Bör jag oroa mig för CPU temperaturen?

Permalänk

Ok nu har jag applicerat ny pasta efter att ha tagit bort det gamla. Direkt så märkte jag att temperaturen sänktes lite men hade ganska starka vibrationer pga att jag hade skruvat alldeles för hårt CPU kylaren. Därför valde jag att lossa lite på skruvarna vilket i sin tur medförde att temperaturen höjdes igen. Måste man skruva hårt mot CPUn eller ska det va lite lagom?

Permalänk
Medlem

Hårt, moderkortet ska vara böjt ganska mycket. De flesta kylare som jag monterat går inte att dra för hårt.

Permalänk

Skruvarna som håller fast tornet skall skruvas ner hela vägen enligt installationsmanualen

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Ok nu har jag applicerat ny pasta efter att ha tagit bort det gamla. Direkt så märkte jag att temperaturen sänktes lite men hade ganska starka vibrationer pga att jag hade skruvat alldeles för hårt CPU kylaren. Därför valde jag att lossa lite på skruvarna vilket i sin tur medförde att temperaturen höjdes igen. Måste man skruva hårt mot CPUn eller ska det va lite lagom?

Lossar du på att så måste du göra om hela proceduren med att göra rent och applicera nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Lossar du på att så måste du göra om hela proceduren med att göra rent och applicera nytt!

Varför? Så länge han inte låter den bli dammig/smutsig så blir det ingen skillnad om man lossar och sätter tillbaka direkt...

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Lossar du på att så måste du göra om hela proceduren med att göra rent och applicera nytt!

Det är precis vad jag tänker göra när jag får lite extra tid. Nu vet jag hur man gör i alla fall

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Varför? Så länge han inte låter den bli dammig/smutsig så blir det ingen skillnad om man lossar och sätter tillbaka direkt...

Nej men luft kommer in/du ändrar "strukturen" på pastan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av The Mutt:

Varför? Så länge han inte låter den bli dammig/smutsig så blir det ingen skillnad om man lossar och sätter tillbaka direkt...

Jo det som gör skillnad är inte tiden som den inte är ihopsatt, det är det faktum att massa luftbubblor skapas och dessa får man bara bort genom att lägga på ett nytt rent lager kylpasta.

Har du koll på att luft är ett termiskt isoleringsmaterial? Används t ex i jackor och täcken. Du vill inte ha det i kylpastan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att luft isolerar, det jag menar är att det inte gör en märkbar skillnad om man monterar med högt tryck. om lagret är tunt så på med en klick till. Men det kan skilja en del mellan pastors viskositet, jag brukar använda Titan Nano för att det är lätt att appöicera och bland de bättre för låga temperaturer. Men andra är tjolare och svårare att få att flyta ut även under + grader.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av The Mutt:

Jo, jag vet att luft isolerar, det jag menar är att det inte gör en märkbar skillnad om man monterar med högt tryck. om lagret är tunt så på med en klick till. Men det kan skilja en del mellan pastors viskositet, jag brukar använda Titan Nano för att det är lätt att appöicera och bland de bättre för låga temperaturer. Men andra är tjolare och svårare att få att flyta ut även under + grader.

Jaha? Att det du du gör fungerar för dig betyder knappast att resten av de empiriska tester som gjorts håller med om att det optimala tillvägagångssättet är samma som det du gör.

Majoriteten av pastor, allt från Artic Silver MX4 för 130kr för 3ml till Cooler Masters 25ml tub för 70kr presterar inom 2°C från varandra enligt de kontrollerade tester som gjorts. Det som spelar roll är appliceringsmetod, inte vilken kylpasta.

Dock kan du ha helt rätt i att olika kylpastor har olika viskositeter och inbränningstider. Majoriteten av kylpastorna har inbränningstid på 20-200h vilket gör tester av kylpastor tämligen tidskrävande. Dock presterar samtliga pastor mycket snarlikt.

En bra pasta som är dåligt applicerad garanterar jag dig presterar sämre än en "dålig/medelmåttig" pasta som är bra applicerad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jaha? Att det du du gör fungerar för dig betyder knappast att resten av de empiriska tester som gjorts håller med om att det optimala tillvägagångssättet är samma som det du gör.

Majoriteten av pastor, allt från Artic Silver MX4 för 130kr för 3ml till Cooler Masters 25ml tub för 70kr presterar inom 2°C från varandra enligt de kontrollerade tester som gjorts. Det som spelar roll är appliceringsmetod, inte vilken kylpasta.

Dock kan du ha helt rätt i att olika kylpastor har olika viskositeter och inbränningstider. Majoriteten av kylpastorna har inbränningstid på 20-200h vilket gör tester av kylpastor tämligen tidskrävande. Dock presterar samtliga pastor mycket snarlikt.

En bra pasta som är dåligt applicerad garanterar jag dig presterar sämre än en "dålig/medelmåttig" pasta som är bra applicerad.

finns det verkligen Cooler Masters 25ml eller menar du 2,5ml ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jaha? Att det du du gör fungerar för dig betyder knappast att resten av de empiriska tester som gjorts håller med om att det optimala tillvägagångssättet är samma som det du gör.

Majoriteten av pastor, allt från Artic Silver MX4 för 130kr för 3ml till Cooler Masters 25ml tub för 70kr presterar inom 2°C från varandra enligt de kontrollerade tester som gjorts. Det som spelar roll är appliceringsmetod, inte vilken kylpasta.

Dock kan du ha helt rätt i att olika kylpastor har olika viskositeter och inbränningstider. Majoriteten av kylpastorna har inbränningstid på 20-200h vilket gör tester av kylpastor tämligen tidskrävande. Dock presterar samtliga pastor mycket snarlikt.

En bra pasta som är dåligt applicerad garanterar jag dig presterar sämre än en "dålig/medelmåttig" pasta som är bra applicerad.

Jag sa aldrig att någon pasta är bättre än någon annan utan jag sa bara vilken JAG föredrar för den är lätt att använda och relativt billig. Väldigt många oroar sig för att deras CPU ligger på 78 grader vid hård belastning när den kunde ligga på 75 grader vid en perfekt mount när det inte spelar någon som helst roll så länge de klarar CPU tillverkarens max temp.

Men vad vet jag, jag har bara monterat kylare ca 100ggr i år bara...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jonatan80:

finns det verkligen Cooler Masters 25ml eller menar du 2,5ml ?

Nej menade visst 25gram.

Jag har denna:
http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-2-kylpast...
25gram från Arctic, vet att Cooler Master hade en 25 eller 30gram för ungefär samma pris. Verkar dock vara discontinued.

Skrivet av The Mutt:

Jag sa aldrig att någon pasta är bättre än någon annan

Really? Vad menar du då med:

Skrivet av The Mutt:

[...]jag brukar använda Titan Nano för att det är lätt att appöicera och bland de bättre för låga temperaturer. Men andra är tjolare och svårare att få att flyta ut även under + grader.

Tycker det verkar ganska tydligt att du använder en viss kylpasta för att du påstår(i formuleringen ovan) att den är en av de bättre för nå lägre temperaturer. Detta förutsätter att det finns bättre och sämre kylpastor, för att nå en viss termisk nivå. Om detta är helt fel uppfattning vad menade du med uttalandet ovan?

Citat:

utan jag sa bara vilken JAG föredrar för den är lätt att använda och relativt billig. Väldigt många oroar sig för att deras CPU ligger på 78 grader vid hård belastning när den kunde ligga på 75 grader vid en perfekt mount när det inte spelar någon som helst roll så länge de klarar CPU tillverkarens max temp.

Fast skillnaden mellan en bra och en dålig applicering är bra mycket mer än 3°C, snarare 10-15°C. Dock är det ganska dumt att prata specifika gradtal just för att kylförmågan ökar med DeltaT mellan Varm och Kall. Låt säga, det är nog mer än vad du tror, skillnaden mellan dåligt applicerad kylpasta och bra applicerad kylpasta var för mig över 20°C på en i5 2500k med stockkylaren i Load, och då throttlade dessutom processorn vid högsta temperatur när den var dåligt applicerad. Hade jag sänkt innetemperaturen med 20°C så hade troligen skillnaden varit ännu större.

Citat:

Men vad vet jag, jag har bara monterat kylare ca 100ggr i år bara...

Ett uttalande som saknar faktiskt innebörd, ännu en gång, bara för att du gör något ofta betyder inte det att du har rätt. En liknelse:
"En fluga säger att bajs är gott (påstår) och gör det flera gånger per år", det betyder inte att bajs helt magiskt är gott.

Huruvida du vill lyfta på kylare och smeta på mer kylpasta är helt upp till dig, dock kan jag inte låta dig hävda att det inte är någon skillnad mellan detta och att faktiskt göra det ordentligt. Alla empiriska studier som har skett under någon kontrollerad metod och miljö hävdar starkt att applicering är viktigare än mer eller mindre samtliga andra faktorer, kylningen blir inte bättre än den svagaste länken.
Titta bara på problemen Ivy bridge har, dåligt kontakt mellan IHS och Chip pga en hög limkant ger högre temperaturer än om man skrapar bort limmet och monterar tillbaka IHS oavsätt vilken kylpasta man använder. Då spelar det väldigt liten roll om du använder superduper pasta eller har den största kylaren som finns, problemet är det termiskt isolerande lagret som finns mellan IHS och Chip i standardutförandet.

På samma sätt får du bättre temperaturer om du har korrekt applicerad pasta än om du har ett isolerande lager mellan kylaren och IHS, det skapas en broms.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

En massa kablar från CPU fläktar som ska gå til CPU fan power sitter lösa, vad ska man använda för att hålla ihop ? Vilka kabelband rekommenderar ni?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flexiblus:

En massa kablar från CPU fläktar som ska gå til CPU fan power sitter lösa, vad ska man använda för att hålla ihop ? Vilka kabelband rekommenderar ni?

Kabelband? Köp små svarta buntband på biltema/claes ohlson eller liknande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nice cpu.. min måste ha 1.315 för att klara 4.3 .. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tack alla för alla tips!

Jag kör själv rengöringskitet från Inet Arctic & sen lägger jag på Artic Silver 5 pasta, hur bra som helst.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej menade visst 25gram.

Jag har denna:
http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-2-kylpast...
25gram från Arctic, vet att Cooler Master hade en 25 eller 30gram för ungefär samma pris. Verkar dock vara discontinued.

Really? Vad menar du då med:

Tycker det verkar ganska tydligt att du använder en viss kylpasta för att du påstår(i formuleringen ovan) att den är en av de bättre för nå lägre temperaturer. Detta förutsätter att det finns bättre och sämre kylpastor, för att nå en viss termisk nivå. Om detta är helt fel uppfattning vad menade du med uttalandet ovan?

Fast skillnaden mellan en bra och en dålig applicering är bra mycket mer än 3°C, snarare 10-15°C. Dock är det ganska dumt att prata specifika gradtal just för att kylförmågan ökar med DeltaT mellan Varm och Kall. Låt säga, det är nog mer än vad du tror, skillnaden mellan dåligt applicerad kylpasta och bra applicerad kylpasta var för mig över 20°C på en i5 2500k med stockkylaren i Load, och då throttlade dessutom processorn vid högsta temperatur när den var dåligt applicerad. Hade jag sänkt innetemperaturen med 20°C så hade troligen skillnaden varit ännu större.

Ett uttalande som saknar faktiskt innebörd, ännu en gång, bara för att du gör något ofta betyder inte det att du har rätt. En liknelse:
"En fluga säger att bajs är gott (påstår) och gör det flera gånger per år", det betyder inte att bajs helt magiskt är gott.

Huruvida du vill lyfta på kylare och smeta på mer kylpasta är helt upp till dig, dock kan jag inte låta dig hävda att det inte är någon skillnad mellan detta och att faktiskt göra det ordentligt. Alla empiriska studier som har skett under någon kontrollerad metod och miljö hävdar starkt att applicering är viktigare än mer eller mindre samtliga andra faktorer, kylningen blir inte bättre än den svagaste länken.
Titta bara på problemen Ivy bridge har, dåligt kontakt mellan IHS och Chip pga en hög limkant ger högre temperaturer än om man skrapar bort limmet och monterar tillbaka IHS oavsätt vilken kylpasta man använder. Då spelar det väldigt liten roll om du använder superduper pasta eller har den största kylaren som finns, problemet är det termiskt isolerande lagret som finns mellan IHS och Chip i standardutförandet.

På samma sätt får du bättre temperaturer om du har korrekt applicerad pasta än om du har ett isolerande lager mellan kylaren och IHS, det skapas en broms.

Om du läser vad jag skrev om kylpastan så skriver jag att den funkar bättre i LÅGA temperaturer inte för att nå lägre temperaturer eftersom jag oftast kör med temperaturer under -50 och då uppför sig pastan annorlunda beroende på vilken sammansättning den har tex så fryser vissa och ger mycket sämre temperatur än en annan fast de är lika vid rumstemp.

Jag har aldrig sagt att det inte är skillnad på att ommontera utan att byta pasta men den är försumbar i de flesta fall. Och ja, det var dumt av mig att nämna specifika siffror men det var ett exempel och poängen var inte skillnaden utan att det fortfarande är inom gränserna.

Om jag hade mer tid så skulle jag göra tester men nu finns inte det men du får gärna länka till dina empiriska tester.

Ivy exemplet är inte riktigt rätt då det var dåligt tryck mot kärnan(antagligen pga att de inte tryckte ihop IHS och core tillräckligt innan limning) som gjorde att pastan inte spred sig som den skulle. Där av mitt första inlägg att kylaren ska sitta hårt mot CPUn.

glömde en grej
Permalänk

Update:

Nu har jag gjort rätt och dessutom fått min CPU kylare att fungera med högre varv än tidigare 930 rpm - nu 1300 max rpm. Det var tydligen en blå kabel från fläktarna som sänkte RPMs tidigare. Nu har jag plockat bort kabeln ( vet inte vad den heter men sänker RPMs ganska rejält) och nu kyler det betydligt mer.
Hade tidigare vid Farcry 4 spelandet max 74 grader och nu ligger jag lite under 60 grader vilket förstås är stor skillnad.
Ett problem dock är att CPU fläktarna låter mer och att jag vill gärna kontrollera hastigheten lite mer. Finns det något jag kan göra för att manuellt styra fläktarna?

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Update:

Nu har jag gjort rätt och dessutom fått min CPU kylare att fungera med högre varv än tidigare 930 rpm - nu 1300 max rpm. Det var tydligen en blå kabel från fläktarna som sänkte RPMs tidigare. Nu har jag plockat bort kabeln ( vet inte vad den heter men sänker RPMs ganska rejält) och nu kyler det betydligt mer.
Hade tidigare vid Farcry 4 spelandet max 74 grader och nu ligger jag lite under 60 grader vilket förstås är stor skillnad.
Ett problem dock är att CPU fläktarna låter mer och att jag vill gärna kontrollera hastigheten lite mer. Finns det något jag kan göra för att manuellt styra fläktarna?

Du kan gå in i BIOS och ändra fläkthastigheten. Jag valde att fläkten ska gå i 12,5% hastighet tills temperaturen nått 65grader Celsius.

Du borde kunna göra något liknande..

Permalänk

@StuntmanMike - tack för info

Nu har jag en till relevant fråga. Jag har 3 pins kontakt från CPU kylaren till moderkortet , kopplar där det står CPU Fan. Vad jag än gör via BIOS så kan jag inte styra CPU fläkten. Måste jag skaffa en 4 pins adapter eller liknande för att styra CPU fläkten?