Permalänk
Medlem

Ljud till PS4, hjälp!

Tjena gott folk! Var inne på webhallen och köpte mig det nya vita PS4 igår kväll. Är grymt nöjd med den och snygg som *** är den också!

De e bara ett litet problem här, har två stora "konserthögtalare" som tidigare var inkopplade till mitt PS3 utan problem.
Nu stödjer ju PS4 bara ljud via HDMI och optiskt. Mina högtalare är lite gamla och det går bara att koppla i röd/vit (audio).

Då undrar jag hur jag fixar detta..? Kan man hitta någon sladd med röd/vit i ena ändan och optiskt i andra ändan (isåfall vart?) eller finns det någon adapter som kan fixa detta?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabinho:

Tjena gott folk! Var inne på webhallen och köpte mig det nya vita PS4 igår kväll. Är grymt nöjd med den och snygg som *** är den också!

De e bara ett litet problem här, har två stora "konserthögtalare" som tidigare var inkopplade till mitt PS3 utan problem.
Nu stödjer ju PS4 bara ljud via HDMI och optiskt. Mina högtalare är lite gamla och det går bara att koppla i röd/vit (audio).

Då undrar jag hur jag fixar detta..? Kan man hitta någon sladd med röd/vit i ena ändan och optiskt i andra ändan (isåfall vart?) eller finns det någon adapter som kan fixa detta?

Tack!

Du kan koppla ljudet direkt till TVn också, annars finns det adaptrar. Bara att söka på det du behöver.

Permalänk
Medlem

Det här borde funka men jag skulle nog rekommendera att du lägger några tusenlappar på en förstärkare istället.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DDemis:

Du kan koppla ljudet direkt till TVn också, annars finns det adaptrar. Bara att söka på det du behöver.

Exakt så har jag i sovrummet. Jag har en sån "hörlurskontakt" 3.5mm bak på tvn. så kör jag med en sån här kabel sen.

http://www.itsajten.se/produkt/Ljudkabel-35mm-ha---2xRCA-ha-0...

Permalänk
Medlem

Vill inte låta negativ eller något men brukar det inte funka rätt dåligt att koppla högtalare direkt till en tv? Speciellt via 3.5mm kontakten i bak? Angående den Ozo länkade, är inte den typ tvärtom vad han behöver? Förlåt om jag har fel men tänker att det är en billig version av en DAC då han egentligen behöver en ADC...?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nirono:

Angående den Ozo länkade, är inte den typ tvärtom vad han behöver? Förlåt om jag har fel men tänker att det är en billig version av en DAC då han egentligen behöver en ADC...?

Ljudet ut från PS4:an är digitalt och han vill omvandla det till analogt då högtalarna behöver det, alltså är det en DAC (Digital to Analog Converter) som behövs.

PS4:an har optisk utgång med så ett annat alternativ är att använda en sådan omvandlare, det borde vara billigare än HDMI-varianten. Här är en på Kjell&co: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Vet inte om alla förstod rätt eller så är det jag som är ute o cyklar.. Men vill vara lite mer specifik så alla förstår mig rätt, så jag inte köper fel vara.

Sååå.. bakom min stereo finns det endast röd vita ingångar alltså sån här kabel som gäller

sen vill jag att andra ändan ska bli optisk som kan kopplas in i PS4.

Permalänk
Medlem

Någon "rak" kabel finns inte. Du måste ha en omvandlare där i mellan, för det du vill ha är analogt ljud och det som PS4 producerar är digitalt ljud. Därför är det en del som föreslår omvandlare för att göra om signalen från digital till annalåg annars fungerar det inte. En kabel som gör detta finns inte.

3,5 mm annalåg kontakt är samma som röd och vit barra att bom är i hop bakade till en kontakt.

Så egentligen är det du som inte förstår

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Testpilot

Omvandlaren jag länkade till funkar för det du är ute efter, det enda du behöver köpa är då ett par RCA-kablar (röd/vit) och en optisk kabel (toslink) för att koppla omvandlaren till förstärkaren och PS4:an.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Omvandlaren jag länkade till funkar för det du är ute efter, det enda du behöver köpa är då ett par RCA-kablar (röd/vit) och en optisk kabel (toslink) för att koppla omvandlaren till förstärkaren och PS4:an.

Okej, nu förstår jag hur du gör! Tack så mycket!

Permalänk

Kolla annars på en begagnad förstärkare på tex Blocket, då får du mer för pengarna och ljudet kommer bli bättre. Du kommer även ha användning för den i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu köpt kablarna och den adaptern på kjell som Hunden länkade och det funkar bra men känner att ljudet är lite lägre, hur så? Måste alltså höja volymen mer än förut. Och så hör man ljud från tvn OCH högtalarna samtidigt??

Permalänk
Testpilot

Kolla om du inte kan ställa in i PS4:ans inställningar att bara skicka ut ljudet via den optiska utgången istället för båda, använder bara HDMI till min PS4:a så jag har inte kollat om det går att välja men jag minns att det fanns en inställning på PS3:an iallafall. Annars får du väl använda mute-funktionen på TV:n.

Angående nivån kan den vara olika från olika källor, att ha högre volym på förstärkaren än innan är inte skadligt eller fel på något sätt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Kolla om du inte kan ställa in i PS4:ans inställningar att bara skicka ut ljudet via den optiska utgången istället för båda, använder bara HDMI till min PS4:a så jag har inte kollat om det går att välja men jag minns att det fanns en inställning på PS3:an iallafall. Annars får du väl använda mute-funktionen på TV:n.

Angående nivån kan den vara olika från olika källor, att ha högre volym på förstärkaren än innan är inte skadligt eller fel på något sätt.

Finns ingen sån inställning, väldigt konstigt... Ja på PS3 så fanns de det!

Neerå jaa okej, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabinho:

Har nu köpt kablarna och den adaptern på kjell som Hunden länkade och det funkar bra men känner att ljudet är lite lägre, hur så? Måste alltså höja volymen mer än förut. Och så hör man ljud från tvn OCH högtalarna samtidigt??

Eh ja. Skruva ner ljudet på tvn.