Permalänk
Medlem

LG G3 första intryck

Hej,

Jag har nu fått prova en LG G3 och detta är mitt intryck :

Telefonen känns väldigt exklusiv jämfört med många andra, den är förvånansvärt tunn. Jag är inte fullt så imponerad av färgvalet på gun metall, den drar lätt åt sig fingeravtryck och ser lite billig ut i direkt ljus. Jag hade gärna sett att den var mörkare.

Utformningen för att den känns riktigt bra i handen men däremot ligger den inte plant på bordet vilket gör att den tiltar en hel del när man ska manövrera den liggande på bordet.

Knappen på baksidan känns lite bakvänd, man kommer ofta åt linsen istället för vol+ och när telefonen ligger på ett bord är det svårt att tända skärmen eller ändra volymen utan att ta upp telefonen. Visst kan man använda knock men vad jag förstår är det väldigt känsligt så många måste stänga av funktionen för att den inte ska gå i gång i fickan.

Direkt från lådan är telefonen fruktansvärt laggig, efter 4-5 uppdateringar är den helt klart bättre men det finns fortfarande en viss seghet, särskilt när man växlar mellan appar. Jämför man med Nexus 5(som kör lollipop) så känns det som att Nexus 5 har många gånger bättre hårdvara för där flyter verkligen allt och det går väldigt snabbt att skifta mellan appar!?

En stor del av hemmaskärmen reagerar inte på swipe, jag förstår att swipe på botten ikonerna inte fungerar men även mitten delen som visar hur många och vilken screen man är på går inte att swipa? Grejen är att just denna positionen är bekväm att swipa på för min hand så det hände OFTA att jag försökte swipa här utan att det hände något. Efter byte till Nova Launcher går allt mycket mjukare och swipe problemet på hemmaskärmen är borta. Telefonen segar dock fortfarande lite här och där i systemet.

Även om USB kontakten är "rätt" vänd så verkar inte telefonen passa i Samsung dockan vilket verkar lite märkligt

Rent GUI mässigt känns det ganska förlegat, förstår inte att de inte bara kör på Android stuket rakt av!? Telefonbok och dailer ser inget vidare ut och ikonerna för dessa ska vi inte ens prata om. Nova Launchers lollipop ikoner löser såklart större delen av ikon problemet men telefonbok och dailer är det inte mycket att göra åt. Message appen är också ganska tråkig så den fick jag byta ut mot Textra.

Jag har jämfört snabbheten i att starta appar både första gången och andra gången(från cache) mot Samsung S3 LTE(Android 4.3) och Nexus 5(Android 5) och G3 är mer eller mindre i klass med gamla Samsung S3 LTE, ibland är S3:an snabbare, ibland är G3:an snabbare men det är små marginaler. Nexus 5 känns som en helt annan hårdvara, visst telefonen i sig känns billig med mjukvaran slår allt. Jag hoppas på att Android 5 kan lösa G3:s seghet men vad jag kunnat läsa så här långt så ser det inte ut att göra så stor skillnad som Nexus visar upp.

Det jag gillar är trådlös laddning som jag planerar använda, jag hoppas att den inte är så långsam som man hört om tidigare versioner av trådlös laddning!?

Skärmen är märkbart skarpare än Nexus 5 och S3 men S3:ans skärm slår både Nexus 5 och G3 med hästlängder, färgerna hoppar ut bättre och svart är verkligen svart.

Vad jag förstår så är det inga problem att låsa upp bootloader och LG ska ha släppt "mjukvaran" till telefonen så det finns relativt stabila alternativa roms. Som vanligt förlorar man garantin om man installerar annan rom men vad jag kunnat läsa mig till så har de inget skydd så som Knox(Samsung) vilket gör att den går att återställa helt om telefonen behöver skickas på service.

Jag vet att G3 är bland de bästa lurarna men jag undrar fortfarande om kanske OnePlus One är ett bättre val för mig, där kan man vad jag förstå få en mer google lik känsla och flytet ska vara nära Nexus 5! Enligt deras website så verkar det dessutom som att de tillåter att installera custom roms utan att bryta garantin men å andra sidan ska garantin vara riktigt dålig.

Det som gör OnePlus One sämre är klart sämre foto(även om det är samma optik) och ingen trådlös laddning. Sen är det såklart supporten och hela den där frågan. Man vet inte häller hur denna telefon verkligen håller i längden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Jimmy:

Skärmen är märkbart skarpare än Nexus 5 och S3 men S3:ans skärm slår både Nexus 5 och G3 med hästlängder, färgerna hoppar ut bättre och svart är verkligen svart.

Bra tankar!

Men det jag quotade reagerade jag på. Samsung S3 har ju en gräslig skärm som är både oskarp (synlig pentile) samt övermättade färger. Tycker Nexus 5 skärm är så mycket bättre om man bortser från svärtan men inte heller den är väl perfekt på den gamla S3 panelen som visar sin ålder rejält idag.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Bra tankar!

Men det jag quotade reagerade jag på. Samsung S3 har ju en gräslig skärm som är både oskarp (synlig pentile) samt övermättade färger. Tycker Nexus 5 skärm är så mycket bättre om man bortser från svärtan men inte heller den är väl perfekt på den gamla S3 panelen som visar sin ålder rejält idag.

Jo jag vet att SuperAmoled har ofta en lite mer blåaktig ton och pentile effekten har jag inte ens funderat på. Jag antar att om man tittar noga så ser man troligen effekterna men från dag till dag, när man slänger ett öga på enheten så står helt klart SuperAmoled ut mer. Kontrasten känns som att den kommer till sin rätta med riktig svärta. På den Samsung S3 LTE jag har så är telefonen svart vilket gör att även när skärmen är på men visar svart bakgrund så kan man knappt se ramarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det som gör OnePlus One sämre är klart sämre foto(även om det är samma optik) och ingen trådlös laddning. Sen är det såklart supporten och hela den där frågan. Man vet inte häller hur denna telefon verkligen håller i längden.

Jag använder appen Camera FV-5 till min OnePlus One eftersom jag inte gillar den inbyggda kameraappen och jag upplever bilderna som väldigt bra. Ifall det är som du säger att den fysiska optiken är densamma i två telefoner du jämför borde det kanske mer bero på vilken mjukvara/kameraapp som används istället.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Har nu provat G3 lite mer och påträffar mickro lagg i flera system listor vilket känns ganska dåligt med en hårvara som denna. Mycket möjligt att en custom rom fixar problemet men då försvinner också garantin enligt LG själva.

Jag har också noterat att skärmen är kraftigt nerskruvad i ljusstyrka, särskilt om man har mört runt sig. Enligt mätaren verkar den bara vara på par % medan ett rimligt läge just då var kanske 25%-30%. Visst kan man köra manuell ljusstyrka men något säger mig att den svaga ljusstyrkan troligen beror på att LG vill skydda sig mot överhettning(som tydligen var vanligt problem i början) och såklart att batteriet försvinner snabbare.

Det är utan tvekan en fin telefon men jag anser inte att det ska finnas något lagg med denna hårdvara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag håller med allt du säger och tycker faktiskt att telefonen blir allt segare med tiden. Bara som exempel tar FB appen 3 sekunder att starta och kameran från låst skärm över 5 sekunder. Lagget stör mig och framförallt hemskärmens "omstart" när man stänger en app, händer inte alltid men tillräckligt ofta för att det skall vara jobbigt.

Har tröttnat på min och med tanke på att G3ans värde halverats sen den kom ut så känns One+One som ett bättre alternativ om man får sålt sin.

Iofs har jag inte gjort en fabriksåterställning men tycker det är så synd att behöva göra det. Min gamla S4a fungerade bra utan fabriksåterställningar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag håller med allt du säger och tycker faktiskt att telefonen blir allt segare med tiden. Bara som exempel tar FB appen 3 sekunder att starta och kameran från låst skärm över 5 sekunder. Lagget stör mig och framförallt hemskärmens "omstart" när man stänger en app, händer inte alltid men tillräckligt ofta för att det skall vara jobbigt.

Har tröttnat på min och med tanke på att G3ans värde halverats sen den kom ut så känns One+One som ett bättre alternativ om man får sålt sin.

Iofs har jag inte gjort en fabriksåterställning men tycker det är så synd att behöva göra det. Min gamla S4a fungerade bra utan fabriksåterställningar.

Synd att de förstört en potentiellt mycket bra telefon med att sätta in en alltför högupplöst skärm, tror den är roten till problem med seghet o att den blir för varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Synd att de förstört en potentiellt mycket bra telefon med att sätta in en alltför högupplöst skärm, tror den är roten till problem med seghet o att den blir för varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det nog definitivt.

En annan störande sak är att den inte klarar att köra spel i 60fps. Kör jag lite enklare spel så är det 60fps i någon minut men sen går det ner till 30fps. Vissa spel är 30fps redan från början. Suck!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Synd att de förstört en potentiellt mycket bra telefon med att sätta in en alltför högupplöst skärm, tror den är roten till problem med seghet o att den blir för varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock finns inte detta lagget i de custom ROMs som släppts sedan bootloadern knäckts, så jag tvivlar att det är upplösnig som är problemet. Särskilt i 2D. Och andra telefoner som har samma hårdvara och samma höga upplösning har inte ngt problem att med lagg. Värmeproblemet löste de med en uppdatering för 2,5 månader sedan.

Jag förstår inte riktigt denna tråd, en första intrycks tråd brukar ju man göra när en telefon nysläppt. Men G3:an är ju gammal om man ser till hur snabbt den generella utvecklingen går för androidlurar. Det hade kanske varit bättre att skriva den intryc/slutsatser och ha den efterföljande diskussion i den store G3 tråden som startades innan telefonen släpptes. Särskilt med tanke på att allt som snackats om här nog redan tagits upp i den större tråden för ett bra tag sedan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Synd att de förstört en potentiellt mycket bra telefon med att sätta in en alltför högupplöst skärm, tror den är roten till problem med seghet o att den blir för varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr har du troligen rätt, de valde en 4K skärm lite väl tidigt bara för att sticka ut och vi som kunder får betala för det. En bra 1080p på denna telefon och det hade verkligen varit den bästa telefonen på marknaden.

Skrivet av Mocka:

Så är det nog definitivt.

En annan störande sak är att den inte klarar att köra spel i 60fps. Kör jag lite enklare spel så är det 60fps i någon minut men sen går det ner till 30fps. Vissa spel är 30fps redan från början. Suck!

Tråkigt att de gjort besparingar även där

Skrivet av Gambit_2K:

Dock finns inte detta lagget i de custom ROMs som släppts sedan bootloadern knäckts, så jag tvivlar att det är upplösnig som är problemet. Särskilt i 2D. Och andra telefoner som har samma hårdvara och samma höga upplösning har inte ngt problem att med lagg. Värmeproblemet löste de med en uppdatering för 2,5 månader sedan.

Custom roms brukar erbjuda bättre flyt men man får ändå hålla med om att koden måste vara FRUKTANSVÄRT dåligt skriven för att en lista på denna hårdvara ska hacka. ELLER så är det så att hårdvaran är på gränsen för att kunna hantera skärmens upplösning.

Hur löste de värmeproblemet? Menar du att det var en bugg i mjukvaran? För mig ser det bara ut som att de skruvat ner autobacklight på skärmen par steg extra? Den är ju ofattbar låg när man har mörkt i rummet.

Skrivet av Gambit_2K:

Jag förstår inte riktigt denna tråd, en första intrycks tråd brukar ju man göra när en telefon nysläppt. Men G3:an är ju gammal om man ser till hur snabbt den generella utvecklingen går för androidlurar. Det hade kanske varit bättre att skriva den intryc/slutsatser och ha den efterföljande diskussion i den store G3 tråden som startades innan telefonen släpptes. Särskilt med tanke på att allt som snackats om här nog redan tagits upp i den större tråden för ett bra tag sedan.

Ofattbart! vad är det du inte förstår? Det är mina intryck från telefonen, jag hoppas få dem verifierade av andra som också provat telefonen, är det verkligen så svårt att förstå? Jag ska uppdatera rubriken bara för dig. Att alla inte hänger på låset och köper telefon direkt när de släpps förstår du säkert, telefonen släpptes för 6 månader sen.

Provade söka efter LG G3, G3 i forumet men inget gav något, dessutom är det inte aktuellt att sitta o titta igenom mils långa trådar där större delen handlar om var man handlat eller vilka priser.

Min tråd är öppen, de som är intresserad att delta kan delta, andra kan ignorera det. Det jag inte förstår är att du inte valde att ignorera!?

Förövrigt förstår jag inte sweclockers policy när det kommer till trådskapandet, tydligen får man som användare endast skapa ett begränsat antal trådar även om det handlar om olika hårdvaror eller mjukvaror. Utan tvekan det enda forumet jag varit med om sådana regler på, men det är en helt annan diskussion.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Custom roms brukar erbjuda bättre flyt men man får ändå hålla med om att koden måste vara FRUKTANSVÄRT dåligt skriven för att en lista på denna hårdvara ska hacka. ELLER så är det så att hårdvaran är på gränsen för att kunna hantera skärmens upplösning.

Hur löste de värmeproblemet? Menar du att det var en bugg i mjukvaran? För mig ser det bara ut som att de skruvat ner autobacklight på skärmen par steg extra? Den är ju ofattbar låg när man har mörkt i rummet.

Tycker inte heller det är en ursäkt att kunna slippa något med Custom ROM. Även om det sägs vara lätt att göra (har aldrig testat själv eftersom instruktionerna på XDA är "flera sidor långa" och jättedetaljerade, iofs så man inte skall göra fel men ändå) så tror jag de flesta inte kommer att flasha något eget. Varför kan inte LG få bort lagget med en uppdatering? Vore så mycket enklare.

Jag köpte den nära releasedagen och då blev den varm av minsta lilla. Hade du dessutom ett skal blev det ännu värre. Efter uppdateringen så blev den normalt varm som vilken telefon som helst.

(+) Skärmen är grym, standbytiden är den bästa jag upplevt, kameran (dagtid) är fantastisk, designen tilltalar mig och jag gillar knapparna på baksidan.
(-) Att ha skärmen på slukar batteri snabbare än ögat, kameran suger kvällstid och laserfokus fungerar inte bra då heller (alla mobiler har väl detta problem iofs?), knock on fungerar hälften av gångerna, knock code fungerar inte superbra om man knackar snabbt, lagget!!!

Mao för många minus för att det skall vara en bra telefon och jag ångrar mitt köp. 1440p är inte moget än för mobilmarknaden känns det som (fast jag vet inte hur Nexus 6 eller Note 4 är, de kanske gör det bättre?).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag kan tänka mig flasha mobilen för att se om det verkligen gör skillnad men som du säger så är det ganska svårt att hitta den information man verkligen behöver. Visst kan man hitta hur man flashar men man vill gärna veta med säkerhet att telefonen går att återställa 100% till så som den var när man tog ut den fån boxen och såklart hur man genomför det.

Jag är generellt skeptisk till nyttan med 4K på en 5.5" skärm, visst, jämfört man sida vid sida så ser man skillnad men annars inte, så vilken nytta ger det då?

Hur lång standby tid har du och hur ser ditt användarmönster ut?

Vilken telefon hade du velat byta mot?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Frugan har en, den är rätt buggig. Samtals bryts titt som tätt. och nyss idag kunde hon inte ringa, en reboot fixade problemet. Och mer o mer o mer....

Sen känns den rätt plastig som samsung, är väll inte so konstigt då det är en plast telefon. Jag är nog så van att hålla i alu, glas och metal.

Tummen ner måste jag nog säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Tyvärr har du troligen rätt, de valde en 4K skärm lite väl tidigt bara för att sticka ut och vi som kunder får betala för det. En bra 1080p på denna telefon och det hade verkligen varit den bästa telefonen på marknaden.

Hur löste de värmeproblemet? Menar du att det var en bugg i mjukvaran? För mig ser det bara ut som att de skruvat ner autobacklight på skärmen par steg extra? Den är ju ofattbar låg när man har mörkt i rummet.

Det är ingen 4K skärm, upplösningen är på 2560x1440 och är inga som helst problem för en Snapdragon 801. Däremot är det Adreno 330 som är lite på gränsen för vad som klaras av med spel (Vilket Adreno 420 i Snapdragon 805 och uppåt kommer råda bot på).

Sen är den låga skärmstyrkan inte relaterat till värmeproblem utan gjort för att spara batteri. Det kräver fortfarande en del kräm att skyffla runt det antalet pixlar i en sådan skärm.

Sen måste jag kommentera dina synpunkter på skärmen i jämförelse med andra. S3 har en riktigt gräslig skärm med mycket blåa toner och väldigt tydlig Pentile-matris på grund av den låga upplösningen. Färgerna "poppar" förvisso, men det är pågrund av de övermättade färgerna (Som alltid används på AMOLED färger för att det ser "bättre" ut, men inte alls naturtroget). Att S3 verkligen är svart beror ju på att pixlarna stängs av helt, en av de stora fördelerna med den tekniken.

LG G3 har en riktigt bra skärm men med lågt kontrastförhållande och ganska dåliga betraktningsvinklar.

Däremot är mjukvarubuggar och sådant ett helt annat problem Det är iallafall kul att se att LG G3 är en av de första telefonerna som får Lollipop efter Nexus-enheterna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ingen 4K skärm, upplösningen är på 2560x1440 och är inga som helst problem för en Snapdragon 801. Däremot är det Adreno 330 som är lite på gränsen för vad som klaras av med spel (Vilket Adreno 420 i Snapdragon 805 och uppåt kommer råda bot på).

Sen är den låga skärmstyrkan inte relaterat till värmeproblem utan gjort för att spara batteri. Det kräver fortfarande en del kräm att skyffla runt det antalet pixlar i en sådan skärm.

Sen måste jag kommentera dina synpunkter på skärmen i jämförelse med andra. S3 har en riktigt gräslig skärm med mycket blåa toner och väldigt tydlig Pentile-matris på grund av den låga upplösningen. Färgerna "poppar" förvisso, men det är pågrund av de övermättade färgerna (Som alltid används på AMOLED färger för att det ser "bättre" ut, men inte alls naturtroget). Att S3 verkligen är svart beror ju på att pixlarna stängs av helt, en av de stora fördelerna med den tekniken.

LG G3 har en riktigt bra skärm men med lågt kontrastförhållande och ganska dåliga betraktningsvinklar.

Däremot är mjukvarubuggar och sådant ett helt annat problem Det är iallafall kul att se att LG G3 är en av de första telefonerna som får Lollipop efter Nexus-enheterna.

Jag uppfattar som sagt S3 skärmen som väldigt färgrik och total svärta gör STOR skillnad för mig, jag förundras varje gång jag ser svärta på min Panasonic ST60(TV) och samma känsla får jag när jag ser svärta på S3:ans Super amoled. Att kvalitén på skärmen förövrigt är låg är mycket möjligt men konstigt nog inget jag tänkt på trotts att jag är ganska petig. Jag ska se om jag kan göra en jämförelse med G3:an och se vilken som visar vitast färg, men jag vet ju att Super amoled ger en blåaktig ton i vanliga fall.

Kul att LG G3 är den första med lollipop men man kan fråga sig om det kanske är för att de fått in så mycket klagomål för lagget? Det räcker att söka lite på nätet så ser man att Lagg är extremt vanligt även om de större recensionerna knappt nämner det. Det är möjligt att lollipop löser lagg problemet men vad jag läst så drar det mer batteri men visst, det har varit på custom roms så vi får väll se. Just nu känns det lite skakigt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ingen 4K skärm, upplösningen är på 2560x1440 och är inga som helst problem för en Snapdragon 801. Däremot är det Adreno 330 som är lite på gränsen för vad som klaras av med spel (Vilket Adreno 420 i Snapdragon 805 och uppåt kommer råda bot på).

Sen är den låga skärmstyrkan inte relaterat till värmeproblem utan gjort för att spara batteri. Det kräver fortfarande en del kräm att skyffla runt det antalet pixlar i en sådan skärm.

Sen måste jag kommentera dina synpunkter på skärmen i jämförelse med andra. S3 har en riktigt gräslig skärm med mycket blåa toner och väldigt tydlig Pentile-matris på grund av den låga upplösningen. Färgerna "poppar" förvisso, men det är pågrund av de övermättade färgerna (Som alltid används på AMOLED färger för att det ser "bättre" ut, men inte alls naturtroget). Att S3 verkligen är svart beror ju på att pixlarna stängs av helt, en av de stora fördelerna med den tekniken.

LG G3 har en riktigt bra skärm men med lågt kontrastförhållande och ganska dåliga betraktningsvinklar.

Däremot är mjukvarubuggar och sådant ett helt annat problem Det är iallafall kul att se att LG G3 är en av de första telefonerna som får Lollipop efter Nexus-enheterna.

Vad jag förstått så går spelen inte i mer än 1080p iaf, så hårdvaran ska i praktiken spotta ut samma nuffror som för övriga mobiler baserade på samma chipset.

Jag är relativt nöjd med min enhet i jämförelse med en tidigare S3 (skillnaden i skärm ska vi ju inte tala om, huj vad mycket bättre G3 är!). Dock är "plastigheten" i baksidan långt värre än vad jag någonsin upplevt med Samsungs produkter. Om jag trycker lätt precis under volym-knappen så flexar baksidan och det knakar tydligt i hela skalet. Fruktansvärt irriterande!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Jag uppfattar som sagt S3 skärmen som väldigt färgrik och total svärta gör STOR skillnad för mig, jag förundras varje gång jag ser svärta på min Panasonic ST60(TV) och samma känsla får jag när jag ser svärta på S3:ans Super amoled. Att kvalitén på skärmen förövrigt är låg är mycket möjligt men konstigt nog inget jag tänkt på trotts att jag är ganska petig. Jag ska se om jag kan göra en jämförelse med G3:an och se vilken som visar vitast färg, men jag vet ju att Super amoled ger en blåaktig ton i vanliga fall.

Kul att LG G3 är den första med lollipop men man kan fråga sig om det kanske är för att de fått in så mycket klagomål för lagget? Det räcker att söka lite på nätet så ser man att Lagg är extremt vanligt även om de större recensionerna knappt nämner det. Det är möjligt att lollipop löser lagg problemet men vad jag läst så drar det mer batteri men visst, det har varit på custom roms så vi får väll se. Just nu känns det lite skakigt.

Se till att få en titt på skärmen hos Note 4 som hyllas ganska ordentligt Det är en fruktsansvärt bra skärm och överlägset det bästa som finns just nu för mobiltelefoner.

http://www.displaymate.com/Galaxy_Note4_ShootOut_1.htm

Gällande uppdateringarna så tror jag inte det är klagomålsrelaterat. Lollipop har haft lite problem med nexusenheterna men det verkar vara löst när dom kört fabriksåterställning. Jag tror inte detta kommer drabba andra tillverkare och deras versioner.

Skrivet av scienta:

Vad jag förstått så går spelen inte i mer än 1080p iaf, så hårdvaran ska i praktiken spotta ut samma nuffror som för övriga mobiler baserade på samma chipset.

Jag är relativt nöjd med min enhet i jämförelse med en tidigare S3 (skillnaden i skärm ska vi ju inte tala om, huj vad mycket bättre G3 är!). Dock är "plastigheten" i baksidan långt värre än vad jag någonsin upplevt med Samsungs produkter. Om jag trycker lätt precis under volym-knappen så flexar baksidan och det knakar tydligt i hela skalet. Fruktansvärt irriterande!

Det beror ju såklart på spel då allt som inte är 2560x1440 måste skalas. Men spel som har stöd för det kommer köras i den upplösningen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ni som haft telefonen ett tag, vad anser ni om batteritiden? Jag fick normalt ladda min telefon 1 gång per dag, d.v.s den klarade sig 24 timmar. Då använder jag egentligen telefonen ganska lite, spelar aldrig, ser aldrig videos, utan smsar och ringar men det är ganska lite.

Jag har hört att OnePlus One kan klara 3 dagar utan något större problem men så har den inte en så massiv skärm.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Vad jag förstått så går spelen inte i mer än 1080p iaf, så hårdvaran ska i praktiken spotta ut samma nuffror som för övriga mobiler baserade på samma chipset.

Jag är relativt nöjd med min enhet i jämförelse med en tidigare S3 (skillnaden i skärm ska vi ju inte tala om, huj vad mycket bättre G3 är!). Dock är "plastigheten" i baksidan långt värre än vad jag någonsin upplevt med Samsungs produkter. Om jag trycker lätt precis under volym-knappen så flexar baksidan och det knakar tydligt i hela skalet. Fruktansvärt irriterande!

Detta låter rimligt med tanke på att det blir samma poäng mer eller mindre som ex OnePlus One som är ganska identisk.

Hur tycker du batteritiden är jämfört med S3:an?

Jag har nyss laddat den G3 jag har här och det står att det bara är ca 11 timmars batteri kvar, men så är telefonen ganska ny, endast laddat batteriet 2 gånger.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Skärmen är märkbart skarpare än Nexus 5 och S3 men S3:ans skärm slår både Nexus 5 och G3 med hästlängder, färgerna hoppar ut bättre och svart är verkligen svart.

Just det, kan tipsa dig om att under "Settings -> Accessibility -> Color Adjustment" Ska du kunna ändra om kontrasten något.

Kan tyvärr inte testa själv då jag inte får min G3 förrän nästa vecka.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hade en innan, faktiskt mest felfria telefonen jag haft. Hade 3gb versionen.
Jag slog om till ART på min och batteritiden blev väldigt bra. Något lagg upplevde jag faktiskt inte, ibland ritades dock hemskärmen om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Just det, kan tipsa dig om att under "Settings -> Accessibility -> Color Adjustment" Ska du kunna ändra om kontrasten något.

Kan tyvärr inte testa själv då jag inte får min G3 förrän nästa vecka.

Tack, ska titta på det.

Skrivet av thexps:

Hade en innan, faktiskt mest felfria telefonen jag haft. Hade 3gb versionen.
Jag slog om till ART på min och batteritiden blev väldigt bra. Något lagg upplevde jag faktiskt inte, ibland ritades dock hemskärmen om.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså? Jag provade ART men märkte ingen större skillnad på flytet iallafall, men visst batteritiden kanske den kan göra skillnad på. Varför bytade du bort telefonen?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag kan tänka mig flasha mobilen för att se om det verkligen gör skillnad men som du säger så är det ganska svårt att hitta den information man verkligen behöver. Visst kan man hitta hur man flashar men man vill gärna veta med säkerhet att telefonen går att återställa 100% till så som den var när man tog ut den fån boxen och såklart hur man genomför det.

Jag är generellt skeptisk till nyttan med 4K på en 5.5" skärm, visst, jämfört man sida vid sida så ser man skillnad men annars inte, så vilken nytta ger det då?

Hur lång standby tid har du och hur ser ditt användarmönster ut?

Vilken telefon hade du velat byta mot?

Skrivet av Jimmy:

Ni som haft telefonen ett tag, vad anser ni om batteritiden? Jag fick normalt ladda min telefon 1 gång per dag, d.v.s den klarade sig 24 timmar. Då använder jag egentligen telefonen ganska lite, spelar aldrig, ser aldrig videos, utan smsar och ringar men det är ganska lite.

Jag har hört att OnePlus One kan klara 3 dagar utan något större problem men så har den inte en så massiv skärm.

OBS, det är en 1440p skärm och inte 4K Men någon nämnde det redan.

Som jag nämnde tidigare så tycker jag standbytiden är exemplarisk. Använder jag bara mobilen för att svara på något samtal och skicka något SMS så klarar den sig lätt i 2-3 dagar. Rekord är 4 dagar och 5 timmar på en laddning Men då rörde jag den knappt. Börjar jag däremot att chatta på Whatsapp, surfa runt osv så blir det att man laddar den en gång per dag som med alla andra mobiler egentligen. Tycker dock det är skön att den inte suger batterier i standby (dock lite mer när den börjar gå lågt, tror iofs min batteriindikator är off sync) som min SGS4.

Om jag hade bytt nu hade jag tagit en OneplusOne. Vet inte om den är bra eller ej men den kostar ingenting och är värd att testas.

Jag har också bytt från Dalvik till ART men det gjorde ingen skillnad. Det hjälpte inte heller att ta bort SmartNotice och ersätta den med en annan widget.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det beror ju såklart på spel då allt som inte är 2560x1440 måste skalas. Men spel som har stöd för det kommer köras i den upplösningen.

Absolut, men det är relativt få spel som stödjer den upplösningen (några alls?) och därför gör det lite skillnad i praktiken.

Skrivet av Jimmy:

Detta låter rimligt med tanke på att det blir samma poäng mer eller mindre som ex OnePlus One som är ganska identisk.

Hur tycker du batteritiden är jämfört med S3:an?

Jag har nyss laddat den G3 jag har här och det står att det bara är ca 11 timmars batteri kvar, men så är telefonen ganska ny, endast laddat batteriet 2 gånger.

Min S3 var 2 år gammal och jag körde med någon random Custom Rom, så kan inte säga att batteritiden var si eller så i jämförelse då batteriet dels var ganska slitet när jag bytte, samt att jag troligen fick ett par procent extra ifrån romen.

Men G3:an håller mycket bättre. Utan användning så står procent-satsen nästan stilla och jag har inga problem att använda min över 2 dagar om jag så vill. S3:an var det inte alltid man fick en hel dag ur mot slutet, då med normal användning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Tack, ska titta på det.

Jasså? Jag provade ART men märkte ingen större skillnad på flytet iallafall, men visst batteritiden kanske den kan göra skillnad på. Varför bytade du bort telefonen?

Vet inte om det gör skillnad men har du 3GB versionen?
Jag bytar telefon ganska ofta så det var inte för jag var missnöjd, tvärtom en utav de jag trivs bäst med.

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på skal till telefonen men det är aningen förvirrat. LG G3 Quick Circle Case verkar finnas i 2 versioner och man vet egentligen inte vilket man köper? Ex NetOnNet säljer en version som är snapOn,d.v.s man behåller det tidigare bakstycket på medan videos på youtube visar en version där man tar av original bakstycket och ersätter det med LG G3 Quick Circle Case, d.v.s det är inen snapOn?

Hur ska få tag på det som ersätter bakstycket? Detta känns som en bättre lösning, troligen slimmar dessutom.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Själv har jag haft min mobil i snart en vecka, första intrycket var WOW vad bra mobil för ynka 3750kr (rea på SIBA för 32gb versionen). Andra intrycket, OJJ vad dåligt batteri. Nu när batteriet fått laddas några gånger, så har det stärkt sig en del, exempelvis har den klarat av spelande i ungerfär en hel skoldag + webbsökande och har fortfarande 45% kvar. (dock har jag även skaffat Battery Doctor, som kan ha hjälpt till)

Visst kan man hata på andelen pixlar och upplösningen, men med dagens framfart inom teknologin, så kommer denna upplösning vara idealet, det är jag säker på. Så fin skärm har jag inte sätt. Spelen flyter på skitbra (Ännu bättre med Clean Master)

Det andra negativa just nu för mig, är hur kameran inte hänger med i snabba rörelser (dock gör bilderna det, till en viss del). Annars så stabiliserar kameran sig väldigt snabbt.

Slutsats: Värd pengarna.

Permalänk

Jag funderar på en LG G3 16 GB, men har hört lite om att den skulle vara laggig. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Jag funderar på en LG G3 16 GB, men har hört lite om att den skulle vara laggig. Stämmer det?

Både 16GB och 32GB versionen är laggig på 4.4 vet inte hur det är med stock 5.0. Flyter på bra med CM12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Jag funderar på en LG G3 16 GB, men har hört lite om att den skulle vara laggig. Stämmer det?

16 GB har 2 GB ram minne medan 32 GB har 3 GB ramminne så 32 är helt klart mest prisvärd. Jag har inte sett någon som ansett att 16 GB flyter 100%-igt medan en hel del säger att 32 GB versionen flyter bra efter uppdateringarna.

Efter min tid med 32 GB versionen så kan jag delvis hålla med, den flyter på bra men det är inte riktigt som en Nexus 5. Original Launchern är i sig ganska krävande och laggig så den bytade jag ut mot Nova Launcher och sen dess har den biten gått riktigt mjukt.

Jag funderade också på CM12 men LG säger själva att man förlorar garantin. Visst kan man läsa fram och tillbaka firmwares men om din telefon behöver skickas på service är det inte ens säkert att du får möjlighet att kunna lägga tillbaka original firmwaren. Men visst är det upp till dig, värderar du inte garantin så högt så skulle jag gissa på att du kan få nästan en helt stabil CM12 på den då LG släppt alla filer(vad jag förstått).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide