Samsungs flaggskepp Galaxy S5 säljer långt under förväntan

Permalänk
Melding Plague

Samsungs flaggskepp Galaxy S5 säljer långt under förväntan

Elektronikjätten Samsungs flaggskepp Galaxy S5 har sålt långt under förväntan, vilket resulterat i fulla lagerhyllor världen över. Till följd av detta kan mobilchefen JK Shin tvingas avgå.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vänta, de förväntade sig alltså att galaxy s4.5 skulle sälja bra?

Permalänk
Medlem

Om de hade gått med en liknande ram som de satt på Alphan/Note 4 så hade S5 förmodligen sålt rätt mycket mer. Billig plast är ute år 2014.

Permalänk
Medlem

En pulssensor lär inte få många hjärtan att klappa för en uppgradering till S5:an.

Permalänk
Medlem

estetiskt är ju telefonen fruktansvärt osexig. OnePlus One gjorde ju en homerun med designen

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tyckte i och för sig inte att s4 var särskilt spännande heller. Jag hade en s2 som fungerade bra, särskilt efter root och Rom. Men efterföljande modeller har bara varit bloatade och ganska meh generellt. Har haft en Nexus 4 sedan dess och nu en z3c. I jämförelse oerhört mycket mer attraktiva telefoner än Samsungs alternativ - det sistnämnda t o m mot fullstora s5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Galaxy-hysterin är över. Mycket tack vare tråkig designevolution.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

finns helt enkelt bättre och billigare telefoner på marknaden, min nexus 5 kostade nästan halva priset av vad galaxy s5 kostar och sån jävla brutal skillnad är det inte..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Androidtillverkare drabbas allt hårdare av konkurrensen från kina-telefoner. De har tagit stora marknadsandelar, framförallt i Asien. Så det är inte så konstigt. Storhetstiden för de traditionella tillverkarna som Samsung, Sony, HTC, LG och Motorola är över. De kommer väl fortsätta vara jättar, men inte lika ohotade.

Skrivet av foxzox7:

Vänta, de förväntade sig alltså att galaxy s4.5 skulle sälja bra?

Skrivet av milo_:

En pulssensor lär inte få många hjärtan att klappa för en uppgradering till S5:an.

Ni vet att de flesta inte uppgraderar från S4 va? Och att det är en hel del mer som skiljer. Hade den haft ett annat utseende hade folk tyckt den hade mer nytt. Faktum är att alla andra tillverkare är precis lika händelselösa när man jämför generation per generation, annars skulle inte Samsung ligga och slåss i toppen på funktionalitet år efter år.
En anledning till att uppgradera är ju annars att S5 har den absolut trevligaste skärmen overall.

Permalänk
Medlem

Konstigt när steget från Galaxy S3 eller S4 inte är något lockande.

Visa signatur
Permalänk

Varför köpa S5 när man har bättre alternativ ?
Nexus 5, LG G2, One+One är några exempel som är minst lika bra och kostar mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Tror absolut att de billigare telefonerna tar över en del från "flaggskeppen". Det är helt enkelt inte speciellt stor skillnad på en telefon för halva priset. Sen är ju inte uppdateringarna speciellt stora. Ex, Nexus 5 eller de nya Kinatelefonerna kommer att ta sin del av tårtan.

För de iPhonefrälsta kan jag tänka mig att det blivit stor skillnad eftersom de nu finns i mycket större format.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

hel nöjd med min s5a, finns inget att klaga på. Gick från s3 till s5 o jag tycker då att det blev bara bättre, fattar inte vad folk klagar på.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på en S5a tills jag la den mot en LG G3, de hade samma yttermått men G3an har 0,4 tum större skärm, gissa vilken jag valde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obduro:

hel nöjd med min s5a, finns inget att klaga på. Gick från s3 till s5 o jag tycker då att det blev bara bättre, fattar inte vad folk klagar på.

Konkurrenterna har lyckats bättre både till utseende (subjektivt!) och ibland i prestanda och finess för samma eller till och med billigare peng. Varför ska man då köpa S5?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Galaxy-hysterin är över. Mycket tack vare tråkig designevolution.

http://static.ibnlive.in.com/ibnlive/pix/sitepix/02_2014/evol...

Att den är så otroligt plastig är ganska motbjudande, men den enda anledning till att jag inte (frivilligt) använder en Samsung är på grund av deras OS och all bloatware.

Snabb? Bryr mig inte. Vinner benchmarks (utan fusk?), bryr mig inte.

Men ett enkelt och överskådligt OS, det betyder något. Därför sitter jag med en iPhone (som jag är...sådär nöjd med).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag ser jag inte någon mening med att äga en nyare telefon eftersom dem som kommigt efter S/s2 har varigt likadana i stort sett, har samma funktioner, ringa, smsa, kolla internet etc.

Detta gäller dock alla teleoner, dem är så lika varandra att jag ser det som slöseri att skaffa en ny, innan jag skaffar en ny telefon får dem lägga till något som gör det värt det tycker iaf jag, kommer ha min Galaxy S2'a ganska länge antar jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WIRN:

Jag funderade på en S5a tills jag la den mot en LG G3, de hade samma yttermått men G3an har 0,4 tum större skärm, gissa vilken jag valde

Är det inte bättre att skaffa en surfplatta än att ha en mobil som är lika stor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bytte just från en S2:a till en OnePlus One, helnöjd!
Visst, den saknar lite features från S5:an och de andra flaggskeppen, men det bryr jag mig inte om.

Bra skärm, bra batteritid och framförallt, Ingen bloatware!
Hade gärna sett att den var aningen mindre, men jag kan stå ut med storleken eftersom man får en riktigt bra telefon för halva priset av någon av de andra tillverkarnas flaggskepp.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Är det inte bättre att skaffa en surfplatta än att ha en mobil som är lika stor?

Skickades från m.sweclockers.com

LG G3 är en ganska liten och smidig telefon.
Alldeles lagom för mig..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast

LG G3 och S5 hackar så det bara smäller om det, förstår inte hur någon kan anse deras prestanda acceptabel för ett 2014 års mobilflaggskepp.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Att den är så otroligt plastig är ganska motbjudande, men den enda anledning till att jag inte (frivilligt) använder en Samsung är på grund av deras OS och all bloatware.

Snabb? Bryr mig inte. Vinner benchmarks (utan fusk?), bryr mig inte.

Men ett enkelt och överskådligt OS, det betyder något. Därför sitter jag med en iPhone (som jag är...sådär nöjd med).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja TouchWiz är ingen höjdare. När jag hade min S3 så flashade jag in CM direkt. Blev inget långvarigt förhållande det där. Min Nexus 5 är jag dock väldigt nöjd med och blev en stor anledning till att jag inte gick tillbaka till Iphone efter S3 fiaskot. Även om jag blev lite smått sugen på en Iphone 6 nu när den släpptes

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Är inte så förvånad, det har många andra modeller inom mer eller mindre samma prisområde nu för tiden. Galaxy S5, Galaxy Alpha, Galaxy Note 4, Galaxy S5 Mini, Gamla S4 och de har Galaxy A5 och A3 på gång. Det är inte lika självklart att köpa en viss modell.

Permalänk
Inaktiv

Vad bra! Riktigt trist telefon, precis som i princip alla modeller utom Sony Xperia Z3 och OnePlus One.

Skönt att folk börjar att rösta med plånboken så att det inte bara är skräpet som säljer!

Permalänk
Medlem

Nja, det är väl inte så konstigt att den säljer så lite när det i princip är samma telefon som S3 och S4, speciellt inte när de pumpar ut nya lurar så ofta som de gör. Vet inte hur det är med resten av världen men jag byter inte telefon om jag faktiskt inte behöver göra det. Varför skulle jag köpa en ny?

Lugnar de ner sig lite så börjar de nog sälja mer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obduro:

hel nöjd med min s5a, finns inget att klaga på. Gick från s3 till s5 o jag tycker då att det blev bara bättre, fattar inte vad folk klagar på.

s5an är en fantastisk telefon men det är inte prislappen jämfört med andra lurar, det är därför de inte säljer så bra som förväntat, den borde kostat runt 4000kr vid lansering och dagsläget närmare 3000-3500kr för att kunna konkurrera..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tja, den är ju extremt osexig. Tråkigare design denna generation får man leta länge efter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

s5an är en fantastisk telefon men det är inte prislappen jämfört med andra lurar, det är därför de inte säljer så bra som förväntat, den borde kostat runt 4000kr vid lansering och dagsläget närmare 3000-3500kr för att kunna konkurrera..

Tror inte att det är prislappens fel. Folk betalar 6000+ för en iPhone så varför skulle inte folk betala 4000+ för en S5 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Tror inte att det är prislappens fel. Folk betalar 6000+ för en iPhone så varför skulle inte folk betala 4000+ för en S5 ?

inget kvalitetsintryck, tråkiga gimmickar som gör den "unik" och ett uttjatat varumärke som behöver fräschas upp..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

inget kvalitetsintryck, tråkiga gimmickar som gör den "unik" och ett uttjatat varumärke som behöver fräschas upp..

Det där med kvalitetsintryck kan jag hålla med om