En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMacho:

Som så många andra påpekat, det sitter billigast möjliga komponenter i konsoler, Windows licens kan köpas för 300 kr på Ebay.

På tal om licens, du har helt glömt att räkna med Tv-licensen som kostar 2076 kr/år för alla som vill spela konsol. Så som du ser är konsol mycket! dyrare än dator.

Trevlig Helg

Nej, den är inte glömd då den inte räknas in i speldelen, då det är för tv (SVT/SR), och således måste betalas iom att i princip alla har en tv oavsett om de spelar eller inte. (och för de som bara spelar så går den att komma runt, med ex en projektor).

Skrivet av stimpen:

Du ger dig inte eller läser inte vad jag skriver att hårdvara för 5000kr bortsett från allt runtomkring, bara delarna motsvarar prestanda i next gen.
Kommentarer till din lista:
¤ FM2 processorer går på FM2+ moderkort och där finns större utbud ner till 500kr.
¤ Varför har du med en ssd för 1150kr då inte konsollerna har ssd utan bara mekanisk?
¤ Varför har du med ett 550w modulärt agg för 945kr? Helt overkill för det systemet, jag själv kör 450w och jag gissar du lätt kan gå ner mer då ett 750 Ti är så strömsnålt. Skulle lugnt klara dig med 350w på det systemet. Men för 700kr får du ett top notch agg på 450w fast det också är overkill egentligen men är det jag har så tog det.
¤ Fractal design låda... finns cooler master och bitfenix betydligt billigare och det är inget crap.
¤ Mus för 500kr? Folk har ju postat här gång på gång du får mus och tangentbord som är vettiga för 400kr.
¤ Sen det där headsetet igen. Då det är en lika stor kostnad för både konsol och pc varför tar du upp den varje gång?
¤ Inets 1866mhz minnen är dyra men låter det ligga. Säg inte att corsair minnen är bra, de har fler klagomål på betygssidor än många andra tillverkare. För att de är kassa eller säljer mycket? Vem vet?
¤ 760k processorn är listad för 700kr. Men idag gäller 860K som är snabbare och också kostar 700kr på komplett. Inet har den inte.
¤ Lät grafikkortet ligga med fast du kan köpa ett 750 Ti för 1200kr.
Detta är endast hårdvaran i burken, cpu, gpu, minne.
Här är en mer sansad lista på hårdvaran utan OS vilket är det vi jämför. Sen in med steam os så är OS kostnaden borta.

SSD är där för Windows, då Windows är mer eller mindre oanvändbart utan SSD, och det ger en bra boost i laddningstider för program, och även spel.
Och 550W är inte overkill, det är rätt lagom då de rekommenderar 400W för grafikkortet, och med lite marginal på det för framtida byte av komponenter om man så vill.
Och headsetet är fortfarande ingen kostnad på konsol, då det ingår i köpet på PS4 (och på XBox One med om de inte snålar in det).
Och det var 760k som det jämfördes med, så valet föll därav på den cpun.
Precis, och endast hårdvaran slutar på strax under 8000 kr oavsett! (och på det tangentbord, mus, headset för 1000-1500kr)
Och SteamOS räknas inte in, då det är en beta version.
Och tar man ditt första exempel så blir det nästan 7k (6722kr) då man lagt på montering och Windows licens. Sen om man lägger på en SSD så är det i princip summa som mitt exempel var. Och då är ännu inte något tangentbord, mus eller headset, eller skärm inkluderat.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast netflix har man ju i TV'n... Om man nu ska köpa en i alla fall, menar jag.
B!

Jag har inte Netflix i TV:n, hade inte tänkt köpa ny TV och har tröttnat på att allt vänds och vrids på ett, visserligen självklart men trist sätt... Önskar er en trevlig kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, den är inte glömd då den inte räknas in i speldelen, då det är för tv (SVT/SR), och således måste betalas iom att i princip alla har en tv oavsett om de spelar eller inte. (och för de som bara spelar så går den att komma runt, med ex en projektor).

SSD är där för Windows, då Windows är mer eller mindre oanvändbart utan SSD, och det ger en bra boost i laddningstider för program, och även spel.
Och 550W är inte overkill, det är rätt lagom då de rekommenderar 400W för grafikkortet, och med lite marginal på det för framtida byte av komponenter om man så vill.
Och headsetet är fortfarande ingen kostnad på konsol, då det ingår i köpet på PS4 (och på XBox One med om de inte snålar in det).
Och det var 760k som det jämfördes med, så valet föll därav på den cpun.
Precis, och endast hårdvaran slutar på strax under 8000 kr oavsett! (och på det tangentbord, mus, headset för 1000-1500kr)
Och SteamOS räknas inte in, då det är en beta version.
Och tar man ditt första exempel så blir det nästan 7k (6722kr) då man lagt på montering och Windows licens. Sen om man lägger på en SSD så är det i princip summa som mitt exempel var. Och då är ännu inte något tangentbord, mus eller headset, eller skärm inkluderat.

Tjena, inget agg mot att det var 760k prollen i listan. Mer bara en notis att du nu får ännu snabbare prolle för samma pris.
Massor som kör win på mekanisk. Och hårddisken spelar ingen roll för prestandan i själva spelet när det är igång. Håller med om att det ger boost men du behöver inte det för att få samma prestanda som en konsol, och laddningstiderna gissar jag är ganska identiska på pc och konsol i spelen om båda kör mekanisk.
Visste ej man fick headset till PS4an, men kollade nu och det är ett mono headset, typ billigaste som finns. Jag tror inte en gamer sitter och nöjer sig med ett mono headset till konsol men måste köpa dyrt till pc. Jag tänkt mer headset i 700kr+ klassen. Kollade snabbt headsetpriser och de börjar på ca 40kr och finns sen i mängder av utförande med 10kr prissteg.
Nätagget, igen detta var bara att få konsol prestanda utan hänsyn till uppgraderingar etc. Du uppgraderar ju inte konsolen. Det skulle vara uppgradering om man gick upp i grafik som blev bättre än konsolen. Tror framtida kretsar som presterar lika bra som 750 ti kommer vara strömsnålare. Men var ett 450w agg jag hade i 5000kr builden och ett 400w i how low can you go och är det rek 400w så räcker det långt då de brukar ta i rätt rejält i de rekommendationerna för att vara på den säkra sidan.

Nej varför drar du in ssdn i priset igen, den skall inte vara med. Ok inte steam os men ubuntu då. Det är ej beta och är gratis och spelen som går i steam os går på det med. Och igen det var hårdvarujämföresle. Mjukvaran i konsollerna är långt ifrån windows. Gissar de kör linuxvarianter som de moddat.
Och varför säger du igen hårvaran slutar på 8000kr? Glöm ssdn. Ta how low can you go för 4300 och lägg på 400kr för tangentbord o mus så är det på 4700kr för endast hårdvaran med nätagg rekommenderat för 750 ti.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Tjena, inget agg mot att det var 760k prollen i listan. Mer bara en notis att du nu får ännu snabbare prolle för samma pris.
Massor som kör win på mekanisk. Och hårddisken spelar ingen roll för prestandan i själva spelet när det är igång. Håller med om att det ger boost men du behöver inte det för att få samma prestanda som en konsol, och laddningstiderna gissar jag är ganska identiska på pc och konsol i spelen om båda kör mekanisk.
Visste ej man fick headset till PS4an, men kollade nu och det är ett mono headset, typ billigaste som finns. Jag tror inte en gamer sitter och nöjer sig med ett mono headset till konsol men måste köpa dyrt till pc. Jag tänkt mer headset i 700kr+ klassen. Kollade snabbt headsetpriser och de börjar på ca 40kr och finns sen i mängder av utförande med 10kr prissteg.
Nätagget, igen detta var bara att få konsol prestanda utan hänsyn till uppgraderingar etc. Du uppgraderar ju inte konsolen. Det skulle vara uppgradering om man gick upp i grafik som blev bättre än konsolen. Tror framtida kretsar som presterar lika bra som 750 ti kommer vara strömsnålare. Men var ett 450w agg jag hade i 5000kr builden och ett 400w i how low can you go och är det rek 400w så räcker det långt då de brukar ta i rätt rejält i de rekommendationerna för att vara på den säkra sidan.

Nej varför drar du in ssdn i priset igen, den skall inte vara med. Ok inte steam os men ubuntu då. Det är ej beta och är gratis och spelen som går i steam os går på det med. Och igen det var hårdvarujämföresle. Mjukvaran i konsollerna är långt ifrån windows. Gissar de kör linuxvarianter som de moddat.
Och varför säger du igen hårvaran slutar på 8000kr? Glöm ssdn. Ta how low can you go för 4300 och lägg på 400kr för tangentbord o mus så är det på 4700kr för endast hårdvaran med nätagg rekommenderat för 750 ti.

+ 800 kr för montering, 900 kr för Windows, + headset så är vi uppe i 6400+.
Och headsetet som följer med konsolerna är för chatt, inte för själva spelljudet i sig.
Så oavsett hur man gör så är PC dyrare för motsvarande, och då utan SSD som är behövligt för Windows.
Och ett paket med tangentbord och headset kostar typ 1000 kr (som exemplet) och en mus på det för 500kr eller så, så bara där är det 1500 kr ca till, och slutar då på 7500 kr med ditt "low budget" alternativ.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag har inte Netflix i TV:n, hade inte tänkt köpa ny TV och har tröttnat på att allt vänds och vrids på ett, visserligen självklart men trist sätt... Önskar er en trevlig kväll.

Jag menade väl snarast på att Netflix i TV'n är en billigare lösning än en konsol. Om nu det vore ända syftet. Självklart är det inte just enda syftet, men det gör fortfarande Netflix till ett "dåligt argument" för konsolen. Om man inte vill köra en ny TV konceptet, så går det ju även med en väldigt budgetbaserad "köpt komplett" dator av i stort sett vilket slag som helst. Jag drog till med minst 2 kärnig, och 2GHz+ bara för att få ett utgångsläge, och fick ett lägsta pris på 1600:- via prisjakt. I realiteten är nog typ Asus Eee Box EB1036-B0070 för 2200-2400:- ett bättre val, då den finns i lager från välrenommerade leverantörer, osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Tycker ni som klagar på dyra uppgraderingar har fel tankesätt från början.

Min pc kostade 5 tusen nypris och brottas med de flesta spelen i high eller närheten 1080p. Däremot spelar jag på en 17" skärm för tillfället. Varför? Blir spelen roligare av att spela på större skärm? Kanske. Men då spelar jag hellre sånt som fungerar bra på en minder skärm - ser ingen nytta i att lägga 1-2 tusen på en skärm för minimal vinst i inlevelse.

Förut var jag väldigt inne på att ha det värsta. Men det har jag gett upp.

Har dessutom ingen TV så för mig hade en konsol blivit dyrare.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av -=Mr_B=-:

Hur blir det betydligt dyrare? Det är lite här den springande punkten är. Ta, i stort sett vilken modern "arbetsdator som helst" och stoppa i ett grafikkort för halva kostnaden av konsolen. Du är färdig. Prestanda i den burken kommer vara likvärdig eller bättre, för i stort sett alla spel. I realiteten är det ju inte så man gör, utan man förbereder ju sig redan från början genom att se till så att det systemet man skaffar för att "arbeta" på kommer vara kapabelt att följa med tiden och uppgradera sitt grafikkort. Så man har redan från början valt att prioritera lite mer minne och snabbare CPU, kanske en SSD. Och verifierat att det går att stoppa i ett snabbare grafikkort i framtiden.
Eller så prioriterar man redan från början en konsol.

Båda vägarna är absolut framkomliga. Men så länge man förutsätter att hushållet har en PC oavsett, ser jag inte hur det rimligtvis kan bli billigare med en konsol än en "spel" PC. Det är ju inte som om man behöver ytterligare en PC, spelburken är fult kapabel att göra allt det man försöker göra med den "vanliga" datorn. Arbete, räkningar, osv. Olika vägar till samma mål. Underhållning.
B!

Problemet är att majoriteten av alla "arbetsdatorer" idag är laptops så det är inte möjligt att byta grafikkort. Frågan är om det överhuvudtaget är speciellt många stationära som köps idag av "vanliga" användare. Så bara för att ett hushåll har en PC betyder inte att det går att spela på den maskinen.

Inget som bevisar något, men tittar jag i min bekantskapskrets så är det laptop och pekplattor som står för datorkraften hos de som bara har en dator för grundläggande funktioner som surf, e-mail, Internet-bank etc. På mitt jobb (är programmerare) är det ytterst få som har något annat än just laptops och pekplattor, det trots att många även har datorer/programmering som hobby.

Inte heller så konstigt att mer pengar läggs på AAA-titlarna på konsol än på PC. Spel som FIFA14 säljer 30-40 gånger mer på PS4 än på PC. Till och med ett FPS spel som Far Cry 4 säljer bättre på PS3 än på PC, det säljer nästa 8 gånger mer på PS4 än på PC. Så något gör ändå att "svensson" kör konsol, tror att just enkelheten är det som många ser som stora fördelen. Med Steam är det i.o.f.s. nästan lika lätt med dator, men gemene man tycker nog ändå konsol är enklare då det bara är att stoppa i skivan och spela.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

En annan viktigt faktor tycker jag är att de flesta AAA spel görs för både konsol och pc. Visst, det blir klart bättre att spela dessa på pc men samtidigt betalar du mer (min åsikt) för att få uppleva fördelen. Varför lägga 5k på ett grafikkort, du sitter fortfarande och spelar en konsolport.

Eftersom konsol versionerna säljer såpass bra som de gör kommer ju AAA spelen som kostar så ofantligt att utveckla alltid att göras till konsol också, sedan skalas de upp något till pc. Är det värt de extra pengarna för en pc för att spela ett spel som är gjort med konsol i åtanke? Inte i min mening.
´
Titta bara på nya Dragon Age, flera i den tråden som har sagt att de väntar med att spela tills de har fixat buggar etc. Kanske lika bra att skippa pc helt och nöja sig med lite lägre framerate och detaljer och bara spela istället...Visst finns buggar till konsol också men generellt sett är det ändå bättre där än pc.

Jag minns förr, då kom det en typ av spel till pc och en typ till konsol. Då var det rejäl skillnad mellan spelen, de var mer avancerade på pc och kändes mer vuxna, nu tycker jag att det i viss mån har försvunnit pga alla konsoller.

edit: Det är att bara att ta en titt i Dragon Age respektive Far Cry 4 tråden. 9 av 10 inlägg handlar om hur spelet flyter, vad fpsen är, vilken drivrutin man har, hur många grafikkort man har, vilken cpu, hur hög klocken är. Säger väl allt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

+ 800 kr för montering, 900 kr för Windows, + headset så är vi uppe i 6400+.
Och headsetet som följer med konsolerna är för chatt, inte för själva spelljudet i sig.
Så oavsett hur man gör så är PC dyrare för motsvarande, och då utan SSD som är behövligt för Windows.
Och ett paket med tangentbord och headset kostar typ 1000 kr (som exemplet) och en mus på det för 500kr eller så, så bara där är det 1500 kr ca till, och slutar då på 7500 kr med ditt "low budget" alternativ.

Jag bara lämnar detta här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7414299/2014-11-30

Släng på windows där om du vill ha det eller gratis linux (steam os är bara en variant ev en linux build, gissar ps4ans os är linuxbaserat med. MS kanske kör ngn windows version?) och koppla datorn till tvn. Windows borde inte ens vara med i ekvationen för har inget med hårdvaran direkt att göra och windows är så mycket mer än operativsystemen i konsolerna så då får man fler funktioner än i en konsol och betalar extra för det.
Monteringen. Sony och MS betalar inte 800kr för sin montering så det visar inte ngt om att hårdvaran i en konsol är värd delar för 5000kr på privatmarknaden. Du får sätta ihop den själv, och ja jag vet man inte behöver göra det med sin konsol men fortf är där inte delar för 10k i en next gen konsol utan var att visa där är delar för 5000k i en next gen konsol.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, den är inte glömd då den inte räknas in i speldelen, då det är för tv (SVT/SR), och således måste betalas iom att i princip alla har en tv oavsett om de spelar eller inte. (och för de som bara spelar så går den att komma runt, med ex en projektor).

Klart den gör, vi som spelar på PC betalar inte TV-licens, man du som spelar konsol gör.
Försök inte lägga på massa knasiga regler för din överprisade dator du försöker plocka ihop och sedan väljer att ignorera faktiska kostnader på över 2 000 kr/år som du som konsolägare har.

Så för att summera, det är kanske några hundralappar dyrare med en PC i inköp, men i längden är det betydligt billigare än konsol

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Jag bara lämnar detta här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7414299/2014-11-30http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7414299-00.png

Släng på windows där om du vill ha det eller gratis linux (steam os är bara en variant ev en linux build, gissar ps4ans os är linuxbaserat med. MS kanske kör ngn windows version?) och koppla datorn till tvn. Windows borde inte ens vara med i ekvationen för har inget med hårdvaran direkt att göra och windows är så mycket mer än operativsystemen i konsolerna så då får man fler funktioner än i en konsol och betalar extra för det.
Monteringen. Sony och MS betalar inte 800kr för sin montering så det visar inte ngt om att hårdvaran i en konsol är värd delar för 5000kr på privatmarknaden. Du får sätta ihop den själv, och ja jag vet man inte behöver göra det med sin konsol men fortf är där inte delar för 10k i en next gen konsol utan var att visa där är delar för 5000k i en next gen konsol.

+ montering 800kr, Windows 900kr så är man uppe i ca 6400 kr, mot en konsol för under 4000kr
Så PC är fortfarande dyrare i sammanhanget.
Och det är rätt ointressant vad Microsoft eller Sony betalar för inköp, och tillverkning/montering, då man måste se det ur ett konsument perspektiv, och då tar ex Inet 800 kr för montering och test av maskinen, så det måste räkas in i ett köp till en konsument vilket det handlar om här, inte en person som bygger datorn själv.

Skrivet av MrMacho:

Klart den gör, vi som spelar på PC betalar inte TV-licens, man du som spelar konsol gör.
Försök inte lägga på massa knasiga regler för din överprisade dator du försöker plocka ihop och sedan väljer att ignorera faktiska kostnader på över 2 000 kr/år som du som konsolägare har.
Så för att summera, det är kanske några hundralappar dyrare med en PC i inköp, men i längden är det betydligt billigare än konsol

Andelen som inte har tv (före de skaffat konsol) är minimal, så det är ingen kostnad nej.
Och det är inga knasiga regler, ska man ha en maskin så blir det runt 7-8000kr för en.
Och tv licensen är ingen faktisk kostnad man har för att man har konsol, då man oftast redan haft tv före, eller köper man en konsol och inte har en tv så kan man köra med en projektor.
Så en PC blir närmst dubbla kostnaden i inköp. Och konsol blir inte dyrare i längden heller, utan snarare lika pris i rent inköp av spel, eller billigare med.

Det roliga är att alla era alternativ slutar på omkring 6500 kr (inkl montering och Windows), och utan SSD vilket i princip är krav/standard om man bygger en PC idag för att få Windows att rulla på vettigt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordblom:

edit: Det är att bara att ta en titt i Dragon Age respektive Far Cry 4 tråden. 9 av 10 inlägg handlar om hur spelet flyter, vad fpsen är, vilken drivrutin man har, hur många grafikkort man har, vilken cpu, hur hög klocken är. Säger väl allt.

Det säger mig att spelare på PC är mer kräsna, och förväntar sig en bättre upplevelse, medan konsolspelare helt enkelt redan vet att upplevelsen är vad den är, det finns inget de kan göra åt saken.
Riktigt vad du menar att det ska påtala vet jag inte.

Skrivet av Yoshman:

Problemet är att majoriteten av alla "arbetsdatorer" idag är laptops så det är inte möjligt att byta grafikkort. Frågan är om det överhuvudtaget är speciellt många stationära som köps idag av "vanliga" användare. Så bara för att ett hushåll har en PC betyder inte att det går att spela på den maskinen.

Min erfarenhet är närmast tvärt om. De som har "arbetsdatorer" har stationära. De har oftast även en, eller rent av flera laptops. Om de är riktigt ointresserade av teknik har de minst en surfplatta av något slag med. För att någon annan sa att en sån var man tvungen att ha. Till nått, ospecificerat vad.
Däremot har de som inte har "arbete" som relaterar till datorarbete, och framförallt inte datorarbete hemifrån, laptops, om de inte helt avsiktligt köpt dator för att spela på. Jag har då helt enkelt valt "bort" alla som använder sin dator primärt just till spel, oavsett om det är de själva eller jobbet som betalt datorn. Och jag räknade in facebook spel, som avgörande för vad man primärt använder datorn till. Av de som använder datorn primärt till spel, är det stationära som dominerar överlägset. Oftast har de en dator, per person. Om någon inte primärt har datorn till spel är det ibland en laptop, men fortfarande oftast en stationär. Dock då lite äldre.

Det trots att jag ganska hårt har pushat min omgivning mot just laptops för både hem och kontorslösningar. Låg strömförbrukning, portabla "just in case", och klart mer ergonomiska när man tar hänsyn till arbetsplatsen... Ja, alltså, man slipper sparka på den där stora burken, och man använder samma tangentbord, mus, och monitor som man alltid gjort. Primärt är det dock för att det spar mig enorma mängder arbete. En laptop som är trasig, är trasig. 5 minuters diagnostik, byt någon skit del, eller köp en ny. I övrigt är det inte värt att lägga ner tid på hårdvaran. Det lämnar mig med så mycket mindre att göra. Det till trots så sitter de flesta fortfarande på stationära, om de bara har en dator i hushållet. Arbetsdator eller ej.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

+ montering 800kr, Windows 900kr så är man uppe i ca 6400 kr, mot en konsol för under 4000kr
Så PC är fortfarande dyrare i sammanhanget.
Och det är rätt ointressant vad Microsoft eller Sony betalar för inköp, och tillverkning/montering, då man måste se det ur ett konsument perspektiv, och då tar ex Inet 800 kr för montering och test av maskinen, så det måste räkas in i ett köp till en konsument vilket det handlar om här, inte en person som bygger datorn själv.

Andelen som inte har tv (före de skaffat konsol) är minimal, så det är ingen kostnad nej.
Och det är inga knasiga regler, ska man ha en maskin så blir det runt 7-8000kr för en.
Och tv licensen är ingen faktisk kostnad man har för att man har konsol, då man oftast redan haft tv före, eller köper man en konsol och inte har en tv så kan man köra med en projektor.
Så en PC blir närmst dubbla kostnaden i inköp. Och konsol blir inte dyrare i längden heller, utan snarare lika pris i rent inköp av spel, eller billigare med.

Det roliga är att alla era alternativ slutar på omkring 6500 kr (inkl montering och Windows), och utan SSD vilket i princip är krav/standard om man bygger en PC idag för att få Windows att rulla på vettigt.

Vet du vad som är roligt. Våra alternativ slutar inte på 6500kr. För det är en hårdvarujämföresle. Så windows, montering räknas ej. För det har inte med hårdvaran att göra vilket är den som jämförs.
Så du kan inte ta med kostnaden för windows för konsolen har inte windows så det går ej att jämföra. Du kan inte ta med monteringen för konsolen har inte extra montering så de bitarna går inte att jämföra. Målet är att bara testa cpu, gpu, minne oberoende av allt runtomkring som krävs för att testa vad dessa presterar.

Så handlar inte om att bygga en komplett dator. Handlar bara om att visa att de fysiska delarna i en ps4 presterar som de fysiska delarna man kan köpa på den privata marknaden för 5000kr. Och att det inte är delar för 10 0000kr i en next gen konsol för 4000kr. Och för att köra dessa delar krävs windows och ditt och datt men det spelar ingen roll för är ej det som jämförs utan bara de fysiska delarnas kostnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Vet du vad som är roligt. Våra alternativ slutar inte på 6500kr. För det är en hårdvarujämföresle. Så windows, montering räknas ej. För det har inte med hårdvaran att göra vilket är den som jämförs.
Så du kan inte ta med kostnaden för windows för konsolen har inte windows så det går ej att jämföra. Du kan inte ta med monteringen för konsolen har inte extra montering så de bitarna går inte att jämföra. Målet är att bara testa cpu, gpu, minne oberoende av allt runtomkring som krävs för att testa vad dessa presterar.

Så handlar inte om att bygga en komplett dator. Handlar bara om att visa att de fysiska delarna i en ps4 presterar som de fysiska delarna man kan köpa på den privata marknaden för 5000kr. Och för att köra dessa delar krävs windows och ditt och datt men det spelar ingen roll för är ej det som jämförs utan bara de fysiska delarnas kostnad.

Nej, för då kan man säkert dra av 500-1000 kr på priset av en konsol då menar du för "montering och operativsystemet"...

Ska man jämföra så ska det ju jämföras vad en konsol kostar i inköp, vs vad en PC kostar i inköp.
Konsol 4000 kr, färdig och klar, en PC 6500 kr färdig och klar.
För du tror väl inte att det går att spela på komponenter som ligger i en kartong? Precis!
Så bara där är PC 2500 kr dyrare än konsol, och spelen är inte heller billigare till PC om man ser i ett längre perspektiv.
Så 4000 kr vs 6500 kr, står sig ju självklart att konsol i det fallet är billigare i inköp.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Hej alla,

Här hade jag tänkt dela med mig lite kring de tankar och känslor jag har kring bytet ifrån PC till PS4. Jag har haft PC sedan första utgåvan av Prince of Persia, Star Quest, Kings Quest osv. Jag är 35 år nu och den första PC jag hade kom med en svartvit monitor och var stor (och tung) som ett kassaskåp. Stegvis har jag varit med om revolutionen ifrån svartvitt till 16, 256 och 64k färger. Jag har rest län och land runt för olika copy-parties med hundratals 1.44mb disketter i ryggsäcken och jag var med på tiden då internet kom i 28k (brak,sprak,peooo-piiii,kzzzz,kaaaa). Visst, jag är långt ifrån den enda senioren på det här forumet, men nånstans känner jag att vi är i minoritet, så det ligger på våra axlar att förmedla historien till den yngre generationen. Ska sanningen fram vågar jag inte ens tänka på hur högstadiet skulle varit om FB fanns....

Eftersom jag bott utomlands de senaste tio åren har jag haft laptop som spelplattform sedan ett par år tillbaka. OK, men inte optimalt. Det senaste spelet jag upplevde att jag kunde spela med någorlunda behag var Far Cry 3 (som jag tyckte var kul, även om grafikinställningarna jag tvingades köra med var rätt kassa). I vilket fall som helst så har jag nu inhandlat en PS4. Först lekte jag med tanken att bygga ihop en stationär men kände helt enkelt inte att det var värt pengarna. Mitt arbete sköter jag ifrån en laptop (mac för tillfället, bytte precis ifrån PC (jag har kört Windows sedan 3.x så bytet är värt en tråd i sig) och jag känner inte något direkt behov av att strula med flera olika system för jobb (vilket följer lite per automatik om man sitter på ytterligare en dator hemma).

Så PS4. Vad är intrycket? Jag kan inte säga annat än att jag är mindblown av de spel jag kört hittills (rätt begränsat urval iof: GTAV och Last of Us remastered). Jag hade i och för sig prövat GTA på Xbox360 tidigare, men på PS4 är det en helt annan visa. Dessutom, Last of Us är nog det snyggaste spelpaket jag någonsin sett. Det är motsvarigheten till en HBO-serie. Inte nog med att det är hästlängder snyggare än vad jag sett på min laptop, produktionsvärdet är på en helt annan nivå än vad jag tidigare upplevt. Typ för första gången sitter jag och bryr mig om vad karaktärerna säger och gör. Jag känner mig inte stressad och uttråkad när jag går och utforskar på måfå. Visst, GTA5 har samma produktion, men på sätt och viss följer det lite samma spår som fyran, vilket jag spelade en hel del på min senaste stationära varav wow-faktorn inte är lika påtaglig. På båda spelen är grafiken fenomenal. Nu har jag inte kört de senaste spelen på den mest upphottade PC-riggen, men är det verkligen stor skillnad? Om inte, är det verkligen värt de enorma summor man måste lägga ned på en högpresterande dator?

Det är dessutom en helt annan upplevelse att sitta i soffan men en kontroll än att stressa med tangentbord, mus och dålig hållning framför en skärm.

Jag märker att jag är betydlig sämre på FPS, men upplevelsen är och andra sidan betydligt mer avslappnad och behaglig. Möjligt att jag börjar närma mig medelåldern och bekvämligheten väger tyngre och tyngre.

Nu när jag ser tillbaka på mina senaste 5-10 år med spel så borde jag bytt för länge sedan. Innan var det viktigt att ha den bästa PCn man kunde få (vilket kostade multum och oftast var mest strul), men nu: 4k för en PS4 är ju tio papp billigare än en bra PC. OK, man måste betala för spelen (vilket man borde för bra spel även på PC!) men väljer man väl räcker ju varje spel minst en månad så 50-60€ är rätt motiverat.

I vilket fall som helst. Jag har varit lite eld och lågar över mitt nyfunna spelintresse så kände att jag ville skriva av mig. Kanske känner någon igen sig.

Må väl.

Jag är 33 om ca 21dagar och har också varit med sedan den gamla tiden, Commodore 64 med kasettband och disketter.
Amiga 500, dock inte dom dära copy-träffarna.
Min farfar hade en 8086 pc på 1980-talet med 2st 5 1/4 diskett stationer och ramdisk på 640Kb och textbaserade spel som "Stugan" men schack var grafiskt.
Kommer ihåg "Torget" på 90talet där man kunde chatta och sedan mIRC och ICQ.
Jag har även gått från Windows 2.x till Windows 8.1 och alla där i mellan.
Kommer ihåg att det fanns mycket spel till Mac också i början på 1990talet.
Länge var konsolerna dominanta för spelande men tycker nog att sedan början på 2000-talet har det svängt lite fram och tillbaka.
Då jag spelar Motogp och World of Warcraft samt Command and Conquer så tycker jag att pc fortfarande är bäst för min del
Mycket spännande har man upplevt genom åren.
Kul att du skapade denna tråd det får en att minnas

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stimpen:

Vet du vad som är roligt. Våra alternativ slutar inte på 6500kr. För det är en hårdvarujämföresle. Så windows, montering räknas ej. För det har inte med hårdvaran att göra vilket är den som jämförs.
Så du kan inte ta med kostnaden för windows för konsolen har inte windows så det går ej att jämföra. Du kan inte ta med monteringen för konsolen har inte extra montering så de bitarna går inte att jämföra. Målet är att bara testa cpu, gpu, minne oberoende av allt runtomkring som krävs för att testa vad dessa presterar.

Så handlar inte om att bygga en komplett dator. Handlar bara om att visa att de fysiska delarna i en ps4 presterar som de fysiska delarna man kan köpa på den privata marknaden för 5000kr. Och att det inte är delar för 10 0000kr i en next gen konsol för 4000kr. Och för att köra dessa delar krävs windows och ditt och datt men det spelar ingen roll för är ej det som jämförs utan bara de fysiska delarnas kostnad.

I så fall ska du jämföra BoM för konsol med vad du har för PC, för varför ska man räkna in kostnaden för montering, utvecklingskostnad av OS och liknande för konsol om man inte ska räkna in det på en PC?

BoM för CPU+GPU är runt $100 för PS4 och XBO, sedan tillkommer $50-60 för RAM i XBO och $80-90 för RAM i PS4. Hur mycket PC får du för <$200?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Min erfarenhet är närmast tvärt om. De som har "arbetsdatorer" har stationära.

Säger inte att du har rätt eller fel, jag vet helt enkelt inte hur statistiken ligger till här på global skala. Tycker det bara är konstigt att det är så konsekvent i min bekantskapskrets att stationär endast är något de som faktisk spelar har, övriga har laptop(s). Ser inte varför en jobbdator skulle vara stationär, jobbar själv mycket hemma och det går utmärkt på en dyrare laptop (vilket mina bekanta som jobbar hemma också kör med).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, för då kan man säkert dra av 500-1000 kr på priset av en konsol då menar du för "montering och operativsystemet"...

Ska man jämföra så ska det ju jämföras vad en konsol kostar i inköp, vs vad en PC kostar i inköp.
Konsol 4000 kr, färdig och klar, en PC 6500 kr färdig och klar.
För du tror väl inte att det går att spela på komponenter som ligger i en kartong? Precis!
Så bara där är PC 2500 kr dyrare än konsol, och spelen är inte heller billigare till PC om man ser i ett längre perspektiv.
Så 4000 kr vs 6500 kr, står sig ju självklart att konsol i det fallet är billigare i inköp.

Klart pcen blir dyrare, vill man spela i 1080p och ha en framerate som överstiger 30, vilket borde vara standard 2014 oavsett plattform, så kostar det även lite mer. Går inte att jämföra en aktuell PC mot en ps4/xbone då de är utdaterade hårdvarumässigt ._.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXxlGurrAlxXx:

Klart pcen blir dyrare, vill man spela i 1080p och ha en framerate som överstiger 30, vilket borde vara standard 2014 oavsett plattform, så kostar det även lite mer. Går inte att jämföra en aktuell PC mot en ps4/xbone då de är utdaterade hårdvarumässigt ._.

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, nej det "kostar inte lite mer" utan en PS4 klarar 1080p @ 60fps med, då en hel del spel körs i det.
Så det är en aktuell jämförelse, och hårdvaran i konsolerna är inte direkt utdaterad då de klarar av det som de är till för, även även 8 år gamla PS3 står sig mycket bra idag rent spelmässigt, och grafiskt med, och PS4 bygger vidare på det, medans Xbox One inte hänger riktig på PS4 i prestandan, utan får köra lägre upplösning/fps i många spel än PS4 versionerna.

Sen så handlar inte allt om upplösning/fps, utan mest om vilka spel finns det? Gemenskapen i spelandet? Den sociala biten (både online, och offline med spelare i soffan med dig), enkelheten med en konsol mot en PC, kunna ta med sig konsolen vart man vill, utan att behöva släpa med sig massa extrasaker (som skärm, tangentbord, osv) utan en konsol är bara ner i väskan och iväg, koppla upp och lira med polaren.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh, nej det "kostar inte lite mer" utan en PS4 klarar 1080p @ 60fps med, då en hel del spel körs i det.
Så det är en aktuell jämförelse, och hårdvaran i konsolerna är inte direkt utdaterad då de klarar av det som de är till för, även även 8 år gamla PS3 står sig mycket bra idag rent spelmässigt, och grafiskt med, och PS4 bygger vidare på det, medans Xbox One inte hänger riktig på PS4 i prestandan, utan får köra lägre upplösning/fps i många spel än PS4 versionerna.

Sen så handlar inte allt om upplösning/fps, utan mest om vilka spel finns det? Gemenskapen i spelandet? Den sociala biten (både online, och offline med spelare i soffan med dig), enkelheten med en konsol mot en PC, kunna ta med sig konsolen vart man vill, utan att behöva släpa med sig massa extrasaker (som skärm, tangentbord, osv) utan en konsol är bara ner i väskan och iväg, koppla upp och lira med polaren.

Jag har svårt att tro att majoriteten av spelen till PS4a körs i 1080p och det med en framerate som överstiger 30 fps. Så PC har inte en gemenskap? Dreamhack, forumet du just nu använder dig av etc. Finns flertalet chassien som är designade för just portabilitet. Sist jag kollade kan man precis som med konsol koppla pcen till en modern TV apparat. Så visst kan en PC vara portabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser inte varför en jobbdator skulle vara stationär, jobbar själv mycket hemma och det går utmärkt på en dyrare laptop (vilket mina bekanta som jobbar hemma också kör med).

Jag vet ingen som jobbar på en laptop. De jobbar möjligen på en stationär skärm, med tangentbord och mus som vanligt. Kontors-"datorn" bara råkar vara en laptop. Det har med ergonomi att göra. 8'a timmar om dan på en laptop är inte ok. Känner du folk som jobbar på det viset så ger deras framtida jag en tjänst och rekommendera dem en lösning så de inte sabbar kroppen i förtid. Och då har jag fått bråka som fan för att de överhuvudtaget ska skaffa laptopparna till att börja med. Då har de har fortfarande huvudsakligen stationära på kontoren, och hemma kontoret har genomgående stationära. Förhoppningsvis för att de inte blivit bytta än, så om ett par år är statistiken troligtvis annorlunda.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xXxlGurrAlxXx:

Jag har svårt att tro att majoriteten av spelen till PS4a körs i 1080p och det med en framerate som överstiger 30 fps. Så PC har inte en gemenskap? Dreamhack, forumet du just nu använder dig av etc. Finns flertalet chassien som är designade för just portabilitet. Sist jag kollade kan man precis som med konsol koppla pcen till en modern TV apparat. Så visst kan en PC vara portabel.

Än så länge är 31 st listade som 1080p @60fps
http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Res...

Nej, inte en gemenskap som konsol, och inte Sweclockers heller.
Jag kan inte sitte och spela på PC och skriva på ett forum, inte heller sitta i en varm lokal på ett LAN (som Dreamhack) på samma sätt.

En PC är fortfarande sämre än en konsol, då den delvis är dyrare, mer otymplig att ta med sig (om man skulle vilja det), sämre funktioner för kommunikation, inte samma gemenskap som en konsol, med att ta med sig till en polare och koppla in till tvn och spela tillsammans, eller en polare kommer över och spelar, eller låna varandras spel på enkelt vis.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh, nej det "kostar inte lite mer" utan en PS4 klarar 1080p @ 60fps med, då en hel del spel körs i det.
Så det är en aktuell jämförelse, och hårdvaran i konsolerna är inte direkt utdaterad då de klarar av det som de är till för, även även 8 år gamla PS3 står sig mycket bra idag rent spelmässigt, och grafiskt med, och PS4 bygger vidare på det, medans Xbox One inte hänger riktig på PS4 i prestandan, utan får köra lägre upplösning/fps i många spel än PS4 versionerna.

Sen så handlar inte allt om upplösning/fps, utan mest om vilka spel finns det? Gemenskapen i spelandet? Den sociala biten (både online, och offline med spelare i soffan med dig), enkelheten med en konsol mot en PC, kunna ta med sig konsolen vart man vill, utan att behöva släpa med sig massa extrasaker (som skärm, tangentbord, osv) utan en konsol är bara ner i väskan och iväg, koppla upp och lira med polaren.

Varför släpa skärmen till datorn om du inte släpar skärmen till konsolen?
En dator behöver inte vara större än en konsol.
Flera spelare på en dator funkar också.
Varför inte räkna med kostnaden för online på konsol om det nu är en viktig punkt?

En ssd i en dator är lika mycket krav som ssd i konsol.

Windows är inte något krav, ubuntu, steamos eller annat valfritt OS.
Är argumentet att inte alla spel finns till Linux kan det argumentet även appliceras på konsolerna, alla spel finns inte till dom.

Så datorn stimpen länka blir 5,8k med montering. Det är inte några 7-8k som du påstår. En PC är dyrare i inköpskostnad ja, men enligt mig betydligt mer prisvärd. Vad som är billigast i längden beror mycket på användandet men jag skulle säga att en dator vinner där.

Din jämförelser är konstiga, väldigt vinklade för att försöka få konsolerna att verka bättre/billigare i jämförelse.

Hur har en PC sämre "funktioner för kommunikation" än PS4?
Vad skiljer gemenskapen åt?
Steam family sharing funkar utmärkt för att låna varandras spel, går till och med att dela bibliotek med 5 st samtidigt. Att Steam kallar det för "family sharing" är inte av betydelse då det bara är namnet och inte funktionaliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av betan:

Varför släpa skärmen till datorn om du inte släpar skärmen till konsolen?
En dator behöver inte vara större än en konsol.
Flera spelare på en dator funkar också.
Varför inte räkna med kostnaden för online på konsol om det nu är en viktig punkt?

En ssd i en dator är lika mycket krav som ssd i konsol.

Windows är inte något krav, ubuntu, steamos eller annat valfritt OS.
Är argumentet att inte alla spel finns till Linux kan det argumentet även appliceras på konsolerna, alla spel finns inte till dom.

Så datorn stimpen länka blir 5,8k med montering. Det är inte några 7-8k som du påstår. En PC är dyrare i inköpskostnad ja, men enligt mig betydligt mer prisvärd. Vad som är billigast i längden beror mycket på användandet men jag skulle säga att en dator vinner där.

Din jämförelser är konstiga, väldigt vinklade för att försöka få konsolerna att verka bättre/billigare i jämförelse.

Hur har en PC sämre "funktioner för kommunikation" än PS4?
Vad skiljer gemenskapen åt?
Steam family sharing funkar utmärkt för att låna varandras spel, går till och med att dela bibliotek med 5 st samtidigt. Att Steam kallar det för "family sharing" är inte av betydelse då det bara är namnet och inte funktionaliteten.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan absolut inte dra in Linux i samtalet när det kommer till OS på en dator som ska användas primärt till spel.
SteamOS i alla ära men allt annat än indie spel lyser med sin frånvaro.

Då tänker du förstås det går ju att köra spel under "wine"
Där tappar man all tid för att spela direkt, man sitter med i terminalen och stångar huvudet mot tangentbordet än spelar om du går den vägen. Vist det finns ett fåtal spel som funkar i stort sett direkt men större delen gör det inte. Att säga att du kan sätta ihop en PC och sen inte behöva betala för OS för att du ska köra ett Linux baserat OS på en dator som är ämnad för spel är ren idioti.

Sen kommer även en PC att blir "out of date" snabbare än vad en konsol blir pga att spelen inte blir optimerad på samma sätt.

Ta tex Xbox 360 som kom 2 december 2005 i EU
Under 2005 var ett ATi X1900 XTX det bästa du kunde få för pengar. I detta fallet var det hela 600US dollar för ett sådant kort.

Såhär flyter tex Crysis på ett ATI X1900 XTX
https://www.youtube.com/watch?v=tixsvyPgKzQ

Såhär flyter tex Crysis på ett Xbox 360
https://www.youtube.com/watch?v=vE1VSBE1FIk

Nu går utvecklingen inte lika snabbt som den gjorde under dessa åren men resultatet kommer bli det samma även denna generation fast något år längre fram.

Lite källor.

Släpp för Xbox 360
http://sv.wikipedia.org/wiki/Xbox_360

Släpp för Crysis
http://sv.wikipedia.org/wiki/Crysis

Tomshardware VGA chart 2005
http://www.tomshardware.com/charts/desktop-vga-charts-2005/3D...

X1900 XTX pris.
http://www.guru3d.com/articles-pages/ati-radeon-x1900-xtx-rev...

Permalänk
Medlem

Jag föredrar PC. Byggde min första (den jag har nu) för 2 år sedan. Lirade Xbox 360 innan det, och att gå till PC är inget jag ångrar, att kunna ställa in så mycket hur man vill spela och hur man vill att det ska se ut är så mycket bättre jämfört med konsol. Jag köpte även ett Xbox One nu när det släpptes här i Sverige, pga ville lira lite med min kusin som är helt inne i konsolvärlden och jag tänkte visst det kan vara kul. Men jag har ett problem (speciellt nu när man kört dator ett bra tag), jag kan inte lira i 30 FPS, och med dagens teknik så tycker man att konsoler borde klara 60 FPS @ 1080p (men hälften av spelen och speciellt dom man vill spela körs i 30 FPS), det går bara inte för mig, stör mig för mycket på det. Så nu har flickvännen tagit hand om den och kör den varm med Diablo 3 (jag själv föredrar det på datorn). Nej att bygga dator va bland det roligaste jag gjort, och där är jag seriös. Nu har jag även beställt lite nya delar som bland annat ett grafikkort GTX 980, att bygga och kolla delar etc har blivit ett stort intresse för mig (och jag är 28 år).

Men alla har ju olika smak på spelstil.
Kul att du har hittat nåt du verkligen tycker om.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Flera spelare på en dator funkar också.

Jo fruktansvärt många AAA titlar som har stöd för delad skärm på pc... Nja.

Sen lätt att låna ut spel på PC, nej just det allt blir låst till tjänster som steam, origins etc... vilket inte konsol versionerna är utan där kan du låna ut hur mycket du vill.

Jag har nästan alla system som retro samlare (samt är årgången äldre Swec användare så har hållt på sen begynnelsen) och även ny som PS4 samt att jag har en ordentlig PC för spelande som har kostat mig många gånger mer än spel-konsolerna idag, jag gillar alla på olika sätt alla har sina fördelar men går inte komma ifrån att en spelkonsol är enkel på många plan att använda.

Sen tjötet om att man kan sätta dit en handkontroll till PC blir löjligt, ja en del titlar går det bra på, en del vill inte riktigt fungera i menyer men när du väll startat fungerar det (då behövs tangentbord mus) men många RPG är gjorda för handkontroller på konsol men inte på PC då det är anpassat för mus tangentbord där (många fler knappar, går genom att klicka med musen istället för att navigera karaktären med styrspaken som på konsol etc), att använda en analog-styrspak för muspekaren är ingen höjdare heller, FPS spel går spela på PC men handkontroll men du får ett rejält handikapp och får smisk av allt och alla utan en chans medans på konsol har alla samma förutsättningar.

Mängder med spel som inte är anpassade för handkontroller på PC, sen får man inte glömma att även om steam har en gamepads lösning finns inte alla spel där och då blir du ändå tvungen att krångla med tangentbord/mus eller använda mjukvara som gör handkontrollen till mus för att starta spel och navigera Windows som INTE är vänligt i det området då blir det hela en rejält klumpig och osmidig lösning.

Så ja om man vill ha handkontroll framför soffan är det ingen PC som slår en ren spelkonsol i det området, FPS hit, upplösning dit bla bla bla det är inte huvudanledningen till att jag sitter där och spelar utan att det är bekvämligheten över det hela. Sen som ajg har har jag en speldator som fungerar ypperligt men är skönt att slippa sitta där ibland då man bara vill ta det lungt i soffan utan stök och bök och dricka sin öl efter en arbetsdag.

Sen sidnotis, mycket tråkig och ofungerande DRM på PC sidan ochkså som kan vara extremt retsamt, sen extrema mängder konfigurationer och fel som kan uppstå, inte speciellt ovanligt att hitta inlägg efter inlägg när spel kommer när folk inte kan få igång skiten, nu löser jag det alltid så det är inget större problem för mig men för en del kan det vara irriterande.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

Varför släpa skärmen till datorn om du inte släpar skärmen till konsolen?

För att i alla hem (uteslutande något fåtal) så finns det en tv att koppla in konsolen till, och då behövs ingen skär med för att kunna spela.

Skrivet av betan:

Flera spelare på en dator funkar också.

Som vilka? En dator kan knappast hantera 2 tangentbord, och 2 möss utan att "balla ur", så multiplayer/splitscreen på en PC går ju bort direkt.

Skrivet av betan:

Varför inte räkna med kostnaden för online på konsol om det nu är en viktig punkt?

För att den inte är en inköpskostnad, vilket det var som diskuterades här. Och online delen klarades av tidigare i tråden, och den ger värde tillbaka som är många gånger "kostnaden", så i slutänden så är det ingen kostnad utan en "ren vinst".

Skrivet av betan:

En ssd i en dator är lika mycket krav som ssd i konsol.

Nej, inte alls. Windows är nästan olidligt segt utan en SSD, Windows går mycket segare, program startar mycket segare osv.

Skrivet av betan:

Windows är inte något krav, ubuntu, steamos eller annat valfritt OS.
Är argumentet att inte alla spel finns till Linux kan det argumentet även appliceras på konsolerna, alla spel finns inte till dom.

Jo, för spelande så är Windows nästan uteslutande ett krav (om man ser på PC sidan), så jämförelse vis Windows vs Linux så är Windows "spelplattform" av de systemen, och StemOS är fortfarande en beta, och ingen färdig plattform.

Skrivet av betan:

Så datorn stimpen länka blir 5,8k med montering.

Nej, det blir ungefär 6500 inkl Windows för billigaste möjliga bygget.

Skrivet av betan:

Din jämförelser är konstiga, väldigt vinklade för att försöka få konsolerna att verka bättre/billigare i jämförelse.

Nej, de är korrekta, och fortfarande så är en konsol billigare hur ni än försöker få ner PC kostnaden så landar dne på ca 6500 kr, mot en konsol på under 4000 kr.

Skrivet av betan:

Hur har en PC sämre "funktioner för kommunikation" än PS4?
Vad skiljer gemenskapen åt?

PC har inga inbyggda färdiga lösningar för kommunikationen, utan måste hanteras av externa betaltjänster (ex teamspeak).
Och gemenskapen på en konsol är bättre då man kan sitta i samma soffa och spela multiplayer/splitscreen, kör man på PC så blir det inte samma gemenskap då man sitter så inne i spelet, med lurar på.

Skrivet av betan:

Steam family sharing funkar utmärkt för att låna varandras spel, går till och med att dela bibliotek med 5 st samtidigt. Att Steam kallar det för "family sharing" är inte av betydelse då det bara är namnet och inte funktionaliteten.

Då behövs Steam hos båda, och Steam i sig är ju en egen historia.....
Så det faller, då det är endast via en tjänst som spelen kan delas, mot att bara ge en skiva i handen snabbt och enkelt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Llhweiir:

Jag är dock PC trogen som spelmaskin - har aldrig känt mig bekväm med att spela ifrån soffan. Hittar aldrig någon bekväm ställning de gånger jag testar. Tycker det är betydligt bekvämare att sitta vid skrivbordet med tangentbord och mus. Vi har ett Wii i familjen, men det används bara av barnen... och de är sakta men säkert på väg in i PC-världen också.

Jag är 30 och minns också 5,25"arna..

Hur som helst skulle jag bara vilja flika in med att jag spelar nästan uteslutande på konsol sedan några år tillbaka.
Detta pga. det enkla anledningen att "det bara fungerar".
Stoppa i spelet / starta det om det är ett nedladdat spel, och kör. Inga krusseduller, det flyter som det är tänkt och spelglädjen är högre än på PC's dito anser jag. Det är fler buggar i PC-versionerna, de kan flyta i början av spelet, och sedan börjar det. ev. lagga pga. för höga inställningar, hårddisken används av något annat osv.
En spelkonsol är utvecklad för en sak, och den gör i regel det jobbet utan anmärkning.

Jag spelar konsolspel framför datorskärmen.
Precis som du säger har jag inte heller funnit mig i att sitta framför tv'n i en soffa och lira, det fungerar inte för mig.
Men i kontorsstolen, vid skrivbordet... kanon!

Bara att stäga av tbg/lägga undan det och byta input på skärmen.. ta-da!

Kör i dagsläget
Xbox360
Xbox One
PS3

På detta via via en HDMI-switch.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Bara att stäga av tbg/lägga undan det och byta input på skärmen.. ta-da!

Kör i dagsläget
Xbox360
Xbox One
PS3

På detta via via en HDMI-switch.

Har själv lite liknande fast använder äldre konsoler på datorskärmen tillsammans med datorer, givet köp när jag köpte 27" datorskärmen och den hade S-Video, komposit, komponent, VGA, HDMI, DVI (många av portarna är det mer än en av med) etc första och enda skärmen jag hittat som har alla de ingångarna älskar den

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av som99:

Har själv lite liknande fast använder äldre konsoler på datorskärmen tillsammans med datorer, givet köp när jag köpte 27" datorskärmen och den hade S-Video, komposit, komponent, VGA, HDMI, DVI (många av portarna är det mer än en av med) etc första och enda skärmen jag hittat som har alla de ingångarna älskar den

Låter precis som min skärm faktiskt, då jag haft både Wii och SuperNES inkopplat, och en VHS

... Dell UltraSharp U2711

Edit; Dock inte S-Video, men både composit och component finns ju... så möjligheten att koppla in äldre utrustning är... god. Kommer inte byta bort denna skärmen på lääääänge. <3

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

även även 8 år gamla PS3 står sig mycket bra idag rent spelmässigt, och grafiskt med

Nej, det gör den verkligen inte, något som tex. GTAV bevisar ganska väl. Alltså jag kan förstå argumentet jag bryr mig inte om hur det ser ut, jag vill bara ta en bira sjunka ner i soffan och lira lite med nån polare. Om man inte bryr sig om något annat och har en gammal PS3a eller 360 sittandes hemma så visst, för all del fortsätt köpa spel till den. "Spelmässigt" så använder den ju samma inputs som de flesta spel som görs idag och eftersom det fortfarande är en väldigt stor marknad, speciellt eftersom PS4an och Xbonen fått ett relativt svalt mottagande, så kommer de stora "AAA" titlarna fortsätta släppas till dem.