Rykte: AMD Radeon R9 380X i prestandatest

Permalänk
Medlem

Nog för att AMD plockat in nytt kompetent folk i företaget, men magkänslan säger att det är för bra för att vara rimligt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Men om detta nu är tillverkat på 20nm jämfört med Maxwell på 28nm så är effektiviseringar i arkitekturen egentligen icke existerande? Då har man egentligen bara kunnat trycka in fler kärnor och både kunnat åtnjuta högre prestanda och lägre förbrukning eller tänker jag helt fel?

Fiji ska vara 28nm.

Skrivet av Brainsplitter:

Kan vara halvgenerationerna jag tänker på, där det visades ganska fina siffror över konkurrenten men som i slutändan hamnade ungefär lika.
Tar alltid dessa med stor nypa salt tills tillförlitliga tester visas

Det som man reagerade över är att man (jag) inte läst något om nästa generation AMD släpper och de första man ser så lägger sig det direkt över 980 med ganska bra marginaler.

Men jag hoppas faktiskt detta stämmer då AMD behöver lite marknadsandelar för att komma på ordentliga fötter

Fast med de specifikationer det ryktas om så är detta resultatet nästan lite lågt. De 390X ha 45% fler shaders än 290X, och dubbelt så snabbt minne. Det om är förvånande är den låga energiförbrukningen. Det kanske beror på HBM och effektiviseringar. Men fortfarande lite väl otroliga siffror ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimb0:

stämmer detta blire nog o byta bort sitt 290x

Har du stora prestandaproblem med 290x eller? känns som folk byter mest på kul.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Stämmer detta så blir det ett solklart byte från 970... Mantle och FreeSync, ja tack!
4k på ultra inc!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

"Trots ett rejält prestandakliv drar grafikkortet enbart 12 W"

Tryckfelsnisse eller SJUKT bra arkitektur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag att Zen blir lika bra (man får ha drömmar) så Intel och Nvidia får spö och så de får börja arbeta på riktigt

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Så i bästa möjliga fall är detta 380X vilket kanske skulle göra 390X till en möjlig kandidat för 4k gaming med 1 GPU.

Hoppas...

Permalänk

Jaaa mmmh... HyPEn kommer bli OOOoooooliiidligt spännande...

Sluta drömma nu. Verkligheten visar sig inom kort..

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

"Trots ett rejält prestandakliv drar grafikkortet enbart 12 W"

Tryckfelsnisse eller SJUKT bra arkitektur

Fortsätt att läsa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heeet:

Stridsvagnar kommer rullande... nu är det krig *********** Ska bli spännande och se vad som händer
Verkar ju lovande om man tror de läkta "källorna". Dessutom kommer det bli intressesant och se om "vad" Nvidia kontrar med. Alltid lika spännande med nytt

980 Ti ! på något vis...

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Skeptisk men ändå lite optimistisk. Om det skiter sig så kommer väl folk bli sura på AMD som "brytit sina prestandalöften".
AMD har ju en hel del utrymme för optimeringar i GCN, och det ska väl dessutom sparas in lite på HBM.

Problemet med ditt resonemang är väl att sådana här läckor ofta brukar stämma rätt bra i slutändan. Ett tag var toppkorten dubbelt så snabba än generationen tidigare. Sedan 400-serien respektive 5000-serien har vi ju dock sett mer halvgenerationer där hoppen inte varit helt så stora.
Fast i det här fallet är jag skeptisk till läckan ska väl sägas.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Detta känns ju väldigt tveksamt. Men den som lever får se. Kanske är versionen som ställs direkt mot ett framtida 980Ti eller Titan 2.

Skrivet av Simpaa:

Nog för att AMD plockat in nytt kompetent folk i företaget, men magkänslan säger att det är för bra för att vara rimligt.

Skrivet av svartdroid:

"Trots ett rejält prestandakliv drar grafikkortet enbart 12 W"

Tryckfelsnisse eller SJUKT bra arkitektur

Skickades från m.sweclockers.com

Om Nvidia kan göra sin arkitektur mer effektiv vad hindrar AMD från att göra detsamma?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kan det vara sant Jag är skeptisk på det här eller kan det vara dubbla 960 gtx eller ett annat kort men så höga nummer det kan det inte vara plus ingen shadowplay=no deal om inte amd har en liknande lösning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har du stora prestandaproblem med 290x eller? känns som folk byter mest på kul.

Det är ju kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om Nvidia kan göra sin arkitektur mer effektiv vad hindrar AMD från att göra detsamma?

Med det argumentet kan man tro på rykten att det bara ska dra 2W. Det finns olika nivåer som är olika rimliga.

Permalänk
Medlem

Det vore bra om AMD kunde få fram en CPU som kan driva ett AMD grafikkort till max också. Det känns som ena halvan inte hänger med riktigt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med det argumentet kan man tro på rykten att det bara ska dra 2W. Det finns olika nivåer som är olika rimliga.

nu tror jag personen utgår från artikeln det påstådda r9 390x skulle ha 23% högre prestanda och vara 30% energieffektivare än r9 290x
känns det som extremt orimligt?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Simple Jack

Permalänk
Medlem

Om detta är sant så kanske man ska vänta med nybygget och införskaffa ett AMD kort istället för GTX 970, får se vad dom har att komma med i 3k-klassen.

Permalänk
Medlem

nae inte direkt mest bara för o byta hehe mycke vill ha mer

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem

Mer prestanda till spelen som inte fungerar (jag tittar på er, Ubisoft). Jahapp. Kul om AMD får dänga till Nvidia dock.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om Nvidia kan göra sin arkitektur mer effektiv vad hindrar AMD från att göra detsamma?

Ingenting, men Nvidia gjorde något som va smått fantastiskt här om man skall tro på många av recensenterna. Att AMD skulle göra detta ännu bättre på med samma teknik (28nm) känns inte troligt. Speciellt inte med tanke på hur Hawaii ser ut idag. GTX980 är väl Hawaii's direkt a motsatts i princip allt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa på att 980ti presenteras eller lanseras kort efter 390X släpps?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det stämmer. AMD behöver sälja mycket så att de ger nVidia ordentligt med konkurrens.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Nej. Det visar möjligen bildligt talat var skutan ska stå, absolut inte bokstavligt talat.

Nja. Skutor står inte. Skutor brukar ligga. Fast om AMD bestämt att en skuta ska "stå" någonstans så får vi se om det blir så.
Och ska skutan "stå" så antar jag att det handlar om när man tar upp den om vintern och lägger på pall. Fast det är ju då pallarna som gör själva ståendet och inte nödvändigtvis skutan.
Om man inte ställer skutan på högkant med fören i vädret.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

nu tror jag personen utgår från artikeln det påstådda r9 390x skulle ha 23% högre prestanda och vara 30% energieffektivare än r9 290x
känns det som extremt orimligt?

Ja eftersom dina siffror är helt fel. Det är nära dubbelt så energieffektivt som 290X. Det är lite mer sensationellt än Maxwell. Argumentet att om någon kan effektivisera lite så kan man lika gärna effektivisera hur långt som helst är bara fel. Det är inte samma sak, det kanske är möjligt, men fortfarande helt olika skalor.

Skrivet av elajt_1:

Ingenting, men Nvidia gjorde något som va smått fantastiskt här om man skall tro på många av recensenterna. Att AMD skulle göra detta ännu bättre på med samma teknik (28nm) känns inte troligt. Speciellt inte med tanke på hur Hawaii ser ut idag. GTX980 är väl Hawaii's direkt a motsatts i princip allt.

Energieffektivitet är inte en innovativ idé man bara apar efter. Designa grafikarkitekturer tar dessutom lång tid. De har filat på denna kretsen i flera år. Kan inte ändra sådana grundläggande saker i ett nafs.

Permalänk
Medlem

Är det bekräftat att det är 28nm som gäller? För om nu Amd tillverkar dessa kort i 20nm & med den nya vram standarden HBM så kanske detta inte är så otroligt ändå?

Dock så får vi inte heller glömma att denna release förmodligen ligger en bra bit framåt, ca 1år efter 970/980? Och troligtvis så har Nvidia något på g vid release för att svara, exempelvis 980ti.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Det här får mig att flytta förväntningar ifrån "Titan 2" till detta kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det vore bra om AMD kunde få fram en CPU som kan driva ett AMD grafikkort till max också. Det känns som ena halvan inte hänger med riktigt

AMD lade ner BD-spåret redan runt 2011 då µarkitekturen är skadad och designen är för fel ute, du får lov att vänta på nästa design. Det vill säga Zen. BD fick bara en krympning och en mindre uppdatering med ny generation när det gäller AM3+/C32/G34. Piledriver gjordes i en fattigmansversion. Steamroller och Excavator är för lite för att fixa till bristerna i designen och var inte värt att spendera tid på för server/desktop och hamna därför bara hos APUs. Går inte att göra en FX-serie om man inte har något som kan leverera prestanda.

Jag hoppas att de väljer något nytt varumärke för arbetsstationer och spelmaskiner när de väl fått ut sin nya arkitektur, som de kan bygga på några år. FX har de verkligen förstört med medelmåttiga produkter, bärbara processorer osv.

Självklart har ett 4 års tomrum också bildat ett tomrum när det gäller produkter och cpu-prestanda. Fast det är ett val AMD gjort. En arkitektur håller i sig 4-6 år idag iaf när det gäller grunderna. Göra man stora missar tar det tid innan det blir skillnad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Ingenting, men Nvidia gjorde något som va smått fantastiskt här om man skall tro på många av recensenterna. Att AMD skulle göra detta ännu bättre på med samma teknik (28nm) känns inte troligt. Speciellt inte med tanke på hur Hawaii ser ut idag. GTX980 är väl Hawaii's direkt a motsatts i princip allt.

Titta bara på hur Nvidia vände skutan från Fermi till Kepler, varför skulle AMD inte kunna göra detsamma? Eller du kanske inte minns att AMD var mycket bättre än Nvidia på att göra energieffektiva kretsar innan 600-serien?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Håller tummarna