Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Om du vill ha kvar ditt Topre tangentbord och inte börjar använda Novatouch tangentbordet så kan man ta stemsen från novatouch och sätta på sitt topre, och vipps så har du ett topre med MX kompatibla stems.

Intressant idé. Hur pass bökigt är det att byta stems på ett Topre?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av backfeed:

Intressant idé. Hur pass bökigt är det att byta stems på ett Topre?

Det är lätt som en plätt.

Bara plocka isär tangentbordet och pilla loss dom med en skruvmejsel när du väl fått loss plattan (som de sitter i).
Det enda som krävs är en liten stjärnmejsel för att få isär tangentbordet. Detta gäller Topre Realforce tangentborden alltså, hur det är att plocka isär ett novatouch vet jag inte då jag inte äget ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är lätt som en plätt.

Bara plocka isär tangentbordet och pilla loss dom med en skruvmejsel när du väl fått loss plattan (som de sitter i).
Det enda som krävs är en liten stjärnmejsel för att få isär tangentbordet. Detta gäller Topre Realforce tangentborden alltså, hur det är att plocka isär ett novatouch vet jag inte då jag inte äget ett.

Hmmz. Det blir förstås förbaskat kostsamt att köpa både ett Realforce och ett Novatouch, bara för att kunna uppleva äkta Toprekänsla med MX-caps, men lite sugen är jag allt.

Av de recensioner jag läst så får tyvärr Novatouch konsekvent stryk av Realforce i kvalitetskänsla och ljud, och det enda positiva med Novatouch är mx-stems och minimala yttermått.

Det bästa vore ju om Topre släppte ett eget med mx-stems, förstås...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det enklaste och säkraste är att löda loss switcharna det gäller, annars så kan man dränka de switchar som är påverkade i alkohol, men tror inte det kommer hjälpa i längden då du måste få ut allt kladd ur switchen och det kan vara svårt utan att löda loss den och plocka isär den för att göra rent. Och gör man det så är det lika bra att bara byta ut den mot en ny istället.

Testade med finsprit(95% alk.) blev bättre men inte helt nöjd, så gick och köpte ett nytt istället!

Permalänk
Entusiast

Någon som vet ifall https://www.inet.se/produkt/6607041/ducky-thick-pbt-109-keyca... är kompatibelt med CM Storm Novatouch, rätt stabilisatorer osv?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Firkraag:

Någon som vet ifall https://www.inet.se/produkt/6607041/ducky-thick-pbt-109-keyca... är kompatibelt med CM Storm Novatouch, rätt stabilisatorer osv?

Jag vet om någon dag när jag får mitt Novatouch.
Kan kolla hur stemsen ser ut då.

Har du redan ett så kan du ju ta kort på hur det ser ut under spacebaren så kan jag ta en titt.

Permalänk
Entusiast

Lite bilder på Novatouch naket (NSFW) och efter capsbyte.

http://imgur.com/a/xQ4TX

Var även första gången jag försökt lossa på en spacebar, när jag såg fjädern trodde jag jag hade haft sönder något då jag råkade lossa på högersidan först efter lite jävlar anamma.. Som tur var skulle den vara som den är. En annan tråkig sak är att den inte är helt plan, trycker jag på övre vänstra hörnet så "vickar" den ytterst lite.. Måndagsexemplar? Tycker inte det är värt att byta för men får lösa det på nått sätt kanske sätta någon tjockare tejpbit på bordet i det hörnet.

Edit: Hoppas ingen hann se failbilderna! Satte även en bit tejp på skrivbordet där övre vänstra hörnet är så den inte vickar mer.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Firkraag:

Lite bilder på Novatouch naket (NSFW) och efter capsbyte.

http://imgur.com/a/xQ4TX

Var även första gången jag försökt lossa på en spacebar, när jag såg fjädern trodde jag jag hade haft sönder något då jag råkade lossa på högersidan först efter lite jävlar anamma.. Som tur var skulle den vara som den är. En annan tråkig sak är att den inte är helt plan, trycker jag på övre vänstra hörnet så "vickar" den ytterst lite.. Måndagsexemplar? Tycker inte det är värt att byta för men får lösa det på nått sätt kanske sätta någon tjockare tejpbit på bordet i det hörnet.

Edit: Hoppas ingen hann se failbilderna! Satte även en bit tejp på skrivbordet där övre vänstra hörnet är så den inte vickar mer.

Kul att du också fått hem ditt.
Fråga; Har du haft topre tidigare? För detta känns inte som realforcebrädorna på hästlängder för min del. Känns nästan som alla Topre brädor är olika av någon anledning.

Mitt HHKB var mest "snappy" sen kommer mitt 105UFW i "snappy"ghet, sedan kommer mitt 87u som är lite "mjukare" sedan kommer mitt 88UB som är mjukast av dom alla. Novatouch känns inte "snappy" men det låter mer som cherry switchar om det, slaglängden känns inte heller riktigt som med vanliga realfoce brädor.. Det är en minst sagt konstig känsla jämfört med de andra topre brädorna jag haft. Men det kanske har mest att göra med profilen på tangenterna, eller så är stemsen mer ombyggda än jag trodde.

Med "snappy" menar jag att det är högre motstånd före domen kollapsar, och att domen slår upp hårdare också. Med andra ord kan man säga att ju mer "snappy" jag upplevt tangentbordet ju högre har jag upplevt motståndet att aktivera switchen också.

Sedan tänkte jag tipsa om att det antagligen är rätt lätt att fixa ditt problem med att tangentbordet är snett. Det är plasten som inte riktigt sitter på plats. Ta tag ute i hörnen på tangentbordet(en hand ute i varje kant alltså) och vrid, då kommer det knaka till lite och sen är tangentbordet rakt. Hade själv samma "problem" med ett av mina Filco tangentbord.

Permalänk
Entusiast

Detta är mitt första topre tangentbord så jag har inget att jämföra med. Gillar helt klart känslan så något fick dem ju rätt iaf. Ska prova din fix sedan å se om det är samma problem på mitt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Firkraag:

Detta är mitt första topre tangentbord så jag har inget att jämföra med. Gillar helt klart känslan så något fick dem ju rätt iaf. Ska prova din fix sedan å se om det är samma problem på mitt.

Jag tycker iaf det är riktigt läskigt att skriva med detta tangentbord. Jag måste ha hållning som om jag skriver med blå cherrys fast det är topre. Det känns bara konstigt.

Men det är inget fel på switchen på så vis, det känns bara så konstigt att skriva på det här viset med topre tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Har ett komplett tangentbord som behöver nya fjädrar och kanske lube. Bästa sidan för att tjöpa typ 100 hårda fjädrar och sånt?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Har ett komplett tangentbord som behöver nya fjädrar och kanske lube. Bästa sidan för att tjöpa typ 100 hårda fjädrar och sånt?

Schysst stavning på köpa. Hur hårda fjädrar vill du ha? Kan tänka mig att byta mina fjädrar från gröna switchar om du har ngt annat. Om du vill ha ngt annat kan jag rekommendera http://www.gonskeyboardworks.com/ för fjädrar och ctrlalt.io för lube. Kan ha den luben du behöver men du får vara lite mer specifik i vad du vill ha

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leedogustav:

Schysst stavning på köpa. Hur hårda fjädrar vill du ha? Kan tänka mig att byta mina fjädrar från gröna switchar om du har ngt annat. Om du vill ha ngt annat kan jag rekommendera http://www.gonskeyboardworks.com/ för fjädrar och ctrlalt.io för lube. Kan ha den luben du behöver men du får vara lite mer specifik i vad du vill ha

Du får pm.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag tycker iaf det är riktigt läskigt att skriva med detta tangentbord. Jag måste ha hållning som om jag skriver med blå cherrys fast det är topre. Det känns bara konstigt.

Men det är inget fel på switchen på så vis, det känns bara så konstigt att skriva på det här viset med topre tangentbord.

Fick min NovaTouch för ett tag sedan och har det på jobbet. Det är lite läbbigt att skriva med rent allmänt, och det låter för mycket för min smak (nedslaget har jag o-ringsdämpat till någorlunda acceptabel nivå men uppslaget är illa). Aningen dovare ljud med Ducky PBT, men inte mycket. Vet inte vad jag ska tycka. Kan inte påstå att det känns speciellt mycket bättre än vanlig skrutt-rubberdome, men å andra sidan var det så länge sedan jag använde sådant att jag antagligen har glömt hur illa det var. Och så är det ju skillnad på Topre och Topre som du sagt - det här är väl det som är minst bra, som jag förstått det.

Väntar på vad Cookie kokar ihop på Deskthority; förhoppningsvis ett bra dämpningskit för både ned- och uppslag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag köpte mig en ny dator igår vilket verkligen var på tiden. Min förra hade jag till och med en native PS/2 ingång på där bak som jag pluggade in mitt Model M i.

Men där har vi problemet nu. Jag har en väldigt liten PS/2 till USB adapter som jag har pluggat in men datorn vägrar att känna igen tangentbordet och det lyser heller inte eller nåt. Det är stendött. Men jag vet och har hört att det ska fungera. Är det något mer man kan tänkas göra eller behöver jag en annan adapter? Jag har tagit en sån där liten (se bild nedan) som följde med mitt Qpad MK-80 för att plugga in så att belysningen funkar.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Jag köpte mig en ny dator igår vilket verkligen var på tiden. Min förra hade jag till och med en native PS/2 ingång på där bak som jag pluggade in mitt Model M i.

Men där har vi problemet nu. Jag har en väldigt liten PS/2 till USB adapter som jag har pluggat in men datorn vägrar att känna igen tangentbordet och det lyser heller inte eller nåt. Det är stendött. Men jag vet och har hört att det ska fungera. Är det något mer man kan tänkas göra eller behöver jag en annan adapter? Jag har tagit en sån där liten (se bild nedan) som följde med mitt Qpad MK-80 för att plugga in så att belysningen funkar.

http://manhattan.icintracom.com/en-US/products/1387-ps-2-to-u...

Har för mig att såna där inte fungerar med model M utan att du måste ha en Soarer converter

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Leedogustav:

Har för mig att såna där inte fungerar med model M utan att du måste ha en Soarer converter

Misstänkte att det kunde vara adapterstrul. Tack för info ska kolla upp saken närmare.

edit: denna är "aktiv" och inte "passiv" som den jag har nu och borde således fungera antar jag...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Hmm skulle inte chansa genom att skaffa en sån, har för mig att IBMs ps2 kontakt fungerar lite annorlunda men jag är inte helt säker, om du vill läsa om det kan du göra det här: https://geekhack.org/index.php?topic=17458.0

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Leedogustav:

Hmm skulle inte chansa genom att skaffa en sån, har för mig att IBMs ps2 kontakt fungerar lite annorlunda men jag är inte helt säker, om du vill läsa om det kan du göra det här: https://geekhack.org/index.php?topic=17458.0

Danke. Kanske lika bra att beställa typ en sån här på en gång:

http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/items.main/parent...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av deeyay:

Danke. Kanske lika bra att beställa typ en sån här på en gång:

http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/items.main/parent...

Tror också det! Du kan slippa många timmar av frustration och bekymmer!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Har snart dragit bort allt mitt hår känns det som... Jag letar efter ett TKL tangentbord med blåa switchar, men de enda jag kan hitta är Cooler Masters Rapid-i, vilket jag tvivlar lite för mycket på. Har kollat på ett shine3 TKL, men finns inga i lager någonstans och hittar heller inga begagnade(!)... Någon som har koll på om Shine4 släpps som TKL version också?
Hjälp mig... börjar bli desperat nu!...

Permalänk
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av deeyay:

Danke. Kanske lika bra att beställa typ en sån här på en gång:

http://www.clickykeyboards.com/index.cfm/fa/items.main/parent...

Kan bekräfta att det är just en sån där du behöver.
Jag testade allt möjligt före jag insåg att jag måste beställa en sån där från USA. Sagt och gjort, allt fungerar som det ska nu.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av huttala:

Kan bekräfta att det är just en sån där du behöver.
Jag testade allt möjligt före jag insåg att jag måste beställa en sån där från USA. Sagt och gjort, allt fungerar som det ska nu.

Tack för bekräftelse. Då får det bli en sådan.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Har snart dragit bort allt mitt hår känns det som... Jag letar efter ett TKL tangentbord med blåa switchar, men de enda jag kan hitta är Cooler Masters Rapid-i, vilket jag tvivlar lite för mycket på. Har kollat på ett shine3 TKL, men finns inga i lager någonstans och hittar heller inga begagnade(!)... Någon som har koll på om Shine4 släpps som TKL version också?
Hjälp mig... börjar bli desperat nu!...

Finns en i marknaden som säljer en Filco TKL med MX Blue.
http://www.sweclockers.com/annons/105169-filco-majestouch-2-n...

Permalänk
Inaktiv

Om man ska köpa Topre tangentbord vad och var ska man köpa då?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon114264:

Om man ska köpa Topre tangentbord vad och var ska man köpa då?

www.keyboardco.com

Beror lite på vad du vill ha. Jag köpte ett 88UB 45g som jag hade ett tag men sedan sålde igen. Skulle jag köpa ett till idag så skulle det nog bli ett med variable force denna gång då jag inbillar mig att det skulle vara skönare men då får man också med numpad på köpet. Huruvida du ser det som en fördel eller nackdel kan bara du svara på. TKL är alltid nice och stiligt. Men samtidigt opraktiskt beroende på vad man håller på med.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av deeyay:

www.keyboardco.com

Beror lite på vad du vill ha. Jag köpte ett 88UB 45g som jag hade ett tag men sedan sålde igen. Skulle jag köpa ett till idag så skulle det nog bli ett med variable force denna gång då jag inbillar mig att det skulle vara skönare men då får man också med numpad på köpet. Huruvida du ser det som en fördel eller nackdel kan bara du svara på. TKL är alltid nice och stiligt. Men samtidigt opraktiskt beroende på vad man håller på med.

Hur tyckte du "black on black" var? Är det svårt att se "trycket" på tangenterna? Stör man sig på det?

/S

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av splitfile:

Hur tyckte du "black on black" var? Är det svårt att se "trycket" på tangenterna? Stör man sig på det?

/S

I mörker blev det ibland lite klurigt att se vad det stod när jag ska skriva några få tecken men jag skriver med korrekt fingersättning annars och tittar väldigt sällan på tangentbordet när jag skriver så det bekommer mig inte så himla mycket. Tycker snarare det ger en stiligare look och är värt det

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av deeyay:

I mörker blev det ibland lite klurigt att se vad det stod när jag ska skriva några få tecken men jag skriver med korrekt fingersättning annars och tittar väldigt sällan på tangentbordet när jag skriver så det bekommer mig inte så himla mycket. Tycker snarare det ger en stiligare look och är värt det

Ok Får man fråga vad som gjorde att du valde att sälja?

/S