Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Fruktansvärd och gnisslig? - Jag har ett R4 och luckan vare sig gnisslar eller beter sig fruktansvärt.... Nu öppnar jag den otroligt sällan men den gör sitt jobb och magnetlåset är riktigt trevligt. Hade jag bara kunnat vända på den hade den varit utmärkt. Nu har jag inte som hobby att klämma på olika chassin på fritiden men jag tycker att för under 1000 kronor så kan man definitivt tycka att man får kvalitet om man köper R4/R5.

Så du håller med om att Define R4 har en "excellent kvalitetskänsla"? Saken är att man kanske kan tycka om chassit och tycka det är bra och passar ens behov - fine, jag motsätter mig inte personliga preferenser. Man får säkert en hel del finesser och funktioner för pengarna, men att kalla det för utmärkt kvalitet tycker jag är lite väl att ta i.

Har du byggt i något chassi som är gjort i aluminium? Det var när jag började göra det som jag upptäckte att det är en helt annan värld.

Permalänk
Medlem

Vet någon här ifall någon recensent provat olika typer av radiatoreri detta chassit än? Googlat en hel del utan att lyckats hitta något.

EDIT: Hittade denna recensionen. Vattenkylt system i en R5 med en tunn 360mm radiator i toppen och en tjockare 240mm i fronten.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Tycker verkligen inte att chassit ska ha minuspoäng angående USB 3.0 då det är moderkortets kontakt som är annorlunda och inte tvärt om.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Borde inte skylla på FD.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Det är ju fan....

Så jäkla typiskt, köpte ny burk förra veckan och tog Define R4 trots att jag visste att jag skulle reta mig på den korkade lösningen för ssd bakom moderkortsplåten.

Hade man kollat lite så hade man ju sett att R5 var på G och då stått ut med mitt gamla chassi tillsvidate, röven också....

Visa signatur

__________________
i5-4690K @ 4.5GHz | Gigabyte Z97X Gaming 3 | Crucial BallistixSport 16GB 1600MHz | HyperX Fury 240GB SSD | Crucial MX100 512GB SSD | 2x EVGA GTX 970 SC ACX 2.0 4GB SLI | EVGA Supernova G2 750W | Hyper Evo 212 | Windows 10 x64 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fLipSidE0001:

Den nedre HDD buren går inte (vad jag sett) att montera där uppe men den mellersta HDD buren kan du ha högst upp.
Se länken nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=aMScVX3eCPs&feature=player_de...

I övrigt så måste jag säga att detta verkar vara det bästa allround Midi tower chassit på marknaden just nu. Om jag inte var för Full Tower så hade jag valt detta.

Oh, nice Tack!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Ja, det där med att man helt oförhappandes sitter och sköter sig själv och sedan plötsligt får en chassilucka slängd i ansiktet - det är ett stort och vanligt problem.

Permalänk

Blir helt klart detta, NZXT's S340 eller något roligare custom chassi när det blir dags att lägga mitt H2 på hyllan

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Ja, det där med att man helt oförhappandes sitter och sköter sig själv och sedan plötsligt får en chassilucka slängd i ansiktet - det är ett stort och vanligt problem.

http://i.imgur.com/y957b7G.jpg

Möjligen om man har spasmer samtidigt som man öppnar?

Permalänk
Medlem

HDD vagga

Jag undrar om det finns möjlighet att köpa till en till HDD vagga för 3 diskar så man kan ha 2x3 HDD i botten av chassit

Permalänk

Gillar inte riktigt toppen av chassit. Hade gärna sett att det fanns ett "tak" med ventilation på sidorna. Ungefär som de har gjort med fronten. Hade varit mycket stilrenare. Nu kommer det se knepigt ut med en vattenkylning och två luckor borttagna. Annars såg det riktigt bra ut!

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk

Vad släpig bilden är? Har ni bytt kamera eller codec eller vad beror detta på? Eller är det bara ett lokalt problem hos mig?

Förövrigt en mkt bra recension

Permalänk
Medlem

Förbokat och klart! Fan vad gött det ska bli att få montera lite ordentlig kylning till nya proppen!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Inaktiv

Synd att Fractal Design envisas med det oortodoxa färgschemat på vissa komponenter, varför skulle man vilja ha ett vitt chassi med svarta PCI brackets och likaledes ett svart chassi med vita PCI brackets? Huvudbry

Utmärkt recension Jonas!

http://www.fractal-design.com/home/definer5landingpage

Permalänk

Härligt med ett så modulärt chassi, tror det är R3 jag har eller kanske R2 men det fungerar finfint fortfarande. Inget behov just nu för uppgradering alltså men jag kanske lyckas hålla mig tills R6 med den nya standarden av USB 3.1 portar samt några fler än 2 st ...fast det var ju mer styrt av moderkortsstandarderna om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Om ljudnivå är prio 1, ska man då köra på Define R5 eller Silent Base 800?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Om ljudnivå är prio 1, ska man då köra på Define R5 eller Silent Base 800?

Jag skulle också tycka att det var väldigt roligt att få veta detta, då ni har testat bägge två på SweC borde ni väl ändå ha en uppfattning vilken av dessa två som ger bäst(lägst) ljudnivå både med medföljande fläktar & en referensuppsättning. Hur vore det med lite dB mätningar kanske? Man behöver inte göra det mer komplicerat än nödvändigt, det viktiga är att man får samma förhållande på grejerna man testar.

Jag tycker era recensioner nu mer börjar likna en avancerad unboxning utan några som helst värden att luta sig på, varken temperaturer eller annat, skärpning?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

De flesta moderkort från Asus stödjer fläkstyrning med 3-pin fläktar, finns säkert andra tillverkare som erbjuder det med?

Börjar försvinna mer och mer, dessutom ger dom ofta inte tillräcklig spänning i starten för att stora fläktar ska gå igång.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Enkelt chassi att bygga i. Hämtade ut en vit R5aä:a med fönster strax innan 19, klar nu. Installerar W7 nu

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Finns det fler chassin med 2 st egna platser för SSD? Hade varit gött att kunna ta bort HDD-hållarna helt. Gärna med max två 5.25 tum platser.

Permalänk
Medlem

Är det någon idé att köpa detta chassi om man tänkt överklocka utan vatten?

Permalänk
Medlem

Lite sugen på ett nytt chassi faktiskt, och då funderar jag på Fractal Design. Men en r4 eller r5, r4:an för 599:- nu på Dustin eller 999:- för denna.. Hmm.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Synd att Fractal Design envisas med det oortodoxa färgschemat på vissa komponenter, varför skulle man vilja ha ett vitt chassi med svarta PCI brackets och likaledes ett svart chassi med vita PCI brackets? Huvudbry

Utmärkt recension Jonas!

http://www.fractal-design.com/home/definer5landingpage

Tycker det bryter av snyggt, har inget emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Är det någon idé att köpa detta chassi om man tänkt överklocka utan vatten?

Absolut. Finns massor med möjligheter till bra luftflöde.
Men om du ändå ska offra ljudnivå för luftflöde kanske det finns andra alternativ som är bättre eller iaf mer prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Absolut. Finns massor med möjligheter till bra luftflöde.
Men om du ändå ska offra ljudnivå för luftflöde kanske det finns andra alternativ som är bättre eller iaf mer prisvärda.

Finns nog inget chassi som är värt att köpa för billigare än runt 900 och neråt då jag vill ha bra kvalitet. Har även kollat på Corsairs 450D som verkar rätt bra. Skulle velat haft en kombo av R5an och 450D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Finns nog inget chassi som är värt att köpa för billigare än runt 900 och neråt då jag vill ha bra kvalitet. Har även kollat på Corsairs 450D som verkar rätt bra. Skulle velat haft en kombo av R5an och 450D.

Jag tänkte på Fractal Design Arc t.ex.?
Det känns mer prisvärt om man inte ska utnyttja dom ljuddämpningsegenskaper som Define har.
Men kanske inte?

Vilka egenskaper hos 450D är det du skulle vilja se i Define R5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tänkte på Fractal Design Arc t.ex.?
Det känns mer prisvärt om man inte ska utnyttja dom ljuddämpningsegenskaper som Define har.
Men kanske inte?

Vilka egenskaper hos 450D är det du skulle vilja se i Define R5?

Kikat lite på det faktiskt men den känns lite plastigt och sedan är det inte jätteestetiskt tilltalande enligt mig men det har ju en bra prisbild i alla fall.
Har ett carbide 500r till htpc:n och det låter inte supermycket även om det är rätt öppet. Det har även en fläktkontroller som är smidigt. Sedan har jag ett fulltower, Cooler master ATCS 840 till speldatorn och även om detta kyler väldigt bra så samlar det väldigt mycket damm, låter högt och är stort som ett as. Så tänkte skaffa ett nytt chassi till huvuddatorn som mest kommer användas till spel och surf och därmed vill jag kunna pressa ut så mycket prestanda som möjligt.

Det jag gillar med nya R5 är att SSD-hållarna på baksidan verkar robusta och välbyggda. Tänkte nämligen slänga ur alla mekaniska diskar och bara köra SSD så en stabil lösning för det på baksidan av moderkortsplåten är viktigt för mig.

Permalänk
Medlem

Finns det några nyheter på om det ska komma en XL version av R5? Synd att R5 inte stöder E-atx moderkort.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en sånhär skönhet. Någon som har tips på bra fläktar som jag kan köpa till om jag vill ha lite mer luftflöde? Även tips på hur man gör så inte damm kommer in vid sidorna av 5,25 tumsplatserna är välkommet. Tydligen så finns det inget dammfilter där vilket är ganska knasigt....

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker moduvents som luckorna i toppen heter är skit ? Jag va försiktig och tog det sakta men säkert, lyckades knäcka 2 ändå, sitter och väntar på snabblimmet nu.... mummel

En sak till som jag önskar chassit hade haft är möjlighet att sätta den lilla hårddiskburen på något sätt högst upp där 5.25" platserna är. Det skulle ge mycket bättre luftflöde för den övre fläkten på framsidan.

Annars verkar chassit väldigt fint hittills måste jag säga. Var väldigt trevligt att bygga i som sades på recensionen (förrutom moduvent-luckorna då).

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W