Exklusiva klocktillverkare jagar "piratkopierade" urtavlor för smarta klockor

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

lol, jag kollade lite snabbt priser på breitling, 18-200k, jag visste att dom var kostbara, men då jag inte är speciellt intresserad av armbandsur har jag aldrig brytt mig.
Känns lite konstigt, köper du en till 18k(vilket är löjligt mycket för en klocka imho) visar du bara att du är en "fattiglapp" som vill spela storfräsare, snacka om att missa målet.

Jo... Det är så det fungerar. Därför satsar man på ett annat märke som Omega och leker astronaut istället:

http://www.uret.se/omega-speedmaster-professional-first-man-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonB:

Vad har klädsel med saken att göra? Sitter med arbetsskor/byxor/tröja och en klocka som är värderad till 25k(har ett par år på nacken) när jag hade den inne på service för nån månad sen.
Sen vet jag att 98% av folk som ser den tror den ä fejk just pga att man är klädd som en arbetare men gillar den som vardagsklocka.
Ungefär om tjej har en äkta Louis Vuitton väska men resten av kläderna inte ligger i samma prisklass så tror man automatiskt att den är fejk.
Sen dom flesta som köper smarta klockor misstänker har råd att lägga X tusen/år på elektronik så handlar vad man prioriterar.

Ontopic så handlar det mest om att företag inte vill att folk ska använda deras märke utan tillåtelse vilket jag heller inte velat om jag ägde nått märke.

Precis det han/hon menade ju, att 98% av folk som ser din klocka tror att den är fake pga hur du klär dig. Har man därför en LG G Watch R med en Rolex-urtavla och går runt i jeans och t-shirt så urvattnar det knappast varumärket då de flesta knappast går runt och tänker att alla minsann har Rolex idag.

Kan dock fortfarande tycka att en Breitling för en saftig månadslön ändå tappar lite exklusivitet om tusentals "svenssons" går runt med digitala kopior. Visserligen skadar det knappast varumärket mer än vad kinesiska kopior gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast som sagts tidigare så är det rätt uppenbart att det inte är orginal, så därför kan ingen urholkning anses föreligga, Klockorna kostar ju minst 18 000, och det räcker väl att titta på hur folk med smarta klockor klär sig så inser man rätt fort att de flesta knappast skulle ha råd med något sådant. Urholkning my ass.

Nja, jag tror faktiskt dom har helt rätt i att deras design urholkas.
Hur ofta ser man en sådan här klocka egentligen, och var?
Även om ingen tror att det är en riktigt klocka, så blir själva utseendet och exklusiviteten det ska förnimma urvattnat.

Det jag tycker du inte riktigt tänker på är anledningen till varför någon vid sina sinnes fulla bruk ska få för sig att köpa något så trivialt som en klocka för dessa löjliga summor pengar.
Dom sociala och psykologiska orsaker till att man värderar någonting som mäter tid så högt att man vill betala 20-200.000 för det tror jag påverkas av att själva urtavle-designen blir mer lättåtkomlig.

Den här typen av statussymboler bygger sitt värde på någonting väldigt skört, då blir det väldigt viktigt att skydda det så mycket som möjligt.

Tänk lite på det så här också, hade du lagt märke till om någon hade en 50.000-kronors brietling på armen? Jag hade det verkligen inte och jag tror det är väldigt få som hade gjort det. Eller ens brytt oss öht.
Det samma gäller om någon har den typen av urtavla på sin smarta klocka, få av oss hade sett den och tänkt "åh, en Brietling modell xxxxx som kostar 54.950:-".
Klockor är en sådan typ av statussymbol som växte fram under borgerligheten där du måste vara insatt och kunnig för att ens se skillnad öht. Diskreta statusmarkörer som endast dom som du bryr dig om ens lägger märke till osv.

Aja, nu har jag svamlat alldeles för mycket, men iaf.
(Detta säger dock ingenting om huruvida det borde vara olagligt eller inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Blir en ferarri-bil mindre värd för att några tomtar bygger replikor med ett chassi från en volvo 240? Nej, för det är sådan extremt stor skillnad. Gratis marknadsföring när det finns fanbois.

Ja, det är just vad som hänt med äldre Lamborghinis och Ferraris. Det spelar ingen roll att det är sämre, Svenssons tror att det är en riktig Ferrari i dåligt skick och de som kan bilar tror att en äkta Ferrari bara är en bra replika.

Permalänk
Medlem

Lite löjligt. Men samtidigt så förstår jag ju varför dom gör så här.
Smarturet är ju en direkt konkurent till deras klockor, och en som dessutom ser ut att kunna göra vanliga urmakare arbetslösa i framtiden. Dom har ju alltid haft problem med billiga kopior, men nu kan ju folk kopior på nätet också, voine voine!
Hur lång tid tror ni det tar innan något skriver ut en Rolex case för sitt smartur med en 3D-skrivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, jag tror faktiskt dom har helt rätt i att deras design urholkas.
Hur ofta ser man en sådan här klocka egentligen, och var?
Även om ingen tror att det är en riktigt klocka, så blir själva utseendet och exklusiviteten det ska förnimma urvattnat.

Det jag tycker du inte riktigt tänker på är anledningen till varför någon vid sina sinnes fulla bruk ska få för sig att köpa något så trivialt som en klocka för dessa löjliga summor pengar.
Dom sociala och psykologiska orsaker till att man värderar någonting som mäter tid så högt att man vill betala 20-200.000 för det tror jag påverkas av att själva urtavle-designen blir mer lättåtkomlig.

Den här typen av statussymboler bygger sitt värde på någonting väldigt skört, då blir det väldigt viktigt att skydda det så mycket som möjligt.

Tänk lite på det så här också, hade du lagt märke till om någon hade en 50.000-kronors brietling på armen? Jag hade det verkligen inte och jag tror det är väldigt få som hade gjort det. Eller ens brytt oss öht.
Det samma gäller om någon har den typen av urtavla på sin smarta klocka, få av oss hade sett den och tänkt "åh, en Brietling modell xxxxx som kostar 54.950:-".
Klockor är en sådan typ av statussymbol som växte fram under borgerligheten där du måste vara insatt och kunnig för att ens se skillnad öht. Diskreta statusmarkörer som endast dom som du bryr dig om ens lägger märke till osv.

Aja, nu har jag svamlat alldeles för mycket, men iaf.
(Detta säger dock ingenting om huruvida det borde vara olagligt eller inte)

Jag tycker du motsäger dig själv i slutet. Du säger ju själv att det bara är en viss krets som överhuvudtaget begriper vitsen och statusen med en viss klockmodell för äckligt mycket pengar, och det är ingen i de kretsarna som skulle gå på att man har en riktig klocka när det bara är en bild på smartklockan, så vad är problemet? Klockorna lär fortsätta kosta lika mycket oavsett om varenda snorunge springer runt med en replika på armen, och de som bryr sig om kostnaden lär också se rätt fort om det är äkta eller inte. Så vad urholkas?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sambuccashake:

Så en Breitling-bild jag skickar till en kompis är olagligt?

Vet inte exakt var gränsen går i Sverige men det jag ville påpeka var att privat hemma kan du kopiera andras produkter i princip hur du vill. Sen är det fortfarande inte bilden i sig som är olaglig utan spridandet av den (själva gärningen).

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kastrom:

Hade klocktillverkarna varit smarta hade dom erbjudit nedladdning av sina egna urtavlor.

Skickades från m.sweclockers.com

rolex urtavla 2000.kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Den var riktigt snygg men smartklockor kommer forsätta vara en gimmick tills batterierna faktiskt håller för mer än en snabb sväng till kiosken på hörnet.
Jag vill påstå att en klocka är en snygg accessoar främst och då funkar den diamantklädda nokian bättre.

Vet inte vart din kiosk ligger, men min klocka håller typ två dagar när jag använder den normalt och skärmen är "always on" och kan nog toppa ur på 4 eller så. Man slänger den på laddaren nån gång när det passar, helt enkelt. Och med tanke på att man ändå laddar telefonen dubbelt så ofta så har jag inte alls upplevt det som ett problem.

Men vi får väl se om det blir som smartphone vs nokia eller som casioklockorna på 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Den var riktigt snygg men smartklockor kommer forsätta vara en gimmick tills batterierna faktiskt håller för mer än en snabb sväng till kiosken på hörnet.
Jag vill påstå att en klocka är en snygg accessoar främst och då funkar den diamantklädda nokian bättre.

Hur ofta laddar du din mobiltelefon

Batteritiden på min smartklocka är inget problem alls.

Tror många som klagar/gnäller på smarta klockor inte ens har testat live.

Skulle alla testat en månad gratis så hade minst 70-80% av alla nördar här velat fortsätta med en, tror jag.

Jag har väldigt mycket nytta/roligt med min, den förenklar min vardag till den grad att jag inte skulle tänka mig ett liv utan den (precis som vi alla här inte skulle kunna tänka sig ett liv utan sin kära mobiltelefon)

Smartklockan är ju enbart en "smart förlängd arm" till just mobilen.

Sen ska jag inte sticka under stol med att jag längtar till nya släpp när det gäller smartaklockor, dom kan ju bara bli bättre och roligare

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker du motsäger dig själv i slutet. Du säger ju själv att det bara är en viss krets som överhuvudtaget begriper vitsen och statusen med en viss klockmodell för äckligt mycket pengar, och det är ingen i de kretsarna som skulle gå på att man har en riktig klocka när det bara är en bild på smartklockan, så vad är problemet? Klockorna lär fortsätta kosta lika mycket oavsett om varenda snorunge springer runt med en replika på armen, och de som bryr sig om kostnaden lär också se rätt fort om det är äkta eller inte. Så vad urholkas?

Det handlar inte bara om att något är äkta eller inte, utan att se vad det är öht.
Det ligger statusvärde i att visa upp att man vet vad det är även om man inte har en äkta klocka så har man ett billigare sätt att visa upp sin smak och sin kunskap.
Men också genom att fel människor går runt och visar upp samma design som rätt personer egentligen bär så minskar värdet av designen.

Detta är lite löst eget spekulerande, men jag kan absolut se att värdet av deras design och varumärke urholkas av detta på olika sätt.

Sen handlar det också om upphovsrätt och copyright. Man har rätt till sin egen design osv.

Men återigen, jag vet inte om jag tycker det ska vara olagligt, lutar starkt åt inte, men jag tycker du missar väldigt många olika perspektiv och tankesätt när du avfärdar det så skoningslöst som du gör.

Permalänk
Medlem

Kan ju tycka att dom borde se det som billig reklam istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Är själv klockintresserad och äger en Omega Speedmaster Planet Ocean och kan tala för mig själv och en hel del andra när jag säger att smartklockorna inte konkurerar på något sätt alls med den vanliga klockindustrin. Snarare mer så att ju mer allt blir digitaliserat ju större status är det att äga ett lyxigare mekaniskt ur.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Tillverkarna har inget riktigt val. Antingen försvarar de sina varumärken mot nedladdningsbara urtavlor eller så förlorar de varumärkesskyddet. Försäljningsmässigt lär de inte förlora så mycket men de måste försvara varumärket så att det inte dyker upp lagliga kopior på varje bensinstation eller ica-butik i framtiden. Vad tror ni händer med Breitlings försäljning om liknande klockor finns på Ica Maxi för 99:50, förutom att det står "Ica" på urtavlan istället.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Dumma klocktillverkare

Att dom inte fattar att det är en marknad för detta.
Varför inte själva göra skin till smartwatches och sälja.
Fast iofs så brukar fans göra dom mycket bättre, och framförallt billigare.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Men återigen, jag vet inte om jag tycker det ska vara olagligt, lutar starkt åt inte

Många verkar ju ha missuppfattat hela grejen, att kopiera en klocka och använda den själv är som jag tidigare skrivit inte olagligt utan det är spridandet av dessa kopior som tillverkarna vill stoppa. Alla som vill ha en Omega-kopia kan fortfarande gå till Omegas hemsida och ta en bild på en klocka för att sen göra en egen digital variant, det är inte olagligt och går inte att stoppa av någon.

Precis på samma sätt kan jag ta en Star Wars-bild och trycka min egna tröja och gå runt med hur som helst, jag bryter inte mot några lagar. Om jag däremot börjar sälja egna Star Wars-tröjor förstår nog de flesta att det inte längre kan vara lagligt.

A7V tar upp en väldigt viktig orsak, varumärkesägare måste skydda sitt varumärke för att inte riskera att förlora det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Dessa företag bedriver sedan länge en mycket utvecklat och omfattande arbete mot fysiska piratkopior.
Så jag kan faktiskt tänka mig att de har ganska bra koll på vilka åtgärder som funkar och inte, till skillnad från andra branscher som agerat mer desperat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Många verkar ju ha missuppfattat hela grejen, att kopiera en klocka och använda den själv är som jag tidigare skrivit inte olagligt utan det är spridandet av dessa kopior som tillverkarna vill stoppa. Alla som vill ha en Omega-kopia kan fortfarande gå till Omegas hemsida och ta en bild på en klocka för att sen göra en egen digital variant, det är inte olagligt och går inte att stoppa av någon.

Precis på samma sätt kan jag ta en Star Wars-bild och trycka min egna tröja och gå runt med hur som helst, jag bryter inte mot några lagar. Om jag däremot börjar sälja egna Star Wars-tröjor förstår nog de flesta att det inte längre kan vara lagligt.

Är dom här sakerna som företagen nu ingriper mot till salu eller är dom gratis att ladda ner?
Jag tycker absolut det ska vara olagligt att ta betalt för någon annans design osv.
Men om dom finns gratis så lutar jag åt att det inte ska vara olagligt.

Skrivet av hunden:

A7V tar upp en väldigt viktig orsak, varumärkesägare måste skydda sitt varumärke för att inte riskera att förlora det.

Ja, absolut.
Det finns massor med fall där företagen själva tycker deras stämningar osv är lika absurda som vi tycker, men som dom måste göra för att skydda deras varumärke i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Coolt! Helt missat denna grej.

Förstå vad coolt år 2025 när folk får köpa "shell" klockor, och sen får man prenumerera hos typ Rolex, Brietling, Boss, eller you name it för en digital design.

Förstå miljötänket här! Jag som gillar klockor skulle jag aldrig gilla den idén egentligen och bär endast analoga klockor. Men tankebanorna om dåtid, nutid och framtid. Det är intressant hur det kan bli till slut.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag anser att varumärket o värdet urholkas när massa icke-rika går runt med utseendet på klockor som kostar 200.000:- så det e rätt o gå efter de.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedEys8:

Att dom inte fattar att det är en marknad för detta.
Varför inte själva göra skin till smartwatches och sälja.
Fast iofs så brukar fans göra dom mycket bättre, och framförallt billigare.

De förstår säkert att dete är en marknad. Men även att de skulle smutsa ner sitt varumärke rätt rejält om de började med skins till smart watches. Det är lyxmärken vi pratar om. Inte BR-leksaker. Tror att de vill undvika att bli förknippade med smart watches i dagsläget.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Är dom här sakerna som företagen nu ingriper mot till salu eller är dom gratis att ladda ner?

Det olagliga är spridningen och då spelar det ingen roll om det är gratis eller inte, hade de tagit betalt hade de förmodligen fått ännu mer skit av klocktillverkarna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det olagliga är spridningen och då spelar det ingen roll om det är gratis eller inte, hade de tagit betalt hade de förmodligen fått ännu mer skit av klocktillverkarna.

Ok, då är det lite mer gråzon enligt mig.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kilroy:

Ok, då är det lite mer gråzon enligt mig.

Ja det är otroligt snårigt och egentligen kan mitt exempel med den hemmatillverkade Star Wars-tröjan enligt vissa räknas som en form av spridning eftersom man visar upp den för allmänheten genom att använda den på stan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Löjligt, dessa smart klockor med en bakgrund liknar ju inte originalet för fem öre. Va händer om jag har en apple bakgrund till min monitor? kommer folk tro det är en äkta apple produkt? kommer jag bli stämd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Blir en ferarri-bil mindre värd för att några tomtar bygger replikor med ett chassi från en volvo 240? Nej, för det är sådan extremt stor skillnad. Gratis marknadsföring när det finns fanbois.

Ja det skulle den om den byggdes i den mängd det finns smarta klockor. Om du skulle gå på stan och se replik efter replik parkera utan för ICA så skulle du fan inte betala miljoner för den äkta varan.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Dom erkänner mao att smarta klockor är ett hot för deras buisness.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det jag tycker du inte riktigt tänker på är anledningen till varför någon vid sina sinnes fulla bruk ska få för sig att köpa något så trivialt som en klocka för dessa löjliga summor pengar.
Dom sociala och psykologiska orsaker till att man värderar någonting som mäter tid så högt att man vill betala 20-200.000 för det tror jag påverkas av att själva urtavle-designen blir mer lättåtkomlig.

Det finns endast tre "smycken" som är acceptabla för en gentleman. Klocka, manschettknappar och förlovnings/vigsel-ring. Om man nu bara har tre saker att välja på, så kan man spendera lite mer på var och en.

Dessutom om man nu vill vara riktigt exklusiv, så skulle jag beställa ett hand-byggt armbandsur direkt av en schweizisk urmakare istället för nåt serietillverkat. Priserna började på ca 35-40k kr för 5 år sedan.

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem

Om någon hade skapat en gratis app där man då delat med sig en del av musiken från diverse artister, vi säger en låt per artist. Då skulle alla i denna kommentarstråd försvara upphovsrättsägarna, men när det "bara" gäller att man kopierat designen i form av en bakgrund på en digital klocka (där design ÄR A och O på fina klockor) som helt ändrar utseende på sagd klocka, då hatar ni istället på upphovsrättsmannen?

Titta istället från upphovsrättsägarnas vinkel.

Om du hade skapat något som folk kopierar utan din tillåtelse och delar med sig av det på nätet (oavsett om de tar betalt eller inte), så skulle man normalt bli relativt förbannad. Klocktillverkarna vare sig tjänar eller förlorar på att folk gör dom här apparna, och även om de skulle påverkas så är det extremt marginellt men det är inte det som är poängen.

Jag har själv aldrig råkat ut för något liknande men jag kan ändå sätta mig in i situationen i teorin och förstå mig på klocktillverkarna.

Permalänk

Parfym och exklusiva klockor är två otroligt löjliga brancher. Två brancher där du verkligen absolut INTE får det du betalar för. Varvid det tidigare kända axiomet "you get what you pay for" inte håller för fem öre.
Det finns fan inte på kartan att jag köper någonting för 50000kr som har en produktionskostnad på max 500kr. Markupen är så fruktansvärt extrem, varvid de här bolagen pumpar nästan all sin vinst i marknadsföring. Tror jag läste att de flesta parfymbolagen lägger ca 90% av sin vinst i marknadsföring.