen får bra betyg av alla professionella testare. Tror snarare problemet ligger hos dig, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Märkligt att skärmen får bra betyg av alla professionella testare. Tror snarare problemet ligger hos dig, tyvärr.

Antagligen mitt fel att betrakningsvinklarna är usla ja.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har inga problem med skärmen på min Z3 Compact, hade inga problem på min Z1 Compact heller.
Betraktningsvinklarna är inga problem heller.

Låter ju märkligt att du har såna problem med det, kanske du fått en defekt enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilka skärmar är bättre då enligt dig? Nu är ju detta en kompaktversion av den "riktiga" så du kan inte förvänta dig under, tyvärr. Men det är ju så med de flesta minimodeller även från andra tillverkare.

Stod länge och jämförde i butiken när jag skulle byta och HTC One och Samsungs S5 samt Note 4 har ju galet mycket bättre skärmar t ex. Sony mobilerna ser helt ok ut så länge man tittar rakt på skärmen men tappar kontrast och färg så fort man rör lite på skärmen. Svärtan är också ganska dålig. Synd på annars trevliga telefoner.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Är telefonen köpt i butik? I så fall kan du få det en gnutta kämpigt att lämna tillbaka / byta..

Gick bra som tur var

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Har inga problem med skärmen på min Z3 Compact, hade inga problem på min Z1 Compact heller.
Betraktningsvinklarna är inga problem heller.

Låter ju märkligt att du har såna problem med det, kanske du fått en defekt enhet.

Samma på testexemplaret i butiken. Dock gick det inte att ändra wallpaper på den så när man la till en mer mörk wallpaper så såg man mer hur extremt skärmen förändras vid rörelse.

Har kanske mest med vilka krav/förväntningar man har på saker och ting. Var orolig från början när jag går från en HTC ONE M7 med en riktigt bra skärm att jag inte skulle klara av skärmen på en Z3 Compact, och så blev det ju också tyvärr :/

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Lust att utveckla det där påståendet? Sonys Z-serie ät omåttligt populär av många anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ömtålig som ett vinglas, halvdan kamera, vattentåligheten är det många som fått erfara att den inte lever upp till. Slutligen har den också uruselt ljud när man pratar i telefon. Inget för den som pratar mycket i bullriga miljöer med andra ord.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Ömtålig som ett vinglas, halvdan kamera, vattentåligheten är det många som fått erfara att den inte lever upp till. Slutligen har den också uruselt ljud när man pratar i telefon. Inget för den som pratar mycket i bullriga miljöer med andra ord.

Nu pratar du om Iphone eller hur?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Känner inte igen alla negativa kommentärer... sitter på en Z3C själv och upplever ej några av de nämnda problem.
Skärmen är riktigt bra och batteritiden är superb. Om man nu ska klanka på något så är det allt bloat som Sony fyllt telefonen med.

För allas kännedom - antalet pixlar i skärmen bestämmer inte om skärmen är bra eller dålig.

EDIT: Kan acceptera att betraktningsvinklarna är relativt kassa. Däremot tycker jag synd om en människa där betraktningsvinklarna är en dealbreaker på en annars superb mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Känner inte igen alla negativa kommentärer... sitter på en Z3C själv och upplever ej några av de nämnda problem.
Skärmen är riktigt bra och batteritiden är superb. Om man nu ska klanka på något så är det allt bloat som Sony fyllt telefonen med.

För allas kännedom - antalet pixlar i skärmen bestämmer inte om skärmen är bra eller dålig.

Antalet pixlar spelar inte så stor roll nej, även om den inte är riktigt lika skarp som HTC One M7 som jag gick från så är "skarpheten" helt ok. Men som sagt, låt mobilen ligga på bordet bredvid dig (ca 30cm), tryck igång den så ser den ju ut som en TN skärm med all förlorad kontrast och färg.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Antalet pixlar spelar inte så stor roll nej, även om den inte är riktigt lika skarp som HTC One M7 som jag gick från så är "skarpheten" helt ok. Men som sagt, låt mobilen ligga på bordet bredvid dig (ca 30cm), tryck igång den så ser den ju ut som en TN skärm med all förlorad kontrast och färg.

Så du låter luren ligga på bordet och du tittar sedan mot den när du har hakan i samma höjd som telefonen?. För att sedan säga att den har dålig betraktningsvinkel.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Så du låter luren ligga på bordet och du tittar sedan mot den när du har hakan i samma höjd som telefonen?. För att sedan säga att den har dålig betraktningsvinkel.

Sitter du med hakan på skrivbordet? Jag förstår att en del blir butthurt när någon kritiserar något de köpt, men att påstå att betraktningsvinklarna inte är dåliga är helt felaktigt. Men sedan har det väl med vilket krav man har att göra, som jag skrivit ovan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Saken är den att Z3C HAR kassa betraktningsvinklar.
Fast det är roligt att jag märker det först nu när TS påpekar det trots att jag använt telefonen i över en vecka.
Säger en hel del om hur stort detta problem egentligen är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Saken är den att Z3C HAR kassa betraktningsvinklar.
Fast det är roligt att jag märker det först nu när TS påpekar det trots att jag använt telefonen i över en vecka.
Säger en hel del om hur stort detta problem egentligen är...

Glad för din skull om det inte är nåt stort problem för dig. För mig var det tyvärr det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sitter du med hakan på skrivbordet? Jag förstår att en del blir butthurt när någon kritiserar något de köpt, men att påstå att betraktningsvinklarna inte är dåliga är helt felaktigt. Men sedan har det väl med vilket krav man har att göra, som jag skrivit ovan.

Butthurt, nej inte så mycket för jag har den riktiga varianten. Så håller jag min telefon framför mig som man ska göra och inte vrider och vänder på den för att se hur bra man kan se skärmen när man har den vid 45, 90, 180 grader.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Glad för din skull om det inte är nåt stort problem för dig. För mig var det tyvärr det.

Vi prioriterar olika saker förstås.
För mig är saker som batteriet och byggkvalitet är viktigare än betraktningsvinklar.
Väljer hellre en mobil som klarar 3 dagar på en laddning men kassa betraktningsvinklar istället för en telefon som knappt klarar en dag men där jag kan kika på skärmen från sidan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Gick bra som tur var

Beklagligt.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Antalet pixlar spelar inte så stor roll nej, även om den inte är riktigt lika skarp som HTC One M7 som jag gick från så är "skarpheten" helt ok. Men som sagt, låt mobilen ligga på bordet bredvid dig (ca 30cm), tryck igång den så ser den ju ut som en TN skärm med all förlorad kontrast och färg.

Av nyfikenhet; Varför skulle man titta på en telefon liggandes på bordet några dm framför sig..?

Kan dock i sak hålla med dig om att skärmen i z3c inte är perfekt, om än helt ok. Men nästa fundering jag har - i vilket syfte startade du den här tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Beklagligt.

Av nyfikenhet; Varför skulle man titta på en telefon liggandes på bordet några dm framför sig..?

Kan dock i sak hålla med dig om att skärmen i z3c inte är perfekt, om än helt ok. Men nästa fundering jag har - i vilket syfte startade du den här tråden?

Klart man kan ha telefonen liggande bredvid sig på ett bord eller liknande vid många tillfällen och som jag redan förklarat många gånger i den här tråden tycker jag att det är för dåligt att en ny telefon i strax under 5000kr-klassen ska bete sig som en TN-skärm när man ser på den lite från sidan.

Mitt syfte var att berätta om min upplevelse av telefonen för att hjälpa andra som kanske är i samma funderingar. Kanske finns det fler som värdesätter skärmen så mycket som jag gör, som riskerar att hamna i samma situation och inte ha samma tur som mig som fick byta.

Så se gärna det positiva med att folk generellt sett skriver om sånt här, det kan faktiskt hjälpa andra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti