Permalänk

Borttagning av användar konto?

Tjena! ska sälja min dator och har tagit bort alla program från datorn så det ligger endast standard program ex. word, java etc. iallafall om jag skulle välja att ta bort mitt konto nu och den nya köparen startar burken och så, då har inte windows tagits bort va ? Den är inte återställd från scratch?

Kanske dum fråga men sitter som ett frågetecken här hemma!

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdisboii:

Tjena! ska sälja min dator och har tagit bort alla program från datorn så det ligger endast standard program ex. word, java etc. iallafall om jag skulle välja att ta bort mitt konto nu och den nya köparen startar burken och så, då har inte windows tagits bort va ? Den är inte återställd från scratch?

Kanske dum fråga men sitter som ett frågetecken här hemma!

Tacksam för svar!

Vad är det för dator? Om det är en fabriksbyggd brukar det finnas sätt att med tangenttryckning komma åt fabriksåterställningen, vilken tangent bör stå på tillverkarens hemsida/manual. Är det en hembyggd variant är det rensning av disken och ominstallation som gäller för den som nu ska ha datorn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av MrAdisboii:

Tjena! ska sälja min dator och har tagit bort alla program från datorn så det ligger endast standard program ex. word, java etc. iallafall om jag skulle välja att ta bort mitt konto nu och den nya köparen startar burken och så, då har inte windows tagits bort va ? Den är inte återställd från scratch?

Kanske dum fråga men sitter som ett frågetecken här hemma!

Tacksam för svar!

beroende på vad du har för dator ? bärbara brukar ju ha en återställnings punkt.
du kan inte ta bort alla användare då nästa användere då inte har ett fungerande Windows.

däremot kan du om datorn är hopplocks dator med separat Windows göra en Ominstallation av Windows.
då kan nästa användare bara skapa nytt konto.

jag skulle aldrig köpt en begagnad dator med hdd/ssd. ja vet inte den historiken och den hdd kan krascha om nån månad, ja vill ha det fräscht ny hdd/ssd eller en beg som ja vet fungerar,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

jag har byggt datorn själv

Permalänk
Medlem

Gör på följande vis:
- Öppna Kontrollpanel -> Användarkonton -> Hantera ett annat konto -> Skapa ett nytt konto -> var noga med att välja Administratör som typ av kontot.
- Ge det nya kontot valfritt namn, utom Administratör eller Administrator, sätt inget lösenord.
- Starta om datorn. Logga in på det nya kontot och gå tillbaks till kontrollpanelen, ta bort din gamla konto - om du får frågan att avlägsna filer och mappar, tja upp till dig...

Permalänk
Medlem

som Egin sa, tycker jag lätt bra.. har du möjlighet att göra en helt ny ominstall skulle jag nog tänkt över det lite mer.. ominstall är ju trots allt bäst. ( tar förgivet du install win på den själv.)

Permalänk

Eqon, kan man inte bara ta bort all information på sitt nuvarande användar konto , och bara byta namn på det kontot till typ va vet jag Admin?

Permalänk
Skrivet av MrAdisboii:

Eqon, kan man inte bara ta bort all information på sitt nuvarande användar konto , och bara byta namn på det kontot till typ va vet jag Admin?

varför krångla till det ? då lär ju inte Windows starta

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

jag menar bara att man ändrar namnet på sitt nuvarande användar konto

Permalänk
Skrivet av MrAdisboii:

jag menar bara att man ändrar namnet på sitt nuvarande användar konto

exakt.. men varför ?

om du nu inte vill göra en ominstallation gör då åtminstone som Eqon skrivit annars lär ditt Windows inte fungera.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdisboii:

Eqon, kan man inte bara ta bort all information på sitt nuvarande användar konto , och bara byta namn på det kontot till typ va vet jag Admin?

Nej, det löser inget. Alla dina personliga filer och mappar ligger kvar på disken, dessutom så kommer det gamla användarnamnet att synas i mappen "Användare" osv. Att manuellt försöka ta bort alla filer och viktigt information är "Mission Impossible", det klarar inte ens jag...
Så det enklaste, och säkraste, sättet är att göra som jag föreslog, plus att deleta personliga filer och mappar när Windows frågar - eller total ominstallation av Windows, på det sättet som du själv föredrar...

Edit: Appropos namnet Admin, administrator eller alla liknande namn, bör undvikas som pest, kan orsaka viss förvirrin och medföra oanade konsekvenser.

Permalänk

okej , jag ska testa ditt förslag! tack!

Permalänk
Sötast

Om du anser att dina privata filer är dina, och endast dina så föreslår jag att du blåser disken och skriver nollor över den för att sedan installera om operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Rensa disken med något program så inte den som köper den kan återställa massa filer du hade på disken