Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har inte haft problem med Kingston öht (men jag köper enbart efter deras konfigurator), även till HP, både workstations, servers, skrivare eller laptops, men har å andra sidan inte köpt Kingstonminnen till mer än kanske 50 olika HP, kanske uppåt 100, blir lätt fler än man minns.

Kingston har inte godkända minnen för N54L längre utan de har utgått (finns enbart för G8 nu), så nu senast köpte jag HP original. Kingston har enbart enkelsidiga 4GB och HP säger att de ska vara dubbelsidiga, vilket är vad de själva säljer.

Min erfarenhet med HP servrar och Kingston är att det inte fungerar något vidare och är inte supporterat för det minsta. Sett alla möjliga fel när Kingston minnen har används. Kingston måhända påstår att deras minnen är supporterade av HP servrar, men från HP's sida finns ingen som helst support.

Desktop datorer dock fungerar Kingston bra, men på serversidan inte något vidare. Endast de minnen som nämns i i Quickspecen är supporterade från HP's sida.
Skulle du få problem med servern och du kontaktar hp så kan de neka nån som helst support i och med att det är en osupporterad lösning.

Permalänk

Jag kör med Kingston-minne i min N54L och har nyttjat två olika sådana. Inte haft några som helst problem, snarare fungerat hur bra som helst.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Även jag har haft Kingston minnen i min N54L. Den har stått igång i stort sätt hela tiden sen i julas ungefär (8 månader) utan några som helst problem.
Har f.ö. även överlevt en flytt.

Permalänk
Medlem

Jag har också Kingston minnen och min kör 24/7, inte haft ett enda problem...

Permalänk
Inaktiv

Självklart fungerar Kingstons minnen. Mer kompatibla och med högre kvalitet går troligen inte att hitta. Dock håller jag med fairyland att man bör köra med supportade/officiella minnen om dessa finns. Men i N54L fall så kvittar det, produkten är gammal, verkar sakna just sådanna minnen och den lämpar sig nog ändå bäst för hemmapulare idag.

Denna jag själv kör med. Jag är rätt sugen på att trycka in en till (rätt tight med nuvarande användning på de 8+2GB jag har) men med tanke på problemen som verkar kunna uppstå med dubbla åttor så får mer RAM bli något jag kostar på till nästa server istället.

Permalänk
Medlem

Finns det kräm nog och hosta en cs:go server i n54l? Funderar på lite roliga grejer man skulle kunna göra med den

Permalänk
Medlem

Formatera disk

Hej,

Jag har en HP N54L där jag behöver formatera hårddisken. Har haft DSM installerat som enda OS som tyvärr har kraschat. Jag behöver nu formatera hårddisken för att antingen installera DSM igen alternativt något annat OS. Hur gör jag detta enklast utan ett fungerande OS installerat?

Tack!

Permalänk
Skrivet av bergh2:

Hej,

Jag har en HP N54L där jag behöver formatera hårddisken. Har haft DSM installerat som enda OS som tyvärr har kraschat. Jag behöver nu formatera hårddisken för att antingen installera DSM igen alternativt något annat OS. Hur gör jag detta enklast utan ett fungerande OS installerat?

Tack!

Boota från usb-minne, typ nanoboot, välj att installera/uppdatera disk i bootmenyn. Installera dsm från annan dator inom samma nätverk. Typ så? Samma förfarande som då du installerade dsm första gången.
Om du vill ha dsm xpenology igen alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Boota från usb-minne, typ nanoboot, välj att installera/uppdatera disk i bootmenyn. Installera dsm från annan dator inom samma nätverk. Typ så? Samma förfarande som då du installerade dsm första gången.
Om du vill ha dsm xpenology igen alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer disken att bli formaterad i samband med det menar du?

Permalänk
Skrivet av bergh2:

Kommer disken att bli formaterad i samband med det menar du?

Jag inbillar mig att man under installationen får välja om man vill göra en "ren installation" eller reparera nuvarande.

Annars finns det ju ett gäng olika program du kan köra från USB-sticka för att formatera disken, alternativt plocka ur den och montera i annan dator. Jag hade dock testat göra som jag skrev först, men det finns säkert bättre alternativ.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Annars finns det ju ett gäng olika program du kan köra från USB-sticka för att formatera disken, alternativt plocka ur den och montera i annan dator. Jag hade dock testat göra som jag skrev först, men det finns säkert bättre alternativ.

Någon som har tips på något bra sådant gratisprogram?

Permalänk
Medlem

Rensa diskarna, d.v.s plocka bort alla partitioner.
Strular "diskhantering" så gör det via hdparm istället.
Och stoppa sedan i dom i NAS'en igen, då tvingas en fräsh installation.

På "normala" synology NAS'ar har man ju en resetknapp vilekt gör proceduren enkel, men N54L saknar ju denna

Permalänk
Medlem

Eftersom denna inte listas på typ prisjakt - någon som vet bättre pris än 1990 kr på Dustinhome? Finns andra bättre alternativ till samma pris?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av daolo:

Eftersom denna inte listas på typ prisjakt - någon som vet bättre pris än 1990 kr på Dustinhome? Finns andra bättre alternativ till samma pris?

Jag ska lägga upp min N40L om några dagar om du kan tänka dig att köpa begagnat. Moddat bios och lite annat så att man kan köra 7st 3.5" diskar, rent och snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag ska lägga upp min N40L om några dagar om du kan tänka dig att köpa begagnat. Moddat bios och lite annat så att man kan köra 7st 3.5" diskar, rent och snyggt.

Inte intressant för min del. Andra tips?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av daolo:

Inte intressant för min del. Andra tips?

Lessen, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Dell t20 för 2490 kr - är den ett bättre alternativ än n54l för 1990 kr?

https://www.dustinhome.se/product/5010757331/poweredge-t20-pe...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Dell t20 för 2490 kr - är den ett bättre alternativ än n54l för 1990 kr?

https://www.dustinhome.se/product/5010757331/poweredge-t20-pe...

Beror på vad du ska göra med den:

http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1264550-dell-powe...
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1251972-dell-t20-...
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1308170-dell-powe...
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1302129-dell-powe...

Permalänk
Medlem

Tack för infon - inser att jag var lite lat...!

Verkar dock vara strul med virtualisering? Är lite sugen på att testa det - sedan är ju den något större storleken kanske ett minus. Dock har den ju lite vassare processor.. Kanske slutar med att jag bygger själv.

Har annars inga direkta krav - kommer kanske köra DSM, installera mediaportal/plex o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Tack för infon - inser att jag var lite lat...!

Verkar dock vara strul med virtualisering? Är lite sugen på att testa det - sedan är ju den något större storleken kanske ett minus. Dock har den ju lite vassare processor.. Kanske slutar med att jag bygger själv.

Har annars inga direkta krav - kommer kanske köra DSM, installera mediaportal/plex o.s.v.

T20 har legat ute för under 2000 riksdaler tidigare, så kanske värt att vänta. Har läst att den helst vill ha lågvolt-minnen, men vet inte om det stämmer. Angående virtualiseringen så sitter ju en väldigt enkel processor i den så det kan ju vara den som inte tillåter vt-d, om det är det som strular. Annars verkar det vara en trevlig maskin som går att uppgradera väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Finns återigen på Dustinhome för 999kr

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Finns återigen på Dustinhome för 999kr

990kr*

https://www.dustinhome.se/product/5010795910/proliant-microse...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Finns återigen på Dustinhome för 999kr

Tackar, beställt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

då var det äntligen dags att gå med i n54l-klubben då. köp genomfört.

Permalänk
Medlem

Skillnaden med denna jämfört med den N54L som jag köpte förra året för 990:- är att denna saknar 250GB disk, men istället har 4GB minne (istället för 2GB). En positiv skillnad med andra ord!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Har en sedan tidigare som kör FreeNAS, matad med 10GB ECC Ram och 2x2TB disk.
Köpte nu en till, endast för att priset låg rätt. Får se vad jag hittar på med den, om inte annat så slipper den första känna sig liten och ensam på hyllan

Inga större problem att köra ESXi på dessa, visst?

Permalänk

Förbaskat! Missade den hos dustin nu. Hade tänkt köpa en och ställa hos mina föräldrar som kopia av min egen. Aja, bara att bita sig i läppen och sura idag då...

Edit:
Woha! Uppdaterade dustin-fliken en gång innan jag skulle stänga ned den och då hade saldot hos dustin home ändrats från slutsålt till 1 kvar. Nöp den direkt! Nu blir det att vara glad istället då

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DimpZ:

Har en sedan tidigare som kör FreeNAS, matad med 10GB ECC Ram och 2x2TB disk.
Köpte nu en till, endast för att priset låg rätt. Får se vad jag hittar på med den, om inte annat så slipper den första känna sig liten och ensam på hyllan

Inga större problem att köra ESXi på dessa, visst?

Det går alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har en längre tid funderat på att uppgradera min gamla Synology NAS (DS211j) och nu idag när det gick att köpa denna för 990kr så slog jag till!

Jag vet dock inte helt vad jag gett mig in på :)! Jag har tänkt köra Xpenology DSM då jag är van vid det samt att det täcker mina behov. Men jag har några funderingar!

Måste jag ha en dedikerad OS disk eller kan jag köra från tex USB-minne?
Hur kan jag flytta över min befintliga RAID-0 uppsättning från min nuvarande NAS? Går det ens?
Om jag stoppar i ett ytterliggare nätverkskort, kan jag "teama" det och det inbyggda för högre bandbredd ut på mitt LAN?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Har en längre tid funderat på att uppgradera min gamla Synology NAS (DS211j) och nu idag när det gick att köpa denna för 990kr så slog jag till!

Jag vet dock inte helt vad jag gett mig in på :)! Jag har tänkt köra Xpenology DSM då jag är van vid det samt att det täcker mina behov. Men jag har några funderingar!

Måste jag ha en dedikerad OS disk eller kan jag köra från tex USB-minne?
Hur kan jag flytta över min befintliga RAID-0 uppsättning från min nuvarande NAS? Går det ens?
Om jag stoppar i ett ytterliggare nätverkskort, kan jag "teama" det och det inbyggda för högre bandbredd ut på mitt LAN?

Nu har du tur!

Bara några rader längre ner hittade jag denna bortglömda klenod.
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1240029-tips-kor-...

Trevlig kväll.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX