En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wotanziu:

Nej, det gör den verkligen inte, något som tex. GTAV bevisar ganska väl. Alltså jag kan förstå argumentet jag bryr mig inte om hur det ser ut, jag vill bara ta en bira sjunka ner i soffan och lira lite med nån polare. Om man inte bryr sig om något annat och har en gammal PS3a eller 360 sittandes hemma så visst, för all del fortsätt köpa spel till den. "Spelmässigt" så använder den ju samma inputs som de flesta spel som görs idag och eftersom det fortfarande är en väldigt stor marknad, speciellt eftersom PS4an och Xbonen fått ett relativt svalt mottagande, så kommer de stora "AAA" titlarna fortsätta släppas till dem.

GTA bevisar vad?
Att PS3 fortfarande häller spelmässigt, och grafisk ned ja. Finns inget fel i PS3 ans GTA V.
Och varken PS4 eller Xbox Pne har ju fått ett svalt mottagande, därimot så har det ju riktad kritik mot Microsoft före släppet med att inte kunna dela spel, alltid uppkopplad etc vilka de backade på. Men ändå så har PS4 såld bäst, även om Xbox One har rätt starka tittlar som lockat, men just Microsofts fadäser före släpp, och dröjsmålet med släppet i EU länderna gjorde att PS4 vart vinnare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet ingen som jobbar på en laptop. De jobbar möjligen på en stationär skärm, med tangentbord och mus som vanligt. Kontors-"datorn" bara råkar vara en laptop. Det har med ergonomi att göra. 8'a timmar om dan på en laptop är inte ok. Känner du folk som jobbar på det viset så ger deras framtida jag en tjänst och rekommendera dem en lösning så de inte sabbar kroppen i förtid. Och då har jag fått bråka som fan för att de överhuvudtaget ska skaffa laptopparna till att börja med. Då har de har fortfarande huvudsakligen stationära på kontoren, och hemma kontoret har genomgående stationära. Förhoppningsvis för att de inte blivit bytta än, så om ett par år är statistiken troligtvis annorlunda.
B!

Nu kvittar det hur man använder sin laptop då ursprungliga poängen var att många "vanliga" användare idag har laptop så kostnaden för att spela på PC är mer än bara inköp av separat grafikkort (sedan är min huvudståndpunkt att man spelar inte på konsol av ekonomiska skäl, så kvittar om PC vore billigare än konsolen). Steam HW-survey hintar ändå om att förvånansvärt många som aktivt använder tjänsten kör laptops (baserat på hur stor andel HD-graphics och Nvidia/AMD mobile-GPU har).

Men jag menar verkligen att de flesta jag känner jobbar direkt på sin laptop utan externt tangentbord och skärm, vissa har en extern mus. Ytterst får hemanvändare har dockningsstation till sin laptop och utan det blir det rätt drygt att hålla på med externa komponenter. På kontoret har däremot de flesta, men inte alla, sin laptop dockad. Själv väljer jag en HiPPI 15" IPS/IGZO panel med laptop-tangentbord varje dag i veckan över 23" TN-panel med 1920x1080 och externt tangentbord (min hemmamiljö mot jobbet). Faktum är att jag gilla tangentbord med fullstora tangenter men utan tangenter höger om "return" då användandet av tangenter längre högerut betyder att händerna måste lämna "home-row" och det blir därmed väldigt långsamt att använda. Har därför ett externt "laptop" tangentbord till min dockade laptop på jobbet

Vi har haft ergonomigenomgång av våra arbetsplatser, ingen har någonsin sagt att laptops på något sätt skulle vara dåligt. Det man ska tänka på är

  • variera arbetsställningen (på jobbet finns allt oftare justerbara skrivbord, få har det hemma)

  • bra belysning, gärna något som lyser upp bakom skärmen för att inte kontraster mellan ljust/mörkt ska bli så stort

  • tangentbordet en bit in på arbetsplatsen så underarmarna vilar på bordsskivan

Rätt mycket lättare att uppnå detta hemma med en laptop som enkelt placeras på olika ställen än en stationär som ofta står i något skrymsle med dålig belysning.

Men absolut viktigast för hälsan är ändå saker som att, om möjligt, cykla till jobbet i stället för bilen, ta trappor i stället för hiss, promenera gärna på ojämn mark då man omedvetet sträcker på sig för bättre balans, ett par dagar på gymmet per vecka där man med fördel tränar upp styrka i mage och axlar (för bättre hållning och bättre tåla belastningen man utsätts för vid kontorsjobb).

Skrivet av wotanziu:

Nej, det gör den verkligen inte, något som tex. GTAV bevisar ganska väl. Alltså jag kan förstå argumentet jag bryr mig inte om hur det ser ut, jag vill bara ta en bira sjunka ner i soffan och lira lite med nån polare. Om man inte bryr sig om något annat och har en gammal PS3a eller 360 sittandes hemma så visst, för all del fortsätt köpa spel till den. "Spelmässigt" så använder den ju samma inputs som de flesta spel som görs idag och eftersom det fortfarande är en väldigt stor marknad, speciellt eftersom PS4an och Xbonen fått ett relativt svalt mottagande, så kommer de stora "AAA" titlarna fortsätta släppas till dem.

GTA V fungerar faktiskt imponerande väl på en PS3 givet när maskinvaran lanserades. Framförallt draw-distance är riktigt imponerande givet de 256MB/256MB CPU/GPU RAM PS3 har.

Men här ligger också ett problem, den enda saken som går att byta ut i en PS3 som har någon påverkan på spelupplevelsen är disken. Utvecklarna av GTA V får i princip göra magi med den mängd RAM som finns, vilket i praktiken betyder att den streamar väldigt mycket från disk hela tiden. Med mekanisk disk blir det tyvärr negativ påverkan på FPS, en SSD eller till och med SSHD avhjälper detta problem och gör faktiskt att GTA V är fullt spelbar på en så pass gammal maskin som PS3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

(sedan är min huvudståndpunkt att man spelar inte på konsol av ekonomiska skäl, så kvittar om PC vore billigare än konsolen)

Det har varit min ståndpunkt hela tiden. Skönt att åtminstone vi är överens.

Skrivet av Yoshman:

Steam HW-survey hintar ändå om att förvånansvärt många som aktivt använder tjänsten kör laptops (baserat på hur stor andel HD-graphics och Nvidia/AMD mobile-GPU har).

Intel HD sitter iofs i nästan alla Intels CPU'er idag, även stationära. Många "färdiga" burkar använder sig av det för att slippa skicka med ett extra grafikkort.

Skrivet av Yoshman:

Men jag menar verkligen att de flesta jag känner jobbar direkt på sin laptop utan externt tangentbord och skärm, vissa har en extern mus. Ytterst får hemanvändare har dockningsstation till sin laptop och utan det blir det rätt drygt att hålla på med externa komponenter.

jo, 3 kontakter kan ju vara ett problem. Skrivare, usb diskar osv hänger ju på routern. Så det är den trådlösa mottagaren för mus & tangentbord, sladden till skärmen, och strömsladden som ska anslutas.

Skrivet av Yoshman:

Vi har haft ergonomigenomgång av våra arbetsplatser, ingen har någonsin sagt att laptops på något sätt skulle vara dåligt. Det man ska tänka på är

  • variera arbetsställningen (på jobbet finns allt oftare justerbara skrivbord, få har det hemma)

  • bra belysning, gärna något som lyser upp bakom skärmen för att inte kontraster mellan ljust/mörkt ska bli så stort

  • tangentbordet en bit in på arbetsplatsen så underarmarna vilar på bordsskivan

Rätt mycket lättare att uppnå detta hemma med en laptop som enkelt placeras på olika ställen än en stationär som ofta står i något skrymsle med dålig belysning.

Nackdelen är dock det du har svårt att komma från. Nämligen att skärmen sitter fast i tangentbordet. Så du sitter konstant med naken i en dumt belastad vinkel och stirrar neråt. Skärmens mittpunkt ska sitta ungefär i ögonhöjd, så att du tittar rakt fram. Ska det fungera med en laptop vilar du närmast hakan på tangentbordet...
Så länge det fungerar för dig är det bra, men det är en onödig belastning som gör folk trötta i onödan. Om/när man börjar få problem med nack/ryggsmärtor, så vet du var problemet kommer från. Det kan vara lite sent att göra något åt det då, men det tiden den sorgen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte lika gammal, är 28 år. Har gått över till konsol mer och mer, har datorn kvar, men inte uppgraderat den på ett tag nu, men har vissa spel där som inte finns till konsol. Det är absolut enklare och smidigare med konsol, det tar mindre tid, mindre pengar, barnen kan använda det enklare till både film och spel.

Det är betydligt skönare och mer avslappnat att hänga i soffan och spela än att sitta vid datorn, helt klart.

Nackdelen är att det kanske är lite väl enkelt, sonen har kunnat starta upp Netflix själv och välja film sedan han var 3 år, han är 5 nu, barn lär sig sjukt snabbt och tar efter en annan, inte så bra om han råkar komma över dosan och starta upp Gta eller liknande kanske I-landsproblem iofs.

Har planer på att ersätta datorn med en bärbar snart, inte bestämt vad jag ska ha bara.

Edit: Tror det är lite psykologiskt också, jag är en sån som inte så gärna vill ha något halvdant, exempelvis lägga ner tid och pengar på ett spel bara för att köra det på "medium" inställningar, så datorn måste ju till viss mån följa spelens kurva, det är tid och pengar. En konsol bara fungerar.

Om vi tar Xbox 360, det är 7år? gammalt nu, försök spela Gta V på en dator, som du byggde för 7år sedan, för 3500kr, inte en chans i världen att det skulle fungera

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Nackdelen är att det kanske är lite väl enkelt, sonen har kunnat starta upp Netflix själv och välja film sedan han var 3 år, han är 5 nu, barn lär sig sjukt snabbt och tar efter en annan, inte så bra om han råkar komma över dosan och starta upp Gta eller liknande kanske I-landsproblem iofs.

Om det är en Xbox 360 du äger så kolla http://support.xbox.com/en-US/xbox-360/security/xbox-live-par...

Du kan göra samma på Playstation 3+ samt Wii+ också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Om vi tar Xbox 360, det är 7år? gammalt nu, försök spela Gta V på en dator, som du byggde för 7år sedan, för 3500kr, inte en chans i världen att det skulle fungera

Om jag inte minns fel så lanserades den ganska precis för 9 år sedan. Att det ens är möjligt att få ut så mycket från så pass gammal teknik är onekligen imponerande!

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Sitter i lite samma situation, har en laptop men den börjar bli lite seg nu. Funderar på en xbox/ps4, finns många spel som lockar där, alternativt är en stationär men då blir det lite väl dyrt tycker jag för att bara spela på. En ny laptop har jag funderat på men då jag vill ha en som är någolunda tunn och lätt med långt batteritid så blir det svårt att få in bra spelprestanda också. Sitter och smådrömmer lite om att nästa surface pro kommer med ett externt grafikkort som option men det kommer säkert aldrig att hända

Hade nog köpt en konsol om det inte vore så att jag tycker om att spela strategi som Civilization och det görs sig inte så bra på konsol (om man ens kan hitta spelen...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För att i alla hem (uteslutande något fåtal) så finns det en tv att koppla in konsolen till, och då behövs ingen skär med för att kunna spela.

1. Koppla datorn till TVn.
2. Enligt denna artikel är det ca 10% av hushållen som inte har en tv, 10% är inte direkt ett fåtal.

Så frågan kvarstår.

Skrivet av PowerNet:

Som vilka? En dator kan knappast hantera 2 tangentbord, och 2 möss utan att "balla ur", så multiplayer/splitscreen på en PC går ju bort direkt.

Bara för att du inte känner till några betyder det att det inte finns.
http://pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Local_Multiplayer_Games

Skrivet av PowerNet:

För att den inte är en inköpskostnad, vilket det var som diskuterades här. Och online delen klarades av tidigare i tråden, och den ger värde tillbaka som är många gånger "kostnaden", så i slutänden så är det ingen kostnad utan en "ren vinst".

Att betala för att spela online är inte en ren vinst. Om spelen som är gratis för PS+-medlemmarna gör det mer värt är individuellt så det går inte att räkna som en generell sanning.

Skrivet av PowerNet:

Nej, inte alls. Windows är nästan olidligt segt utan en SSD, Windows går mycket segare, program startar mycket segare osv.

Då borde du behandla din Windowsinstallation bättre. Windows funkar utmärkt utan SSD. Sen går det även att använda Linux, t.ex. Mint, Ubuntu. SteamOS går utmärkt att använda, beta eller ej.

Skrivet av PowerNet:

Jo, för spelande så är Windows nästan uteslutande ett krav (om man ser på PC sidan), så jämförelse vis Windows vs Linux så är Windows "spelplattform" av de systemen, och StemOS är fortfarande en beta, och ingen färdig plattform.

Endast på Steam finns det 815 spel till Linux, http://store.steampowered.com/search/?term=&sort_by=_ASC&os=l... . Om linux går bort på antalet spel så försvinner PS4 också då det bara finns 388 spel http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PlayStation_4_games .
Självklart finns det spel som inte finns på steam och flera av de som är på Steam går att få tag på utanför också.

Att diskutera vilka spel som finns är, återigen, ganska värdelöst då spelen som intresserar är individuellt. Samma argument går då att vända till att PC, PS4 Xbone osv är värdelösa då de inte har alla spel.
Linux funkar bra att spela på.

Som en parantes, kommande AAA-spel till linux:
http://steamcommunity.com/app/221410/discussions/0/6195696086...

Skrivet av PowerNet:

Nej, det blir ungefär 6500 inkl Windows för billigaste möjliga bygget.

Då får du räkna om och räkna rätt.

Skrivet av PowerNet:

Nej, de är korrekta, och fortfarande så är en konsol billigare hur ni än försöker få ner PC kostnaden så landar dne på ca 6500 kr, mot en konsol på under 4000 kr.

Nej, det blir inte 6,5k för en PC. Har inte sagt emot att en PS4 är billigare i inköpskostnad, så läs om och läs rätt. Eller förklara hur du fått: "Så datorn stimpen länka blir 5,8k med montering. Det är inte några 7-8k som du påstår. En PC är dyrare i inköpskostnad ja" till att jag skrev att PC är billigare i inköpskostnad.

Skrivet av PowerNet:

PC har inga inbyggda färdiga lösningar för kommunikationen, utan måste hanteras av externa betaltjänster (ex teamspeak).
Och gemenskapen på en konsol är bättre då man kan sitta i samma soffa och spela multiplayer/splitscreen, kör man på PC så blir det inte samma gemenskap då man sitter så inne i spelet, med lurar på.

1. Återigen har du fel:
Teamspeak klient - gratis,
Server: Olicensierad (upp till 32 samtidiga användare) gratis. Licensierad (upp till 512 samtidiga användare) gratis.
Skype: Gratis
Mumble: Gratis
Några spel har det inbyggt: Gratis
Valfrihet brukar inte ses som något negativt.

Fast hur du har fått för dig är reglerna för att spela på PC vs konsol är inte en bra jämförelse. Det är möjligt att sitta i samma soffa och spela på en PC. "Same PC multiplayer" finns på PC. Högtalare är möjligt att använda till en PC. Det är möjligt att sitta i en stol, nära en skärm med headset på på spela på en konsol.

Sen var det ju tydligen bara inköpskostnaden som räknades innan så om det nu bara hade funnits betallösningar är det ingen nackdel enligt ditt tidigare resonemang.

Skrivet av PowerNet:

Då behövs Steam hos båda, och Steam i sig är ju en egen historia.....
Så det faller, då det är endast via en tjänst som spelen kan delas, mot att bara ge en skiva i handen snabbt och enkelt.

Steam var ett exempel. Sen känner jag inte till någon som inte har Steam idag, men det finns väl. Spel på skiva som inte är knutna till ett konto går att låna ut. T.ex. Gog.com har DRM-fria spel så då är det bara att skicka installeraren till den som ska låna. Beroende på avståndet till den som ska låna kan det vara betydligt smidigare och snabbare att dela via Steam än att skicka en skiva.

Steam är inte en perfekt tjänst, en perfekt tjänst finns inte idag. Men hur är Steam sämre än PSN?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

1. Koppla datorn till TVn.
2. Enligt denna artikel är det ca 10% av hushållen som inte har en tv, 10% är inte direkt ett fåtal.

Det står inte 10% någonstans i artikeln?
Och om du räknade ut det på att det "Sverige betalar omkring 3,6 miljoner hushåll tv-avgift, enligt Radiotjänst. Det totala antalet hushåll tros vara strax över fyra miljoner." Så är ju det rätt felaktigt sätt att räkna ut 10% "som inte har tv", då en majoritet av de som inte betalar även har tv, men bara inte har någon tv licens då de inte tycker att det är värt att betala för, eller vill spara in de pengarna. Dvs de fuskar med licensen.

Skrivet av betan:

Att betala för att spela online är inte en ren vinst. Om spelen som är gratis för PS+-medlemmarna gör det mer värt är individuellt så det går inte att räkna som en generell sanning.

Det är ju visst en ren vinst, det räcker med 1-2 spel via PS+ så är pengarna "igen", och med rabatterna man får på spel så går det ännu snabbare.

Skrivet av betan:

Då borde du behandla din Windowsinstallation bättre. Windows funkar utmärkt utan SSD. Sen går det även att använda Linux, t.ex. Mint, Ubuntu. SteamOS går utmärkt att använda, beta eller ej.

Nej, den behöver inte behandlas bättre, då Windows nästan kräver SSD för att få det att rulla bra och snabbt på.

Skrivet av betan:

Endast på Steam finns det 815 spel till Linux

Varav majoriteten är "noname" spel, eller mindre titlar, och såklart Half-Life och CS serierna...

Skrivet av betan:

Linux funkar bra att spela på.

Nej. Inte med alla fel med trasiga drivrutiner, dåligt mjukvarustöd osv. Så ser man i det så är Windows plattformen "to use" på PC sidan.

Skrivet av betan:

Då får du räkna om och räkna rätt.
Nej, det blir inte 6,5k för en PC. Har inte sagt emot att en PS4 är billigare i inköpskostnad, så läs om och läs rätt. Eller förklara hur du fått: "Så datorn stimpen länka blir 5,8k med montering. Det är inte några 7-8k som du påstår.

Det blir det ju?`5000 + 800 för montering + 900 kr för Windows licens, det blir 6700 kr. Och då är det sämsta möjliga, och utan SSD.

Skrivet av betan:

1. Återigen har du fel:
Teamspeak klient - gratis,
Server: Olicensierad (upp till 32 samtidiga användare) gratis. Licensierad (upp till 512 samtidiga användare) gratis.
Mumble: Gratis

Teamspeak är inte gratis, kostar 38 kr för 10 slots server för 1 månad. http://www2.rocketblast.se/rent/info/15
Mumble, 10 slots 15 kr/månad. http://www2.rocketblast.se/rent/info/17

Skrivet av betan:

Steam var ett exempel. Sen känner jag inte till någon som inte har Steam idag, men det finns väl.

Finns en hel del som inte har Steam, de flesta jag känner har inte Steam, och de vill slippa Origin med men tvingas till det pga BF3/BF4, som de iofs slutade spela efter några timmar då de spelen "sög" totalt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Bara för att du inte känner till några betyder det att det inte finns.
http://pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Local_Multiplayer_Games

Jo mängder med moderna stortitlar i den listan... Sen kan man inte börja räkna bakåt i tiden till spel som är flera år gamla när man jämför med ett nytt system som ingen släpper äldre spel till. Skall man räkna så då vinner ju Playstation 3 utgåvan med både PS1 och PS2 stöd då det helt plötsligt blit tusentals spel som går att köra utan något krångel medans en modern Windows dator har problem med äldre spel och kräver dosbox/VM's etc vilket inte precis är PnP.

Skrivet av betan:

Steam var ett exempel. Sen känner jag inte till någon som inte har Steam idag, men det finns väl. Spel på skiva som inte är knutna till ett konto går att låna ut. T.ex. Gog.com har DRM-fria spel så då är det bara att skicka installeraren till den som ska låna. Beroende på avståndet till den som ska låna kan det vara betydligt smidigare och snabbare att dela via Steam än att skicka en skiva.

Steam är inte en perfekt tjänst, en perfekt tjänst finns inte idag. Men hur är Steam sämre än PSN?

Hur kan du dra GOG som exempel, först så blir det piratkopiering om man skickar filerna, bara för att det är DRM fritt betyder inte att det är fritt fram att kopiera det du köper, sen så är det inte precis nya AAA titlar på GOG, går ju inte att jämföra utbudet på gog med moderna spel som säljas i butik även om jag älskar GOG så är det inte en bra jämförelse när merparten av spel där är äldre spel med några undantag (de heter ju Good old games av en anledning).
Att låna ut skiva på PC är inte speciellt lätt att göra längre då det är extremt få spel som går att låna ut.

Kan ju inte tänka mig att majoriteten av köpare av verken PC eller PS4 köper dem för att spela småspel på steam eller äldre spel från GOG eller småspelen på PSN.

Så hur man vänder och vrider på det är det lättare att låna ut nya spel till bekanta på en konsol då du kan inte låna ut nya stortitlar från PC men det kan du med vart enda spel som släpps på skiva på konsol.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Är 25 år och har mer eller mindre alltid haft en konsol där hemma. Spelandet på konsol har gått i perioder men de senaste 5 åren har spelandet nästan uteslutande varit på PC, bortsett de få timmar i månaden man spelar tillsammans med sambon. Senaste månaden däremot har jag börjat känna mer och mer sug efter att sitta vid PS3an och lira. Tiden jag kommer lägga ner på konsolspelande kommer nog aldrig nå upp till den jag lägger på PCn, men det kommer nog bli betydligt mer nu än de senaste åren. En PS4a eller Xbone kommer jag dock nog inte köpa förrän det börjar komma mer spel.

Sen har jag precis byggt min första HTPC så det är nog möjligt att man kommer börja köra lite in-home streaming genom Steam. Ska bara införskaffa en vettig kontroll först

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Andelen som inte har tv (före de skaffat konsol) är minimal, så det är ingen kostnad nej.
Och det är inga knasiga regler, ska man ha en maskin så blir det runt 7-8000kr för en.
Och tv licensen är ingen faktisk kostnad man har för att man har konsol, då man oftast redan haft tv före, eller köper man en konsol och inte har en tv så kan man köra med en projektor.
Så en PC blir närmst dubbla kostnaden i inköp. Och konsol blir inte dyrare i längden heller, utan snarare lika pris i rent inköp av spel, eller billigare med.

Det roliga är att alla era alternativ slutar på omkring 6500 kr (inkl montering och Windows), och utan SSD vilket i princip är krav/standard om man bygger en PC idag för att få Windows att rulla på vettigt.

Med den logiken så kan jag säga att andelen som inte har en kontorsdator är minimal, den kostnaden slipper vi som spelar på dator. Alternativt så kan du räkna bort kostnaderna för alla delar utom grafikkortet. Så inte nog med att pc då är mycket billigare i inköp, utan man slipper dessutom kostnader för TV-licens som ligger på 2 000 kr/år.

För den del som du kallar för "försvinnande liten" är alla som flyttar hemifrån, jag vet själv att jag inte hade råd med TV på grund av licensen. Däremot så tvingas de flesta studenter köpa en dator för att klara studierna, så för de som inte få hjälp hemifrån är kostnaderna för TV+Konsol+TV-licens betydligt större än en PC med liknande specs.

Försök nu hålla dig från att försöka anpassa verkligheten till dina teorier om att konsol > PC så kanske den här tråden kan återgå till vad den ursprungligen var. Dessutom mår vi alla bra av lite öppensinnighet

edit:

Skrivet av PowerNet:

Finns en hel del som inte har Steam, de flesta jag känner har inte Steam, och de vill slippa Origin med men tvingas till det pga BF3/BF4, som de iofs slutade spela efter några timmar då de spelen "sög" totalt.

Hälsa dina kompisar att om dom köpt spelen via Origin så kan dom helt enkelt maila och be om pengarna tillbaka om dom inte är nöjda. Jag har själv fått det för BF3, BF4... ytterligare en fördel med PC helt enkelt

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det står inte 10% någonstans i artikeln?
Och om du räknade ut det på att det "Sverige betalar omkring 3,6 miljoner hushåll tv-avgift, enligt Radiotjänst. Det totala antalet hushåll tros vara strax över fyra miljoner." Så är ju det rätt felaktigt sätt att räkna ut 10% "som inte har tv", då en majoritet av de som inte betalar även har tv, men bara inte har någon tv licens då de inte tycker att det är värt att betala för, eller vill spara in de pengarna. Dvs de fuskar med licensen.

Du får gärna ha en källa på det du påstår, det ovan var det närmaste jag hitta.
Men om vi räknar på att folk fuskar med att betala för sig varför inte även räkna med att folk inte betalar för spel och Windows?

Skrivet av PowerNet:

Det är ju visst en ren vinst, det räcker med 1-2 spel via PS+ så är pengarna "igen", och med rabatterna man får på spel så går det ännu snabbare.

Som sagt, är det spel som inte är intressanta så spelar det ingen roll hur många som lånas ut. Rabatter på spel till PC går att få helt gratis.

Skrivet av PowerNet:

Nej, den behöver inte behandlas bättre, då Windows nästan kräver SSD för att få det att rulla bra och snabbt på.

Nej, Windows kräver inte en SSD. Om din Windows-installation gör det är det ditt egna fel.

Skrivet av PowerNet:

Varav majoriteten är "noname" spel, eller mindre titlar, och såklart Half-Life och CS serierna...

Bara för att du inte känner till spelen som finns tillgängliga betyder det inte att de är okända, t.ex. följande spel borde de flesta känna till:
Kerbal Space Program
Team Fortress 2
XCOM: Enemy Unknown
Civilization V
Europa Universalis IV
Dota 2
War Thunder
LotRO
Witcher 2

Sen, vad är felet med mindre titlar? Alla kanske inte gillar t.ex. BF och CoD? Eller är det återigen dina regler som dikterar hur andra ska spela?

Skrivet av PowerNet:

Nej. Inte med alla fel med trasiga drivrutiner, dåligt mjukvarustöd osv. Så ser man i det så är Windows plattformen "to use" på PC sidan.
Det blir det ju?`5000 + 800 för montering + 900 kr för Windows licens, det blir 6700 kr. Och då är det sämsta möjliga, och utan SSD.

Att du anser att Windows är ett krav får stå för dig.
Den är jämförbar med en konsol, sämsta möjlig eller ej. Inga SSD:er i konsoler heller.

Skrivet av PowerNet:

Teamspeak är inte gratis, kostar 38 kr för 10 slots server för 1 månad. http://www2.rocketblast.se/rent/info/15
Mumble, 10 slots 15 kr/månad. http://www2.rocketblast.se/rent/info/17

Nej, teamspeak kostar inte, du blandar ihop kostnaden för programmen och kostnaden för att ha en tredje part att hosta.
http://sales.teamspeakusa.com/licensing.php
Det rocketblast tar betalt för är hosting av teamspeak. Teamspeak är gratis, du kan hosta själv om du vill.
Mumble är FOSS.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumble_%28software%29

Skrivet av PowerNet:

Finns en hel del som inte har Steam, de flesta jag känner har inte Steam, och de vill slippa Origin med men tvingas till det pga BF3/BF4, som de iofs slutade spela efter några timmar då de spelen "sög" totalt.

Jag har inte skrivit att PC är det ultimata valet för alla. Ändå känner ni att ni måste på något sätt få PS4 att verka relativt bättre Jag påpekar att preferenser på spel är individuellt, vad är det som inte är okej med det?

Du svarar inte på frågorna, du har en bestämd uppfattning om hur folk spelar på konsol och PC samt tar inte till dig argument. Svårt att diskutera då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jo mängder med moderna stortitlar i den listan... Sen kan man inte börja räkna bakåt i tiden till spel som är flera år gamla när man jämför med ett nytt system som ingen släpper äldre spel till. Skall man räkna så då vinner ju Playstation 3 utgåvan med både PS1 och PS2 stöd då det helt plötsligt blit tusentals spel som går att köra utan något krångel medans en modern Windows dator har problem med äldre spel och kräver dosbox/VM's etc vilket inte precis är PnP.

Om vi ska gå långt bak i tiden så finns det många spel till PC också. Sen är vissa betydligt mer krångliga som du skriver med dosbox.

Skrivet av som99:

Hur kan du dra GOG som exempel, först så blir det piratkopiering om man skickar filerna, bara för att det är DRM fritt betyder inte att det är fritt fram att kopiera det du köper, sen så är det inte precis nya AAA titlar på GOG, går ju inte att jämföra utbudet på gog med moderna spel som säljas i butik även om jag älskar GOG så är det inte en bra jämförelse när merparten av spel där är äldre spel med några undantag (de heter ju Good old games av en anledning).
Att låna ut skiva på PC är inte speciellt lätt att göra längre då det är extremt få spel som går att låna ut.

Kan ju inte tänka mig att majoriteten av köpare av verken PC eller PS4 köper dem för att spela småspel på steam eller äldre spel från GOG eller småspelen på PSN.

Så hur man vänder och vrider på det är det lättare att låna ut nya spel till bekanta på en konsol då du kan inte låna ut nya stortitlar från PC men det kan du med vart enda spel som släpps på skiva på konsol.

Vad är skillnaden på att låna ut från Gog till en kompis och låna ut ett spel på skiva?
Gog heter gog nu, det heter inte good old games längre just för att de började sälja nya spel också.
http://en.wikipedia.org/wiki/GOG.com

Jag har inte skrivit att PC är det ultimata valet för alla, ej heller att Linux är det bästa valet. Precis som att vid valet av PS4 begränsar antalet spel begränsar valet av Linux antalet spel. Jag påpekar att preferenser på spel är individuellt, Linux passar inte er men kanske någon annan, det gör inte Linux automatiskt till ett universellt dåligt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Vad är skillnaden på att låna ut från Gog till en kompis och låna ut ett spel på skiva?
Gog heter gog nu, det heter inte good old games längre just för att de började sälja nya spel också.
http://en.wikipedia.org/wiki/GOG.com

Jag har inte skrivit att PC är det ultimata valet för alla, ej heller att Linux är det bästa valet. Precis som att vid valet av PS4 begränsar antalet spel begränsar valet av Linux antalet spel. Jag påpekar att preferenser på spel är individuellt, Linux passar inte er men kanske någon annan, det gör inte Linux automatiskt till ett universellt dåligt val.

Lånar du ut en skiva kan inte båda spela samtidigt eller hur? Ett multiplayer spel via GOG så kan ni till och med spela med varandra över nätet så där är skillnaden då båda har spelet och kan spela samtidigt så faller det under kategorin pirakopiering.

Där ser man att de bytt namn visste jag inte, nu är det fortfarande inte en uppsjö nya releaser där ändå dock.

Personligen finns det inget ultimat val då jag använder allt, jag har linux burkar, windows maskienr (till och med en ReactOS maskin), servrar, arbetstationer, spel datorer, konsoler från alla generationer (nästan komplett samling) och hemdatorer av alla arkitekturer (har även x86 maskiner från olika generationer med tillhörande OS för att spela äldre spel på hårdsvara det är skapt för).

Allt har sin användning, tycker absolut inte att man kan säga att ett är bättre för alla, men jag håller med att enkelheten och bekvämligheten med spelkonsoler finns där, bästa valet för alla? Absolut inte det är en smaksak och folk som jag föredrar att ha allt så man har alternativ.

Men saker är den att här på Swec kan ingen föredra en spel konsol utan att bli pajkastad vilket är absurt.

Då det är smidigt och enkelt så tycker jag ibland när man jobbat eller annat att det är skönt att bara slänga sig i soffan och spela framför konsolen än att kladda med att krångla igång spel på HTPCn med gamepad (de som går att köra med gamepad) eller att traska upp till datorn och sitta i en stol.
Allt tjöt om FPS/upplösning hit och dit bekommer mig inte, jag spelar i 60fps ultra på BF4 på PC och även lirar på PS4 samma spel, tänker inte på skillnaden i spelet över huvutaget, spelar på olika sätt och det är roligt på olika vis beroende på systemet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMacho:

Med den logiken så kan jag säga att andelen som inte har en kontorsdator är minimal, den kostnaden slipper vi som spelar på dator. Alternativt så kan du räkna bort kostnaderna för alla delar utom grafikkortet. Så inte nog med att pc då är mycket billigare i inköp, utan man slipper dessutom kostnader för TV-licens som ligger på 2 000 kr/år.
För den del som du kallar för "försvinnande liten" är alla som flyttar hemifrån, jag vet själv att jag inte hade råd med TV på grund av licensen. Däremot så tvingas de flesta studenter köpa en dator för att klara studierna, så för de som inte få hjälp hemifrån är kostnaderna för TV+Konsol+TV-licens betydligt större än en PC med liknande specs.

Så synd för dig att du inte hade råd med tv licensen då, du kanske skulle tänkt på det före du investerade alla pengarna i en dator?
O nej. tv licensen räknas absolut inte in som en kostnad i spelandet.

Skrivet av MrMacho:

Hälsa dina kompisar att om dom köpt spelen via Origin så kan dom helt enkelt maila och be om pengarna tillbaka om dom inte är nöjda. Jag har själv fått det för BF3, BF4... ytterligare en fördel med PC helt enkelt

Nej man kan inte få tillbaka pengarna från Origin om man köpt på skiva (då det är billigare på skiva än digitalt).

Skrivet av betan:

Nej, Windows kräver inte en SSD. Om din Windows-installation gör det är det ditt egna fel.

Jo, mer eller mindre så är det ett "krav" att använda SSD i en dator med Windows på om man vill få det att flyta på bra.

Skrivet av betan:

Bara för att du inte känner till spelen som finns tillgängliga betyder det inte att de är okända, t.ex. följande spel borde de flesta känna till:
Kerbal Space Program
Team Fortress 2
XCOM: Enemy Unknown
Civilization V
Europa Universalis IV
Dota 2
War Thunder
LotRO
Witcher 2

Merparten av dem spelen är titlar som inte är särskilt spridda, TF2 ingår i Half-Life/CS delen jag sa, och Dota har jag hört talas om, men inga av de andra varken från bekanta eller någon annanstans. Så obefintliga titlar i princip.

Skrivet av betan:

Att du anser att Windows är ett krav får stå för dig.
Den är jämförbar med en konsol, sämsta möjlig eller ej. Inga SSD:er i konsoler heller.

Den är fortfarande 2700 kr dyrare i inköp än en konsol. (utan SSD som ytterligare lägger på ca 1200 kr).

Skrivet av betan:

Nej, teamspeak kostar inte, du blandar ihop kostnaden för programmen och kostnaden för att ha en tredje part att hosta.
http://sales.teamspeakusa.com/licensing.php
Det rocketblast tar betalt för är hosting av teamspeak. Teamspeak är gratis, du kan hosta själv om du vill.
Mumble är FOSS.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumble_%28software%29

Jo teamspeak kostar att hyra, lika så Mumble kostar att hyra med. Och vill man köra det själv så är det en kostnad för antingen hyra en VPS eller köpa in en server, och drifta den. Och då blir det billigare att hyra slottar hos en leverantör.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Själv så är jag av åsikten att tjusningen, och i grund själva poängen, med konsoller har försvunnit allt mer med de senare generationerna som har ersatts allt mer av något som liknar sorgligt klena HTPCs som du inte kan uppgradera efter behov och där du närmast tvingas på en prenumeration för att kunna spela med andra på nätet. Vitsen med konsoller, enligt mig, är så gott som borta.

Allt en konsoll kan göra, kan jag göra med en PC och mycket mer därtill.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo teamspeak kostar att hyra, lika så Mumble kostar att hyra med. Och vill man köra det själv så är det en kostnad för antingen hyra en VPS eller köpa in en server, och drifta den. Och då blir det billigare att hyra slottar hos en leverantör.

Finns gratis mumble-servrar att ansluta sig till, om man nu har en kass dator som inte kan hosta det själv. Och nej, man behöver inte SSD för att Windows ska flyta på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så synd för dig att du inte hade råd med tv licensen då, du kanske skulle tänkt på det före du investerade alla pengarna i en dator?
O nej. tv licensen räknas absolut inte in som en kostnad i spelandet.

Hur kan inte TV-licensen räknas in? När jag flyttade hemifrån och skulle köpa antingen konsol eller snabbare dator (snabbare än vad jag behövde för skola) så hade jag inte råd med TV-licens. Jag la helt enkelt ut ytterligare 3 000 kr på min dator och kunde således spela på den och inte bara göra skolarbete på den. Utan sagda dator hade jag inte klarat skolan så jag var nödd och tvungen att köpa en oavsett om jag skulle spela eller inte.

Du kanske aldrig har haft begränsade medel någon gång så att du vet hur det är?
Men i mitt fall och jag antar för många andra studenter som vill spela på konsol så är tv-licensen en stor post och ja! den ingår i spelbudgeten för vi som spelar men inte ser på TV.

Skrivet av PowerNet:

Nej man kan inte få tillbaka pengarna från Origin om man köpt på skiva (då det är billigare på skiva än digitalt).

Kan ju vara ett tips till nästa gång att först köpa digitalt och se om man gillar spelet

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMacho:

Men i mitt fall och jag antar för många andra studenter som vill spela på konsol så är tv-licensen en stor post och ja! den ingår i spelbudgeten för vi som spelar men inte ser på TV.

Den ingår inte alls i spelbudgeten, då det är en kostnad om man har en tv, inte just för att spela.
Och vill man inte ha en tv så kan man ha en projektor om man vill slippa tv licensen som INTE är en "konsol licens" som du tror att det är.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag och frugan spelar en hel del PC ihop (vi är båda 30+). Vi har haft en Xbox, men den samlade mest damm. Hon, som aldrig spelat innan vi träffades, tycker mus och tangentbord är lättare att hantera än handkontrollen. Nu lirar vi mest Dota 2 eller Diablo 3 - som visserligen finns till spelkonsol. Vidare har vi många kompisar som spelar, och det är lättare att samlas i Mumble utan att Wii/Xbox/PS4-barriären blir ett hinder...och det blir helt enkelt mer socialt. Att köra motsvarande Rayman Origins i soffan är i min värld ganska asocialt, och framför allt tråkigt...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Den ingår inte alls i spelbudgeten, då det är en kostnad om man har en tv, inte just för att spela.
Och vill man inte ha en tv så kan man ha en projektor om man vill slippa tv licensen som INTE är en "konsol licens" som du tror att det är.

Så du tycker man ska köpa en projector om man har lite pengar och vill spela? Sedan är ju effekten av att köpa en TV att man måste betala licensen, oavsett vad man använder TVn till. I mitt fall bara spela på, så i spelbudgeten helt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMacho:

Så du tycker man ska köpa en projector om man har lite pengar och vill spela? Sedan är ju effekten av att köpa en TV att man måste betala licensen, oavsett vad man använder TVn till. I mitt fall bara spela på, så i spelbudgeten helt enkelt.

Nej, en tv licens faller inte under spelbudgeten då mer eller mindre alla har en tv redan före flytt.

Och även om man inte har tv så är en projektor i så fall en lönsam affär, då den är besparad på 3-4 år max (om man bara räknar på tv licensen).

Och tv licensen får man ändå betalar om det ingår ex en digitalbox i hyran (rätt vanligt i Comhem hus, och andra hus för den delen med) så oavsett så är de flesta betalningsansvariga.
Så nej, tv licens räknas inte in.
Och tycker du att man ska lägga 1.5-2.5k på en skärm och spela på då? Det är samma där om du nu ska räkna in inköp på en projektor, och inte räkna inköp av en skärm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, en tv licens faller inte under spelbudgeten då mer eller mindre alla har en tv redan före flytt.

Och även om man inte har tv så är en projektor i så fall en lönsam affär, då den är besparad på 3-4 år max (om man bara räknar på tv licensen).

Och tv licensen får man ändå betalar om det ingår ex en digitalbox i hyran (rätt vanligt i Comhem hus, och andra hus för den delen med) så oavsett så är de flesta betalningsansvariga.
Så nej, tv licens räknas inte in.
Och tycker du att man ska lägga 1.5-2.5k på en skärm och spela på då? Det är samma där om du nu ska räkna in inköp på en projektor, och inte räkna inköp av en skärm.

Alltså du har verkligen bestämt dig för att konsol är bäst och sedan sitter du och hittar på saker?
Det är verkligen inte "mer eller mindre alla som har en TV före flytt". Inte heller är det alla som har råd med projector + konsol + en dator för skolan.
I mitt fall var det heller inte fråga om någon skärm för 1.5 - 2.5 k, utan snarare en riktigt liten och billig skärm för 700 kr.

Kan också tillägga att jag inte hade råd med en soffa att ställa framför TVn, stol till dator fixade jag däremot billigt för 20 kr på myrornas. Kanske borde soffan också ingå i spelbudget för konsolspelare? Men då skulle du säkert påstå att "de flesta har redan en dyr skinnsoffa när man flyttar hemifrån".

Men jag kan hålla med om att om man har alla förutsättningar som gör konsol billigare och om konsol är bättre så är konsol bättre. Speciellt bra är konsol för dom som konsol är bäst för...

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Mina 4 cent då.

Har en dator som mer än väl klarar alla spel. Är så pass gammal att det roligaste spelet jag vet är CS-CZ och det lirar jag på min Macbook PRO.

Men största tiden i spel hamnar på PS4:ran. Det tog ett tag att komma tillfreds med handkontrollen men vem fan har bråttom?

Köper inga spel till pc längre, soffan är skönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo teamspeak kostar att hyra, lika så Mumble kostar att hyra med. Och vill man köra det själv så är det en kostnad för antingen hyra en VPS eller köpa in en server, och drifta den. Och då blir det billigare att hyra slottar hos en leverantör.

Nej teamspeak kostar inget att hyra, inte mumble heller. Däremot kostar det att hyra slots hos tredje part som du själv säger. Om din dator inte klarar att husera en TS eller Mumble-server när du spelar är det något seriöst fel, det gjorde t om min Pentium 3'a utan bekymmer. Nuförtiden kör vi nästan uteslutande skype och mumble dock.

Anledningen till att jag inte kör konsoll längre är att prestandan är medioker (30 FPS, really?), upplösningen för låg och möjligheterna till anpassning för mig som spelare noll. Då har jag hellre mina 4 st 360-dosor och projektorn inpluggad i speldatorn när de kvällarna kommer. Tycker PCn är en vida överlägsen maskin för sällskaps och Soff -spelande än PS4an och Xbox One...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Nej teamspeak kostar inget att hyra, inte mumble heller. Däremot kostar det att hyra slots hos tredje part som du själv säger. Om din dator inte klarar att husera en TS eller Mumble-server när du spelar är det något seriöst fel, det gjorde t om min Pentium 3'a utan bekymmer. Nuförtiden kör vi nästan uteslutande skype och mumble dock.

Anledningen till att jag inte kör konsoll längre är att prestandan är medioker (30 FPS, really?), upplösningen för låg och möjligheterna till anpassning för mig som spelare noll. Då har jag hellre mina 4 st 360-dosor och projektorn inpluggad i speldatorn när de kvällarna kommer. Tycker PCn är en vida överlägsen maskin för sällskaps och Soff -spelande än PS4an och Xbox One...

Jo, som du ser så kostar det att hyra Mubmle eller Teamspeak server, så det blir en kostnad det med, om man inte driftar eget och då blir det en kostnad av inköp av hårdvara, plats i colocationhall osv.
Och konsol är 1080p @ 60fps med ja, precis! Upplösningen är inte alls för låg, många spel på PS3 som körs i ex 1280x720p ser bättre ut på PS3 än PC spel som körs i 1920x1080p.
Well, lycka till att hitta bra multiplayer/splitscreen spel till PC som på samma sätt som konsol.....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Är nog äldre än de flesta här; PC alla dagar i veckan, kan inte tänka mig något annat. Visst köpte en 360 bundle med GTA V men bara för att PC versionen inte ens var annonserad då. Kommer köpa PC versionen när den nu kommer och uppleva spelet under helt nya former. Nej, konsoll är inte för oss lite äldre, ser snarare konsoller som en produkt för barn. Lätt att plugga in och spela, knappt någon ansträngning krävs. Varför skulle inte viljan finnas att få ut max prestanda och få en snyggare och bättre upplevelse inte vara något om man är 30+? Förstår inte alls det resonemanget. Tycker snarare att det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att man lätt kan köpa en dator för 5000kr som presterar lika bra som en next gen konsol. Grafiken är som på ett instegs gtx 750 ti kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Mykcet intressant inlägg av TS. Dock så handlar det även om livssituation, har man fru, barn,villa,volvo.. ja då är ps4 eller xbox1 bättre alt. för det ger ändå en tillräckligt bra upplevelse,man kan vara "social" samtidigt med andra och en konsoll behöver ej uppdateras för att köra senaste spelen och får aldrig ångest över att man köpt en dator för 15k som man kanske knappt hinner spela på. Att spela på dator är precis tvärtom, ungefär.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2