Permalänk
Medlem

i7-4790k höga temperaturer?

hej jag har precis byggt ihop min dator som innehåller en i7-4790k med stock kylare, när jag kör benchmark så får jag en temp på 74 grader och när datorn inte gör någonting 35 grader, borde jag vara orolig?
kan tillägga att jag la till lite kylpasta även fast det redan fanns lite på kylaren (nybörjarmisstag?)

Permalänk
Medlem

Det är ju inga jätte höga temperaturer. Men du ska ju inte köra med dubbel sats kylpasta, dessutom två olika. Du borde ta bort de gamla och sätta dit ny.

Permalänk

Köp en ny kylare till en sån monsterprocessor om du vill ha lägre temperatur. Rengör processorn med sprit eller liknande för att få bort resterna från kylpastan, lägg på ny kylpasta som är av storleken av en ärta. Du vill försöka få så mycket kontaktyta som möjligt med så lite kylpasta som möjligt. Detta för att kylpasta har sämre värmeledningförmåga än koppar

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med värmen. Så länge du inte börjar överklocka, så ska det inte vara några problem.

Min 3930K puttrar på i 4.6 Ghz...i..50 grader i idle, med fläktarna lågt ställda.

Fast rekommenderar att du byter kylare. Oftast bättre med lite mer kylning. Du ska endast ha en kylpasta. Så fort du lyfter bort kylaren, så måste ny pasta läggas på.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

tack så mycket för tipsen, vad kan jag rengöra med och någon som har ett bra tips på en bra kylare? har kollat på denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/148002-cooler...

Permalänk
Medlem

Köpte idag en ny kylare och fick ungefär samma temperatur, antar att jag får vänja mig vid detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo1234:

Köpte idag en ny kylare och fick ungefär samma temperatur, antar att jag får vänja mig vid detta

Hur gjorde du då och vilken kylare hade du?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Hur gjorde du då och vilken kylare hade du?

En ny stockkylare hahaha

Permalänk
Medlem

installerade en Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo och tog bort all kylpasta och applicerade ny.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leo1234:

Köpte idag en ny kylare och fick ungefär samma temperatur, antar att jag får vänja mig vid detta

Säker på att du satte fläkten på rätt håll, kopplade in fläkten ?
Använde rätt mängd kylpasta ?

Permalänk
Medlem

Japp är säker på att allt gjordes rätt, vet inte vad nästa steg är riktigt, ska jag bara låta det vara?

Permalänk
Medlem

Ställer samma fråga som jojjeofc. Hur mycket kylpasta använde du? Ungefär.
Jag har 4770k som låg på ca 100 grader med stock och nu ca 65-80, beroende på vilken del som testas med Evo 212.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag använde ungefär som ett riskorn, tar datorn skada av att köra vid 65-70 grader?
kan det vara chassits fel?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Runt 70 grader är ganska normalt vid hög belastning - så länge den inte ligger där omkring när du slö-surfar eller skriver i Word så är det hur lugnt som helst.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Stockkylaren är inte den bästa så temperaturerna är normala tycker jag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kan jag ändra volten på något sätt? har hört att det har varit ett problem i vissa fall...
Just nu så ligger cpu tempen på 65-68/69 när jag spelar spel som far cry 4 eller arma 3.

Permalänk
Medlem

Enligt http://www.sweclockers.com/recension/19165-be-quiet-shadow-ro... ska du ligga på runt 70 grader med 12V till en 212:a. Vad använder du för kontakt/spänning till fläkten? Sålänge det ligger under 80 grader är det ingen fara. Se till att hela datorn är fri från damm också.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo1234:

Kan jag ändra volten på något sätt? har hört att det har varit ett problem i vissa fall...
Just nu så ligger cpu tempen på 65-68/69 när jag spelar spel som far cry 4 eller arma 3.

på vilken % ligger cpu fläkten på då när du spelar? 65 grader är helt OK i far cry 4.

Visa signatur

CPU: Intel i9 9900k // Moderkort: ASUS z390-h // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 // Ram: Corsair 16GB CL15 3000Mhz // SSD: Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Be Quiet dark pro 4 3//

Permalänk
Medlem

Ingen anledning till oro. Det är först uppåt 100 grader som det har någon verklig betydelse (beroende på processormodell, men för 4790K är det så). Under 70 grader är ingenting.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Jag har kört på temps runt 70-75 grader sen dagen den lanserades (fick den egentligen dagen innan ). Har aldrig haft något problem med 4790k'n.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Äsch din temperatur var det inga problem med från början, du hade haft några grader mindre om du inte lagt på extra pasta, för mkt ger negativ effekt. Om du enbart tog på som ett riskorn på den nya kylaren så är det i mina ögon lite för lite men det finns säkert de som inte håller med mig. Jag brukar sikta på att hålla mig under 83 efter ett riktigt långt stresstest.

Permalänk
Medlem

Hyper 212 är ju ingen monsterkylare jmf med de stora tornkylarna, så ca 70grader i FC4 är nog rätt normalt för den kylaren och den CPUn.

Ingen fara på taket i nuläget.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Enligt Intel ska man hålla sig under 72 grader men tror inte det är jäkla petigt att det går några grader över. I somras låg jag på 80 grader när jag lira bf4, tror inte det orsakar några problem i framtiden.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Verka som mitt moderkort flaska på bra med volt.
Ungefär vilken volts behövs om man kör xmp 4.4ghz?

Permalänk
Medlem

Tyckte jag läste att 1.250v skall räcka för standard konfen på 4790k.. Verkar dock som dom flesta trycker ut mer än nödvändigt när man kör autoclocken..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en 4790k. Testade först med stockkylaren och temperaturerna drog iväg ordentligt, även oklockad. Använder nu Noctua nh-d15, och tickar på som högst i 5GHz, väldigt bra processor må jag säga.
Sitter i ett nzxt h440 för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Tyckte jag läste att 1.250v skall räcka för standard konfen på 4790k.. Verkar dock som dom flesta trycker ut mer än nödvändigt när man kör autoclocken..

Skrivet av krilleoh:

Sitter själv med en 4790k. Testade först med stockkylaren och temperaturerna drog iväg ordentligt, även oklockad. Använder nu Noctua nh-d15, och tickar på som högst i 5GHz, väldigt bra processor må jag säga.
Sitter i ett nzxt h440 för övrigt.

Satt och småklockade lite för skoj skull, började på 4,7Ghz på 1,271v... gick hur bra som helst! Aida64 Stabil iaf

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Köpte denna cpu igår eftersom den verkade ha bra pris/prestanda och även bra potential för att överklocking. Med på köpte fick det bli nytt moderkort och minnen. Installerade allt igår och gjorde lite tester märkte då att cpu går väldigt varm. Körde jag 100% last så var den uppe i 98 grader vilket jag inte känner mig bekväm med. På tomgång så ligger den runt 35-40 grader och så fort lasten slutar så sjunker den ganska så fort. Kör med en Silverstone Argon AR01 kylare idag. Men det känns som om den inte riktigt klarar av jobbet med att kyla CPU. Är också inte helt säker på kvaliten av kylpastan som följde med den kylaren.

Planen är nu i alla fall att skaffa en Noctua NH-DH15 kylare och mer kvalitets kylpasta för att se om det ger bättre resultat.

Visa signatur

CPU: Intel 8086K @5.3 Ghz
Mem: GSkill Trident z 32GB @3200Mhz Mobo: ASUS Maximux X
GFX: Asus Geforce 2080 TI @1750 Mhz core, 16000mhz mem
Chassi: Phanteks Evolv X Cooling: EK watercooling 420 rad front and 280 rad top.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooxie:

Köpte denna cpu igår eftersom den verkade ha bra pris/prestanda och även bra potential för att överklocking. Med på köpte fick det bli nytt moderkort och minnen. Installerade allt igår och gjorde lite tester märkte då att cpu går väldigt varm. Körde jag 100% last så var den uppe i 98 grader vilket jag inte känner mig bekväm med. På tomgång så ligger den runt 35-40 grader och så fort lasten slutar så sjunker den ganska så fort. Kör med en Silverstone Argon AR01 kylare idag. Men det känns som om den inte riktigt klarar av jobbet med att kyla CPU. Är också inte helt säker på kvaliten av kylpastan som följde med den kylaren.

Planen är nu i alla fall att skaffa en Noctua NH-DH15 kylare och mer kvalitets kylpasta för att se om det ger bättre resultat.

Kör Noctua NH-U14S + Artic Silver MX4 pasta

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |