Är det värt att betala för antivirus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Går man inte framför en pistol lär man inte bli skjuten heller Eller något sånt xD

Har dock hört många som sagt att Defender för 8 och 8.1 är hästlängder mycket bättre än för 7. Jag är dock skeptiskt fortfarande

Finns ju ingen anledning för en del att ställa sig framför pistolen heller.

Var/är också lite skeptisk till Windows 8.1 inbyggda AV egentligen och är medveten om att mitt val eventuellt kan innebära en risk men nu har jag snart haft det i två år utan att stöta på problem.
Handlar väl egentligen mest om att dimensionera skydd efter vilket behov användaren har och/eller hur stor risk användarens beteende kan tänkas utgöra.
Går man vidare med din liknelse så bör man ju också ha ordentligt med skydd om man skulle ställa sig framför ett maskingevär.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Finns ju ingen anledning för en del att ställa sig framför pistolen heller.

Var/är också lite skeptisk till Windows 8.1 inbyggda AV egentligen och är medveten om att mitt val eventuellt kan innebära en risk men nu har jag snart haft det i två år utan att stöta på problem.
Handlar väl egentligen mest om att dimensionera skydd efter vilket behov användaren har och/eller hur stor risk användarens beteende kan tänkas utgöra.
Går man vidare med din liknelse så bör man ju också ha ordentligt med skydd om man skulle ställa sig framför ett maskingevär.

Haha jo visst är det så! Skulle nog behöva både en IDS, IPS, ironport och gärna en asa 5520 för att min svärmor skulle sitta relativt säker. Det + minst 15 AVs, inkl komodo i paraonia mode. Skulle dock inte hjälpa då hon trycker ja på allting.

Om gjuter cementbollar som mugglarna kan få rulla runt i, då borde de väl klara maskingevären ett tag iaf? ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av stimpen:

I win 8.1 kör jag inget efterinstallerat antivir. Windows defender funkar bra. Kört så i snart ett år utan virus.
Windows defender i win8+ är mer än det var i win 7. Är godkänt att använda på myndigheter etc som skydd så jag nöjer mig med det.
Sett tester och det har nån procent lägre träffsäkerhet än de andre men är gratis och funkar utan problem.

Sen är myndigheter inget vidare på datasäkerhet häller. Var ju upp för något år sen att dom hyrde servers av något företag och skyddet där var typ inget.

Skrivet av Sushifrukt:

Det är det nog med första säkerhet
Men frågan är ju hur mycket defender faktiskt blockat och hur mycket som du bara undvikt från vad många andra dödliga inte gör.

Går man inte framför en pistol lär man inte bli skjuten heller Eller något sånt xD

Har dock hört många som sagt att Defender för 8 och 8.1 är hästlängder mycket bättre än för 7. Jag är dock skeptiskt fortfarande

Kommit upp ett par gånger i tråden:
http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/ap...

Brutalt dålig säkerhet. i win 8 hade den bra säkerhet i ett test i win 8, alltså var någon månad den fick bra betyg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Eller "Kod 40" som vi kallar det.

Problemet sitter ca 40 cm från skärmen.

http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/ap... Undrar vart problmet är?

Ja det så kallade skyddet läcker ju som ett såll. Där testar dom riktiga virus dom senaste 4 veckorna alltså hela 20k stycken. Många andra klarar närmare 100%.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/ap... Undrar vart problmet är?

Ja det så kallade skyddet läcker ju som ett såll. Där testar dom riktiga virus dom senaste 4 veckorna alltså hela 20k stycken. Många andra klarar närmare 100%.

Ja, som typ McAfee och Kaspersky, lol.

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Du borde lagt in en omröstning. Blir ju mer överskådligt då.

Personligen tycker jag att windows brandvägg är helt värdelös och släpper igenom för mycket trafik. Märkte detta när jag gjorde portscans på migsjälv.

Nja Windows brandväggen är default "ganska öppen" men det går att ställa in den i detalj så att den blir så bra som man själv vill.
Jag brukar använda detta lilla verktyg http://www.binisoft.org/ för att åstadkomma detta på ett enklare sätt.
Fortfarande kanske inte lika användarvänlig som en del betal brandväggar, men blir enklare iallafall.

Kör för övrigt med Avast fria AV, skulle jag köpa nått så skulle det nog bli Kasparsky.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja Windows brandväggen är default "ganska öppen" men det går att ställa in den i detalj så att den blir så bra som man själv vill.
Jag brukar använda detta lilla verktyg http://www.binisoft.org/ för att åstadkomma detta på ett enklare sätt.
Fortfarande kanske inte lika användarvänlig som en del betal brandväggar, men blir enklare iallafall.

Kör för övrigt med Avast fria AV, skulle jag köpa nått så skulle det nog bli Kasparsky.

En del AV-paket brukar man kunna konfigurera Windows brandvägg med eller välja att göra det istället för att använda tredjepartslösningar. Sen Vista finns i.a.f. ingående och utgående som standard.

Permalänk
Medlem

Har provat ett antal gratis antivirus och de brukar åka ut efter ett tag.
De brukar lopa ganska ofta och låsa hela datorn
Numer så kör jag Microsoft security essential och det är den enda som inte har krånglat. Ingår i wondows och kostar inget mer än besväret att aldda hem första gången. Ingår i deras uppdateringar sen.

Permalänk
Medlem

Ingen som testat 360 Internet Security ? Får i princip lika bra score som Kaspersky och liknande men är helt gratis. Känns lite för bra typ....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM