SSD-enheter ikapp och förbi hårddiskars lagringstäthet

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

satt just å spanade på ssd diskar har bara en 120gb som de e nu , funderar köra en 240-256gb till spel alt 500gb o köra os:et på 120 gigarn.. sen bara köra download på hdd:na

Klart att du ska köra download på mekaniska, kör inte det till SSD.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Komma krympande*

Skickades från m.sweclockers.com

Framtiden gillar att krypa.

Jädra krypande.......Men gulligt.

Permalänk
Snusfri

2% på sin höjd kanske.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Men ssd är väl inte lika säkert som hdd? Typ om en hdd dör brukar det ju gå att rädda vissa filer.

Om en disk dör och du behöver försöka rädda filer så gör du fel från början.

Permalänk

Sen är väl frågan om inte hela hårddiskindustrin långsamt kommer att bytas ut mot molnlagring inom ett par år iofs. När mobilnätet når >5G-hastighet, molnlagring blir >1 Tb för ett rimligt pris samt perfekt integrering med OSet tror jag att vanliga användare knappast bryr sig om de har 256 Gb eller 1 Tb på sin Surface/macbook. En liten, liten SSD som rymmer OSet (som jag iofs också tror kommer bli molnbaserat ganska snart, Chromebook-style) och valfritt utrymme på Onedrive för en viss månadskostnad.

men det är nog ett tag dit.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte att priset är så illa, typ 1500 kr lägger man på en SSD.
Jag tycker prestandan är tillräcklig, allt är blixtsnabbt.
Jag tycker lagringskapaciteten räcker för mig, 250 gb täcker mina behov.

Det som jag verkligen värderar är stabilitet och datasäkerhet. Att inget pajar och jag förlorar data.

Sen är det en bonus om även folk som har stort behov av lagringsutrymme kan köra SSD hela vägen utan HDD.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag tycker inte att priset är så illa, typ 1500 kr lägger man på en SSD.
Jag tycker prestandan är tillräcklig, allt är blixtsnabbt.
Jag tycker lagringskapaciteten räcker för mig, 250 gb täcker mina behov.

Det som jag verkligen värderar är stabilitet och datasäkerhet. Att inget pajar och jag förlorar data.

Sen är det en bonus om även folk som har stort behov av lagringsutrymme kan köra SSD hela vägen utan HDD.

Tror inte denna håller med

Citatet, är så klockrent

Citat:

Folk som köper SSD är samma folk som tror att Mercedes är en så bra bil trots ett obefintligt rostskydd.

Dessutom så är priset minst fyra gånger så högt som det borde vara.

Jag föredrar att ha min lastbils hårddisk framför din ömtåliga lilla sportbils SSD som ofta behöver bärgas.

#15020523

#15019624

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoernsss:

Sen är väl frågan om inte hela hårddiskindustrin långsamt kommer att bytas ut mot molnlagring inom ett par år iofs. När mobilnätet når >5G-hastighet, molnlagring blir >1 Tb för ett rimligt pris samt perfekt integrering med OSet tror jag att vanliga användare knappast bryr sig om de har 256 Gb eller 1 Tb på sin Surface/macbook. En liten, liten SSD som rymmer OSet (som jag iofs också tror kommer bli molnbaserat ganska snart, Chromebook-style) och valfritt utrymme på Onedrive för en viss månadskostnad.

men det är nog ett tag dit.

Jo för vanliga användare kan det nog bli så om några år. Det kan jag mycket väl sätta mig in i.

Men för oss entusiaster, det kommer aldrig att hända!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast

Det finns en faktor till som är till hårddiskarnas fördel: Datasäkerheten. Och då menar jag inte krypteringar eller liknande.
Utan huruvida data riskerar att gå förlorade av strömavbrott, störningar och möjligheterna att återskapa data från skadat medium.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det finns en faktor till som är till hårddiskarnas fördel: Datasäkerheten. Och då menar jag inte krypteringar eller liknande.
Utan huruvida data riskerar att gå förlorade av strömavbrott, störningar och möjligheterna att återskapa data från skadat medium.

dock tror jag att en lösning till detta skulle vara relativt lätt att implementera

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

0,30 SEK per gigabyte är inte så mycket faktiskt. Om jag inte har räknat helt fel, så kommer hårddisken kosta runt 2 400 SEK, och det är ju på gränsen till acceptabelt för en SSD-enhet med 8 TB-kapacitet. Om jag hade pengarna, så skulle jag lätt ha köpt den, då jag längtar väldigt mycket efter att ersätta mig SATA-hårddisk på 2 TB, med en SSD-enhet på 3-4 TB, om inte mer (som i det här fallet). Nu får jag istället vänta på att hårddisken blir mer snäll mot min ekonomi

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Två saker ja undrar är väl.

Du kan väl ändå inte använda SSD som en slit och släng disk (Tex Inspelningar, eller Cache för Redigerings program då det skriver lätt flertal GB hela tiden).

Och sen undrar ja det här när en SSD dör, när den dör (så länge den inte är fel på från början), kan man läsa från den då?
För mig att cellerna slutar fungera tillslut, men man kan alltid läsa från dom, är bara skriva man inte kan.

Klart att SSD ska användas för "slit och släng". Det passar den utmärkt till då allt blir snabbare. Du kommer nog inte slita ut den i första taget med många och stora skrivningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

0,30 SEK per gigabyte är inte så mycket faktiskt. Om jag inte har räknat helt fel, så kommer hårddisken kosta runt 2 400 SEK, och det är ju på gränsen till acceptabelt för en SSD-enhet med 8 TB-kapacitet. Om jag hade pengarna, så skulle jag lätt ha köpt den, då jag längtar väldigt mycket efter att ersätta mig SATA-hårddisk på 2 TB, med en SSD-enhet på 3-4 TB, om inte mer (som i det här fallet). Nu får jag istället vänta på att hårddisken blir mer snäll mot min ekonomi

0.3 sek/GB handlar då om mekaniska diskar. Inte SSD.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo för vanliga användare kan det nog bli så om några år. Det kan jag mycket väl sätta mig in i.

Men för oss entusiaster, det kommer aldrig att hända!!!

Där har du rätt! Speciellt när man sitter här 2014 och skriver in rader i terminaler

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Men varför görs det inga 3,5 tums SSD egentligen? Hade ju varit grymt, borde vara billigare också eftersom de inte behöver tok-pressa för att uppnå den högre lagringstätheten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Wow 8 TB! Här sitter man med 128 GB...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Äh, jag gillar ljudet som mekaniska diskar gör
#bakåtsträvare
Jag kör dock en SSD på 256 GB och ångrar det inte.

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem

Jag är på väg att flytta ut även mekanisk lagring till en hemserver, då jag irriterar mig oerhört på ljudet (det enda som jag för tillfället hör hos min dator) så är det något jag vill åtgärda.
Detta kommer att hjälpa, även om det kommer att fortsätta vara dålig "value" på lagringen -- ett spelbibliotek, redigerings- och övriga program (tillsammans med deras tillhörande media, möjligtvis) är det enda jag egentligen behöver få plats med i min burk.
Resten, dvs alla 4 terabyte (självrippade från egna skivor för bästa kvalitet) musik och eventuell film, kan dock sitta kvar i servern.

Permalänk
Medlem

40lax för 8TB:aren då? Nefan, SSDer är fortfarande svindyra. Inte värt att skaffa för annat än det man använder som mest, då räcker 250gb alla gånger.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv

Kul när utvecklingen går framåt! Jag älskar SSD diskar. Lite jobbigt dock när man kör en Windows maskin och undrar om datorn fryst/hängt sig och man försöker lyssna efter mekaniska hårddisksljud, och så är det knäppt tyst för man kör SSD disk. Dooh!

Permalänk

3,5"

Varför finns det inte SSD i 3,5" storlek? De skulle få in rätt mycket data i den formfaktorn.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem

Föredrar vanliga diskar som en slit och släng vara till inspelningar men trevlig utveckling ändå på gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kommer inte sakna hårddisken precis

Instämmer!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyMag:

Varför finns det inte SSD i 3,5" storlek? De skulle få in rätt mycket data i den formfaktorn.

Ja, det är en bra fråga. Det är lite för mycket fokus på storlek.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MightyMag:

Varför finns det inte SSD i 3,5" storlek? De skulle få in rätt mycket data i den formfaktorn.

För att det inte är storleken på kretskortet som är den begränsande faktorn. Så här ser en Samsung 850 Pro på 1 TB (överst) och Adata SP610 512 GB (underst) ut på insidan.

Som du ser finns det massor av plats kvar och de har inte ens försökt köra en riktigt kompakt design. Det finns två saker som begränsar storleken. Dels har styrkretsarna en gräns för hur mycket NAND de kan hantera. Om jag inte minns helt fel är gränsen 2 TB för många i den nya generationen. Sen har de ett visst antal kanaler som de använder för att prata med minneschipen. De stora svarta rektanglarna du ser på bilderna är själva minnet. Styrkretsen har ett antal kanaler, ofta 8 i konsumentenheter, med ett minneschip per kanal. Det betyder att de kan läsa och skriva med upp till 8 chip samtidigt vilket ökar prestandan. Det är därför man ser rätt stor prestandaskillnad mellan små och stora SSDer. Mindre storlekar har färre chip och kan därför inte läsa och skriva lika mycket parallellt. Du kan se det ungefär som en intern RAID0. Eftersom du har ett begränsat antal kanaler så beror den totala storleken på hur stora minneschip man kan få tag på och det beror i sin tur på hur små man kan göra varje enskild bit. Att ha SSDer i 2,5" skal är egentligen rätt onödigt. Det är bara för att underlätta montering. Att bygga i ett 3,5" skal skulle inte ge något direkt mer än en större plåtlåda runt ett litet kretskort.

Det har funnits 3,5" enheter tidigare men de var riktade mot enterprise och kostade skjortan. Nu har många av de riktigt stora enheterna gått över till PCIe med specialstyrkretsar som har många fler kanaler. Ska du ha så mycket NAND så vill du ju gärna ha en buss som klarar av hastigheten också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvartVarg:

Äh, jag gillar ljudet som mekaniska diskar gör
#bakåtsträvare
Jag kör dock en SSD på 256 GB och ångrar det inte.

Jag njuter av att Windows 8.1 skrivbordet (SSD och UEFI) visas innan mina HDD-lagringsdiskar ens hunnit spinna upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Men varför görs det inga 3,5 tums SSD egentligen? Hade ju varit grymt, borde vara billigare också eftersom de inte behöver tok-pressa för att uppnå den högre lagringstätheten.

Bättre lagringstäthet = lägre tillverkningskostnad (när man väl fått upp kvaliten och då får ut fler/bättre kretsar per waffer) lägre strömförbrukning osv.
Finns ingen anledning att minska lagringstätheten.

Permalänk
Medlem

"Varför finns det inte SSD i 3,5" storlek? De skulle få in rätt mycket data i den formfaktorn."

Skrivet av SweMerlin:

Ja, det är en bra fråga. Det är lite för mycket fokus på storlek.

Kan det vara "storleken- pris- per- GB" ?

Sen så finns det ju sedan länge SSD:er med PCI-E faktorn, så fattar inte riktigt frågeställningen?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

no shit! e nog förbi redan typ denna produkt 300TB på 1u, stor som en switch! http://www.skyera.com/products/skyeagle/1u-form-factor/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapo:

Hmm, jag vet att SSD är väldigt mycket snabbare än hdd's och så men om t.ex. ssd's skulle kosta lika mycket och ta lika mycket plats skulle det finnas nåon anledning att välja hdd över ssd eller kommer ssd ta över marknaden helt?

För långtidslagring fungerar magnetism bättre än elektroner.
Väldigt osäker på siffrorna men vill minnas att SSD ska klara 1 år vid 20 grader. Snabbt avtagande vid ökad temperatur för att bara klara några månader vid 40 grader.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara