Större mobiltelefoner ersätter surfplattor

Permalänk
Melding Plague

Större mobiltelefoner ersätter surfplattor

Från en explosionsartad tillväxttakt är försäljningen av surfplattor på väg nedåt. Nu talar en ny undersökning för att boven i dramat är smarta telefoner, som får allt större skärmar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har en Samsung Galaxy Mega 6.3'' och den är helt underbar.
Men kan säga att surfplattor är ju onödigt när man kan ha mobiler som nästan är lika stora.

Permalänk
Medlem

En telefon på sex tum går lätt ner i fickan.

Permalänk
Medlem

Vill max ha en 5-5,2" i fickan. Minst ha en ~10" i soffan. Så för mig, nej.

Permalänk
Medlem

Föredrar att ha en ca 5" telefon och sedan en 13" laptop, surfplattor känns helt meningslösa för mig personligen

Permalänk
Medlem

Kan ju lika gärna skaffa en telefonfunktion på TVn så slipper vi både mobiler och plattor. 55" i fickan är ju lika förträffligt som en Phablet.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Jag har ingen surfplatta och har aldrig haft en, har provat dem några gånger hos kompisar och någon gång i affärer. Tycker inte att de är så speciella, fast jag är å andra sidan inte förtjust i dem heller. Jag använder min telefon (Samsung Galaxy Note 3, 5,7") som en "surfplatta" hemma, den funkar utmärkt som det. Tittar inte så mycket film på den, det gör jag helst på TV:n, alternativt datorn.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Klarar mig inte utan min nexus 7, och 4" i fickan som telefon räcker bra då

Laptopen stannar på 14", och 27" på stationära. Känns som jag har bra spridning

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller så har hypen kring surfplattor dött ut och folk insett vilken onödig pryl det är.

Permalänk
Medlem

Har idag 5" telefon men den kommer bytas ut mot mindre nästa år, förhoppningsvis kommer Apple fortsätta med 4" iPhone ett tag till med bättre hårdvara för då hoppar jag på. Köpte en iPad Air 2 i helgen till döttrarna och att sitta i soffan och surfa med den är kanon, jämfört med 5" telefon. iPad är säkerligen onödig men ack så härlig pryl.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv

Tills jag skaffade min Nexus 4 såg jag användning för min Nexus 7. Gav bort N7an i våras/somras då jag hade skaffat en Toshiba Encore istället. Nu använder jag inte den enbart som en tablet utan också som en liten smidig dator. Jag skulle inte tänka mig att skaffa en ny ARM-baserad tablet i dagsläget, jag tycker personligen att deras tid är förbi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend

Jag kommer ha kvar min iPad just för att kolla film när jag reser. Men hemma vid använder jag numera inte den alls förutom vid sängkanten för att inte störa odjuret bredvid mig. (istället för tvn)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Eller så har hypen kring surfplattor dött ut och folk insett vilken onödig pryl det är.

Snarare att marknad börjar bli ordentligt mättad.

Permalänk
Medlem

Tycker frågan är lite konstig. Vill ni veta om en stor telefon kan ersätta en surfplatta? Så fall är svaret ja. Eller vill ni veta om jag/du/andra swecare kan tänka sig att skaffa en stor telefon istället för en telefon och en surfplatta? Så fall är mitt svar nej.

En telefon ska inte vara så himla stor, då trivs jag bättre med en surfplatta för media konsumtion osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker min nexus 7 är i minsta laget. Hade blivit för opraktiskt med ännu mindre skärm.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

En orsak är ju att flash player inte stöds på surfplatta vilket gör många sidor icke användbara

Permalänk
Medlem

Telefon med whatever-OS, convertible på ca11" för resor/fältjobb, stationära datorer. Till och med vanliga människor som haft ett par bärbara kan tänka sig en mindre stationär med stor skärm igen.

Saknar mest en funktion i stil med att kunna lägga telefon på en smart-tagg så vips blir all telefondata/sms tillgängliga i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Telefon med whatever-OS, convertible på ca11" för resor/fältjobb, stationära datorer. Till och med vanliga människor som haft ett par bärbara kan tänka sig en mindre stationär med stor skärm igen.

Saknar mest en funktion i stil med att kunna lägga telefon på en smart-tagg så vips blir all telefondata/sms tillgängliga i datorn.

Skryter inte apple med någon sån funktion i sin senaste operativsystemversion?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av posyko:

En orsak är ju att flash player inte stöds på surfplatta vilket gör många sidor icke användbara

Är väl snarare att flash inte stöds av Android. Varför blev det så?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att en surfplatta är bättre för att slösurfa i soffan. Telefonen surfar jag bara på när jag inte är hemma och saknar tillgång till dator eller surfplatta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Eller så har hypen kring surfplattor dött ut och folk insett vilken onödig pryl det är.

Men telefonen har ju inget kickstand, jobbigt att hålla i den när man ligger i sängen och gluttar film

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Eller så har hypen kring surfplattor dött ut och folk insett vilken onödig pryl det är.

Mindre surfplattor är sannerligen onödig produkt då de få fördelar som finns är så passa små mot dagens telefoner.
Nexus 7 tex känns som en produkt i ingenmansland.

Jag ser inte surfplatta som något mobilt i samma utsträckning som mobiltelefoner. Dock kan det vara mer ergonomiskt att använda en platta i soffa, sängen än med en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är väl snarare att flash inte stöds av Android. Varför blev det så?

Flash stöds inte av något mobilt OS längre (lite osäker på iOS), exakt varför finns det säkert många svar på men generellt så kan man väl säga att man övergick till HTML5 och siktar väl på att skrota Flash helt i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tror snarare att plattorna kommer växa upp mot 13" ser ingen anledning att de skall vara så små som de är i dag, Använder Telefonen (5s) till att ringa. Ipad till möteskantekningar och surf samt 15" rMBP till jobb. Med nya handoff och continuity så har jag allt i samtliga enheter och kan ringa och smsa med den jag har i handen för tillfället. Välkommen till framtiden mina vänner!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Sen jobbet försåg mig med en vettig telefon (xperia Z3) har jag inte rört min surfplatta. 5,2" duger gott att kolla serier på när jag reser i jobbet, vilket var plattans primära (enda) uppgift tidigare.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Min nexus 7 (2012) ersattes som gps i bilen å liknande "mobila" funktioner med min Xperia Ultra 6,4 tum. Enda användningen för nexus 7 idag är i hemmet framför projektorn med chromecast.
Vill dock ersätta nexus 7 med Xperia z4 tablet som ryktas bli 12tum till våren.
Frågan blir sen i vår vad jag ska ha nexus 7 till då :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Flash stöds inte av något mobilt OS längre (lite osäker på iOS), exakt varför finns det säkert många svar på men generellt så kan man väl säga att man övergick till HTML5 och siktar väl på att skrota Flash helt i framtiden.

HTML5 kanske är säkrare än Flash? Känns som att det borde vara något sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Skryter inte apple med någon sån funktion i sin senaste operativsystemversion?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du syftar på continuity så jo det har dom. Den passar över sms och samtal till macen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Min iPad har alltid varit ett verktyg där det är jobbigt att ha en dator. iPaden används väldigt mycket i garaget när man har oljiga fingrar och man kanske behöver hantera den lite mer hårdhänt och det är jobbigt att ha en dator. Jag har den också i sängen eftersom att jag tycker att datorn blir för varm här eller när jag åker som passagerare i bil, (längre sträckor).

Telefonen är allt däremellan, skolan, spårvagnen, lektioner, lunch och så vidare. Laptop använder jag för att anteckna, skriva uppsatser. Alltså arbeten där man behöver hoppa mycket mellan nät och applikation man skriver i.

Har inte använt min iPad mindre sen jag köpte iPhone 6 plus, det är väll mer att man spenderar ytterligare mer tid framför en skärm istället.

Edit: Värt att notera är att jag har en 10 tums iPad, 5.5 tums telefon och 13 tums Mac. (Har man vant sig vid samspelet mellan Appels enheter är det tyvärr svårt att bryta sig ifrån det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jonasies:

Eller så har hypen kring surfplattor dött ut och folk insett vilken onödig pryl det är.

Eller så har fler större mobiltelefoner...

Jag själv har en 10" platta med mig när jag åker till jobbet och reser.. Bra mycket bättre än en laptop.