Hårddiskindustrin förutspår mekaniska enheter på 100 TB till 2025

Permalänk

Skulle ju vara kul att ha i sin dator

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh. Hur menar du nu? SSD står för Solid State Drive, vilket kan innebära allt från flash NAND till vad tusan för teknik du har som är solid och inte i rörelse. Det är ju inte mekaniska diskens läshuvuden som är långsamma, utan att skivan ska rotera som ger de dåliga accesstiderna och prestandan som de har.

Mycket möjligt att vi ersätter NAND med någon annan form av solid lagrings typ, men med tanke på båda är då "solid" så är det tekniskt sett fortfarande en SSD. Sen att det tagit 5 år bara för SSDn att slå sig in, samt komma i konkurrensmässiga priser, så lär ev ny teknik ta tid att implementera till standard. Och med 3D Nand så är denna teknik fortfarande utvecklingsbar i lång tid framöver.

Ssd er är allt annat än stabila, cellerna laddas ur och blir oläsbara mer eller mindre snabbt, iallafall mycket snabbare än hdder blir oläsbara, det är än så länge en omogen teknik som bara fungerar till korttidslagring, bra i datorn men obrukbart för arkivering. När de verkligen blir "solid state" som i att datan inte raderar sig själv så kan de bli ett alternativ till hdder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Uräskta men kan dom inte bara skippa det där med mekaniska diskar? även om SSDer är dyrare så spenderar jag helre mina pengar på SSDer än mekansika. när man har anävnt SSD på heltid nu och satt sig vid en dator med mekansika(även som lagring) så är dom sjukt slöa

Ta mig inte fel, det finns antagligen saker dom är bättre på än SSDer idag. men ser hällre att dom utvecklas än HDDer!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ssd er är allt annat än stabila, cellerna laddas ur och blir oläsbara mer eller mindre snabbt, iallafall mycket snabbare än hdder blir oläsbara, det är än så länge en omogen teknik som bara fungerar till korttidslagring, bra i datorn men obrukbart för arkivering. När de verkligen blir "solid state" som i att datan inte raderar sig själv så kan de bli ett alternativ till hdder.

Finns det några studier eller annan information om bitröta på SSD's? Jag har letat men hittar inget som skulle kunna tyda på att så är fallet.

Teorin lyder alltså att om man har sin SSD urkopplad så "läcker" elektronerna ur kvantbrunnen tills cellen tillslut blir oläsbar, men är det bevisat att det är så? För det har jag inte hittat något om?

Jag har dessutom kunnat läsa av data från 10 år gamla USB-minnen utan problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter ypperligt för all molnlagring och serverhallar som kommer behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Jag ser hellre mer GB per krona för SSD:er i 3,5" format, om det nu kan göra det billigare. Jag har inte något behov av 2,5" diskar egentligen. Enda anledningen till att man väljer en hårddisk är för att det är billigare.

Det är inte formatet som gör en SSD dyr/billigare. Det är minnescellerna i sig som är dyra, och dem är jävligt små. Anledningen att de bygger in dem i 2,5" chassin är för kompabilitet. Titta bara på m.2 SSDer, de är sjukt mycket mindre i de flesta falle. Men visst, de kan tillverka 3.5" SSDer, men då kommer 1 av två saker hända:

1. De "fyller" utrymmet med minneskrestar, hårddisken kommer få enorm kapacitet, men kosta idiotmycket.

2. Du får en liten disk i ett stort chassi -> en jävla massa luft och onödig plats plockad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Finns det några studier eller annan information om bitröta på SSD's? Jag har letat men hittar inget som skulle kunna tyda på att så är fallet.

Teorin lyder alltså att om man har sin SSD urkopplad så "läcker" elektronerna ur kvantbrunnen tills cellen tillslut blir oläsbar, men är det bevisat att det är så? För det har jag inte hittat något om?

Jag har dessutom kunnat läsa av data från 10 år gamla USB-minnen utan problem.

"Samsungproblematiken" är ju ett exempel på vad som händer när man inte laddar upp cellerna igen inom en relativt snäv tidsrymd sett ur arkiveringsvinkel, ingen ssdtillverkare lovar väl mer än 1 års datahållning vid arkivering ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Asså.. Även om vi når 50TB per disk till 2025 så är det ju imponerande. Folk säger vad ska man med så mycket plats till? Ja vi sa väl typ samma sak när de första GB diskarna dom ut.. Jo visst för mig skulle faktiskt 10TB ta tid att fylla upp. rätt lång tid, tror till och med disken skulle pajja före den blev full pga ålder. MEN jag kommer ihåg min första "monsterdator" jag köpte som hade en 120gb disk, Det var några som helst problem DÅ. Men då tog jag inte bilder i RAW format och inte heller hade jag spel på 20-35gb stycket.

Det förändras snabbt. Sen kan man tycka att 100TB verkar lite overkill. Men vem säger att din telefon inte tar bilder som är flerga Gb stora då? Inte nog med saker som tex VR glasögon och allt vad det är det kommer ta plats tror jag.

Billig lagring ur företagssynpunkt antar jag. Dock mekaniska diskar känns ju inte så 2025

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Om det i praktiken ger billga produkter som inte är för slöa så kan det givetvis ha kvar sin plats i så fall för tex media eller annat som sällan ändras eller behöver hög läshastighet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av +_+:

Asså.. Även om vi når 50TB per disk till 2025 så är det ju imponerande. Folk säger vad ska man med så mycket plats till? Ja vi sa väl typ samma sak när de första GB diskarna dom ut.. Jo visst för mig skulle faktiskt 10TB ta tid att fylla upp. rätt lång tid, tror till och med disken skulle pajja före den blev full pga ålder. MEN jag kommer ihåg min första "monsterdator" jag köpte som hade en 120gb disk, Det var några som helst problem DÅ. Men då tog jag inte bilder i RAW format och inte heller hade jag spel på 20-35gb stycket.

Det förändras snabbt. Sen kan man tycka att 100TB verkar lite overkill. Men vem säger att din telefon inte tar bilder som är flerga Gb stora då? Inte nog med saker som tex VR glasögon och allt vad det är det kommer ta plats tror jag.

Billig lagring ur företagssynpunkt antar jag. Dock mekaniska diskar känns ju inte så 2025

100Tbyte är inte mycket ens idag, det finns kamerasensorer på 1,6 Gpixel redan idag men de har inte hittat in i billiga prylar, 8k tv börjar sändas i Japan osv...
För lite lagringsutrymme är redan idag ett problem som till viss del håller tillbaka utvecklingen av vissa andra saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

så, 1TB = 100€, 100TB = 10000€?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Kapacitets kraven ökar mycket fortare än volymen på lagringsenheter, hoppas det springer på lite snart så mina nuvarande lagringsmaskiner kan sitta på några 100TB utan att bli stora och dyra som monster.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Det borde väl gå att tillverka en 100TB mekanisk disk redan idag om man vill? den blir väl bara jävligt bred med en jävla massa skivor?

Fast är det 100TB på en platta så är det ju en annan femma.

Tror jag också

Knappast, bandlagring används fortfarande tex:)

Permalänk
Medlem

Kommer verkligen mekaniska hd's för konsumenter finnas kvar så länge? Trodde jag inte.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hellspawned:

Knappast, bandlagring används fortfarande tex:)

Det vore intressant att veta vad en enhet med samma ytarea kunde lagra med modern teknik, se vad som hände på IBM:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

"Samsungproblematiken" är ju ett exempel på vad som händer när man inte laddar upp cellerna igen inom en relativt snäv tidsrymd sett ur arkiveringsvinkel, ingen ssdtillverkare lovar väl mer än 1 års datahållning vid arkivering ?

Skrivet av Ozzed:

Finns det några studier eller annan information om bitröta på SSD's? Jag har letat men hittar inget som skulle kunna tyda på att så är fallet.

Teorin lyder alltså att om man har sin SSD urkopplad så "läcker" elektronerna ur kvantbrunnen tills cellen tillslut blir oläsbar, men är det bevisat att det är så? För det har jag inte hittat något om?

Jag har dessutom kunnat läsa av data från 10 år gamla USB-minnen utan problem.

Både ja och nej.

Ja, den traditionella NAND typen av ALLA lagrings (SLC, MLC och TLC) sätt läcker. Men hårddiskar tappar sin magnetiska information på samma sätt. Enda 5+ år beständiga jag vet är DVD-RAM (förutsatt att det förvaras och hanteras rätt), Band i riktiga bandstationer som kan hålla 10+ år.
Hårddiskarna är idag så pass känsliga att de också börjar få problem efter längre tid, men de är definitivt bättre än SSD på detta än.

Kraven på SSD och HDD är minst 1 år utan ström i en viss temp (tror det var 25 grader C). Detta får tillverkarna inte tumma på, och gör de det så bryter de mot reglerna och disken får inte säljas.

Det som hänt med EVO diskarna var att cellerna är väldigt nära den gränsen, och Samsung inte skrev om cellerna tillräckligt ofta. SSDer har ni helt rätt, är sämre idag på långtidslagring, men även EVO diskar som legat 1 år fungerade... dock långsamt, men kravet är att all data ska gå att läsa, inget annat. Normalt så används en SSD flera gånger på ett år, så detta problemet kan rättas till om man bara låter den "gå igenom" informationen när den får strömmen tillbaka, vilket de nu gör betydligt bättre.

Det Samsung gjort med sin nästa gen 3D NAND är faktiskt ett bra steg mot detta problem, samtidigt som man kör större nm, så problemet i sig själv är betydligt mindre påtagligt. (Som påpekat ett 10år gammal USB minne kan hålla info länge, men dagens billiga och små nm hade jag inte litat på i 10 år.)
Här finns lite info som förklarar det:
http://www.anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-...
Principen är att de lägger elektronerna i små hål, istället för i en stor balja som till slut läcker ut allt när isoleringen förstörs. Resultatet är betydligt mindre risk för detta problem, samt skrivtåligheten ökar (eftersom lägre spänningar behövs), vilket åter minskar denna risk för läckage.
Än är det teoretiskt, och det återstår att se hur bra det blir, men det är på god väg att bli bättre "solid state", även om när de valde det namnet gjorde det i relation till att det inte var några rörliga delar, inte att ingen information ändras på 10 år

Edit: kan tilläggas denna kommentar från nästa sida på den länken ovan:
"As for how far Samsung believes their V-NAND can scale, their roadmap shows a 1Tbit die planned for 2017. That is very aggressive because it essentially implies that the die capacity will double every year (256Gbit next year, 512Gbit in 2016 and finally 1Tbit in 2017). The most interesting part is that Samsung is confident that they can do this simply by increasing the layer count, meaning that the process node will stay at 40nm."

Så kom ni med eran 20-100TB HDD 2025. Jag tar min SSD med liknande mängd innan 2020

Permalänk
Inaktiv

Det förutspåddes att vi i dagsläget skulle haft 10GHz processorer också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

"Samsungproblematiken" är ju ett exempel på vad som händer när man inte laddar upp cellerna igen inom en relativt snäv tidsrymd sett ur arkiveringsvinkel, ingen ssdtillverkare lovar väl mer än 1 års datahållning vid arkivering ?

Fast där är det ju antingen frågan om pissdåliga tekniken TLC, eller buggig firmware, eller en kombo av båda. Nu går man ju istället mot att stapla större noder på varandra, och då blir den problematiken mindre, för att inte säga försvinner helt.

Och om det är så att det faktiskt är frågan om en degradering, alltså bitröta rakt av, så borde man ju kunna se det även med en patchad 840 genom att följa de här stegen.

1: skriv ny data till hela ssd'n.
2: lämnna ssd'n urkopplad i minst en månad.
3 koppla i ssd'n och läs omedelbart från alla celler.

Viktigt i sammanhanget är också att datan inte "försvann", den tog bara längre tid att läsa. Samsung har väl dessutom varit väldigt luddiga med vad exakt som felet berodde på så det är svårt att veta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Fast där är det ju antingen frågan om pissdåliga tekniken TLC, eller buggig firmware, eller en kombo av båda. Nu går man ju istället mot att stapla större noder på varandra, och då blir den problematiken mindre, för att inte säga försvinner helt.

Och om det är så att det faktiskt är frågan om en degradering, alltså bitröta rakt av, så borde man ju kunna se det även med en patchad 840 genom att följa de här stegen.

1: skriv ny data till hela ssd'n.
2: lämnna ssd'n urkopplad i minst en månad.
3 koppla i ssd'n och läs omedelbart från alla celler.

Viktigt i sammanhanget är också att datan inte "försvann", den tog bara längre tid att läsa. Samsung har väl dessutom varit väldigt luddiga med vad exakt som felet berodde på så det är svårt att veta.

Problemet är att cellerna ändrar spänning och jag tror det uppför sig snarlikt som innan firmwareuppdateringen om man lagrar ssdn och sedan kopplar in och mäter på den, firmwaren kan ju inte påverka cellernas läckage utan bara hur de uppdateras för att behålla sitt tillstånd och den mekanismen fungerar ju inte när man lagrar enheten, visst kan man göra det stabilare, men då kostar det ju utrymme, en stor slc cell är mycket tåligare och enklare att känna av, så länge den inte är =0 är den ju troligen tänk att vara 1 men alla celler med flera nivåer kan ju hoppa runt på ett annat sätt och med 3 nivåer eller fler skulle ju cellen kunna "läcka förbi en mellannivå" vi får väl se hur ssder utvecklas men än är de inte bra nog och det lär behöva komma nån ny teknik innan minnesdiskar blir ett alternativ till magnetlagring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

100Tbyte är inte mycket ens idag, det finns kamerasensorer på 1,6 Gpixel redan idag men de har inte hittat in i billiga prylar, 8k tv börjar sändas i Japan osv...
För lite lagringsutrymme är redan idag ett problem som till viss del håller tillbaka utvecklingen av vissa andra saker.

Jag ser ett "problem" ur många företagsverksamheter ja.
Jag tänkte mer på den privata marknaden.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Låter bra, då kanske det blir fler gb per krona i framtiden

Skrivet av strejf:

Frågan är vad man ska med 100TB till när man redan har oändligt lagringsutrymme att tillgå?

själv så har man 15 gb hos google funkar minst lika bra med tanke på att jag inte kan ha spel i molnet...

sedan så sparas ju allt i molnet på en eller flera hårddiskar fast att dom sitter i en serverhall nån stans i världen.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av +_+:

Jag ser ett "problem" ur många företagsverksamheter ja.
Jag tänkte mer på den privata marknaden.

Det är bara att tänka högupplöst video så har man redan nu ett behov hemma, Bluray är en rätt stor kompromiss i komprimering redan vid 1080p och 4-8k video gör det inte lättare, vi borde snarare hamna på Tbytestora filer om man ska få riktigt bra bild och inte bara högre upplösning, mera färgomfång och högre bidfrekvens borde ju slå igenom nångång det också och då växer filmerna mer än bara det som upplösningen orsakar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warh0g:

Och det oändliga lagringsutrymmet du har att tillgå lagras var?

Strejf är en molnfrälst. Problemet att molnet har en gräns eftersom molnet bara outsourcar var du har hårddiskarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Ähhh, år 2025 kommer vi använda Petabyte (PB)... År 2035 kommer vi använda Exabyte...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore intressant att veta vad en enhet med samma ytarea kunde lagra med modern teknik, se vad som hände på IBM:
https://www.youtube.com/watch?v=USJGui9yIuA#t=247

Fan vad coolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det förutspåddes att vi i dagsläget skulle haft 10GHz processorer också...

Om du lägger ihop GHz från dina cores så kommer du nog lätt över den gränsen. (Visst, inte riktigt samma sak, men poängen är ju att när man nådde gränsen för hur snabbt en CPU kan gå så började man använda fler cores för att öka prestandan.)

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Om du lägger ihop GHz från dina cores så kommer du nog lätt över den gränsen. (Visst, inte riktigt samma sak, men poängen är ju att när man nådde gränsen för hur snabbt en CPU kan gå så började man använda fler cores för att öka prestandan.)

Så jag har en 14GHz dator?

Gött!

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som har svårare att acceptera tekniken kring hårddiskar än processorer och SSDs? En jävla platta som fysiskt snurrar runt och har en mekanisk läsarm som kan läsa med sådan här precision.

Jag tror det är bullshit, jag tror det är magi. Jag kan inte acceptera denna teknik.

Permalänk
Medlem

Säger i Facit-stil "mekaniska hårddiskar är framtiden" och vi vet ju alla hur det gick för Facit...
Skulle satsa på att mekaniska hårddiskar snart är en nich-branch och snart därefter utdöd.
Vilket ger dagens aktie-tips: Sälj!!!

Permalänk

Vilken underbar tid att leva i ändå.

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A