Permalänk

fel på internetet

tjenare! något hände med mitt internet i torsdags. jag hade normalt 15mb/s och nu går det högst upp till 1,1Mb/S. jag har hört med mitt internet företag och det dom sa att det var inget som var fel. jag har även kollat på bredbandskollen och jag det står att jag ska ha 15mb/s. har startat om routrarna flera gånger och det hjälper inte, jag har två routrar. har dragit ut alla kablar om och om igen men det blir ingen skillnad. vad kan det vara för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SearchABox:

tjenare! något hände med mitt internet i torsdags. jag hade normalt 15mb/s och nu går det högst upp till 1,1Mb/S. jag har hört med mitt internet företag och det dom sa att det var inget som var fel. jag har även kollat på bredbandskollen och jag det står att jag ska ha 15mb/s. har startat om routrarna flera gånger och det hjälper inte, jag har två routrar. har dragit ut alla kablar om och om igen men det blir ingen skillnad. vad kan det vara för fel?

Är du säker på att det inte står 1.1 MB/s (MegaByte)?

Var är det den visar 1.1Mb/s?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Är du säker på att det inte står 1.1 MB/s (MegaByte)?

Var är det den visar 1.1Mb/s?

när jag nerladdar t.ex spel från battlenet,steam och origin. det brukar ta ungefär 10min att installera någonting på 15gb nu tar det 4h att nerladda något på 3gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SearchABox:

det brukar ta ungefär 10min att installera någonting på 15gb.

Skulle du ladda ner 15GB på 10min skulle du behöva minst 200Mbit. I call bullshit on this one.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Sötast
Skrivet av SearchABox:

när jag nerladdar t.ex spel från battlenet,steam och origin. det brukar ta ungefär 10min att installera någonting på 15gb nu tar det 4h att nerladda något på 3gb.

Det är skillnad på Mbit och MB/s

http://www.matisse.net/bitcalc/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SearchABox:

15mb/s och 1,1Mb/S. 15mb/s.

Och så var det där med enheter igen...
m är milli, M är mega, sekunder förkortas med lilla s. Lilla g betyder gram, stora G betyder giga.
Och en byte (B) är 8 bitar.

Skrivet av SearchABox:

när jag nerladdar t.ex spel från battlenet,steam och origin. det brukar ta ungefär 10min att installera någonting på 15gb nu tar det 4h att nerladda något på 3gb.

Du laddar ner 15 gram bitar på 10 minuter?!?

Skrivet av SearchABox:

jag har två routrar.

Nu tror jag inte "felet" beror på det men det är sällan bra att ha två routrar.
I alla fall inte om man inte har koll på vad man gör och tycker det är kul med dubbla NAT.

Permalänk

Bredbandskollen visar i Mbps, alltså Megabit/sekund.
Steam och Origin vet jag visar i MB/s.

Det går 8bit på en byte => 15/8Mbps = 1,875 MB/s
Sen förlorar man alltid viss bandbredd till andra saker, samt sträckan till respektive nedladdningsserver.
Därför tycker jag det låter helt rimligt att dessa tjänster ger drygt 1 MB/s.

En nedladdning på 15Gb på tio min skulle kräva en hastighet långt över 15Mbps!

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SearchABox:

jag har två routrar.
vad kan det vara för fel?

Du har 2 routrar vilket ger adresseringsproblem och tappade paket. Du ska absolut inte koppla så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.