Permalänk
Medlem

Open-Air rigg (MakerBeam)

Jag har länge haft funderingar på att prova en Open-Air rigg (var missnöjd med min Node 304) och när jag såg MakerBeam blev jag såld. Här var en möjlighet att själv knåpa ihop något eget - för vem kan motstå ett vuxen-meccano?

Har nu använt riggen i över en månad som min stationära datorn och är väldigt nöjd. Kylningen fungerar utmärkt, varmluften leds bort via konvektion och processorn går svalare än i Node:en (som hade tre chassifläktar). Så även om konstruktionen är öppen och inte dämpar ljud, så upplever jag faktiskt denna rigg tystare än mitt förra chassi (har lyckats gå och lägga mig utan att märka att datorn fortfarande är på).

Har ännu inte märkt några problem med att komponenterna skulle dammas ned eftersom de är så exponerade till omgivningen. Men om det blir dammigt är det inget som inte går att lösa med en liten puff med luft-på-burk.

WAF:en är sannolikt låg och har man barn eller husdjur så fungerar nog koncepten mindre bra. Men för mig fungerar den väl och industri-looken är faktiskt bättre i verkligheten än på bilderna.

Open-Air rigg (MakerBeam)

Permalänk
Medlem

Första jag tänker på är att det vore en mardröm att ha med sig på exempelvis Dreamhack, när man kommer tillbaka till platsen så saknas hälften av komponenterna
4/5 får du iaf, snyggt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag missat något med MakerBeam, men när jag såg klart det här albumet så såg jag enorma möjligheter att kunna använda detta som en stomme till ett eget chassi-bygge Just detta bygge hade ju blivit ett riktigt fränt itx-chassi!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

jaå, du får fixa ett "tak" över bara så är det mesta av damm problemet löst!

Annars hur mycket kostade kalaset på från makerbeam?
nu när jag tänker efter, det hade varit fränt om du hade byggt "stomme" upp till och gjort typ ett handtag överest!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

jaå, du får fixa ett "tak" över bara så är det mesta av damm problemet löst!

Annars hur mycket kostade kalaset på från makerbeam?
nu när jag tänker efter, det hade varit fränt om du hade byggt "stomme" upp till och gjort typ ett handtag överest!

Det blev runt 800 kronor med frakt från Tyskland, men då blev det en del materiel över (plus jag köpte lite extra "bra-och-ha" grejer). Distanshylsor och liknande M3-småsaker beställde jag från Sverige, det blev ytterligare en hundralapp.
Skall jag uppskatta materielkostnaden för själva riggen så blir det väl 2-300 kronor.

Kan rekommendera Tinkerforge, har handlat från dem två gånger.
Bra priser, snabba och inga som helst problem med språket.

Permalänk
Medlem

Shit va nice

Har länge velat bygga chassi själv men har inte kommit på en bra lösning för stommen, och så ser man detta nu på morgonen

Gillar skarpt
Synd jag har barn bara haha.

Permalänk
Medlem

Intressant med fläktarna som låter mindre än i ett chassi. Vore verkligen kul att bygga nått sånt här.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Intressant med fläktarna som låter mindre än i ett chassi. Vore verkligen kul att bygga nått sånt här.

Som jag skrev i ingressen så var jag missnöjd med den Node 304 som jag först använde till komponenterna, vad jag då avsåg var ljudbilden. Nu kanske jämförelsen är lite orättvis, för det chassit jag använde tidigare var en P182 med ljuddämpningsplattor. När jag skulle bygga en ny dator så ville jag ha ett mindre chassi och var väl medveten att detta skulle bli kompromisser, även om jag i möjligaste mån skulle välja komponenter med tanke på ljudnivån.

Men jag säger inte att fläktarna låter mindre i ett öppet chassi, utan att jag upplever att det gör det.
Och jag har några möjliga förklaringar till det:

  • Jag minskade antalet fläktar från sex till tre, jag halverade alltså antalet ljudkällor.

  • De båda frontmonterade 92 mm fläktarna sitter faktiskt lite avigt till i chassiet ur ett ljudperspektiv. Det blir en liten resonanslåda mellan fläktarna och frontplanelen.

  • Själva chassiet i Node 304 (och alla andra plåtlådor) blir mer eller mindre en resonanslåda ifall man inte dämpar dess innerytor.

Jag lade inte ned någon energi att försöka ljuddämpa Node:n, då det inte skulle gå att göra på ett adekvat sätt med tanke på den lilla utrymmet inuti chassiet. Jag betydligt mer nöjd med denna lösningen, det enda som skulle behövas bytas ut är i så fall grafikkortet; jag valde det p.g.a. att det var så kort - inte för att den var "tyst" (både PSU- och CPU-fläkt är "knäpptyst").

Permalänk
Medlem

detta var fetsnyggt, bra jobbat o chill att du delar med dej, gillas som fan, älskar meccano o bygga saker, ditt galleri fick mej o tänka efter, måste hitta sånt i en riktiga affärer;D

fem stjärnor för enkelheten och annat jag nämnde innan

Permalänk

Riktigt ballt! Helt klart 5/5! Förlåt, men nu måste jag tyvärr sno idén lite, hoppas det är någolunda lugnt
denna svenska sidan köpte jag mitt kit

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Riktigt ballt! Helt klart 5/5! Förlåt, men nu måste jag tyvärr sno idén lite, hoppas det är någolunda lugnt
denna svenska sidan köpte jag mitt kit

Bara roligt ifall mitt arbete kan vara till inspiration för någon annan.
Vore även väldigt kul att få se vad du bygger ihop - blir det ett galleri kanske?

Sedan får jag även ta tillfället i akt att tacka för alla positiva kommentarer jag fått i tråden, verkligen kul!

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Bara roligt ifall mitt arbete kan vara till inspiration för någon annan.
Vore även väldigt kul att få se vad du bygger ihop - blir det ett galleri kanske?

Klart blir det det Får väl dela med mig en länk senare när det blir färdigt Men nu blir det att hoppas på snabb frakt!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk

Ganska snyggt, men en ESD-mardröm.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Men byt ut den där gräsliga Noctua fläkten. Finns lika bra fläktar som dessutom är snygga

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Ganska snyggt, men en ESD-mardröm.

Jag tar ESD definitivt på allvar, men jag bedömer risken som minimal så länge man inte har husdjur eller små människor i hushållet. Finns ju ingen anledning att "talla" på moderkortet efter att allt är hopbyggt (startknappen sitter f.ö. perfekt till på moderkortet jag använder).

Men har man en kelsjuk katt så skall man nog helt glömma konceptet...blir nog dyrt annars...

Skrivet av Jaxione:

Snyggt jobbat! Men byt ut den där gräsliga Noctua fläkten. Finns lika bra fläktar som dessutom är snygga

Mvh J

Den är inte hopbyggd för skönhet, utan funktion (jag har i praktiken bara flyttat över innehållet från en Node 304). Men jag håller med dig, hade jag byggt riggen med nya komponenter så hade estetik definitivt varit en faktor - och då även fläkt(färg).

Men man måste ju spara lite "utvecklingsmöjligheter" som kan motivera en framtida uppgradering.

Permalänk
Medlem

Denna chassi idé gilla ja skarpt

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt - helt i min smak!

En fråga: var fick du tag i kardborren du använde? Och de speciella distanserna?

/Oskar

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Riktigt snyggt - helt i min smak!

En fråga: var fick du tag i kardborren du använde? Och de speciella distanserna?

/Oskar

Tack för den positiva kommentaren.

Kardborren är standard självhäftande (likt denna) som jag trimmat ned lite på bredden.

Distanshylsorna är standard (M3), jag köpte mina på ElectroKit.
(Provade att även köpa distansskruvar, men M3 muttrar är så stora att de riskerar komma i konflikt med de komponenter som finns kring moderkortets fästpunkter/hål - hylsorna var bättre, då kan man använda samma skruvar som man "normalt" använder när man monterar moderkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Tack för den positiva kommentaren.

Kardborren är standard självhäftande (likt denna) som jag trimmat ned lite på bredden.

Distanshylsorna är standard (M3), jag köpte mina på ElectroKit.
(Provade att även köpa distansskruvar, men M3 muttrar är så stora att de riskerar komma i konflikt med de komponenter som finns kring moderkortets fästpunkter/hål - hylsorna var bättre, då kan man använda samma skruvar som man "normalt" använder när man monterar moderkort).

Tack och bock! ska bygga något liknande till min m-itx. Synd bara att skruvar/muttrar på tinkerforge säljs typ i kvantitet 200 när man behöver, ja säg 10. Så priset springer ju iväg direkt för mindre byggen.. Har köpt beams och så, men missade de speciella fyrkantiga skruvarna och L eller T-byglar, så jag kan inte direkt bygga något avancerat just nu.

Det finns ingen möjlighet att jag köper vissa av dina överblivna beamskruvar om du har?

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Tack och bock! ska bygga något liknande till min m-itx. Synd bara att skruvar/muttrar på tinkerforge säljs typ i kvantitet 200 när man behöver, ja säg 10. Så priset springer ju iväg direkt för mindre byggen.. Har köpt beams och så, men missade de speciella fyrkantiga skruvarna och L eller T-byglar, så jag kan inte direkt bygga något avancerat just nu.

Det finns ingen möjlighet att jag köper vissa av dina överblivna beamskruvar om du har?

Vanliga M3 skruvar/muttrar är standardsaker som du kan köpa var som helst.
Däremot skruvarna med fyrkantigt huvud är special och de måste du nästan ha, likaså förbanden som förbinder stängerna (hörnkuber eller byglar).

Den materiel jag har över vill jag behålla själv för framtida projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Vanliga M3 skruvar/muttrar är standardsaker som du kan köpa var som helst.
Däremot skruvarna med fyrkantigt huvud är special och de måste du nästan ha, likaså förbanden som förbinder stängerna (hörnkuber eller byglar).

Den materiel jag har över vill jag behålla själv för framtida projekt.

Ja precis. Beställde distanser och muttrar. Men hittar inga byglar och skruvarna är ju helt unika... Blir väl att beställa då

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk

Elfa.se har en himla massa nödvändigt!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Nu har jag också fått igång mitt MakerBeam-projekt! Tyvärr så är bilderna så groteskt dåliga så jag vågar inte ladda upp här på Swec än.. Kommer mycket bättre bilder när jag har systemkameran igen. Uppgraderingar som kommer innan jul är byte till mItx z77 och vattenkylning. Tack så mycket för idén

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Nu har jag också fått igång mitt MakerBeam-projekt! Tyvärr så är bilderna så groteskt dåliga så jag vågar inte ladda upp här på Swec än.. Kommer mycket bättre bilder när jag har systemkameran igen. Uppgraderingar som kommer innan jul är byte till mItx z77 och vattenkylning. Tack så mycket för idén

Ser fram emot ditt galleri här på SC.
Jag funderade på en liknande grafikkorts-hållar-lösning ifall jag skulle behöva använda de grafikportar som just nu blockeras av gängstaven jag använder.
Idéer är till för att delas

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Ser fram emot ditt galleri här på SC.
Jag funderade på en liknande grafikkorts-hållar-lösning ifall jag skulle behöva använda de grafikportar som just nu blockeras av gängstaven jag använder.
Idéer är till för att delas

Kan säga att grafikkortsfästet är väldigt stabilt! Trodde det skulle wobbla fram och tillbaks men det blev minst lika stabilt som att ha det i ett chassi! Måste bara köpa hörnkuber så jag slipper alla brackets.. Ska hålla projektet uppdaterat i alla fall!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jag har länge haft funderingar på att prova en Open-Air rigg (var missnöjd med min Node 304) och när jag såg MakerBeam blev jag såld. Här var en möjlighet att själv knåpa ihop något eget - för vem kan motstå ett vuxen-meccano?

Har nu använt riggen i över en månad som min stationära datorn och är väldigt nöjd. Kylningen fungerar utmärkt, varmluften leds bort via konvektion och processorn går svalare än i Node:en (som hade tre chassifläktar). Så även om konstruktionen är öppen och inte dämpar ljud, så upplever jag faktiskt denna rigg tystare än mitt förra chassi (har lyckats gå och lägga mig utan att märka att datorn fortfarande är på).

Har ännu inte märkt några problem med att komponenterna skulle dammas ned eftersom de är så exponerade till omgivningen. Men om det blir dammigt är det inget som inte går att lösa med en liten puff med luft-på-burk.

WAF:en är sannolikt låg och har man barn eller husdjur så fungerar nog koncepten mindre bra. Men för mig fungerar den väl och industri-looken är faktiskt bättre i verkligheten än på bilderna.

Open-Air rigg (MakerBeam)

tack för att du dela me dig av detta! fantastisk ide!

mvh