Permalänk
Medlem

Fråga om linser

Har varit på en synundersökning och ska få månadslinser. Det är också första gången jag provar linser. Månadslinserna ska slängas efter 30 dagar men om jag använder linserna ungefär en eller två gånger i veckan håller linserna lite längre än månad? Om jag fattat rätt så slängs linserna om man har använt de varje dag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej linserna ska alltid bytas ut efter 30 dagar även om du använder dem två gånger i veckan. Det finns endagslinser också som är ett alternativ om du inte vill använda linser varje dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det känns att de blir mindre färska med tiden, även om man har de i sin dosa fylld med linsvätska. Du kommer i princip se fram emot att byta till nya mjuka, blöta linser efter ett tag. Du kommer få gå på en återkoll hos din optiker också för att se hur det känns.

Permalänk
Medlem

Ok. Känns som endagslinser passar mig bättre. Orkar inte rengöra dem och kommer använda linserna några gånger i veckan. Måste man göra en ny undersökning för att byta linstyp eller kan de byta linsen utan kostnad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Ok. Känns som endagslinser passar mig bättre. Orkar inte rengöra dem och kommer använda linserna några gånger i veckan. Måste man göra en ny undersökning för att byta linstyp eller kan de byta linsen utan kostnad?

Det är minst sagt en omöjlighet för någon här att svara på, utan att ens veta om du redan har köpt, vad du har köpt, av vem du har köpt, osv . Fråga din handlare.

Jag har inte haft några problem att byta in linser tidigare hos optiker. Har du obrutna förpackningar borde det inte vara några problem, men fråga den du köpt linserna av: inte oss .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är minst sagt en omöjlighet för någon här att svara på, utan att ens veta om du redan har köpt, vad du har köpt, av vem du har köpt, osv . Fråga din handlare.

Jag har inte haft några problem att byta in linser tidigare hos optiker. Har du obrutna förpackningar borde det inte vara några problem, men fråga den du köpt linserna av: inte oss .

Tack för svaret men det är ordnat. De ska byta till endags utan kostnad. Öppettider 21.00! kundtjänst!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Tack för svaret men det är ordnat. De ska byta till endags utan kostnad. Öppettider 21.00! kundtjänst!

En tanke är ju att testa dagslinser (som brukar vara ordentligt mycket dyrare per dag om de används just varje dag, av naturliga anledningar) ett tag för att se vad du tycker om linser. Själv såg jag linser som en helt fantastisk sak från sekund 1, och tycker många år senare precis samma sak. Jag vet också personer som aldrig fastnade för det, tycker det är för mycket "meck", aldrig vänjer sig vid att "peta sig i ögonen", snabbt får väldigt irriterade ögon med linser, etc., som därmed undviker linser till varje pris, men kanske använder dagslinser någon gång då och då när de ska göra något där glasögon är särdeles opraktiskt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Testpilot

Ett tips till alla nya linsköpare (och gamla med om man missat) är att köpa linserna på nätet men då genom att ta "omvägen" via Prisjakt eller någon annan jämförelsesida för då blir priserna otroligt mycket lägre.

Jag använder linserna Biofinity och går man direkt till exempelvis Lensway kostar de 389kr/box och sen tillkommer även 49kr frakt men om man istället söker upp linserna på Prisjakt så ser man att de bara kostar 173kr hos Lensway och följer man den länken får man utöver det billigare priset även gratis frakt. När man kollar i sin kundkorg och även på följesedeln man får hem står det att man fått 216kr i rabatt

De andra linsbutikerna gör lika dant och jag har handlat av både Lensway och Lenson flera gånger med samma knep, det är inte begränsat till en beställning eller så.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla är att byta märke/typ med några års mellanrum när ny tillverkningsteknik kommer. Jag körde samma linser i över 10 år och när jag väl bytte sort till en modernare så insåg jag hur mycket de har förändrats och hur mycket mer de nya andas. Synd att jag inte bytte tidigare, kanske skulle hållt irritationen jag nu får i ögonen av linser borta.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag månadslinser som sitter i 24h om dygnet.
Jag byter ut dem när de blir obekväma.
Ibland tar det 30 dagar, oftast närmare 50 och nån enstaka gång under 30.
En halvårsranson brukar räcka 9-10 månader.

Det sköna med dem är att man slipper göra rent o pilla i ögonen samt att de sitter där när man vaknar så man ser direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Själv kör jag månadslinser som sitter i 24h om dygnet.
Jag byter ut dem när de blir obekväma.
Ibland tar det 30 dagar, oftast närmare 50 och nån enstaka gång under 30.
En halvårsranson brukar räcka 9-10 månader.

Det sköna med dem är att man slipper göra rent o pilla i ögonen samt att de sitter där när man vaknar så man ser direkt.

Jag använder liknande linser. Bästa linser jag haft. Mindre risk för att man får bakterier i ögonen då man inte plockar ut och sätter in linserna hela tiden + de "andas" bättre så man blir inte torr i ögonen av dem som jag blev med vanliga linser.