Sony Xperia Z3 Compact - flimmer på skärm?

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z3 Compact - flimmer på skärm?

Köpte ny mobil i söndags på siba, tyckte jag fick en jädrans bra deal med deras 20% rabatt. Dock märkte jag direkt att skärmen flimmrar till när jag startar skärmen. Har googlat men hittar ingen med samma problem.

Detta händer flera gånger varje dag, dock långt ifrån alla gånger jag startar skärmen. Ibland är det värre flimmer, ibland mindre. Det som visas på videon är ganska milt. I övrigt har jag inte märkt något fel på skärmen.

Bör jag reklamera eller är det bara att leva med?

För övrigt är jag väldigt besviken på telefonen. Har haft iphone i flera år och de känns stabilare, både fysiskt i handen och när det kommer till mjukvaran. Tillbehören man fick till mobilen är verkligen inget att hurra för heller. Borde vara standard att magnetladdare ska ingå.

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka den då och köp dig en iPhone?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka den och be om pengarna tillbaka. Det har ju inte ens gått en vecka så det har inget att säga om saken där.

Vad gäller mjukvaran, den ska vara stabil den med iallafall på mjukvaran. Kan vara att du fått ett dåligt ex med något trasig komponent inuti.

Om du trivs med iphone så kommer ju de passa, dessvärre har ju de vuxit lite sedan sist och jag skulle säga att en iphone 6 så om det är storleken du fokuserar på så spelar det tyvärr ingen roll längre. Sony Z3 compact är ju rent av mindre än iPhone 6 där.
Jag misstänker måndags exemplar, men jag är inget fan av iphone så att gå ifrån det till android är inget som jag kan lägga några ord på, jag tycker det är tvärt om där, haha.

Visa signatur
Permalänk

Har du köpt den över disk kan det bli jobbigt att lämna tillbaka. Då får du nog försöka hävda hårdvarufel och om dom är snälla kanske du kan få häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

Köpt i butik på siba. Har inte riktigt råd att lägga över 6000kr på iphone tyvärr. Jag får testa lämna tillbaka den och hoppas på att få en ny då.
Synd att jag gjort alla överföringar redan med kontakter osv. Det blir svårt att visa felet då det är ett intermittent fel och kommer säkert inte uppstå i butiken. Och jag har inte möjlighet att göra detta förrän om 2 veckor då jag är iväg och jobbar.

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kneger:

Köpt i butik på siba. Har inte riktigt råd att lägga över 6000kr på iphone tyvärr. Jag får testa lämna tillbaka den och hoppas på att få en ny då.
Synd att jag gjort alla överföringar redan med kontakter osv. Det blir svårt att visa felet då det är ett intermittent fel och kommer säkert inte uppstå i butiken. Och jag har inte möjlighet att göra detta förrän om 2 veckor då jag är iväg och jobbar.

Det där är en solklar DOA, (dead on arrival). Det bör räcka att du visar klippet, acceptera inte lagning!!! Telefonen är såld som trasig och ska direkt ersättas med ny eller likvärdig, annars pengarna tillbaka.

Edit: angående kontakter etc, du bör väl kunna göra en säkerhetskopia på datorn som du kan återställa ifrån när du får en ny telefon...??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det där är en solklar DOA, (dead on arrival). Det bör räcka att du visar klippet, acceptera inte lagning!!! Telefonen är såld som trasig och ska direkt ersättas med ny eller likvärdig, annars pengarna tillbaka.

Edit: angående kontakter etc, du bör väl kunna göra en säkerhetskopia på datorn som du kan återställa ifrån när du får en ny telefon...??

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm det kan man säkert göra, ska kolla upp hur! Är väldigt vilsen när det gäller denna telefon!

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kneger:

Hmm det kan man säkert göra, ska kolla upp hur! Är väldigt vilsen när det gäller denna telefon!

Om du har ett gmail konto så kan du överföra dina kontakter dit. Den bör också göra detta automatiskt då och då.
http://androidfact.com/how-to-backup-android-contacts/

Sen kan du synca tillbaka dem till din nya telefon, om du skaffar en android till så ska detta skötas automatiskt men om du skaffar en iphone kan du följa denna guide:
https://support.google.com/mail/answer/3008051?hl=en

Sony har även egen mjukvara du kan använda. Sony PC Suite eller något sådant heter den, men jag tycker det är alldeles för seg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ojdå
Så ska det absolut inte vara, som dom andra säger, visa klippet och lämna in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om du har ett gmail konto så kan du överföra dina kontakter dit. Den bör också göra detta automatiskt då och då.
http://androidfact.com/how-to-backup-android-contacts/

Sen kan du synca tillbaka dem till din nya telefon, om du skaffar en android till så ska detta skötas automatiskt men om du skaffar en iphone kan du följa denna guide:
https://support.google.com/mail/answer/3008051?hl=en

Sony har även egen mjukvara du kan använda. Sony PC Suite eller något sådant heter den, men jag tycker det är alldeles för seg.

Tack! Då använder jag mitt gmail konto!

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem

Ska verkligen inte vara sådär, så reklamera skiten och kräv ny. Annars kan det vara bara display fel och då kan de bara byta displayen så är det lugnt.

men jag skulle försöka o kräva ny/pengarna tillbaka

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk

Byt

Hej!

Jag tycker du borde gå tillbaka med din telefon. Jag hade pyttelite flimmer på skärmen när jag gick till inställningarna via scroll-menyn längst upp på skärmen. Du kan se vad jag menar i den här filmen http://youtu.be/7yRYyoUWakw men inte annars. Det störde mig otroligt, så jag gick tillbaka idag och fick en ny telefon direkt! Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med telefonen förövrigt.

Ditt problem med telefonen är mycket värre du borde verkligen inte acceptera det. Gå på en gång!

Mvh
Jenny

Permalänk
Medlem
Skrivet av jennypennyjenny:

Hej!

Jag tycker du borde gå tillbaka med din telefon. Jag hade pyttelite flimmer på skärmen när jag gick till inställningarna via scroll-menyn längst upp på skärmen. Du kan se vad jag menar i den här filmen http://youtu.be/7yRYyoUWakw men inte annars. Det störde mig otroligt (men så är jag petig med saker när de är nya också) så jag gick tillbaka idag och fick en ny telefon direkt! Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med telefonen förövrigt.

Ditt problem med telefonen är mycket värre du borde verkligen inte acceptera det. Gå på en gång!

Mvh
Jenny

Japp! Ska försöka hinna imorgon! Tack för all hjälp, återkommer om det inte löst sig!

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem

Var hos siba idag och fick ingen ny för de byter bara inom 7 dagar, jag var där dag 8. De kunde skicka iväg den på rep, men då står jag utan mobil. Han kunde inte säga hur länge telefonen skulle vara iväg.

Väldigt missnöjd.

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kneger:

Var hos siba idag och fick ingen ny för de byter bara inom 7 dagar, jag var där dag 8. De kunde skicka iväg den på rep, men då står jag utan mobil. Han kunde inte säga hur länge telefonen skulle vara iväg.

Väldigt missnöjd.

Det var ju riktigt surt:(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av kneger:

Var hos siba idag och fick ingen ny för de byter bara inom 7 dagar, jag var där dag 8. De kunde skicka iväg den på rep, men då står jag utan mobil. Han kunde inte säga hur länge telefonen skulle vara iväg.

Väldigt missnöjd.

SIBA har öppet köp i 30 dagar, du kan ju göra ett återköp.

Måste gå. Annars hota med ARN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

SIBA har öppet köp i 30 dagar, du kan ju göra ett återköp.

Måste gå. Annars hota med ARN

Gäller detta även om förpackningen är bruten och mobilen använd?

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kneger:

Gäller detta även om förpackningen är bruten och mobilen använd?

Saxar från Konsumentverket

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar.

Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

Dold text

I ditt fall betyder det mer eller mindre att du inte får ha sönder den (tänk spräckt skärm eller något annat tydligt) eller väsentligt ändra skicket, kan räcke med en rispa/repa. På grund av goodwill hos företag brukar mindre åverkan accepteras, nu verkar inte SIBA ha hanterat detta speciellt bra från början (tycker personligen att de bra mycket tidigare borde ha bytt mobilen...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Saxar från Konsumentverket

Att handla på öppet köp betyder att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka det du köpt inom en viss tid.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker. Men det finns många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer som tillämpar öppet köp utan att du behöver be om det.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Vill du köpa en vara på öppet köp bör du be om det innan du betalar.

Om affären går med på öppet köp är det viktigt att detta antecknas, till exempel på kvittot. Spara alltid kvittot. Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

Dold text

I ditt fall betyder det mer eller mindre att du inte får ha sönder den (tänk spräckt skärm eller något annat tydligt) eller väsentligt ändra skicket, kan räcke med en rispa/repa. På grund av goodwill hos företag brukar mindre åverkan accepteras, nu verkar inte SIBA ha hanterat detta speciellt bra från början (tycker personligen att de bra mycket tidigare borde ha bytt mobilen...).

Skall prova imorgon igen i en annan sibabutik!

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kneger:

Skall prova imorgon igen i en annan sibabutik!

Lycka till, hoppas verkligen det löser sig. Jag vet själv hur det är att ha mobiler som strular!
Fanimej det värsta som finns!

Permalänk
Medlem

Fick ingen ny mobil, har dock skickat in på lagning nu hos siba. Personalen var inte mycket till hjälp där. De ville låna ut en gammal telefon där mitt simkort inte passade. Efter en timme i butiken fick jag ett nytt simkort som passar i min gamla iphone.

Kommer få tillbaka telefonen inom 3 veckor. Hittar de inget fel blir jag skyldig att betala 300-1500kr.

Jag kan utifrån mina erfarenheter aldrig rekommendera någon att köpa en Sony Xperia Z3 Compact. Jag kan inte heller rekommendera någon att handla från siba då de skött detta väldigt dåligt.

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kneger:

Fick ingen ny mobil, har dock skickat in på lagning nu hos siba. Personalen var inte mycket till hjälp där. De ville låna ut en gammal telefon där mitt simkort inte passade. Efter en timme i butiken fick jag ett nytt simkort som passar i min gamla iphone.

Kommer få tillbaka telefonen inom 3 veckor. Hittar de inget fel blir jag skyldig att betala 300-1500kr.

Jag kan utifrån mina erfarenheter aldrig rekommendera någon att köpa en Sony Xperia Z3 Compact. Jag kan inte heller rekommendera någon att handla från siba då de skött detta väldigt dåligt.

Dåligt skött från butiken, men att fel kommer uppstå på elektroniska prylar är inte sista gången, kan hända på vilken produkt som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Idag kollade jag på www.siba.se/service för att se hur det går för min telefon. Väldigt förvånad blev jag när jag läste detta:

" Det är inte garanti på apparaten på grund av att telefonlåskoden är aktiverad. Kostnadsförslaget avser upplåsning av den grafiska koden. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten. Reparation kostar 290 kr exkl frakt och moms. Apparaten kan returneras oreparerad (kostar 290 kr, exkl frakt och moms) eller så kan vi skrota apparaten utan kostnad. Får vi inte svar inom 14 dagar avslutas ärendet och apparaten skickas tillbaka mot debitering. "

De alternativ jag har att välja på hemsidan är:

Kostnadsförslaget godkännes, reparera apparat. Pris: 532 kr
Kostnadsförslaget avböjes, åter till kund/ägare. Pris: 531,875 kr
Kostnadsförslaget avböjes, skrotas av verkstad. Pris: 0 kr

Detta var inget killen i butiken sa något om till mig. Dock läser jag nu i kopian av pappret jag skrev under att "Produkter med aktiverat lösenord, Find My Iphone, pin-kod eller liknande, debiteras normalt för hanteringskostnad." Kanske får jag skylla mig själv att jag inte läste pappret mer noggrant, men jag tycker butiken borde informera om det muntligt också.

För att summera har jag köpt en helt ny telefon som visar sig vara trasig, skickat in den på reparation en 1 ½ vecka efter jag köpt den och får betala 530kr.

Känner ett hat mot både Sony och Siba och vet inte hur jag skall gå tillväga, en sak som är säker är att jag aldrig mer kommer handla hos Siba igen.

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem

En nyfiken fråga, var det flimmer redan första dagen? Om ja, varför gick du inte tillbaks innan 7 dagar gått? Även en iPhone kan vara trasig första dagen, inte bara Sony.. Kör själv Nokia så något fanboy är jag ikke!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

En nyfiken fråga, var det flimmer redan första dagen? Om ja, varför gick du inte tillbaks innan 7 dagar gått? Även en iPhone kan vara trasig första dagen, inte bara Sony.. Kör själv Nokia så något fanboy är jag ikke!

Ja, telefonen var så från början. Jag hade helt enkelt inte möjlighet att gå till butiken inom 7 dagar pga jobb bland annat.

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kneger:

Uppdatering!

Idag kollade jag på www.siba.se/service för att se hur det går för min telefon. Väldigt förvånad blev jag när jag läste detta:

" Det är inte garanti på apparaten på grund av att telefonlåskoden är aktiverad. Kostnadsförslaget avser upplåsning av den grafiska koden. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten. Reparation kostar 290 kr exkl frakt och moms. Apparaten kan returneras oreparerad (kostar 290 kr, exkl frakt och moms) eller så kan vi skrota apparaten utan kostnad. Får vi inte svar inom 14 dagar avslutas ärendet och apparaten skickas tillbaka mot debitering. "

De alternativ jag har att välja på hemsidan är:

Kostnadsförslaget godkännes, reparera apparat. Pris: 532 kr
Kostnadsförslaget avböjes, åter till kund/ägare. Pris: 531,875 kr
Kostnadsförslaget avböjes, skrotas av verkstad. Pris: 0 kr

Detta var inget killen i butiken sa något om till mig. Dock läser jag nu i kopian av pappret jag skrev under att "Produkter med aktiverat lösenord, Find My Iphone, pin-kod eller liknande, debiteras normalt för hanteringskostnad." Kanske får jag skylla mig själv att jag inte läste pappret mer noggrant, men jag tycker butiken borde informera om det muntligt också.

För att summera har jag köpt en helt ny telefon som visar sig vara trasig, skickat in den på reparation en 1 ½ vecka efter jag köpt den och får betala 530kr.

Känner ett hat mot både Sony och Siba och vet inte hur jag skall gå tillväga, en sak som är säker är att jag aldrig mer kommer handla hos Siba igen.

Vad i hela fridens namn....
Så oerhört dåligt skött, speciellt från Sibas håll... jag tycker att du borde ta detta till ARN, för om du inte gör det så kommer någon annan att råka ut för samma sak. Att det ska kosta om man har telefonlås är ju skitsnack, dock så brukar de installera om telefonen, antar att det är för att slippa.

Kan ju fan inte kosta när du skickar in för garantiärende...

Permalänk
Medlem

Siba är ju kända för att ha helt värdelös support. Inte satt min fot där på över tio år.

Gällande telefonen så har jag också problem med min z3c. Det är dock 3.5mm jacket som glappar för mig, men haft den i 2 månader kanske så jag förväntar mig att det blir reparation för min del när jag skickar in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Vad i hela fridens namn....
Så oerhört dåligt skött, speciellt från Sibas håll... jag tycker att du borde ta detta till ARN, för om du inte gör det så kommer någon annan att råka ut för samma sak. Att det ska kosta om man har telefonlås är ju skitsnack, dock så brukar de installera om telefonen, antar att det är för att slippa.

Kan ju fan inte kosta när du skickar in för garantiärende...

Kan jag verkligen ta detta till ARN när jag skrivit på pappret där det står vad som gäller? Dock var ju butiksbiträdet väldigt dålig på att informera.

Han tog min mobil utan att berätta något om det med kodlås, därefter gav han mig ett papper där han stryket under ett stycke där det stod att om de inte hittar något fel kan jag bli skyldig att betala 300-1500kr, men inget i detta stycket om något med kodlås. Det stod i ett helt annat stycke som. Notera att han då redan gått iväg med min telefon, därav förutsatte jag att jag inte behövde göra några förberedelser med telefonen innan reparation.

Vet inte hur jag ska ta detta vidare, eller om jag helt enkelt bara skall betala och skylla mig själv att jag handlade en Sonytelefon hos Siba?

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Vad i hela fridens namn....
Så oerhört dåligt skött, speciellt från Sibas håll... jag tycker att du borde ta detta till ARN, för om du inte gör det så kommer någon annan att råka ut för samma sak. Att det ska kosta om man har telefonlås är ju skitsnack, dock så brukar de installera om telefonen, antar att det är för att slippa.

Kan ju fan inte kosta när du skickar in för garantiärende...

Problemet är: i alla fall när det gäller iphone, att det inte GÅR att installera om telefonen om "Find My Iphone" är aktiverat om du inte har tillgång till dator med ituneskontot/koden till telefonen. Det är lixom halva poängen med funktionen.

EDIT:
Vet dock inte om androids motsvarighet är lika jävlig, jag tvivlar starkt på det.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Problemet är: i alla fall när det gäller iphone, att det inte GÅR att installera om telefonen om "Find My Iphone" är aktiverat om du inte har tillgång till dator med ituneskontot/koden till telefonen. Det är lixom halva poängen med funktionen.

EDIT:
Vet dock inte om androids motsvarighet är lika jävlig, jag tvivlar starkt på det.

nu var det väl bara det grafiska lösenordet om jag inte fattade det fel?
För om det är "hitta min iphone"-varianten så har jag förståelse för det :-).