Pekskärmsutrustade bärbara datorer på väg att fasas ut

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Detta var väl väntat, att kladda ner skärmen på sin dator är väl knappast trevligt.
Hoppas dom börjar fasa ut optiska läsare på laptops snart också.

Ingen av dessa laptops har ju optiska läsare, och har aldrig haft. På laptops stora nog att ha plats för en optisk läsare spelar det ingen större roll för mig om det faktiskt finns en eller inte.

Personligen tycker jag visst det skulle kunna vara trevligt att "kladda på skärmen", problemet är ju att det blir väldigt opraktiskt med ett stort tangetbord som sitter fast på skärmen, som bara är i vägen om man vill använda pekskärmen. 2 i 1 lösningar känns mycket vettigare.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chourou:

Prispressade laptops? Ja tack.

Laptops, nej tack.

OT: Detta borde de ha förstått från början, fanns inte ens efterfrågan på dem och intresset har varit svalt hela tiden sedan plattor kom.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av rektor:

Dags för dom att dom fasar ut mekaniska hårddiskar också.

Agree!! HDD hör verkligen inte hemma i en laptop.

Skrivet av GambitSWE:

Lol, bara häromdagen så fanns det en artikel här på forumet som sade att traditionella hårddiskar kommer leva ett bra tag till, och det förutspås att de kommer att komma upp till 100TB gränsen någonstans vid 2025 om jag inte minns helt fel. Diskuterades även på senaste Fredagspanelen.

Så länge SSD-baserade diskar är dyrare (kr/GB), så kommer traditionella diskar att fortsätta tillverkas. Visst är det lite klumpigare/tyngre, men det är ju inte många pers som har råd att köpa x antal 1TB SSD diskar för att använda som lagringsmedia till sitt växande mediabehov.

Hårddiskar kommer och får gärna fortsätta användas framöver – som lagring. rektor menade att hårddiskar borde försvinna från laptops och det har han alldeles rätt i.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

hmm... Förstår helt, men hade hellre sätt slutet på upplösningskapprustning än pekskärmar. 4k på 13.3", vilken jäkla idioti. Pekskärm kan ju vara bra nån gång ibland i alla fall. Dock inte värt de 1000-lappar som läggs på priset.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Misspenguin:

hmm... Förstår helt, men hade hellre sätt slutet på upplösningskapprustning än pekskärmar. 4k på 13.3", vilken jäkla idioti.

Snarare lagom. 1920x1080 är inte högupplöst på den storleken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Någon av Asus tidigare kallade Zenbooks, svårt att se exakt vilken det är.

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/06/19/Asus_Vivobook...[0][x]=0&f[0][y]=142&f[0][w]=1438&f[0][h]=926&f[0][_f]=crop&t=paneBanner&k=81879e5f heter bilden så måste vara en vivobook s551a tack iaf!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Snarare lagom. 1920x1080 är inte högupplöst på den storleken.

Själv har jag aldrig upplevt att 1080p på min 23" stationära skärm varit en begränsande faktor. Upplösningen räcker till och blir över, det är annat som behöver göras bättre för att förbättra den visuella upplevelsen (i spel främst ljussättning, animationer och modelldetaljer).

Sitter man med 40" på en halvmeters håll kan jag förstå att 4K känns motiverat, men känns helt överflödigt på en 13"-skärm.

(Det sagt skulle jag inte för sakens skull säga nej till billiga, effektiva 4K-lösningar, tror bara inte att det är där fokus bör ligga)

Visa signatur

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Permalänk
Medlem

Vad fan trodde dom? att vi vill ha fingeravtryck på halvdåliga högblanka laptopskärmar medans de finns ett tangentbord som inte är avtagbart?! vem fan använder touchskärmen då? kan förstå all-in-one lösningar där man kan docka loss tangentbordet och köra det som en surfplatta..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bara det finns kvar till de som vill ha pekskärmsalternativet ser jag inga problem. De som är antipek/antikladd men ändå inte kan låta bli att använda funktionen, kan ju få spara sina 40kr.

Skrivet av Svj0hn:

Själv har jag aldrig upplevt att 1080p på min 23" stationära skärm varit en begränsande faktor. Upplösningen räcker till och blir över, det är annat som behöver göras bättre för att förbättra den visuella upplevelsen (i spel främst ljussättning, animationer och modelldetaljer).

Sitter man med 40" på en halvmeters håll kan jag förstå att 4K känns motiverat, men känns helt överflödigt på en 13"-skärm.

(Det sagt skulle jag inte för sakens skull säga nej till billiga, effektiva 4K-lösningar, tror bara inte att det är där fokus bör ligga)

Jag tycker min skärm ser pixlig ut och då är den bara 21" och har 1920x1080. Skulle inte tacka nej till en lika stor fast med 4k.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lite synd på ett sätt, sitter på en ThinkPad Yoga, och jag växlar en hel del mellan tangentbord och touchskärm. Att skrolla och ibland klicka på saker går snabbare och smidigare med pekskärm tycker jag. Helt klart något jag använder för vardagsbruk. Sedan kan min ThinkPad precis som Lenovo´s vanliga Yogadatorer vika skärmen så jag får en tablet. Då är touch och penna guld värt.

Nu är väl dock min dator en av få datorer med pekskärm som också är semimatt istället för blank. Synd att touch försvinner, jag tycker ändå det är väldigt användbart i en del situationer. Det är något jag inte visste att jag behövde förän jag väl hade en laptop med pekskärm.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Och hur ergonomiskt är det att sitta med händerna på tangentbordet och sen behöva lyfta handen för att peta på skärmen ?
(och smutsa ner skärmen ...)

Tacka vet jag TrackPoint, båda händer på tangentbordet och ändå bra koll på pekaren..

Ska jag pet-surfa så kan jag ta en surfplatta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Geeks Gaming

Kan bara säga en sak. VICTORY!
http://youtu.be/B0balFv3o4E?t=13s

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk hur det var när Microsoft tryckte på för att ge musen genomslag i och med releasen av Windows. Nästan alla hatade den. Historien upprepar sig....

http://time.com/3592071/windows-1-history/

Trolleri.

Musen var etablerad på hemdatormarknaden av sådana som Commodore och Atari långt innan det blev något man behövde till sin IBM-PC klon. Som egentligen inte hade Windows fören vid 3.X-tiden. Microsoft lärde sig över tiden hur man hanterar möss, men de har ännu inte lärt sig hur man hanterar pekskärmar på PCs. Trotts att MS-DOS-maskiner körde pekskärm (utan penna) 1984.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Tänk hur det var när Microsoft tryckte på för att ge musen genomslag i och med releasen av Windows. Nästan alla hatade den. Historien upprepar sig....

http://time.com/3592071/windows-1-history/

Apple lanserade musen först med Lisa 1983 och året efter med Macintosh, hur fick du det till att Microsoft skulle varit först eller pådrivande med musen då? Lisa var ett helt färdigt system 1983 med officepaket och allt. Jag körde systemet innan lanseringen, i Stockholm samma år. Windows 1.0 var ett rent skämt i jämförelse. Microsoft bara försökte kopiera det Steve Jobs upptäckte hos Xerox och förstod att göra en konsumentprodukt av. Vad har det med pekskärmar idag att göra? Att du har fel, igen?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Verkar som ett sunt beslut, av de laptops jag prövat med denna funktion har jag aldrig funnit touchskärmen särskilt användbar. Lär både spara in kostnader och batteritid. Hoppas verkligen på att matta displayer kommer tillbaka i större utsträckning som följd.

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Och hur ergonomiskt är det att sitta med händerna på tangentbordet och sen behöva lyfta handen för att peta på skärmen ?
(och smutsa ner skärmen ...)

Tacka vet jag TrackPoint, båda händer på tangentbordet och ändå bra koll på pekaren..

Ska jag pet-surfa så kan jag ta en surfplatta.

Var ju mycket riktigt det argumentet Apple körde med. Inte ergonomiskt att införa touch på deras datorer. Istället fokuserar dom på bra användbarhet av deras touchpad istället. Låter inte helt oförnuftigt. Tror det är ett större argument än fingeravtryck på skärmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Tänk hur det var när Microsoft tryckte på för att ge musen genomslag i och med releasen av Windows. Nästan alla hatade den. Historien upprepar sig....

http://time.com/3592071/windows-1-history/

Nej det gör den inte. Möss används dagligen av väldigt många medan touch på laptop och stationära hatas av ungefär lika många. Mus ar helt klart vettig metod att arbeta mot datorn, precis som tangentbord är. Touch skärmar däremot tilltallar väldigt få. Nagot som var självklart från start då det ar rätt jobbigt att ha armen i en sådan vinkel och röra den med stor precision i flera timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Jag förstår att det håller på att fasas ut, att byta mellan tangentbord och touch screen är ingen vidare smidig lösning

Så du måste slänga bort tangentbordet för att du sitter med en touch screen skärm till datorn? Jag tror inte det är det som är tanken heller. Det var snarare en möjlighet till att styra på fler sätt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Så du måste slänga bort tangentbordet för att du sitter med en touch screen skärm till datorn? Jag tror inte det är det som är tanken heller. Det var snarare en möjlighet till att styra på fler sätt.

skojar du eller? om du har touchskärm måste du använda den istället för musplattan, dessutom BÖR du använda on-screen keybord istället för de där knapparna som sitter fast på modermodemet. Dom är bara där för bakåtkompabilitet ifall man ska lira DOS-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Vad var det jag sa?" Pekskärm för datorer är lika värdelöst som Modern UI för datorer. Lyckligtvis slipper man mycket av Modern UI i Windows 10.

Det hela är ett skolexempel på hur det går när man försöker att skapa efterfrågan där den inte finns. Konsumentdriven utveckling är det enda sunda, och om man efter att ha presenterat bilen får ett "Nej tack, vi vill ha snabbare hästar istället" av kunden får man vara så god och ge folk snabbare hästar, det är så det fungerar.

Hejdå petskärmen till riktiga datorer

Hejdå Windows 8.

Verkligheten - Microsoft 1-0.

Mina ord exakt! Hela den här Windows 8-historien (med tillhörande touchskärmar på laptop som grädde på moset) är ett fenomenalt example på hur det går när man försöker trycka ner något, endast för egen vinnings skull, i halsen på sina kunder.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar iaf att min laptop har pekskärm. Det skadar ju liksom inte.

Riktigt nice att köra Windows 8-anpassade spel som t.ex. Bejeweled eller liknande med touch.

Sen så är det skönare att trycka på skärmen ibland när man inte orkar dra musen.

T.ex. om man ska pausa en video, bara att trycka på skärmen.

Visst, knappast någon nödvändighet, men som sagt, det skadar inte.

Skrivet av skurtbert:

skojar du eller? om du har touchskärm måste du använda den istället för musplattan, dessutom BÖR du använda on-screen keybord istället för de där knapparna som sitter fast på modermodemet. Dom är bara där för bakåtkompabilitet ifall man ska lira DOS-spel.

Det är ju du som talar i nattmössan. Klart att man inte måste använda touch.

Har själv laptop med touchskärm, den ser ut som vilken annan laptop som helst bara att man även kan använda touch (givetvis helt frivilligt). Själv använder jag tangentbordet och musplattan 95 % av tiden.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Apple lanserade musen först med Lisa 1983 och året efter med Macintosh, hur fick du det till att Microsoft skulle varit först eller pådrivande med musen då? Lisa var ett helt färdigt system 1983 med officepaket och allt. Jag körde systemet innan lanseringen, i Stockholm samma år. Windows 1.0 var ett rent skämt i jämförelse. Microsoft bara försökte kopiera det Steve Jobs upptäckte hos Xerox och förstod att göra en konsumentprodukt av. Vad har det med pekskärmar idag att göra? Att du har fel, igen?

Nja, vi hade grafiska miljöer så som GEM innan Windows. Så de var t.o.m. sena när det gäller IBM-kompatibla PCs med MS-DOS. När det gäller DOS-program så var det förhållandevis vanligt med andra grafiska miljöer som följde med och användes av programsviter, t.ex. GEM, men också GeoWorks i början på 90-talet. Förutom Apple, Unix (fanns fönstersystem innan X11 t.o.m och det fanns också samtidiga konkurrenter till X11), Amiga och Atari (som körde en variant av GEM i Atari TOS). Allt på marknaden med mus innan Windows.

Det enda argument man skulle kunna göra om man vill vara taskig är att Microsoft misslyckades med de nya inmatningsmetoderna vid första breda försöket då med. Annars har jag svårt att se vad Microsoft har med det att göra. Det var inte riktigt fören Windows 95 och NT 3.51 de verkligen lämnade att vara plattform för konsol/textbaserade program. Viktiga Microsoftprogram så som Word gjordes i "grafisk variant" först till Mac OS och började WYSIWYG-spåret (med fonter t.ex.) på riktigt där, men MS-DOS och Xenixvarianten var tänkt att användas med mus redan 1983. Fast musanvändningen var inte uppskattad vid tiden, så nog tog det tid innan de "gjorde rätt", drop-downmenyerna var inte där på tidiga DOS-varianterna. Word för Windows kom inte fören 89. Word sålde t.o.m. mer på Mac än på deras egna operativsystem. Även fast de nyttjade andra plattformar tog det lite tid. Är Windows 8 analog till Windows 1.0 så borde det ta 5-10 år innan de listat ut hur de ska göra med pekskärmar. Är det analog till Word så bör de lyckas på någon annan plattform via deras programsviter innan de tar det till Windows. Känns inte helt träffande vilket som helst.

HP lanserade en dator med pekskärm (utan penna) 1984 med MS-DOS för övrigt som sagt. Har de någon programmiljö som utgör en plattform som är lämplig utanför telefoner än idag? Som kan slå på konsumentmarknaden?

Permalänk
Skrivet av appel1:

Varför all denna negativitet? Det är väl synd att valmöjligheten är på väg bort? Själv föredrar jag laptop med touch, går många gånger mycket fortare att trycka på något på skärmen än att pilla dit markören med trackpaden.

Därför 99% har trådlös mus till datorn

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Mina ord exakt! Hela den här Windows 8-historien (med tillhörande touchskärmar på laptop som grädde på moset) är ett fenomenalt example på hur det går när man försöker trycka ner något, endast för egen vinnings skull, i halsen på sina kunder.

.

Ja, att man har stor kundbas inom ett visst område tyder på att den kundbasen gillar ens produkter inom det segmentet och inte automagiskt kommer kasta sig som katter över grädde bara för att man lanserar något nytt. Särskillt inte när den mest kunniga klicken inom ens kundgrupp sagt "Men vad fan håller ni på med??" redan på developer preview-stadiet. Microsoft fick sig en näsbränna som heter duga av hela den här historien. Det är märkligt att det fortfarande finns folk som tyckte de gjorde rätt. De hade kunnat tjäna miljarder på ett vettigt Windows 8-släpp. Men "#framtiden" var tydligen viktigare än nöjda kunder. Jaja, så kan det gå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Därför 99% har trådlös mus till datorn

Eller så har de en multi-touch pekplatta som faktiskt fungerar någorlunda och utöver att den fungerar bättre att flytta muspekaren med (än många av de enklare/billigare) också stödjer gester. Gester används i någon mån på pekskärmar, men kan lika gärna användas på pekplattan om den fungerar någorlunda. Fast de som inte vill slösa tid kör ju tangentbordet och kortkommandon så långt det går. Det går ju långt mer än folk normalt sett tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, att man har stor kundbas inom ett visst område tyder på att den kundbasen gillar ens produkter inom det segmentet och inte automagiskt kommer kasta sig som katter över grädde bara för att man lanserar något nytt. Särskillt inte när den mest kunniga klicken inom ens kundgrupp sagt "Men vad fan håller ni på med??" redan på developer preview-stadiet. Microsoft fick sig en näsbränna som heter duga av hela den här historien. Det är märkligt att det fortfarande finns folk som tyckte de gjorde rätt. De hade kunnat tjäna miljarder på ett vettigt Windows 8-släpp. Men "#framtiden" var tydligen viktigare än nöjda kunder. Jaja, så kan det gå.

Ja, vi har verkligen lärt oss vad Microsoft går för: De förnedrar sin kundbas för att försöka komma framåt inom ett annat segment.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, vi har verkligen lärt oss vad Microsoft går för: De förnedrar sin kundbas för att försöka komma framåt inom ett annat segment.

Fast förhoppningsvis lär de sig av resultatet att det inte går att göra så igen. Folk började titta sig om efter alternativ eller funderade på att överge PC helt, för att skaffa platta av ett konkurrerande märke, och sådant är totalt livsfarligt om man vill behålla en stark marknadsposition. Men nu är de pressade att se till att Windows 10 blir allderles fantastiskt underbart att jobba i, för användare med mus och tangentbord, så det ser jag fram emot riktigt mycket

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte haft pekskärm på min laptop hade jag tyckt att det var värdelöst. Jag gjorde mitt bästa när jag köpte den för att undvika pekskärm men då det var ett krav för att få högre upplösning blev det till slut pekskärm. Jag var naturligtvis övertygad om att det var totalt onödigt men nu i efterhand måste jag säga att jag gillar det. Jag använder det inte så mycket men nu och då märker jag att jag är på skärmen och fingrar. Jäkla smidigt faktiskt och nu vill jag inte vara utan det.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ickx:

Hade jag inte haft pekskärm på min laptop hade jag tyckt att det var värdelöst. Jag gjorde mitt bästa när jag köpte den för att undvika pekskärm men då det var ett krav för att få högre upplösning blev det till slut pekskärm. Jag var naturligtvis övertygad om att det var totalt onödigt men nu i efterhand måste jag säga att jag gillar det. Jag använder det inte så mycket men nu och då märker jag att jag är på skärmen och fingrar. Jäkla smidigt faktiskt och nu vill jag inte vara utan det.

Det lär väl säkert finnas kvar som nicheprodukt, men i och med att köpkraften hos konsumenterna nu är svag och pekskärm lägger på flera tusen på priset så är det ju förståeligt att de fasar ut det när de flesta tycker det är onödigt.

Själv drabbas jag av yrsel, svettningar, illamående och panikångest om någon skulle få för sig att peta på min skärm så för mig passar det inte alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Eller så har de en multi-touch pekplatta som faktiskt fungerar någorlunda och utöver att den fungerar bättre att flytta muspekaren med (än många av de enklare/billigare) också stödjer gester. Gester används i någon mån på pekskärmar, men kan lika gärna användas på pekplattan om den fungerar någorlunda. Fast de som inte vill slösa tid kör ju tangentbordet och kortkommandon så långt det går. Det går ju långt mer än folk normalt sett tror.

självklart provat det själv och funkar rätt okej. Men inget slår en mus. Ser man till ha vettig mus med bra precision och fart så är det mindre smidigt med touch:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar